Onko mies huijannut mua raha-asioissa vai itkenkö täällä turhaa?
Olen kahden lapsen yh. Ostin aikoinaan erossa omakotitalomme kokonaan itselleni, koska halusin lapsille pysyvyyttä ja että koti pystyy samalla. Koulu, kaverit jne kaikki lähellä. Luokanopettajan palkasta maksan kaiken yksin. Pärjäämme ok.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä viisi vuotta. Hänelläkin on omakotitalo, mutta asuu luonani 90% ajasta. Olen aina ajatellut, että maksamme molemmat oman talon menot ja se on ok. Olemme puhuneet naimisiin menosta jne ja molempien mielestä meillä on yksi yhteinen perhe ja mies pitää taloani kotinaan. Täällä on oma huone myös miehen tytölle.
Miehellä on paljon osakkeita, mutta on aina puhunut sijoituslainasta ja että haki sijoituslainaa osakkeisiin. On myös aina sanonut esim "ei tällä insinöörin palkalla juhlita ja pitäs kyllä etsiä toinen työ". Asuntolainastakin on puhunut. Olen saanut sellaisen käsityksen, että miehen rahatilanne ei ole kovin hyvä ja kaikki on velaksi. Olenkin sitten liian tyhmän kilttinä maksellut selvästi enemmän meidän kulujamme ja yrittänyt elää säästeliäästi.
No miehen vuositulot ovat ansiotyöstä yli 90.000€, lainanlyhennys omakotitalosta maksettu keväällä pois. Lainaa osakkeisiin 50t, mutta velattomasti osakkeita yli 200ke!!!!!! Nämä tuli tietoon koska kysyin aivan suoraan ja mies kertoi ja luuli mun tietäneen.
Mies on reilusti mua varakkaampi, mulla ei ole oikein mitään ja olen siis maksanut n 70% kaikesta. Miehen rahat vaan on sijoitettuna ja ylimääräisen sijoittaa..
Mun autosta hajosi moottori ja siihen meni kaikki säästöt. Samaan aikaan tuli lapsen 200€ leirikoulumaksu ja mies sitten sanoi "no kyllä mä voin LAINATA sulle sen, jos tarviit". Yhteinen perhe, yhteinen yritys... no en lainannut.
Olen luonteeltani vähän sinisilmäinen ja todella kiltti. Tyhmä.
Nyt vaan koen oloni todella loukatuksi. Syyttä vai suotta?
Kommentit (232)
Sijoituslainasta puhuminen tarkoittaa sen olevan miehen mielestä hyvä Sijoitus. Ei siis sitä, että mies olisi jotenkin köyhä. Olet itse ymmärtänyt tämän asian väärin. Eräs Aalto-yliopiston professorikin sanoi pari vuotta sitten, että oikeastaan kaikkien kaupallisen alan opiskelijoiden olisi otettava opintolainaa (nousukauden alussa huom. ei enää!) sijoituksiin. Mies todennäköisesti tajunnut saman syklin eli markkinoiden nousutrendin ja kuulostaa ihan fiksulta tyypiltä. Nyt voisi sitten alkaa likvidoimaan tai ainakin hajauttamaan sitä sijoittamalla saatua omaisuutta, kun parin vuoden sisään alkaa taas lama.
Tässä tarinassa tulee esille se, että kaikillä ei ole samaa käsitystä siitä paljonko on paljon. Täytyy itse muistaa puhua tälläset asiat ihan oikeilla numeroilla eikä vain "vähän", "aika paljon" jne, koska kaikilla on vähän eri käsitys paljon se paljon on.
Mutta onhan toi mies varmasti tolla 90k tuloillaan tajunnut sen, että tienaa enemmän kuin ap. Hän on varmasti todella tarkka raha-asioissa ja ei ole huithapeli raha-asioiden suhteen. Että on vedättänyt tietäessään että puoliso on luokanopettajan palkalla ja hän saa noin tuplat siihen nähden. Silleen kyllä törkeää käytöstä ja ajatellut vain omaa napaansa.
Jos jakaisin jonkun kanssa talouden niin luvut tiskiin, paljonko on nettotulot kuussa (palkkakuitit esille esim.) ja siitä sitten vain prosenttilaskulla selville että mikä osuus kuuluu kullekin tuloihin nähden.
Sori en jaksanut lukea kaikki kommentteja, ehkä joku muu sanoi jo jotain ihan samaa.
Minusta kukaan ei ole huijannut ketään. Sinä olet olettanut ja vapaaehtoisesti maksanut. Mies on antant olettaa ja antanut maksaa. Ei toki ihan suoraselkäistä mieheltä, mutta ei nyt mitenkään kaamea rikoskaan. Itse antaisin menneiden olla, tapahtunut mikä tapahtunut.
Jatkoa ajatellen nosta kissa pöydälle. Sopikaa miten hommat hoidetaan molemmin puolin reilusti. Jos miehelle ei sovi, niin sitten tiedät mikä on miehiään ja voitte varmaan jatkaa seurustelua asuen eri ositteissa ja molemmat hoitaa omat menonsa periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Selvennyksiä: mies ei halua myydä taloaan, koska on sen itse rakentanut. Lisäksi hän haluaa, että tyttärellä säilyy jonkinlainen side miehen kotipaikkakuntaan, vaikka siellä kyllä asuu kaikki mummut, vaarit, sedät ja tädit. Miehen talo on omasta talostani 55km päässä. Tytön äiti asuu samalla paikkakunnalla, kuin minä.
Miehen auton vakuutusmaksu tulee erissä ja maksoin siis yhden erän, joka oli 400€. Sori, kun ilmaisin väärin.
Olen ottanut miehen lapsen täysin perheenjäseneksi. Pyrin tasapuolisuuteen. Olen lukuisat jädet, pizzat, leffaliput ja vaatteet ostanut. Mä olen tehnyt myös lyhennettyä työaikaa lomakaudet ollakseni lasten kanssa. Kaikki koululaisia nyt. Esim kolme kesää tehnyt lyhennettyä työaikaa, jotta voin olla kotona ja lasten ei tarvitse olla ilman aikuista. Tähän pakettiin siis kuuluu myös miehen lapsi. Silti maksoin kaiken yksin myös kesällä, vaikka sain puolikasta palkkaa ja miehen lapsi oli koko ajan mun kanssa. Hän on myös nuorin ja siten suurin syy sille, miksi tein lyhennettyä työaikaa.
Luokanopettaja tekee lyhennettä työaikaa kesällä. En ymmärrä.
Siksi kannattaakin miettiä, mitä yksityiskohtia kertoo, ettei kompastu valheeseensa.
Luokanopettaja voi tehdä muuallakin töitä, kuin normaalissa peruskoulussa. Toisaalta järkevä ihminen kai vähän muokkaa näitä virsiään, ettei kukaan tunnista. Jos alkaa parisuhdupulmia netissä avaamaan, niin
Eikai kukaan voi olla niin helvetin tyhmä, ettei väritä epäoleellisuuksia.
Jos sanon olevani kuuden lapsen äiti, lääkäri ja mun mies on maanviljelijä niin aivan varmasti olisi riittävät tuntomerkit liian monelle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kukaan ei ole huijannut ketään. Sinä olet olettanut ja vapaaehtoisesti maksanut. Mies on antant olettaa ja antanut maksaa. Ei toki ihan suoraselkäistä mieheltä, mutta ei nyt mitenkään kaamea rikoskaan. Itse antaisin menneiden olla, tapahtunut mikä tapahtunut.
Jatkoa ajatellen nosta kissa pöydälle. Sopikaa miten hommat hoidetaan molemmin puolin reilusti. Jos miehelle ei sovi, niin sitten tiedät mikä on miehiään ja voitte varmaan jatkaa seurustelua asuen eri ositteissa ja molemmat hoitaa omat menonsa periaatteella.
Joo, miehillä on tapana antaa olettaa ja olla oikoimatta synnyttämiään oletuksia. Minullekin selvisi vaimon olemassaolo vasta vuoden jälkeen. Mutta eihän toki huijattu, kun itse oletin naimattomaksi juttujensa pohjalta.
Varmasti jokaisessa ammattirymässä keskustellaan palkan pienuudesta. Eräs siivooja kerran pohdiskeli ääneen, mihin ihmeeseen ne ihmiset laittavat rahansa, jotka tienaavat neljä tonnia kuukaudessa. Minun mielestä 4000e/kk on ihan tavallisen ihmisen palkka. Kuten minun ja mieheni yhteenlasketut bruttoansiot ovat noin 8000e kuukaudessa. Eikä meillä kovin paljon ylimääräistä jää. Toki sillä siivojalla ei ole ehkä uudehkoa omakotitaloa, kahta autoa ja koko perheellä harrastuksia ja vuosittain käydä ulkomailla.
Jos AP on maininnut palkkansa olevan pieni ja rahojen vähissä, niin ehkä tämä mies on käsittänyt sen vain samanlaisena läppänä ja heittona, mitä itse viljelee? Mies voi olla myös niin "tyhmä" ettei edes tajua, mikä siipeilijä hän on.
Jotkut vain rakastavat rahaa enemmän kuin ihmisiä.
En tarkoita, että miehen olisi pitänyt elättää ap:ta tai käyttää säästönsä tähän, mutta kyetä normaaliin taloudelliseen suhteeseen, mikä nyt on oletettavasti ylisäästeliäisyyden, itsekkyyden ja piheyden vuoksi ollut mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti jokaisessa ammattirymässä keskustellaan palkan pienuudesta. Eräs siivooja kerran pohdiskeli ääneen, mihin ihmeeseen ne ihmiset laittavat rahansa, jotka tienaavat neljä tonnia kuukaudessa. Minun mielestä 4000e/kk on ihan tavallisen ihmisen palkka. Kuten minun ja mieheni yhteenlasketut bruttoansiot ovat noin 8000e kuukaudessa. Eikä meillä kovin paljon ylimääräistä jää. Toki sillä siivojalla ei ole ehkä uudehkoa omakotitaloa, kahta autoa ja koko perheellä harrastuksia ja vuosittain käydä ulkomailla.
Jos AP on maininnut palkkansa olevan pieni ja rahojen vähissä, niin ehkä tämä mies on käsittänyt sen vain samanlaisena läppänä ja heittona, mitä itse viljelee? Mies voi olla myös niin "tyhmä" ettei edes tajua, mikä siipeilijä hän on.
Ja ihan vahingossa maksattanut valtaosan elämästäänkin - ja lapsensa elämästä - AP:lla, vai? Lipsahtanut ihan ikävästi tuo, voi poloa kun ei vain tuotakaan insinööri ymmärrä. Insinöörille kun taitaa olla vaikea ymmärtää niinkin monimutkainen maksutoimitus kun huvipuiston lippujen osto, kun ei siitäkään osannut osuuttaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen yh. Ostin aikoinaan erossa omakotitalomme kokonaan itselleni, koska halusin lapsille pysyvyyttä ja että koti pystyy samalla. Koulu, kaverit jne kaikki lähellä. Luokanopettajan palkasta maksan kaiken yksin. Pärjäämme ok.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä viisi vuotta. Hänelläkin on omakotitalo, mutta asuu luonani 90% ajasta. Olen aina ajatellut, että maksamme molemmat oman talon menot ja se on ok. Olemme puhuneet naimisiin menosta jne ja molempien mielestä meillä on yksi yhteinen perhe ja mies pitää taloani kotinaan. Täällä on oma huone myös miehen tytölle.Miehellä on paljon osakkeita, mutta on aina puhunut sijoituslainasta ja että haki sijoituslainaa osakkeisiin. On myös aina sanonut esim "ei tällä insinöörin palkalla juhlita ja pitäs kyllä etsiä toinen työ". Asuntolainastakin on puhunut. Olen saanut sellaisen käsityksen, että miehen rahatilanne ei ole kovin hyvä ja kaikki on velaksi. Olenkin sitten liian tyhmän kilttinä maksellut selvästi enemmän meidän kulujamme ja yrittänyt elää säästeliäästi.
No miehen vuositulot ovat ansiotyöstä yli 90.000€, lainanlyhennys omakotitalosta maksettu keväällä pois. Lainaa osakkeisiin 50t, mutta velattomasti osakkeita yli 200ke!!!!!! Nämä tuli tietoon koska kysyin aivan suoraan ja mies kertoi ja luuli mun tietäneen.
Mies on reilusti mua varakkaampi, mulla ei ole oikein mitään ja olen siis maksanut n 70% kaikesta. Miehen rahat vaan on sijoitettuna ja ylimääräisen sijoittaa..
Mun autosta hajosi moottori ja siihen meni kaikki säästöt. Samaan aikaan tuli lapsen 200€ leirikoulumaksu ja mies sitten sanoi "no kyllä mä voin LAINATA sulle sen, jos tarviit". Yhteinen perhe, yhteinen yritys... no en lainannut.
Olen luonteeltani vähän sinisilmäinen ja todella kiltti. Tyhmä.
Nyt vaan koen oloni todella loukatuksi. Syyttä vai suotta?
Eikös lastesi isä olisi voinut maksaa tuota leirikoulu maksua? Tai sitten olisit voinut maksaa sen sillä elatusmaksulla jonka saat
AP sinulla on pihi mies. Kyseessä vaiva josta ei parane. Ihan ensimmäiseksi vaadit viime vkl hänen lapselleen ostamista vaatteista rahat takaisin. Samoin sanotaanko viimeisen 3kk aikana hänen lapseensa laittamasi rahat (vaatteet, särkänniemi ja muut huvitukset jne) takaisin. Näistä saattaa tulla hyvinkin se tarvitsemasi 200€ oman lapsesi leirikouluun. Kerrot myös miehelle suoraan että tunnet olosi kusetetuksi, koska niin hän on toiminut. Tästä lähtien yhteinen taloustili josta maksetaan talon juoksevat kulut ja ruoka. Suosittelen 50/50 koska mies tienaa enemmän. Mies maksaa itse oman lapsensa vaatteet, harrastukset, matkat ja huvitukset. Sinä omiesi. Jos pesukone tms. hajoaa, niin maksatte puoliksi. Koneen omistus on sinulla.
Jos mies ei näihin suostu niin juokse ja kovaa. Harkitsisin tarkkaan avioliittoa. Siinä vaiheessa miehen pitäisi maksaa jo vähän enemmän koska palkkaero. Mutta nyt suu auki ja selvitätte asiat. Varaudu siihen ettei mies ymmärrä ollenkaan näkökantaasi. Kokemusta pihistä miehestä. He ovat häikäilemättömiä.
Melkoinen apukoululainen on, ellei oikeasti tajua että elää siivellä. Apukoululainen taas harvemmin on mikään sijoittajaguru.
Miten ihmeessä ihmiset ei puhu asioista?
Insinöörit ovat mun kokemuksen mukaan juuri tuollaisia kitupiikkejä. Tunnen ainakin 5 tällaista kitupiikki-insinööriä, jotka säästävät joka sentin ja maksattavat kulunsa muilla.
Mä tekisin ap:n tilanteessa niin, että ilmoittaisin asiallisesti miehelle, että tässä on kauppalappu, sun vuoro käydä kaupassa. Tai sanoisin, että tässä kuussa vesimaksun ja sähkölaskun maksat sinä. Ei tarvitse tapella. Ukon lapselle en ostelisi mitään joululahjoja tai syntymäpäivälahjoja (kun ei mies kerran osta sun lapsille), voisin tehdä lahjaehdotuksia miehelle, mutta ukko saisi maksaa, ja huolehtia muutoinkin itse omat ja lapsensa menot.
Ota jokainen kauppakuitti talteen, ja kirjaa ylös jokainen lasku, johon kummankin kuuluu osallistua. Eli kaikki vain ylös Exceliin ja kuun lopussa jaatte, että kumpi maksaa ja kuinka paljon. Ei noiden insinöörien kanssa auta mikään muu kuin lyödä rätingit pöytään!
Tottakai aloittaja maksaa talonsa kulut ihan itse, samoin matkat ja huvitukset joihin ITSE raahaa koko porukan mukanaan. Tämä palsta on aivan käsittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai aloittaja maksaa talonsa kulut ihan itse, samoin matkat ja huvitukset joihin ITSE raahaa koko porukan mukanaan. Tämä palsta on aivan käsittämätön.
Joo, minäkin muutan johonkin vuokra-asuntoon ja sanon vaan, että totta kai omistaja maksaa asuntonsa kulut ihan itse, minä vaan majailen täällä.
Ja jotain tajua pitäisi olla siihenkin, että ilmaisee selvästi toiselle osapuolelle, että särkkikset ja muut ovat hänen ihan oma harrastuksensa eivätkä perheen yhteisiä menoja.
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on. Menot kasvaa tulojen mukaan. Vaikka saisi tuplapalkkaa, niin eipä sillä ihmeellistä elintason muutos tee. Kun nostaa hieman kaikkea kulutuksen tasoa elämäsään, niin mikään yksittäinen asia ei nouse paljon. Syö vähän paremmin, pukeutuu vähän paremmin, asuu vähän paremmin, ajaa vähän paremmalla autolla, harrastukset on vähän kalliimpia ja säästöön jää vähän enemmän jne.
Meillä mies oli myös tällainen, ei osallistunut juuri mihinkään ilman käskemistä. Lopulta syy löytyi hänen suvustaan jossa edelleen ajatellaan että nainen hoitaa kaiken paitsi työssäkäynnin ja käyttää oma pienet tukensa lapsiin sillä naisella ei tarvitse olla mitään omaa. Väänsin asian rautalangasta ja ilmoitin että minun maailmassani nainen ja mies ovat samalla viivalla, sanoi miehen suku mitä hyvänsä. Tämä suku sitten katkaisi välit meihin sillä on miehelle häpeäksi jos ei pidä naistaan kurissa. Olivat hyvin uskonnollisia myös. Mutta nyt siis mies on löytänyt elämästä paljon uusia puolia kun pääsi eroon ahdasmielisyydestä. Hänen luonteessaan ei muuten ole ollut mitään vikaa
Äh tosi kurja tilanne ap, en itse pystyisi moista unohtamaan. Älä syytä itseäsi tyhmäksi ja sinisilmäiseksi, mies tässä on selvä hyväksikäyttäjä. Tsemppiä toivottaa toinen luokanopettaja! 💕
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä suhde miehellä kun ei mene rahaa mihkään ja uus nainen hoitaa lapsenkin siinä sivussa.
Joo miehellä on nyt sen verran hyvät oltavat ja etuudet ettei halua niistä luopua. On oppinut jo hyvään. Taitaa olla myöhäistä ap yrittää muuttaa tilannetta. Joko laitat järkeä tuohon touhuun tai eroat. Sua viedään kuin pässiä narussa.
Kuule, älä sano mitään. Pyydä hanta lukemaan tämä ketju. Sen jälkeen, jos hällä on älliä, hän tajuaa pyytää anteeksi ja kysyy voiko hän maksaa sinulle velkansa (vrt. 300 eur vippiä) ...sitten sanotkin hänelle good-bye ja leikkaat itse nurmikkosi. Hiukan on kallis ruohonleikkaaja. Ai niin, muituta että ottaa likkansa kans.