Onko mies huijannut mua raha-asioissa vai itkenkö täällä turhaa?
Olen kahden lapsen yh. Ostin aikoinaan erossa omakotitalomme kokonaan itselleni, koska halusin lapsille pysyvyyttä ja että koti pystyy samalla. Koulu, kaverit jne kaikki lähellä. Luokanopettajan palkasta maksan kaiken yksin. Pärjäämme ok.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä viisi vuotta. Hänelläkin on omakotitalo, mutta asuu luonani 90% ajasta. Olen aina ajatellut, että maksamme molemmat oman talon menot ja se on ok. Olemme puhuneet naimisiin menosta jne ja molempien mielestä meillä on yksi yhteinen perhe ja mies pitää taloani kotinaan. Täällä on oma huone myös miehen tytölle.
Miehellä on paljon osakkeita, mutta on aina puhunut sijoituslainasta ja että haki sijoituslainaa osakkeisiin. On myös aina sanonut esim "ei tällä insinöörin palkalla juhlita ja pitäs kyllä etsiä toinen työ". Asuntolainastakin on puhunut. Olen saanut sellaisen käsityksen, että miehen rahatilanne ei ole kovin hyvä ja kaikki on velaksi. Olenkin sitten liian tyhmän kilttinä maksellut selvästi enemmän meidän kulujamme ja yrittänyt elää säästeliäästi.
No miehen vuositulot ovat ansiotyöstä yli 90.000€, lainanlyhennys omakotitalosta maksettu keväällä pois. Lainaa osakkeisiin 50t, mutta velattomasti osakkeita yli 200ke!!!!!! Nämä tuli tietoon koska kysyin aivan suoraan ja mies kertoi ja luuli mun tietäneen.
Mies on reilusti mua varakkaampi, mulla ei ole oikein mitään ja olen siis maksanut n 70% kaikesta. Miehen rahat vaan on sijoitettuna ja ylimääräisen sijoittaa..
Mun autosta hajosi moottori ja siihen meni kaikki säästöt. Samaan aikaan tuli lapsen 200€ leirikoulumaksu ja mies sitten sanoi "no kyllä mä voin LAINATA sulle sen, jos tarviit". Yhteinen perhe, yhteinen yritys... no en lainannut.
Olen luonteeltani vähän sinisilmäinen ja todella kiltti. Tyhmä.
Nyt vaan koen oloni todella loukatuksi. Syyttä vai suotta?
Kommentit (232)
Noin kauan mies on asunut luonasi, eikä kertaakaan vuosien mittaan ole pälkähtänyt päähäsi ottaa selvää, paljonko insinöörit yleensä ansaitsee?
Toivoisin, että tämä on provo. Jos ei ole, niin hyvä kun edes nyt havahduit hereille todellisuuteen.
Tietenkin on mahdollista, että miehellä on todella paljon velkaa, vaikka onkin hyvät tulot ja omaisuutta. Siinä tapauksessa ongelma olisi paljon suurempi kuin vain miehen saituus ja ahneus. Ehkä pelaaminen tai muut holtiton rahankäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai aloittaja maksaa talonsa kulut ihan itse, samoin matkat ja huvitukset joihin ITSE raahaa koko porukan mukanaan. Tämä palsta on aivan käsittämätön.
Joo, minäkin muutan johonkin vuokra-asuntoon ja sanon vaan, että totta kai omistaja maksaa asuntonsa kulut ihan itse, minä vaan majailen täällä.
Ja jotain tajua pitäisi olla siihenkin, että ilmaisee selvästi toiselle osapuolelle, että särkkikset ja muut ovat hänen ihan oma harrastuksensa eivätkä perheen yhteisiä menoja.
Mieskö on aloittajan pakottanut ravaamaan matkoilla ja Särkänniemessä?
Kuka sinun asumisesi maksaa? Sossuko? Vai missä sinä asut ilmaiseksi?
Miehellä on asunto josta maksaa yhtä lailla kuin ap:kin.
Sähköä ei kulu luultavasti yhtään enempää kuin ap:n omassakaan käytössä, ja vesi on Suomessa lähestulkoon ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos AP on maininnut palkkansa olevan pieni ja rahojen vähissä, niin ehkä tämä mies on käsittänyt sen vain samanlaisena läppänä ja heittona, mitä itse viljelee? Mies voi olla myös niin "tyhmä" ettei edes tajua, mikä siipeilijä hän on.
Joo, varmaan jollekkin "tyhmälle" maksetaan palkkaa yli 7000€/kk.
Ketkä pärjää ja tienaa työelämässä parhaiten? RÖYHKEÄT OMAN EDUN TAVOITTELIJAT!
Ihmettelen jos ap viitsii jatkaa suhteessa tajuttuaan että on ollut täysin hyväksikäytettynä suhteessa.
Aloittaja kirjoitti:
Selvennyksiä: mies ei halua myydä taloaan, koska on sen itse rakentanut. Lisäksi hän haluaa, että tyttärellä säilyy jonkinlainen side miehen kotipaikkakuntaan, vaikka siellä kyllä asuu kaikki mummut, vaarit, sedät ja tädit. Miehen talo on omasta talostani 55km päässä. Tytön äiti asuu samalla paikkakunnalla, kuin minä.
Miehen auton vakuutusmaksu tulee erissä ja maksoin siis yhden erän, joka oli 400€. Sori, kun ilmaisin väärin.
Olen ottanut miehen lapsen täysin perheenjäseneksi. Pyrin tasapuolisuuteen. Olen lukuisat jädet, pizzat, leffaliput ja vaatteet ostanut. Mä olen tehnyt myös lyhennettyä työaikaa lomakaudet ollakseni lasten kanssa. Kaikki koululaisia nyt. Esim kolme kesää tehnyt lyhennettyä työaikaa, jotta voin olla kotona ja lasten ei tarvitse olla ilman aikuista. Tähän pakettiin siis kuuluu myös miehen lapsi. Silti maksoin kaiken yksin myös kesällä, vaikka sain puolikasta palkkaa ja miehen lapsi oli koko ajan mun kanssa. Hän on myös nuorin ja siten suurin syy sille, miksi tein lyhennettyä työaikaa.
Nyt narahdit. Luokanopettaja, joka tekee kesäisin lyhennettynä työaikaa... just....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai aloittaja maksaa talonsa kulut ihan itse, samoin matkat ja huvitukset joihin ITSE raahaa koko porukan mukanaan. Tämä palsta on aivan käsittämätön.
Joo, minäkin muutan johonkin vuokra-asuntoon ja sanon vaan, että totta kai omistaja maksaa asuntonsa kulut ihan itse, minä vaan majailen täällä.
Ja jotain tajua pitäisi olla siihenkin, että ilmaisee selvästi toiselle osapuolelle, että särkkikset ja muut ovat hänen ihan oma harrastuksensa eivätkä perheen yhteisiä menoja.
Sähköä ei kulu luultavasti yhtään enempää kuin ap:n omassakaan käytössä, ja vesi on Suomessa lähestulkoon ilmaista.
Asun velattomassa omistusasunnossa, jonka omistan yksin. Vesimaksu 13 e/kk per hlö. Sähkö noin 100 e/kk. Miksi minun pitäisi tarjota ilmaiseksi asumista jollekin? Täällä kyllä jokainen lämminvesilitrakin nostaa sähkölaskua, koska vesi lämpenee boilerissa.
Jos mies maksaa talostaan kuten ap niin miksei sitten myös asu talossaan kuten ap vaan loisii toisten nurkissa?
Pihit miehet ovat niin vastenmielisiä ettei sanotuksi saa, mitä tuollaiselta miehektä muutenkaan saa? Ikinä en huolisi.
Onhan tässä vielä sekin vaihtoehto, että tyyppi käyttää sua hyväkseen niin kauan kuin hänen lapsensa on pieni. Kun lapsi kasvaa ja voi itse kulkea isänsä luona, niin mies muuttaa takaisin kotiin ja sinä jäät kuin nalli kalliolle. Helppo keino testata asia on laittaa hänet maksamaan kaiken mitä on sinulle velkaa yhteisen elämänne alusta asti. Laske keskimääräiset kulunne ja suhteuta tämä tulojenne suhteessa. Esm jos hän tienaa yhteenlasketuista tuloistanne 75% niin se on myös hänen osuutensa yhteisistä kuluistanne. Jos ei suostu, niin tiedät mikä hänen motivaationsa on, eikä se ole rakkaus, vaan hyväksikäyttö.
Miten voit olla luokanopettaja ja tehdä kesäisin lyhennettyä työaikaa?
Tämä kertomus ei nyt jotenkin täsmää....
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä tässä on ongelma? Miehen olisi pitänyt maksaa sekä oman että sinun talosi kustannuksia?
Miehen olisi pitänyt maksaa omat asumiskustannuksensa asuessaan ap:n talossa.
Mutta kun on saanut asustella melkein ilmaiseksi, on voinut kasvattaa omaisuuttaan ap:n kustannuksella.
Mies on tyypillinen pihi yksilö. Varmasti valittaa vielä miten ex imee häntä kuiviin elatusmaksuissa. Varmistaa ettei ap:n kanssa käy samoin ja ottaa varmuuden vuoksi vielä extraakin. Pesettää tietenkin pyykkinsä ja aterioi ap:n ruokapöydässä ja jääkaapilla.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne menot siis on, joita olet maksanut? Ruoka?
Sähkö, vesi, suurin osa ruokamenoista. Mun tytön vaatteet, pyörät, sukset jne kiertää miehen tytölle. Meidän lentolippuja kokonaan tai suuremman osan niistä. Kaikki talon kulut maksan tottakai. Jos jotain hajoaa, mä ostan. Samassa koneessa kuitenkin pyörii kaikkien pyykit jne. Miehen lapselle ostanut aina joululahjat, mutta mies ei mun lapselle. Esim kesällä oltiin särkänniemessä ja maksoin kaikkien rannekkeen.
Maksoin miehen auton vakuutusmaksun, koska jonkun verran sitä olen käyttänyt, koska on farmari. Esim käynyt Ikeassa.
Siis miten tyhmä täytyy olla!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sähkön kulutus kasvaa, kun perheen koko kasvaa ja päinvastoin. Meillä sähkön kulutus pieneni, kun esikoinen muutti pois. Kulutus pieneni lisää, kun toinenkin lapsi muutti pois. Onhan se selvää, kun pyykkikone ja tiskikone pyörii entistä harvemmin, yhden telkkarin ja kahden tietokoneen kulutus jää pois, saunakerroista on jäänyt pois ainakin kerta viikossa ja ruuanlaittoon menee vähemmän energiaa kahdelle hengelle. Kolme perunaa tarvitsee pienemmän kattilan ja vähemmän vettä mitä 12 perunan keittäminen. Imuroinnin määrä väheni, kun on vähemmän asujia.
Vesimaksu per hlö on 22 euroa kuukaudessa, joten säästö on 44 euroa kuukaudessa. Vaikka maksaisi veden kulutuksen mukaan, niin siinäkin mäkyy perheen henkilömäärä.
Oma syy kun olet toisen maksuja maksellut. Mies ei ole valehdellut.
Vierailija kirjoitti:
Oma syy kun olet toisen maksuja maksellut. Mies ei ole valehdellut.
Onkin taito valehdella sanomatta mitään. Antaa vain toisen olettaa erinomaisesti tietäen, että oletus on väärä. Mutta sitä ei oikaista, jos hyötyy vääristä oletuksista.
Esim. vaikka parin vuoden vakavaluonteisen seurustelun jälkeen: "Miksi et kertonut, että olet naimisissa?" -"Et kysynyt." Siten toimii ammattivalehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Selvennyksiä: mies ei halua myydä taloaan, koska on sen itse rakentanut. Lisäksi hän haluaa, että tyttärellä säilyy jonkinlainen side miehen kotipaikkakuntaan, vaikka siellä kyllä asuu kaikki mummut, vaarit, sedät ja tädit. Miehen talo on omasta talostani 55km päässä. Tytön äiti asuu samalla paikkakunnalla, kuin minä.
Miehen auton vakuutusmaksu tulee erissä ja maksoin siis yhden erän, joka oli 400€. Sori, kun ilmaisin väärin.
Olen ottanut miehen lapsen täysin perheenjäseneksi. Pyrin tasapuolisuuteen. Olen lukuisat jädet, pizzat, leffaliput ja vaatteet ostanut. Mä olen tehnyt myös lyhennettyä työaikaa lomakaudet ollakseni lasten kanssa. Kaikki koululaisia nyt. Esim kolme kesää tehnyt lyhennettyä työaikaa, jotta voin olla kotona ja lasten ei tarvitse olla ilman aikuista. Tähän pakettiin siis kuuluu myös miehen lapsi. Silti maksoin kaiken yksin myös kesällä, vaikka sain puolikasta palkkaa ja miehen lapsi oli koko ajan mun kanssa. Hän on myös nuorin ja siten suurin syy sille, miksi tein lyhennettyä työaikaa.
Nyt narahdit. Luokanopettaja, joka tekee kesäisin lyhennettynä työaikaa... just....
Älä nyt missään nimessä lue koko 10 sivun ketjua, jotta joku selvittäisi sinulle asian, joka täällä on jo selvitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti jokaisessa ammattirymässä keskustellaan palkan pienuudesta. Eräs siivooja kerran pohdiskeli ääneen, mihin ihmeeseen ne ihmiset laittavat rahansa, jotka tienaavat neljä tonnia kuukaudessa. Minun mielestä 4000e/kk on ihan tavallisen ihmisen palkka. Kuten minun ja mieheni yhteenlasketut bruttoansiot ovat noin 8000e kuukaudessa. Eikä meillä kovin paljon ylimääräistä jää. Toki sillä siivojalla ei ole ehkä uudehkoa omakotitaloa, kahta autoa ja koko perheellä harrastuksia ja vuosittain käydä ulkomailla.
Jos AP on maininnut palkkansa olevan pieni ja rahojen vähissä, niin ehkä tämä mies on käsittänyt sen vain samanlaisena läppänä ja heittona, mitä itse viljelee? Mies voi olla myös niin "tyhmä" ettei edes tajua, mikä siipeilijä hän on.
Ja ihan vahingossa maksattanut valtaosan elämästäänkin - ja lapsensa elämästä - AP:lla, vai? Lipsahtanut ihan ikävästi tuo, voi poloa kun ei vain tuotakaan insinööri ymmärrä. Insinöörille kun taitaa olla vaikea ymmärtää niinkin monimutkainen maksutoimitus kun huvipuiston lippujen osto, kun ei siitäkään osannut osuuttaan maksaa.
Palstalla on todella näitä ääripäitä: tässä kiltti äitipuoli, joka maksaa jopa miehen menot ja sitten näitä äitipuolia, jotka järjestävät itselleen menoa, kun miehen lapsi tulee isäviikolle tyyliin, hoitakoon itse pentunsa, en voi sietää sitä, eikä varmasti laita lanttiakaan tähän lapseen. Sitähän se elämä on.
Hyvätuloinen insinööri. Insinöörien keskipalkka on jotain 55 tonnia vuodessa.