Onko mies huijannut mua raha-asioissa vai itkenkö täällä turhaa?
Olen kahden lapsen yh. Ostin aikoinaan erossa omakotitalomme kokonaan itselleni, koska halusin lapsille pysyvyyttä ja että koti pystyy samalla. Koulu, kaverit jne kaikki lähellä. Luokanopettajan palkasta maksan kaiken yksin. Pärjäämme ok.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä viisi vuotta. Hänelläkin on omakotitalo, mutta asuu luonani 90% ajasta. Olen aina ajatellut, että maksamme molemmat oman talon menot ja se on ok. Olemme puhuneet naimisiin menosta jne ja molempien mielestä meillä on yksi yhteinen perhe ja mies pitää taloani kotinaan. Täällä on oma huone myös miehen tytölle.
Miehellä on paljon osakkeita, mutta on aina puhunut sijoituslainasta ja että haki sijoituslainaa osakkeisiin. On myös aina sanonut esim "ei tällä insinöörin palkalla juhlita ja pitäs kyllä etsiä toinen työ". Asuntolainastakin on puhunut. Olen saanut sellaisen käsityksen, että miehen rahatilanne ei ole kovin hyvä ja kaikki on velaksi. Olenkin sitten liian tyhmän kilttinä maksellut selvästi enemmän meidän kulujamme ja yrittänyt elää säästeliäästi.
No miehen vuositulot ovat ansiotyöstä yli 90.000€, lainanlyhennys omakotitalosta maksettu keväällä pois. Lainaa osakkeisiin 50t, mutta velattomasti osakkeita yli 200ke!!!!!! Nämä tuli tietoon koska kysyin aivan suoraan ja mies kertoi ja luuli mun tietäneen.
Mies on reilusti mua varakkaampi, mulla ei ole oikein mitään ja olen siis maksanut n 70% kaikesta. Miehen rahat vaan on sijoitettuna ja ylimääräisen sijoittaa..
Mun autosta hajosi moottori ja siihen meni kaikki säästöt. Samaan aikaan tuli lapsen 200€ leirikoulumaksu ja mies sitten sanoi "no kyllä mä voin LAINATA sulle sen, jos tarviit". Yhteinen perhe, yhteinen yritys... no en lainannut.
Olen luonteeltani vähän sinisilmäinen ja todella kiltti. Tyhmä.
Nyt vaan koen oloni todella loukatuksi. Syyttä vai suotta?
Kommentit (232)
keksitty tarina. "että tytöllä säilyy side siis mihin"? Ei minnekään. Ukko ei sa myytyä taloaan. Tai sinä et halua myydä omaasi. Patti tilanne siis. Haluate asua kahta isoa taloa. Oma vika. Kustannat jotain ihan älytöntä kuviota.Muutenkin tyttöhän asuu äidilläänn eikö? Eikä isällään. Käy koulua äidin kaupungissa eli sinun kaupungissa. Miehen postiosoite on missä? Toisessa kodissa? EI hän sitten sinun luona oleile.
Ap, olet ihan liian kiltti ja huomaavainen. Tuon miehen kanssa et tule pärjäämään ellet koveta itseäsi ja onko sekään kivaa?
Onko miehellä vielä työmatkaetua luonasi asumisesta? Tai no, ihan sama. Jättäisin koko miehen tai asennoituisin jatkossa häneen kalliina harrastuksena. Todellista kumppanuutta ja tukea et tule häneltä saamaan.
Aloittaja kirjoitti:
Selvennyksiä: mies ei halua myydä taloaan, koska on sen itse rakentanut. Lisäksi hän haluaa, että tyttärellä säilyy jonkinlainen side miehen kotipaikkakuntaan, vaikka siellä kyllä asuu kaikki mummut, vaarit, sedät ja tädit. Miehen talo on omasta talostani 55km päässä. Tytön äiti asuu samalla paikkakunnalla, kuin minä.
Aika harvalla on taloudelliset mahdollisuudet pitää kokonaista taloa tyhjillään toisella paikkakunnalla pelkistä tunnesyistä. Miehelläsikään tuskin olisi, ellet sinä rahoillasi mahdollistaisi sen.
Aika hyvä suhde miehellä kun ei mene rahaa mihkään ja uus nainen hoitaa lapsenkin siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Selvennyksiä: mies ei halua myydä taloaan, koska on sen itse rakentanut. Lisäksi hän haluaa, että tyttärellä säilyy jonkinlainen side miehen kotipaikkakuntaan, vaikka siellä kyllä asuu kaikki mummut, vaarit, sedät ja tädit. Miehen talo on omasta talostani 55km päässä. Tytön äiti asuu samalla paikkakunnalla, kuin minä.
Aika harvalla on taloudelliset mahdollisuudet pitää kokonaista taloa tyhjillään toisella paikkakunnalla pelkistä tunnesyistä. Miehelläsikään tuskin olisi, ellet sinä rahoillasi mahdollistaisi sen.
No eiköhän niillä 150 000 euron sijoituksilla jonkin aikaa kustanneta talon kiinteät kulut, jos talo on niin rakas, ettei siitä voi luopua. Kaikella on hintansa.
Aloittaja kirjoitti:
Miehen auton vakuutusmaksu tulee erissä ja maksoin siis yhden erän, joka oli 400€. Sori, kun ilmaisin väärin.
Olen ottanut miehen lapsen täysin perheenjäseneksi. Pyrin tasapuolisuuteen. Olen lukuisat jädet, pizzat, leffaliput ja vaatteet ostanut. Mä olen tehnyt myös lyhennettyä työaikaa lomakaudet ollakseni lasten kanssa. Kaikki koululaisia nyt. Esim kolme kesää tehnyt lyhennettyä työaikaa, jotta voin olla kotona ja lasten ei tarvitse olla ilman aikuista. Tähän pakettiin siis kuuluu myös miehen lapsi. Silti maksoin kaiken yksin myös kesällä, vaikka sain puolikasta palkkaa ja miehen lapsi oli koko ajan mun kanssa. Hän on myös nuorin ja siten suurin syy sille, miksi tein lyhennettyä työaikaa.
Luokanopettaja tekee lyhennettä työaikaa kesällä. En ymmärrä.
Sä oot ite tainnu huijata itseäsi?
Vaihda osia niin että pistät miehelle nuo laskut. Eihän mies ole noista edes tietoinen kun olet vaan kuitannut ne.
Miehellä on minun luota lyhyempi työmatka. Ei kuitenkaan merkittävästi. Hänen oma osoite on edelleen omalle talolleen. Ei vain halua vaihtaa kirjoja mun luokse, vaikka välillä on aikamoista sirkusta tärkeiden postien jne kanssa.
Perinteiset miesten työt, kuten nurmikon leikkaus, lumenluonti, huoltohommat yms mies kyllä hoitaa mukisematta ja osaa siivota jälkensä ja ymmärtä viedä roskat yms. Tuollaisissa jutuissa ei valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Miehen auton vakuutusmaksu tulee erissä ja maksoin siis yhden erän, joka oli 400€. Sori, kun ilmaisin väärin.
Olen ottanut miehen lapsen täysin perheenjäseneksi. Pyrin tasapuolisuuteen. Olen lukuisat jädet, pizzat, leffaliput ja vaatteet ostanut. Mä olen tehnyt myös lyhennettyä työaikaa lomakaudet ollakseni lasten kanssa. Kaikki koululaisia nyt. Esim kolme kesää tehnyt lyhennettyä työaikaa, jotta voin olla kotona ja lasten ei tarvitse olla ilman aikuista. Tähän pakettiin siis kuuluu myös miehen lapsi. Silti maksoin kaiken yksin myös kesällä, vaikka sain puolikasta palkkaa ja miehen lapsi oli koko ajan mun kanssa. Hän on myös nuorin ja siten suurin syy sille, miksi tein lyhennettyä työaikaa.
Yritän pysyä vähän anonyymina. Olen luokanope kyllä, mutta en töissä tavallisessa koulussa. En viitsi sanoa oikeaa hommaami, koska jos joku tuttu lukisi, niin tunnistaisi heti. Työni voisi olla esim vaikka opetus- ja kasvatustöitä lastensuojelun ja nuorisovankien parissa. Mutta ei siitä sen enempää, ettei kukaan tunnista. Teen töitä vuoden ympäri, paitsi juhlapyhinä ja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä tässä on ongelma? Miehen olisi pitänyt maksaa sekä oman että sinun talosi kustannuksia?
Ap:han sanoi että on maksanut enemmän yhteisiä kuluja. Mutta vissiin ei jakseta aloitusviestiä lukea kun pitää aina päästä inisemään kuinka naiset on vaan rahan perässä.
Yhteisiä kulua ei ole ap lapsista syntyvät kulut.
Yhteisiä kuluja on ruoka, vesi, vessapaperi ja lukuisia muita. Ja ap:han sanoi maksaneensa esim. Särkänniemen rannekkeet ja lentoliput myös miehen lapselle, miehen auton vakuutuksen yms, koska mies on antanut ymmärtää ettei ole rahaa.
Mä olen myös luokanopettajan tutkinnolla tehnyt vuosia töitä myös kesäisin, sillä tein töitä kehitysvammaisten parissa. Työ ei ollut ihan perinteistä opehommaa, mutta sai parempaa palkkaa.
AP on nyt vain todella kiltti ja mies vie kuus nolla. Peli poikki heti. Jo tänään te keskustelette miehen kanssa.
Mies haluaa kanssasi naimisiin, eli luulisi rakastavan. Silti on pokkaa käyttää hyväksi.
Todelliset tulot ja menot ja niiden kohtuullinen jako olisi pitänyt keskustella auki jo alkuvaiheessa. Nyt mies on käyttänyt sinun sinisilmäisyyttäsi hyväkseen.
Kissa pöydälle, ja keskusteluun. Ja pidä puolesi tiukasti. Se voi olla miehelle kova pala niellä, koska hän on jo tottunut siihen, että hänellä jää löysää sijoitusrahaa yms. turvaamaan hänelle leveää elämää.
Veikkaan ettei mies suostu tasapuolisuuteen, saati että alkaisi nyt vastata vuorostaan taloudesta enemmän. Siinäpä sinulle onkin sitten oiva tilaisuus päästä hyväksikäyttäjämiehestä kertaheitolla eroon ja potkaista pihalle.
En muista laittaa nimimerkiksi aloittaja, sori.
Ne kerrat kun mies on joskus harvoin maksanut jotain, niin on osannut pyytää takaisinkin. Esimerkiksi "maksaisitko vaikka tämän, kun mä maksoin ne konserttiliput".
Hävettää myöntää ja tunnen itseni nyt totaaliseksi idioottiksi. Kivittäkää. Mä siis kerran lainasin miehelle 6000€. Maksanut kyllä takaisin. Kaikki oli kiinni sijoituksissa. Mutta makseli omaan tahtiinsa.
Kerran unohdin lompakon kotiin viikonloppureissulla. Mies lainasi 300€. Heti maanantaina laittoi mulle töihin viestin "heitätkö takas sen 300€ vipin minkä lainasin"
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on minun luota lyhyempi työmatka. Ei kuitenkaan merkittävästi. Hänen oma osoite on edelleen omalle talolleen. Ei vain halua vaihtaa kirjoja mun luokse, vaikka välillä on aikamoista sirkusta tärkeiden postien jne kanssa.
Perinteiset miesten työt, kuten nurmikon leikkaus, lumenluonti, huoltohommat yms mies kyllä hoitaa mukisematta ja osaa siivota jälkensä ja ymmärtä viedä roskat yms. Tuollaisissa jutuissa ei valittamista.
Musta vähän tuntuu että sä vaan kiltisti maksat, etkä uskalla sille miehelle mitään sanoa ettei vaan lähde kälppimään. Jotain snadia läheisriippuvuutta?
Jos sä maksat enemmän lasten ja kodin asioita, niin suosittelen yhteistä taloustiliä mihin molemmat laittaa saman summan kuussa tai sitten jaatte sen 60/40 jos on niin tarkkaa - sieltä maksetaan sitten perheen kaikki yhteiset menot ja kulut, sitten on ihan sama kumpi sitä korttia heiluttaa. Oman lainasi ja henkilökohtaiset hankintasi tietysti hoidat itse, mutta asumisen kulut, ravinnon ja lasten kaikki asiat maksatte sieltä. Mä kyllä laittaisin miehen maksamaan myös vuokraa sulle, mutta jos on noin hankala tapaus niin toi voisi olla hyvä alku.
Kyllähän äijän kuuluisi oma ja lapsensa osuus vähintään maksaa kaikissa kuluissa. Ja avittaa myös sinun lapsiesi kuluissa, jos käytännössä yhdessä asutte.
Mutta en lähtisi vaatimaan, että sijoituksista pitäisi näitä varoja napsia. Onhan se vaan hyvä, jos on pahan päivän ja tulevaisuuden varalle omaisuutta jemmasssa.
Ihan ensin teidän pitää puhua tilanne auki. Kerro, että kuinka epäreilua toiminta on ollut, ja näin ei voi jatkua. Joskus miehille vaan pitää vääntää rautalangasta asiat, eikä vaan olettaa ja odottaa, että menee jakeluun.
Miehen sanoma "ei tällä insinöörin palkalla juhlita ja pitäs kyllä etsiä toinen työ" kuulostaa törkeältä vedätykseltä, jos vuosiansiot ovat 90 000 ellei tuossa ole mukana bonuksia tai muuta ylimääräistä, jota normaalisti ei ole.
Nyt kyllä laitat miehen maksamaan oman osansa kuluista. Ei ole oikein, että sinun pitää asuttaa, ruokkia ja huoltaa mies sekä hänen tyttärensä. Vaikka mies tekee töitä talossanne, niin se ei vapauta kulujen maksusta.
Kuulostipa tutulta. Exälläni oli velaton omakotitalo, mutta kävi siellä lähinnä hakemassa postit ja muuten asui lapsensa kanssa mun luona. Valitteli, että kun kaikki on niin kallista ja miten tekee tiukkaa maksaa sitä ja tätä. Minä sitten maksoin miehen lapsen harrastuskuluja, osan suksista yms. hoidin veden ja sähkön kokonaan ja ruuistakin maksoin leijonan osan. Sitten kävi ilmi, että miehellä on tilillä mun useamman vuoden palkkaa vastaava summa, osakkeita ja saa palkkaa pari tonnia enemmän kuin antoi ymmärtää. Ukko lensi pihalle suhteellisen äkkiä ja lapsi perässä ja siihen päättyi se 5 vuoden suhde, oli niin kusetettu olo. Oli ihan suoraan valehdellut.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Siksi kannattaakin miettiä, mitä yksityiskohtia kertoo, ettei kompastu valheeseensa.