Tekosyysi olla vähentämättä huvittelulentomatkailua? -Koska kulttuuriko? Koska mukavuudenhaluko?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto lämpenee, nyt tarvitaan toimia!
Ei ole tekosyitä. Vain yksi syy: mulla on vain yksi elämä ja mulla on rahaa. Tietenkin hankin mieltäni elämyksiä ja kokemuksia. Me sivistyneet kulttuurit ei todellakaan olla saastuttajista pahimpia!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä keskitytään lentoliikenteen päästöihin, kun autoilu saastuttaa paljon enemmän?
Autoiluun olisi laitettava hirvittävä vero (pl.sähköautoilu), polttoaineisiin samoin ja julkisten lipunhintoja vastaavasti laskettava, jotta ihmiset ohjattaisiin oikeaan suuntaan.
Lentoliikenteen 2-5%:n päästöt on pikku tahra kokonaisuudessa, jossa tieliikenne on suurin saastuttaja koko liikenteessä.
Aika monet tarvitsevat sitä autoa päästäkseen töihin, koska julkiset kulkuyhteydet ovat huonot. Muuttokaan ei välttämättä ole vaihtoehto, jos puolisolla on työpaikka lähellä kotia. Sähköautot ovat niin kalliita, jottei ole varaa. Ja oletko huomioinut, että myös ruuan hinta nousisi, se kun tulee renkaiden päällä kauppoihin. Ja samaa kallista dieseliä/bensaa ne bussitkin käyttää, eli lippujen hinnat ei halpene. Sähköautot ovat tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto, jos yhdellä latauksella selviää 500 km ja latauspisteitä olisi huomattavasti enemmän. Itse olen yrittänyt vähentää autoilua tekemällä mahdollisimman paljon etätöitä.
nollasta paha vähentää. En pidä matkustamisesta ylipäätään, viihdyn kyllä matkan määränpäässä olemisesta, mutta lennot on yhtä tuskaa.
Se, että haluan nähdä itsekin maailmaa, niin muutkin on tehneet!
Lapset saatu nuorena eikä silloin ollut varaa reissata, rahat meni perheen pyörittämiseen.
Nyt kun asema työelämässä on vakiintunut ja tulotkin nousseet ja lapset kasvaneet, haluamme kyllä muutaman vuoden välein käydä lentokonematkan päässä maailmaa näkemässä ja on hienoa pystyä tarjoamaan se lapsillekin!
Lentämisestä on mukavuus kaukana. Nykyään lennän lähinnä vain pakosta. Edellinen ulkomaan työmatka 2011.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työmatkalentäminenkin pitäisi laskea mukaan henkilökohtaiseen hiilijalanjälkeen. Kaikenlaista matkustelua tulisi vähentää, erityisesti lentämistä. Itse käyn lähellä sijaitsevalla mökillä, kerran parissa vuodessa ehkä Ruotsissa tai Virossa. Kaummaksi matkustelua vältän juuri ympäristösyistä.
Entäpä jos asiakkaalla on jokin laite tai ongelma, jota se ei osaa ratkaista vaan minä osaan. Pitääkö mennä 5000 km polkupyörällä vai sanoa ei, koska ilmastonmuutos ja laittaa firma kiinni?
Mitäpä jos valitsisit sellaisen ammatin, jossa ei tarvitse raiskata luontoa lentelemällä?
Ai, 50-kymppisenä minä jätän ammattini, jonka osaan pirun hyvin, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja saan hommista riittävän korvauksen? Ihan varmasti, toope.
Ymmärrän pointtisi mutta se ei mitenkään vähennä henkilökohtaista hiilijalanjälkeäsi.
Ei haittaa minua. Tosin, lomilla sitten en lennä koskaan.
Monet yritykset vaan ovat kansainvälisiä ja niihin sisältyy matkustamista. Asioita ei voida muuten hoitaa.
Varmasti näin mutta itse valitsin ammatin, jossa ei tarvitse osallistua ympäristön saastuttamiseen. Suurimman osan työstäni voin tehdä etänä, tarvitsematta edes työpaikalle matkustaa.
Mutta kaikille se ei vaan ole mahdollista. Joten turha syyllistää. Siivoomista ei voi tehdä etänä. Jos uutta paperikonetta asennetaan Kiinaan ja se on suunniteltu Suomessa, niin projektipäällikön on vaan matkustettava paikan päälle asennusta valvomaan. Samoin myyntihenkilöt monesti matkustavat paikan päälle. Ja näitä reissupäiviä saattaa vuodessa olla useita. Varmaan aika pysähtynyt yhteiskunta olisi, jos ei matkustettaisi. Ehkä sinullakaan ei niitä etätöitä edes olisi. Itse pystyn etätöitä tekemään ja olen siitä iloinen, mutta sitä kaikki ei vaan voi tehdä. Ei niitä kaikille riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä keskitytään lentoliikenteen päästöihin, kun autoilu saastuttaa paljon enemmän?
Autoiluun olisi laitettava hirvittävä vero (pl.sähköautoilu), polttoaineisiin samoin ja julkisten lipunhintoja vastaavasti laskettava, jotta ihmiset ohjattaisiin oikeaan suuntaan.
Lentoliikenteen 2-5%:n päästöt on pikku tahra kokonaisuudessa, jossa tieliikenne on suurin saastuttaja koko liikenteessä.Ota selvää asioista ennenkun tulet tänne lässyttää.
Mähän otin, niinkuin tekstistäni näkyy. Jos sulla on eriäviä mielipiteitä, voisit kertoa sen niin päästään keskustelemaan.
Oot varmaan Helsingin keskustassa asuva viherpiipertäjä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ollut suuria suruja ja vastoinkäymisiä elämässä. Matkustaminen ja maisemanvaihto auttavat siihen, että pääsen edes hetkeksi irti kaikesta. Kotimaanmatkailu ei aja samaa asiaa, sillä haluan matkoilla myös päästä käyttämään kielitaitoani. Matkustaminen on ollut elämäni suurin ilo.
Ikävää että sulla on ollut kurja elämä, mutta se ei oikeuta liialliseen lentämiseen.
Jos elämässä ei saa iloa muusta kuin matkustelusta kannattaa tehdä asialle jtn. Iloa pitäisi saada ihan arjestakin.
Täytyy tunnustaa etten ole tosiaan 15 vuoteen vähentänyt ollenkaan huvilentomatkailua tai muutakaan lentomatkailua.
Nollasta on paha vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Se, että haluan nähdä itsekin maailmaa, niin muutkin on tehneet!
Lapset saatu nuorena eikä silloin ollut varaa reissata, rahat meni perheen pyörittämiseen.
Nyt kun asema työelämässä on vakiintunut ja tulotkin nousseet ja lapset kasvaneet, haluamme kyllä muutaman vuoden välein käydä lentokonematkan päässä maailmaa näkemässä ja on hienoa pystyä tarjoamaan se lapsillekin!
Kotimaassahan ei tietenkään ole mielestäsi mitään nähtävää, tulevaisuuden lapset kiittävät sinua ja lapsiasi jäljestäsi maapallon hyvinvoinnille. Minä HALUAN ajattelua maailmassa on varmaankin meillä jokaisella, meitä on maapallolla 7.5 miljardia.
Parahin ap,
Pelkästään Suomessa asuminen nostaa hiilijalanjälkesi liian isoksi.
Minne olet ajatelleet muuttaa?
Mikä on tekosyysi olla muuttamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoliikenteen 2-5%:n päästöt on pikku tahra kokonaisuudessa, jossa tieliikenne on suurin saastuttaja koko liikenteessä.Ota selvää asioista ennenkun tulet tänne lässyttää.
Mähän otin, niinkuin tekstistäni näkyy. Jos sulla on eriäviä mielipiteitä, voisit kertoa sen niin päästään keskustelemaan.
Oot varmaan Helsingin keskustassa asuva viherpiipertäjä.
En vaan Tampereen, tiedoksi jos tämä mielestäsi tuo lisäarvoa keskusteluun.
Fakta nyt vaan, että lentomatkailun päästöt ovat pienemmät kuin yksityisautoilun.
Sille ei voi mitään vaikka kuinka haukkuisi minua.
Jokainen voi itse vaikuttaa tai ainakin yrittää vaikuttaa tottumuksiinsa mutta jos ei halua niin ei voi mitään. Turha vinkua jostain lentoliikenteen päästöistä kun ajelee itse joka päivä yksin lyhyitäkin matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin tärkeämpää on olla lentämättä, edes "työn vuoksi". Kummasti ihmiset ennenkin hengissä pysyivät, vaikka työn vuoksi käytiin korkeintaan hevoskyydillä naapuripitäjän markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin tärkeämpää on olla lentämättä, edes "työn vuoksi". Kummasti ihmiset ennenkin hengissä pysyivät, vaikka työn vuoksi käytiin korkeintaan hevoskyydillä naapuripitäjän markkinoilla.
Onnittelut! Voitit juuri maailmanhistorian typerimmän argumentin palkinnon. Palkinnoksi saat luopua lääkkeistä, vaatteista lukuunottamatta palttinaa ja turkiksia, sähköstä, juoksevasta vedestä, ja kaikesta mitä et ole itse tehnyt tai markkinoilla vaihtanut omatekoisiin tuotteisiisi.
Autoilen itse, mutta en lähetä ruokaani autokyydillä Kauhajoelle ja sieltä toisella kyydillä Vantaalle, josta se palaa Tampereelle. Tai en osta Saksassa viljeltyä leipää jonka aineet on rahdattu Rovaniemelle ja sitten tänne Tampereelle. Brasilian soijasta puhumattakaan.
Lennän työasioissa muutaman kerran vuodessa ja kerran lomalle. Pitää matkustaa nyt kun lennot ovat halpoja ja lapset pieniä. Sitten myöhemmin ehtii olla kotinurkissa jos ei muuta jonnekin lämpimään eläkkeelle.
En lennäkään, mutta koska en matkusta ulkomaille ja mahdollisimman kauas, olen monen, myös palstalaisten, mielestä juntti, sivistymätön ja wt. Matkustamisesta on tullut edellytys ollakseen fiksu ja sivistynyt kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut! Voitit juuri maailmanhistorian typerimmän argumentin palkinnon. Palkinnoksi saat luopua lääkkeistä, vaatteista lukuunottamatta palttinaa ja turkiksia, sähköstä, juoksevasta vedestä, ja kaikesta mitä et ole itse tehnyt tai markkinoilla vaihtanut omatekoisiin tuotteisiisi.
Kummasti ihmiskunta on säilynyt kymmeniä tuhansia vuosia ilman mainitsemiasi hyödykkeitä. Työmatkalentämisen puoltajien argumentointi kulkee rataa: "Koska noi saastutti enstex ja kuitenkin aina joku saastuttaa, mäkin voin niin tehdä hyvällä omallatunnolla!"
Arvovalinnat on periaatekysymyksiä. Minä olen valinnut kotimaanmatkailun ja työn, joka ei edellytä lentämistä. Paljon on vielä minunkin kulutuksessani karsittavaa totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ollut suuria suruja ja vastoinkäymisiä elämässä. Matkustaminen ja maisemanvaihto auttavat siihen, että pääsen edes hetkeksi irti kaikesta. Kotimaanmatkailu ei aja samaa asiaa, sillä haluan matkoilla myös päästä käyttämään kielitaitoani. Matkustaminen on ollut elämäni suurin ilo.
Ikävää että sulla on ollut kurja elämä, mutta se ei oikeuta liialliseen lentämiseen.
Jos elämässä ei saa iloa muusta kuin matkustelusta kannattaa tehdä asialle jtn. Iloa pitäisi saada ihan arjestakin.
Kyllä se vaan oikeuttaa. Ei mikään laki rajoita matkustelua, ei kaikki halua elää sun mielipiteiden mukaan.