Miksi Cheek on ainoa suomalainen räppäri, jota vihataan "kateuden takia"? Olisiko se todellinen syy kuitenkin joku muu kuin kateus?
Miksei esim. Elastista tai hänen musiikkiaan vihata ainakaan lähellekään samassa mittakaavassa kuin Cheekiä ja hänen tuotantoaan? Elastinen on myös menestynyt, ollut mukana Vain elämää -sarjassa ja ansainnut kohtuullisen omaisuuden.
Jostain kumman syystä Cheek-raasu on aina se, jota vihataan. MIKSI? :D Kateus on huono argumentti, koska yhtä lailla vihaajat voisivat vihata Elastista.
Voisiko se Cheek-viha johtua siitä, että hän tekee ihan armottoman huonoa musiikkia ja sanoittaa ne nolommin kuin ekasta seurustelusuhteestaan eronnut mopopoika? :D
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Ei se Ceekki itsessään mutta ne wt-fanit on oksettavia.
Wt on sen kohderyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta väittää ettei Cheekistä pidetä.
Aika hyvin on pidetty jos konsertin liput myyty minuutissa.
Jos katkera ja kitkerä av-mamma väittää muuta niin se ei ole totuus.Teillä ei ole varaa edes ostaa ruutu plussaa kun Cheek voi ihailla miljooniaan,
Kateutta sanon minä ja mikä Cheek, ei ole enää olemassakaan vaan pelkkä Jare niin yrittäkää rauhoittua.
Kuka on väittänyt ettei Cheekistä pidetä? Oikeasti, ymmärsitkö yhtään lukemaasi? Hänestä pidetään, mutta häntä myös inhotaan ehkä enemmän kuin ketään muuta suomalaista miesartistia.
Joko nyt ymmärrät?
No on se nyt kumma, että nuo yhdet lyriikat ovat kaikille niin päivänselviä, mutta kukaan ei voi selittää, mitä tarkoittaa lause "tiesin sulkakynässäni paljasjalka luomaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cheek on ajankuva ja ilmiö, joka saa objektiivisen tuomionsa ehkä 20 vuoden päästä, kun ilmiö asetetaan laajempaan kontekstiin. Se ei tule mairittelemaan Cheekiä, eikä se varsinkaan mairittele aikaa, jota nyt elämme. Mitään muuta kuin ilmiö ei hänestä jää taakse. Ei kuolemattomia lyriikoita, ei poikkeuksellista lahjakkuutta - vaan ajan henkeä, jonka ihanteille vielä nauretaan ja ihmetellään, että mitä ihmettä ihmiset ajattelivat.
En halua mollata Cheekiä ja olen toivonut jo vuosia, että hänen tasonsa paranisi; että hän tavallaan taidoillaan olisi ilmiönsä mittainen. Mutta kun ei ole. Eikä se ole vihaa tai kateutta, vaan tervettä kritiikkiä, joka paljastaa koko jutun surullisuuden. Mutta ajat ja ilmiöt tulevat ja menevät, toiset jää, toiset ei.
Ihan tosissasi kuvittelet, ettei yhtäkään hänen biisiään muisteta 20 vuoden päästä? Minä veikkaan kyllä toisin. Muistetaanhan nytkin kaiken maailman Matti Nykäset ja Sepi Kumpulaiset. Miksi ihmeessä nämä vuosia soitetut ja tälläkin hetkellä joka paikassa soivat renkutukset yhtäkkiä unohtuisivat?
Et ymmärtänyt ideaa. Niitä Cheekin biisejä muistaa ehkä hc-fanit, mutta miksikään juicemaisiksi koko kansan hollotuksiksi ne eivät tule muuttumaan. Juice tunnustetaan neroksi, Cheekiä ei - ellei sitten bisneksentekotaitoa lasketa, mutta sehän ei ole mitään kulttuuria. Eikä se nyt ollut se pointtikaan. Pointti oli se, että Cheek ilmiönä on hyvin voimakkaaksi kytköksissä ajan henkeen, joka suosii tietynlaista unelmointia, politiikkaa ja toimintatapoja. Ja ne eivät välttämättä ole ihan sitä millä maailmasta tehdään parempi paikka, jos yhtään tajuaa kuulemaansa. En nyt jaksa selvitellä tarkemmin, mutta ajat ja suhdanteet muuttuu, Cheek saa oman tuomionsa aikanaan: mitä tämä mies tarjosi tuona hulluna itsekeskeisyyden aikana, jota nyt elämme mutta joka vielä muuttuu kun aikaa kuluu.
Sinä kuvittelet, että minä olin joku räptorin hc-fani, kun vieläkin muistan oi beiben ulkoa?
Oi beibin laulaminen on camp-huumoria, toki sellaisen muistaa. Camp-huumoria. Leskisen Viidestoista yö ei ole camp-huumoria, se on kulttuuria. Siinä on se ero + siinä, että esimerkiksi Juicella on muistettavia biisejä about sata kertaa enemmän kuin Cheekillä.
Odota nyt rauhassa parikymmentä vuotta ja katsotaan mitä Cheekistä sanotaan. Kulttuurihistoria asettaa kyllä hänet kontekstiinsa, mikäli kelpuuttaa tutkimukseen.
Siksi kävin Cheekin keikoilla. Sieltä lohkes aina parilla sidukalla.
Mistähän kannattaa seuraavaksi ruveta hakemaan kun Cheekki lopettaa?
Toivottavasti ei tuu pitkää kuivaa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ketjun yhteenveto:
- Kukaan ei osaa selittää, miten Cheek huijaa
- On olemassa Cheekiä parempia räplyyrikoita, joita on kahdenlaisia:
1) Esim Laineen Kasperi (jonka lyriikat omaan silmääni näyttävät ihan samanlaiselta "housut tippuu" -osastolta kuin Cheekilläkin)
2) Esim Asa, jonka lyriikoista kukaan ei oikeasti ymmärrä mitään (tiesin sulkakynässäni paljasjalka luomaa?)
Saisiko alapeukuttajilta jotain kommenttia myös. Jo tuolla alkusivuilla sanoin, että keskustelu on mahdotonta, kun kukaan ei perustele ja vastaa mitenkään, vaan kierrellään.
Mihin sinä haluat kommenttia? Mielipiteesi tuli jo ilmi. Et pidä räpistä. Ok. Laitoin aiemmassa viestissäni pätkiä mielestäni hyvistä räp-lyriikoista. Mihin sinä haluat vielä perusteluja?
Halusin kommentin siihen, mikä tuossa minun yhteeenvedossani meni pieleen. Ei ole kyse nyt siitä, pidänkö minä räpistä. Puhuin siitä, mitä se laadukas lyriikka tarkoittaa ja nuo olivat ne esimerkit, joita minulle siitä annettiin. Kukaan ei ole selittänyt vieläkään sitä yhtä lausetta tai sitä, ymmärtävätkö nämä Asan fanit nuo lyriikat ihan oikeasti. Anteeksi, jos tämä loukkaa, mutta en laske kyllä hyväksi lyriikaksi tekstiä, jossa on vain sanoja peräkkäin, jotka eivät yhdessä tarkoita mitään. Sinä saat toki olla siitä eri mieltä. Olisin vain kaivannut vielä keskustelua eikä totaalista vaikenemista.
Myönnän, että Asa käyttää teksteissään välillä stadin slangia, jota en ymmärrä. Kaikki Asan tekstit eivät ole parhaimmasta päästä, mutta häneltä löytyy paljon hyvää. Lisäksi tykkään hänestä artistina, koska vaikuttaa hyvin jalat maassa olevalta. (ei liity lyriikoihin, mutta sanonpa kuitenkin). Itsekin heitin Asan nimen keskusteluun, koska halusin tuoda ilmi, että on olemassa myös toisenlaisia räp-artisteja, kuin Cheek. Asa on niitä, jotka ottavat kantaa yhteiskunnan ilmiöihin ja on kaukana bileräpistä, mitä Ela ja Cheek edustaa. En osaa avata kaikkia Asan tekstejä eli osa menee minullakin yli hilseen. Itse tavallaan tykkään siitä, että saan pohtia mitä hän on lyriikoillaan halunnut sanoa. Osa teksteistä voi olla ihan vaan puhdasta sanoilla leikittelyä. Tähän osaa vastata vain Asa itse.
Asa ei ota kantaa yhteiskunnan ilmiöihin. Avain, joka Asa ennen oli, oli kyllä hyvinkin yhteiskuntakriittinen. Ihmiset muuttuu. Jossain haastattelussa Asa sanoi, ettei ole enää niin vasemmistolainen vaan huomattavasti avarakatseisempi maailmaa kohtaan.
No ei kai sen kannata enää olla vasemmistolainen, kun rikkaasta perheestä tuleva poika perii suvultaan rahaa aikanaan varmaan kohtuullisen hyvin. Kultalusikka takapuolessa oli tämäkin syntynyt, minkä olen aina tiennyt, joten en kovin vakavasti hänen juttujaan jaksanut ottaa.
Joo näin on. Ainoastaan ihmisellä, joka on syntynyt äärimmäiseen köyhyyteen, voi olla sanottavaa. Asakin niin urpo ettei ole tajunnut valita vanhemmikseen kerjäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassarit inhoo Cheekkii.
Ja cheekki vassareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta väittää ettei Cheekistä pidetä.
Aika hyvin on pidetty jos konsertin liput myyty minuutissa.
Jos katkera ja kitkerä av-mamma väittää muuta niin se ei ole totuus.Teillä ei ole varaa edes ostaa ruutu plussaa kun Cheek voi ihailla miljooniaan,
Kateutta sanon minä ja mikä Cheek, ei ole enää olemassakaan vaan pelkkä Jare niin yrittäkää rauhoittua.Kuka on väittänyt ettei Cheekistä pidetä? Oikeasti, ymmärsitkö yhtään lukemaasi? Hänestä pidetään, mutta häntä myös inhotaan ehkä enemmän kuin ketään muuta suomalaista miesartistia.
Joko nyt ymmärrät?
Missä tämä valtava inhoaminen näkyy noin niinkuin tosielämässä? Olen varmaan jossain merkillisessä aikuisten ihmisten työpaikassa töissä, kun siellä ei ole tapana dissailla ketään makuasioiden vuoksi. Eikä myöskään lähipiiristä, perheenjäsenistä tai sukulaisista, tuttavista, harrastuskavereista ole tullut aistittua mitään vihaa ketään kohtaan, vaan ihan neutraalisti voidaan keskustella esim. musamausta, leffamausta, lempiruuista, telkkariohjelmista tai vaikka politiikasta, vaikka kaikilla ei sama maku asioiden suhteen olekaan.
Ehkä sitten yläkouluissa, elämämkoulussa ja nettipalstoilla vihataan "enemmän kuin ketään muuta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin rehellisesti myöntää tykkääväni Cheekin musiikista juuri sen takia, että se ei ole mitään mukasyvällistä settiä, jota kukaan ei oikeasti ymmärrä, mutta ei voi myöntää lyriikoiden menevän yli hilseen. Mulle Cheekin musa on just sitä mitä se onkin; melko kepeetä settiä jonka kertsejä on helppo laulaa mukana ja jotka saa lanteet liikkumaan. Se tuo mulle hyvän mielen. En koe oloani huijatuksi maksaessani lipuista jotta pääsen tanssimaan ja laulamaan ja saadakseni siitä itselleni hyvän fiiliksen. Musiikin ei tarvitse olla mulle mitään syvällistä analyysiä yhteiskunnan nykyisestä tilasta, päinvastoin.
Jännä ilmiö on kyllä tämä, että vahvimmat mielipiteet Cheekistä on niillä joita "ei vois vähempää kiinnostaa". :D
Niinpä. Minusta on erikoista, että artistin paremmuutta mittaa se, miten vakavaa ja syvällistä ja vaikeatajuista musiikkia hän tekee. Onko se nyt niin hirveän väärin tykätä jostain bilerenkutuksesta? Että musiikista voisi tulla ihan hyvä ja iloinen mieli?
Se kepeä bilemusiikki voi olla myös hyvää. Itse tykkään esimerkiksi fiilistellä trip hopia vakavan ja yhteiskuntakriittisen musiikin ohella. En minä saa hyvää fiilistä Cheekin ylimielisistä sanoituksista. Lanteeni saavat keinumaan hyväntuulinen musiikki jossa ei tarvita edes sanoituksia hyvän tunnelman luomiseen.
Anteeksi, mutta yhteiskuntakriittinen ja bilemusiikki ei oikein assosioidu minun päässäni yhteen. Tulee lähinnä mieleen jotkut uusn*tsirockbädit.
Ja kukaan ei ole sinua pakottanut pitämään Cheekistä. Ainoastaan hyväksymään ne, jotka pitävät.
Et ihan ymmärtänyt mitä haen takaa. Minä kirjoitin, että kuuntelen myös kepeää bilemusiikkia sen yhteiskuntakriittisen musiikin LISÄKSI. Kuitenkaan Cheek ei mielestäni ole hyvää bilemusiikkia, vaan huonoa sellaista sen takia, että Cheekin ylimieliset lyriikat ovat mielestäni huonoja. On olemassa myös hyvää bilemusiikkia jota on kiva tanssia ja jammailla.
Okei. Eli sinulle on bileheilumismusiikissakin tärkeää lyriikat. Minä en esimerkiksi tiennyt, mitä depacitossa lauletaan, mutta hyvä fiilis siitä tuli.
Edelleen, sinun ei tarvitse pitää Cheekistä. Tässähän oli kyse siitä, voiko kevyt "aivot narikkaan" -musiikki olla hyvää. Ilmeisesti olemme yhtä mieltä siitä, että voi, joten sekin argumentti on nyt vähän huono mittari hyvälle musiikille.
Kannattaisiko lukea minun kommentit kunnolla? Edellisessä kun sanoin, että hyvään bilemusiikkiin ei aina tarvita edes sanoja. Cheekin kappaleissa ne ovat häiritseviä. En minä pysty ottamaan vakavasti artistia, joka ylistää itseään ja alentaa naisia.
Niin, ymmärrän sen, että ne häiritsee. Sanoinhan, ettei sinun tarvitse pitää Cheekistä. Mutta toivottavasti ymmärrät, että kaikkia ne eivät häiritse. Kuten minuakaan ei häirinnyt se, etten tiennyt, mitä Despacitossa lauletaan.
Vähän huono esimerkki sulla. Sinä et ymmärtänyt mitä Despacitossa lauletaan, mutta Cheekiä kuunteleva suomalainen kyllä ymmärtää mitä Cheek laulaa.
-Täysin keinotekoinen tuote
-Kaikki suunniteltua, sliipattua ja kontrolloitua markkinointia
-Ei mitään syvempää sisältöä
-Kaikki edellämainittu pyörii jonkun egon ympärillä ilman lähes mitään aitoa samaistumispintaa
-Iltapäivälehtien lempituote
-Huonot lyriikat
-Omakehua ilman itseironiaa
-Ei musiikillis-kulttuurillisesti tyylitajuisesti toteutettua
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole varaa edes ostaa ruutu plussaa kun Cheek voi ihailla miljooniaan,
Kateutta sanon minä ja...
Sellaset taas Cheekfanilta. Hyvin on idolin uho tarttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nytkö nämä laatulyriikoiden tunnistajat katosivat. Olipa taas yllättävää.
En ole koskaan pitänyt Laineen Kasperista.
Asa on ehkä paras suomalainen miesräppäri lyriikoiltaan..oletko hänen tuotantoonsa tutustunut?Okei. Tuo näyttää jo erilaiselta. Tulee mieleen CMX:n lyriikat. Herää vain kysymys, ymmärrättekö te oikeasti, mitä noissa sanotaan, vai onko hienous juuri siinä, ettei niistä ymmärrä mitään. Itse asiassa en edes ole varma ymmärränkö yksittäiset sanat oikein.
Esim
"Mä uppoon usvaa, hiivin mä mustaa
Lapuan vastatuuli kollektiiville tuskaa
Puhallan puskaan, ristilippu ruskaa
Ei maata millä maata
Eikä maata mille rustaa
Ei kellää suojaa, hautamme suolaa
Potkin portahiksi laumamme suomaa
Laseis kuolaa, aseissa kuonaa
Tiesin sulkakynässäni paljasjalka luomaa"Mitä nuo sanat ovat? Verbejä vai substantiiveja.
Suomi ei taida olla äidinkielesi?
No niin, nytkö ilmoittautui uusi ehdokas selittämään, mitä tarkoittaa lause "tiesin sulkakynässäni paljasjalka luomaa". Anna palaa. Edellinen yrittäjä jänisti.
En ole jänistänyt, ei se ole minun vika ettet ymmärrä Turun murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nytkö nämä laatulyriikoiden tunnistajat katosivat. Olipa taas yllättävää.
En ole koskaan pitänyt Laineen Kasperista.
Asa on ehkä paras suomalainen miesräppäri lyriikoiltaan..oletko hänen tuotantoonsa tutustunut?Okei. Tuo näyttää jo erilaiselta. Tulee mieleen CMX:n lyriikat. Herää vain kysymys, ymmärrättekö te oikeasti, mitä noissa sanotaan, vai onko hienous juuri siinä, ettei niistä ymmärrä mitään. Itse asiassa en edes ole varma ymmärränkö yksittäiset sanat oikein.
Esim
"Mä uppoon usvaa, hiivin mä mustaa
Lapuan vastatuuli kollektiiville tuskaa
Puhallan puskaan, ristilippu ruskaa
Ei maata millä maata
Eikä maata mille rustaa
Ei kellää suojaa, hautamme suolaa
Potkin portahiksi laumamme suomaa
Laseis kuolaa, aseissa kuonaa
Tiesin sulkakynässäni paljasjalka luomaa"Mitä nuo sanat ovat? Verbejä vai substantiiveja.
Suomi ei taida olla äidinkielesi?
No niin, nytkö ilmoittautui uusi ehdokas selittämään, mitä tarkoittaa lause "tiesin sulkakynässäni paljasjalka luomaa". Anna palaa. Edellinen yrittäjä jänisti.
Etkö ihan oikeasti ymmärrä suomea vai miksi jankkaat noin yksinkertaisesta asiasta. Onko tuo laulu sinulle joku ukko ylijumala, jota palvot yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei tuu pitkää kuivaa kautta.
Eiköhän sidukkapilluille oo jo uus paketti valmiina. Siitä sitten vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cheek ja Mikael Gabrielko täällä kinaavat keskenään?
Oikeesti?
🇷🇺MG🇷🇺 - 🇺🇸 Cheek🇺🇸
Mikä tilanne?
0-0. Spektillä on isoin kultakello.
No ei kai sen kannata enää olla vasemmistolainen, kun rikkaasta perheestä tuleva poika perii suvultaan rahaa aikanaan varmaan kohtuullisen hyvin. Kultalusikka takapuolessa oli tämäkin syntynyt, minkä olen aina tiennyt, joten en kovin vakavasti hänen juttujaan jaksanut ottaa.