Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekosyysi olla vähentämättä huvittelulentomatkailua? -Koska kulttuuriko? Koska mukavuudenhaluko?

Vierailija
25.08.2018 |

Ilmasto lämpenee, nyt tarvitaan toimia!

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työmatkalentäminenkin pitäisi laskea mukaan henkilökohtaiseen hiilijalanjälkeen. Kaikenlaista matkustelua tulisi vähentää, erityisesti lentämistä. Itse käyn lähellä sijaitsevalla mökillä, kerran parissa vuodessa ehkä Ruotsissa tai Virossa. Kaummaksi matkustelua vältän juuri ympäristösyistä.

Entäpä jos asiakkaalla on jokin laite tai ongelma, jota se ei osaa ratkaista vaan minä osaan. Pitääkö mennä 5000 km polkupyörällä vai sanoa ei, koska ilmastonmuutos ja laittaa firma kiinni?

Vierailija
42/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään matkustelusta, joten muutaman kerran vuodessa myös lennän. Koitan uskotella itselleni, että kuittaan kaiken lentelyni sillä, ettei minulla ole autoa. Maksaisin ihan nikottelematta myös haittaveroa lentämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöä suojelee kaikista tehokkaimmin olemalla kasvissyöjä. Eli te ulisijat, kai olette kaikki jo kasvissyöjiä? 😂

En ymmärrä näitä ympäristöhaittojen rinnastuksia. Jos et ole kasvissyöjä, et voi väittää suojelevasi ympäristöä välttämällä lentämistä, tai jos olet kasvissyöjä, niin se vapauttaa sinut vastuusta lentämisen ympäristöhaittojen suhteen? Siis häh?

Vierailija
44/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä hellehulluja väärään maahan syntyneitä.

Matkustan lentokoneella kerran vuodessa ulkomaille. Lomani ovat kaupunkilomia, en reissaa auringon takia. Ei kaikkien matkat suuntaudu aurinkorannoille. Muuten kulutan mahdollisimman vähän. En esim. syö suklaata.

Vierailija
45/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tekosyitä, en matkustele ulkomaille, koska ei ole varaa.

Ja vaikka joskus myöhemmin olisikin, niin veikkaan, että siihen mennessä asenneilmapiiri on jo sellainen, että huvittelulennot eivät enää ole samalla tavalla sosiaalisesti hyväksyttäviä kuin nykyään (ellei fossiilisille polttoaineille keksitä pätevää korvaajaa).

Lentomatkailu kasvaa jatkuvasti. Siinä sulle asenneilmapiiriä ;)

Niin nyt kasvaa. Tosiasia kuitenkin on, että kohta ei enää kasva, kustannuksethan sen viime kädessä määrää.

Vierailija
46/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vähentää kun en ole huvilentoja tehnyt vuosiin. Rikkaitten espooolaisten harrastus. Yksi työreissu piti lentää viime vuonna. Kuljen töihinkin julkisilla.

Vierailija
47/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työmatkalentäminenkin pitäisi laskea mukaan henkilökohtaiseen hiilijalanjälkeen. Kaikenlaista matkustelua tulisi vähentää, erityisesti lentämistä. Itse käyn lähellä sijaitsevalla mökillä, kerran parissa vuodessa ehkä Ruotsissa tai Virossa. Kaummaksi matkustelua vältän juuri ympäristösyistä.

Entäpä jos asiakkaalla on jokin laite tai ongelma, jota se ei osaa ratkaista vaan minä osaan. Pitääkö mennä 5000 km polkupyörällä vai sanoa ei, koska ilmastonmuutos ja laittaa firma kiinni?

Mitäpä jos valitsisit sellaisen ammatin, jossa ei tarvitse raiskata luontoa lentelemällä?

Vierailija
48/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tekosyyn määritelmä? Jos minä lennän kerran vuodessa ulkomaille koska minä haluan, niin eikös se matkailuhalu silloin ole ihan todellinen syy?

Vierailija
49/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut kerran elämässä lentokoneessa, ulkomailla en ole käynyt Ruotsia ja Viroa kauempana. Lähtisin kyllä mielellään lentokoneella lomamatkalle mutta tuskin tapahtuu aikoihin, olen köyhä eikä sitä matkailua sillälailla osaa kaivata kun ei ole missään ollutkaan. Mutta kiva tietää että olen samalla ekologinen :D

Vierailija
50/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihreä hippi kirjoitti:

Onneksi en ole köyhä joka katkerana katsoo muiden mahtavaa elämää :)Joka vuosi pari ulkomaan matkaa ja elämä hymyilee.Köyhät ei tajua että kaikki rajoitukset tulevat koskemaan vain köyhiä meillä kellä on rahaa jatkamme niin kuin ennenkin ;)Siinähän kyhnötätte kylmissä kämpissä järsien porkkanaa kun meillä syödään filettä :)

Vahva veikkaus, ettet tule kuulumaan siihen oikeasti rikkaaseen harvalukuiseen eliittiin, jolla mm. lentomatkailun huvit säilyy muuttumattomina myös tulevaisuudessa.

Vierailija
51/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos valitsisit sellaisen ammatin, jossa ei tarvitse raiskata luontoa lentelemällä?

Mitä jos itse ottaisit pään pois per$eestä ja lakkaisit raiskaamasta tätä palstaa idioottimaisuuksillasi?

Vierailija
52/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vähennä. Käyn Euroopassa kerran vuodessa lentämällä.

Meillä ei ole autoa, joten säästän ympäristöä siinä.

Vastakysymyksenä voisin heittää, tekosyysi mennä saastuttavalla laivalla neljä kertaa vuodessa Tallinnaan tai Tukholmaan, tekosyysi pitää kahta autoa kun työpaikalle on kilometri tai ajella mopolla/moottorikelkalla huvikseen tuntikausia?

Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä runsaat 90 % syntyy tieliikenteestä. Sen osalta päästöt jakautuvat seuraavasti: henkilöautoliikenne noin 60 %, paketti- ja kuorma-autoliikenne noin 36 % ja bussit, moottoripyörät yms. yhteensä noin 4 %. Junaliikenteen osuus on noin 1 %, lentoliikenteen noin 2 % ja vesiliikenteen noin 4 %.

Lähde: http://www.oil.fi/fi/ymparisto-paastot-ja-ilmastonmuutos/liikenteen-paa…

Vierailija
53/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyy olla huvittelematta? Miksi siihen tarvitsee tekosyyn?

Tekosyyt on sitä varten että tekee jotain yleisesti paheksuttua, ennemmin tarvitsee tekosyyn jos lisää huvittelumatkailua, eikä toistapäin.

Vierailija
54/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, 50-kymppisenä minä jätän ammattini, jonka osaan pirun hyvin, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja saan hommista riittävän korvauksen? Ihan varmasti, toope.

Vierailija
55/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, 50-kymppisenä minä jätän ammattini, jonka osaan pirun hyvin, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja saan hommista riittävän korvauksen? Ihan varmasti, toope.

Ymmärrän pointtisi mutta se ei mitenkään vähennä henkilökohtaista hiilijalanjälkeäsi.

Vierailija
56/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne kaiken maailman seminaarimatkat lähinnä huvittelua.

Ei ole osunut kohdalle sitten Nokian kulta-aikojen vaikka matkustankin yli 50% ajastani. Pikemminkin reissuilla on luvassa työtä vuorotta. Hotellitkin nykyisin mitä sattuu.

80-luvulla ennen lamaa oli noita huvittelumatkoja metsä/paperipuolella vielä, silloin oli raha höllässä ja naivi lapsenusko että aina vaan paranee ja paranee. Muutenkin makseltiin firman piikkiin kaikenlaista mikä ei menisi yhdeltäkään talouspäälliköltä enää nykyään läpi. Eräskin entinen kollega viettää eläkepäiviään istuskellen varmaankin paraikaa melkein kokonaan "edustuskuluihin" kirjatun kesähuvilansa terrassilla.

En tiedä oliko Nokian kulta-aikoina samaa kun en siinä sirkuksessa osallisena ollut, mutta muuten nuo ajat taitavat kyllä olla mennyttä, elävät enää meidän kiikkustuoli-ikäisten sotatarinoissa.

Vierailija
57/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi mutta se ei mitenkään vähennä henkilökohtaista hiilijalanjälkeäsi.

Ei haittaa minua. Tosin, lomilla sitten en lennä koskaan.

Vierailija
58/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään tekosyitä ole. Ihan oikeita syitä minulle kyllä on. Matkustelen, koska haluan nähdä eri(laisia) paikkoja, syödä monenlaista ruokaa, nauttia lämmöstä silloinkin kun Suomessa on kylmä, kokea vieraita kulttuureja. Toisin sanoen kuulla, nähdä, maistaa, haistaa ja tuntea.

Ilmastonmuutos on kurja tosiasia. Silti aion jatkossakin olla niin itsekäs, että matkustelen, sillä se on jotain, mistä todella nautin. Yritän sitten arjessa kantaa korteni kekoon ilmastotalkoissa mm. kierrättämällä, käyttämällä pyörää/julkisia oman auton sijaan, välttämällä turhia ostoksia, suosimalla ekoa ja luomua jne. Ajoittain tämäkin tuntuu hieman turhalta, kun matkustellessa huomaa, miten monessa muussa (Suomea paaaljooon isommassa valtiossa) saastutetaan ja tuhotaan luontoa/ilmastoa niin raakalaismaisesti, ettei sitä täällä piskuisessa Suomessa edes välttämättä tajua.

Kymmenet, sadat ehkä tuhannet pienet (paremmat) valinnat arjessa kantavat pidemmälle kuin yksi ”iso” teko vuodessa. Ainakin uskon niin.

Vierailija
59/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän peli ole jo menetetty ilmastomuutoksen suhteen. Vaikka kaikki kulutus lopetettaisiin tällä hetkellä, niin luonto ei palautuisi ennalleen. Sitä ehkä olisi pitänyt miettiä jo 50- ja 60-luvulla. Ja ei paljon hyödytö olla viherpiipertäjä täällä Suomessa, jos USA, Kiina ja Intia ei tee mitään asian hyväksi. Ihan sama, lentääkö suomalaiset vai ei. Välimeren maissakin jätteet päätyvät mereen.

Vierailija
60/155 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, koska nykyisin on varaa matkustella monta kertaa vuodessa.