Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilanteita missä lääkärit onkin ollut väärässä?

Vierailija
22.08.2018 |

Mulla kuviteltiin lihomisen johtuvan siitä, että minä muka vedän sipsejä ja makaan sohvalla kaikki päivät. Vihdoin pääsin pitkän odotuksen jälkeen verikokeisiin ja sieltä tulikin ilmi kilpirauhasen vajaatoiminta!

Kertokaas omia kokemuksianne.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkakaverin luusyöpä 15v.

"Kasvukipuja"

Jalka amputoitiin polven yläpuolelta

Ja tämän tarinan opetus oli? Kun teini tulee yleislääkärille valittamaan kipua alaraajoissa, niin ensimmäinen tutkittava asia pitäisi olla luusyöpäepäily? Vai lähdettäiskö ensin liikkeelle kuitenkin niistä tavallisimmista alaraajakivun syistä.

Mitä luulet että potilas ja omaiset sanoisi, jos asia olisikin päinvastoin: ensimmäisellä käynnillä heti lääkäri täräyttää heille, että tämä on varmaan luusyöpää ja jalka täytyy amputoida. Sitten lisätutkimuksissa ei paljastu mitään syytä eli todennäköisesti kasvukipuja. Varmaan nyt itsekin ymmärrät, miksi näin ei todellakaan tehdä eikä kaikkia kauhuskenaarioita ei heti lyödä tiskiin ennen kuin on lisää tietoa.

Vierailija
42/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kuviteltiin lihomisen johtuvan siitä, että minä muka vedän sipsejä ja makaan sohvalla kaikki päivät. Vihdoin pääsin pitkän odotuksen jälkeen verikokeisiin ja sieltä tulikin ilmi kilpirauhasen vajaatoiminta!

No älä vielä innostu... Ei se lääkitys tule sua laihduttamaan, vaan korkeintaan poistaa ylimääräisiä nesteitä kehosta, mikä saa kasvot näyttämään vanhemmilta ja ryppyisemmiltä, kun elimistö kuivuu. Lihavuuteen se ei vaikuta mitenkään ja painonpudotus on terveillekin aikuisille todella pitkäjänteistä hommaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Propsit sinnikkyydestä! Hienoa ettet antanut periksi!

Ehkä lääkäri muotoili sen jotenkin näin kuitenkin ”Täytät kelan kriteerit sairaseläkkeestä ja sinun pitää miettiä myös onko opiskelu liian raskasta sairauteesi huomioonottaen.”

Vai sanoiko tosiaan: ”minusta sinun pitäisi jäädä sairauseläkkeelle”?

Vierailija
44/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että vuosia kestäneeseen ja pahemmaksi käyneeseen työpaikkakiusaamiseen oiva lääke olisi masennuslääkkeet. Kieltäydyin lääkkeistä, jäin opintovapaalle ja kuin ihmeen kaupalla parannuin "masennuksesta" ja "ahdistuksesta".

Vierailija
45/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsa oli verenpunaista ja kuumetta 39,5 sekä oksensin jopa vesitipan ulos. Lääkärin mielestä kyse oli kuukautisista, mutta todellisuudessa myyräkuume ja munuaistulehdus. Vatsa oli niin kipeä, että jalat menivät alta. Lääkäri veikkasi ummetukseksi, lopputuloksena oli puhjennut umpilisäke ja leikkauspöytä.

Vierailija
46/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri oli sitä mieltä että olen liian sairas että olisin voinut käydä koulua. Kävin kouluni loppuun ajallaan erinomaisin arvosanoin.

Jos olisin kuunnellut lääkäriä niin olisin sitten jäänyt sairaseläkkeelle.

Vastaus 44 oli tarkoitettu tähän, lainaus jäi puuttumaan.

Vierailija
47/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei koskaan ole kenellekään e-pillerit vatsaoireita aiheuttaneet, vaikka olen tätä työtä tehnyt 40 vuotta. Ei vain ole mahdollista."

Vierailija
48/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistotulehduksen diagnoosista sain oikeasti _tapella_. Verenvuoto johtui kuulemma, kun en syönyt leipää ja lima taas pellavansiemenistä, joita käytin ”väärin”.

Minulla tuli totaalistoppi eräs päivä vatsantoimintaan. Ei vaan enää toiminut edes ulostuslääkkeillä. Tätä kesti monta kuukautta ja sitten alkoi veri ja lima.

Yleensä Crohnin taudissa on ripuli ja minulla taas on ummetuspainotteinen, joten lääkärit ei vain ottanut tosissaan.

Pääsin puolen vuoden päästä vasta kolonoskopiaan ja diagnoosi vihdoinkin..

Minullekin jankattiin alkuun puhelimessa, että olenko muka ihan varma, ettei veri tule emättimestä. Sitten syytettiin pukamia, joita lääkäri ei kuitenkaan tutkiessaan löytänyt. Kuukausia meni ennen kuin pääsin lopulta tähystykseen, jossa todettiin jo melko pahana oleva Colitis Ulcerosa. Itsekin "käänteisoireinen", eli tulehduksessa uloste menee ummetuksen puolelle eikä ripuliksi.

Vierailija
49/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei koskaan ole kenellekään e-pillerit vatsaoireita aiheuttaneet, vaikka olen tätä työtä tehnyt 40 vuotta. Ei vain ole mahdollista."

Sama oli muuten minullakin aikanaan. Vatsa oli jatkuvasti aivan kuralla ja loppui samantien, kun lopetin pillerit. 

Vierailija
50/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoimintako kumoaa nykyään termodynamiikan laitkin? Lihoit maagisesti kilpirauhasen takia vaikka kulutit enemmän kuin söit. Joopa joo. 

Vierailija
51/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoimintako kumoaa nykyään termodynamiikan laitkin? Lihoit maagisesti kilpirauhasen takia vaikka kulutit enemmän kuin söit. Joopa joo. 

Niin lihoin minäkin ! Parissa vuodessa + 20 kg lisää ja voimat pois, yritin silti pyöräillä töihin ja tein lenkkejä koiran kanssa. Naamakin turvosi ihan muodottomaksi palloksi, ulkonäköni muuttui niin että itketti katsoa peiliin . Ja minultakin lääkäri kyseli ruokatottumuksia, luuli varmaan että  juon pelkästään siidereitä ja syön pelkkää pitsaa... 

Minulta on nyt leikattu koko kilpirauhanen pois, mutta painoni ei vieläkään ole palannut entisiin lukemiin (160cm ja noin 60kg).

Vierailija
52/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Vatsakivut eivät tk:n gynen mukaan  kuulemma missään nimessä voineet johtua kierukasta, kummasti vain  kivut loppuivat kun kierukka poistettiin yksityisellä .

- Kilpirauhasen liikatoiminta oli ensin masennus, sitten syömishäiriö ja lopulta pistettiin huumetesteihinkin !  Kilpirauhasen poiston jälkeen vapina, sydämmentykytykset ja  hiustenlähtö  loppuivat parissa päivässä , mutta otin lopputilin sillä työterveyslääkäri oli saanut pomoni uskomaan että olen masentunut anorektikko ja lopulta asiasta tiesi koko työpaikka.

-  Umpisuoli oli mukamas ummetus ja lähettivät päivystyksestä kaksi kertaa kotiin, lopulta se  sitten puhkesi ambulanssissa ja päädyin suoraan leikkaukseen .

- Poikani migreenit eivät kuulemma voineet mitenkään olla migreeniä, koska kyseessä oli 7v ja poika. Päivystyksen lääkäri sanoi pojan kuullen, että melko varmasti se on aivokasvain ja siinä sitten oltiin koko perhe paniikissa. Kun poistuimme migreenidiagnoosin kanssa, kys. lääkäri tuli vastaan ja teki nolona täyskäännöksen .

Vierailija
53/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI EI EI kirjoitti:

Suurin osa vakuutusläkäreistä tekee virhediagnooseja päivästä toiseen kun eivät edes tapaa potilaitaan

Väärin, valuutuslääkrit eivät tee diagnooseja

Kyllä tekevät - yleensä jonkin aivan muun kuin muut lääkärit. 

Mikään ei ole niin paha juttu asiakkaalle, kuin joku ammattilainen, joka kuvittelee, että työnantajan (määrä)rahoja säästämällä tulee autuus, ylennys ja palkankorotus.

Ks. esim. lääkärit, sairaanhoitajat, koulun keittäjät.

Vierailija
54/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla oli kurkunpääntulehdus. Oireina tyypillinen haukkuva yskä, hengitysvaikeudet makuuasennossa ja möreä ääni. Nenä ei ollut tukossa. 

Lääkäri tulkitsi "allergiseksi nuhaksi" sillä perusteella, että sisaruksella oli ilmennyt koivuallergia 2 kk aiemmin. Ohitti kommenttini kurkunpääntulehduksesta. Jännästi tämä allergia loppui parissa viikossa tartuttuaan ensin muihin perheenjäseniin. 

Vierailija
55/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin Mirtazapin unettomuuteen. Paino lähti huimaan nousuun. Lääkäri kommentoi, ettei ole mahdollista, syyt ovat muualla, sillä tällä lääkkeellä ei ole sellaista sivuvaikutusta. 

Jälkikäteen olen todennut, että erittäin tunnettu sivuvaikutus on. 

Vierailija
56/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei lääkäritkään ole erehtymättömiä, ihmisiä hekin. Ja monessa paikkaa ihan raha ym rajoittaa mitä kaikkea voidaan lähteä heti ensimmäisenä tutkimaan.  Ja kuten yllä num 42 sanoikin esim. luusyöpä tapauksesta ettei todellakaan voida olettaa että kaikilla näin olisi kun sadasta 99:llä on niitä kasvukipua ja yhdellä se luusyöpä (tai ehkä suhdeluku on jopa 10000/1). Itsekin nuorena valitin polvikipua pari vuotta, no nuorilla on, kunnes kuvasivat ja kasvain oli reisiluussa ja leikattiin. Mut en silti syytä lääkäreitä sen kummemmin, toki ehkä pikkasen aiemmin pelkän rtg kuvan ois voinut ottaa, mut mun osalta ei aiheuttanut pahempaa. Samoin päänsärkyä valitin vuoden, silloin kyllä kuvattiin ja mitään ei löytynyt, se päänsärky loppui hermoratahieronnassa.

Eniten mä ihmettelen ihmisiä jotka tyytyy siihen yhden lääkärin diagnoosiin ja sinnittelee sitten niiden kovien kipujen kanssa närästyslääkkeellä tms eikä lähde sinne lääkäriin uudestaaan vaatimaan tutkimuksia. Kun se vaiva jatkuu, niin uutta diagnoosia aletaan miettimään varmasti ja tutkimaan enemmän ja eri lääkäri gvoi hoksata heti eri juttun.  

Vierailija
57/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä vielä innostu... Ei se lääkitys tule sua laihduttamaan, vaan korkeintaan poistaa ylimääräisiä nesteitä kehosta, mikä saa kasvot näyttämään vanhemmilta ja ryppyisemmiltä, kun elimistö kuivuu. Lihavuuteen se ei vaikuta mitenkään ja painonpudotus on terveillekin aikuisille todella pitkäjänteistä hommaa. 

Hei sinä asiaa tuntematon kommentoija. Kilpirauhasen vajaatoiminnan yksi tunnetuimpia oireita on painonnousu. Kun lääkitys saadaan kohdilleen, painokin alkaa pysyä kurissa. Totta on, että jo kertyneestä painosta on vaikea päästä eroon, mutta helvetin paljon helpompaa se on kuin ilman lääkitystä.

Itseäni lääkäri onneksi uskoi, kun vein ruoka- ja painopäiväkirjan josta näkyi, että olin viikkojen kuluessa vähentänyt päivittäisen kalorimäärän 900 kcal:iin, ja paino pysyi samana, vaikka liikuin päivittäin. Tehtiin testit, ja vajaatoimintahan sieltä löytyi. Lääkityksen myötä pystyin syömään normaalisti, eikä paino enää noussut. 

Vierailija
58/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toiminnallisten/psykosomaattisten mahavaivojen" takaa löytyi lopulta endometrioosi joka oli levinnyt ympäri vatsaonteloa ja kuronut suolia yhteen.

Vierailija
59/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkäri voi olla edes väärässä?

Ei kait kukaan ajattele, lääkärin katsovan jostakin kristallipallosta, vaan oikean diagnoosin saamiseen tarvitaan monia tutkimuksia ja kokeita, jotka tukevat tiettyjä sairauksia ja vammoja ja toiset putoavat pois.

Minusta lääkärin diagnoosi on kuin etsisi neulaa heinäkasasta, joskus se löytyy nopeasti ja joskus ei millään, vaikka kuinka etsisi, kun on miljoonia sairauksia ja oireet saattavat olla samankaltaisia.

En mä tarvi ainakaan 6 vuoden koulutusta siihen, että osaan etsiä googlella taudit. Ihan yleisyysjärjestyksessäkin. Siksi lääkärin olisi syytä olla oikeassa.

Vierailija
60/105 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri diagnosoi kamalan selkäkivun lihaskrampiksi. Ilman tutkimuksia. Yksityisellä paljastui useampi murtuma selkärangassa.

Työkaverilla sama. Kaatui työmatkalla.

Miehellä meni eturistiside polvesta poikki. Leikattiin lopulta. Työterveyslääkärin mukaan ”lievä venähdys”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi