Miksi köyhät polttaa tupakkaa?
Käyn aina välillä Hesarilla Hurstin ruokajonossa
siellä monet ruuan hakijat tupakoivat.
Itse en tupakoi mutta olen lukenut uutisista aina että tupakkavero nousee.
Olenkin ihmetellyt miten köyhillä on varaa polttaa ?
Jäisi varmasti monilla enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan jos ei poltettaisi.
Onko tupakointi köyhien joku pieni lohtu ja helpotus?
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiminen aiheuttaa sairauksia, ja niiden hoitamiseen osallistuu jokainen tämän yhteiskunnan veroja maksava jäsen. Tupakoinnista kerättävät verot eivät kata sairauksista koituvia kuluja.
Ei ole olemassa mitään etäistä yhteiskuntaa tai valtiota, joka tulee ja maksaa, ja johon tupaikoitsija ei mitenkään liittyisi. En tiedä, onko se ihan puhdasta typeryyttä vai puhdasta välinpitämättömyyttä kun tupakoitsija viis veisaa muista ja kaikista niistä kustannuksista, jota valtiolle aiheuttaa.
Ja kuka haluaa sairastuttaa itsensä? Kuka haluaa syövän, kuka haluaa pihistä keuhkoahtaumataudissa elämänsä loppu metrit? On ihan turhaa tulla kertomaan mummosta joka ei ikinä polttanut ja kuoli keuhkosyöpään - pelkkiä lillukanvarsia. Tupakointi vahingoittaa myös ympärillä olevia, kuten vaikka omia lapsia.
Olet varmasti oikeassa sairauksista, mutta niin kauan kuin tupakan ostaminen, myyminen ja polttaminen on yhteiskunnassa laillista, on väärin syyllistää kaikista ongelmista yksilöä. Riippuvuudesta ei pääse eroon vain järkeilemällä, että tämähän on kallista ja epäterveellistä. Hidas yhteiskunnallinen muutos on se, mitä tarvitaan, että syöpäkääryleistä päästään yleisellä tasolla eroon.
Suomi pokkana väittää, että suomi savuttomaksi, muttei tee elettäkään auttaakseen ihmisiä eroon tupakasta. Nostaa vain veroja eli suoraan sanottuna rahastaa addiktiolla kuin mikäkin vanha hassis kauppias.
Täysyin moraalitonta toimintaa, kuten myös se että täällä haukutaan addikteja eikä haluta auttaa heitä ja keksitään mitä vaan verukkeita että voisi haukkua muita ihmisiä. Sairasta. Mielenvikaista etten sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuus ei ole sama kaikille vaika täällä niin sujuvasti valehdellaan kuinka tyhmä ihmisen täytyy olla että pystyy valehtelemaan noin itselleen.
Vastustavat valistajat ovat myös sairaita ihmisiä heillä ei ole terve suhtautuminen maailmaan eikä muihin ihmisiiin. He eivät näe realistisesti vaan ovat omien pakkomielteidensä orjia. Heitä tulisi ymmärtää ja laittaa hoitoon. Tupakointia ei lopeteta kuitenkaan eikä heille tarjota hoitoa, koska se on miljardien lypsylehmä ja bisnes valtiolle josta ei haluta edes pientä osaa antaa takaisin että tupakoitsijoille annettaisiin mitään mahdollisuutta päästä eroon avun kanssa tupakoinnista. Haukutaan vain tyhmäksi tupakoivaa sekä uhkaillaan, todella sairaiden ihmisten tapa kohdella riippuvuutta, mutta ihminen on sairas mieleltään. tupakointia taas oikein mainostetaan ja sillä rahastetaan moraalitoomasti addikteja jotka eivät voi tupakoinnilleen mitään.
Kuka halauaa ehdoin tahdoin olla sekopää muita ymmäertämätön joka syyttää addiktia riippuvuudesta. Tupakka on addiktio josta ei välttämättä pääse koskaan eroon.
Ihan sama addiktio-tekosyy on raiskaajille, pedofiileillä, varkailla, narkkareilla, rattijuopoilla, talousrikollisilla, sarjamurhaajilla jne. Pitäiskö näidenkin päätä silittää, että pitipä sattua huono tuuri, kun tuli tuommoinen addiktio noinkin kunnolliselle ihmiselle.
Minulla on vain addiktio, minua pitää ymmärtää, ei se minun syy ole vaan se on sairaus. Nyyhky ja kyynel.
Nyt meni harhaiseksi, pyöriikö raukalla isopyörä isojakin kierroksia?
No, kerron uudestaan koska joku sanoi, että jos ei tupakoitsi, niin ei olisi köyhä eikä joutuisi ruokajonoon.
Olen siis köyhä yksinelävä nainen, en tupakoi,,en käytä alkaa kuin muutaman kerran vuodessa joissain tilanteissa.
Olen ollut myös työelämässä liki koko elämäni.
Mutta muutamien samaan aikaan kasaantuneiden vaikeiden asioiden vuoksi olen nyt siis köyhä.
Osaan en pystynyt itse vaikuttamaan, osaan ei sitten yksin enää pystynyt vaikuttamaan, kun resurssit, niin rahalliset ja terveydelliset puuttuivat tai eivät riittäneet.
Se on niin pienestä joskus kiinni kun lumipallo alkaa vyöryy.
Siitä olen kiitollinen, että kaikesta vastoinkäymisistäni huolimatta, tai ehkä juuri niiden vuoksi, ymmärrän ja tunnen myötätuntoa heikko-osaisia kohtaan.
Autan aina jos vain voin, en tuomitse, en anna ulkonäön tai sosiaalisen tilanteen vaikuttaa toisen ihmisen arvoon ja arvostukseen jne.
En ainakaan enää ole niin mustavalkoinen, kuten joskus ehkä olin, siitäkin olen kiitollinen.
Yritän aina löytää ihmisistä hyvää sanottavaa mieluummin kuin tuomita.
Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä tarvitse olla, mutta sellaisen kuvan täällä saa, että täydellisiä ja kaiken tietäviä ja kaiken aina oikein tekeviä ihmisiä täällä palstalla moniakin kirjoittelee.
Ja niitä, jotka täysin luottavat, että hyvä onni seuraa heitä elämänsä loppuun saakka.
Kyllä täytyy olla asioista tietämätön joka täällä väittää, että jos ei tupakoisi niin ei olisi köyhä ja ei tarvitsisi mennä sinne ruokajonoon, hohhoijaa.
Jo on vedetty mutkat suoriksi.
Tyhmänä on varmaan hauska olla.
Olisipa tämä elämä niin yksinkertaista, että kun ihmisetti eivät tupakoi, niin köyhyys ja ruokajonot poistuisivat.
Paremmuuttaan alleviivaten... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiminen aiheuttaa sairauksia, ja niiden hoitamiseen osallistuu jokainen tämän yhteiskunnan veroja maksava jäsen. Tupakoinnista kerättävät verot eivät kata sairauksista koituvia kuluja.
Ei ole olemassa mitään etäistä yhteiskuntaa tai valtiota, joka tulee ja maksaa, ja johon tupaikoitsija ei mitenkään liittyisi. En tiedä, onko se ihan puhdasta typeryyttä vai puhdasta välinpitämättömyyttä kun tupakoitsija viis veisaa muista ja kaikista niistä kustannuksista, jota valtiolle aiheuttaa.
Ja kuka haluaa sairastuttaa itsensä? Kuka haluaa syövän, kuka haluaa pihistä keuhkoahtaumataudissa elämänsä loppu metrit? On ihan turhaa tulla kertomaan mummosta joka ei ikinä polttanut ja kuoli keuhkosyöpään - pelkkiä lillukanvarsia. Tupakointi vahingoittaa myös ympärillä olevia, kuten vaikka omia lapsia.
No mitenkäs sitten autoilu ja ns. moottoriurheilu, kaukomatkat kaksi kertaa vuodessa lentäen yms. ne eivät tietenkään vahingoita kuin maapallon ilmakehää ja sehän on terveellistä ja aivan harmitonta, eikä siitä muille ole mitään haittaa. Sitäpaitsi noilla voi ympäristössään kehua, sillä kertoohan se siitä että on onnistunut keräämään jonkun verran rahaa ja on siis viisaampi kuin esim. ne omissa nurkissaan tupakoivat...
Autoilu tappaa, kyllä. Oletko nähnyt missään päin kampanjoita että jos otat, et aja, ja älä tekstaa kun ajat? Loukkaako tällainen valistus sinua myös? Autoiluun menee valtiolla rahaa, mutta on tulojakin. Yksityisautoilu on toisille pakollista, kun julkisilla ei pääse töihin.
Moottoriurheilukin tappaa ja saastuttaa, kyllä. Mutta kuormittaako se terveydenhuoltoa samassa mittakaavassa? Ei kuormita.
Lentomatkailu saastuttaa maailmaa, samoin kuin laivamatkailu. Mutta oletko koskaan miettinyt, miten tupakanviljely, käsittely ja roudaaminen ympäri maailman saastuttaa myös? Tuskin sellainen on käynyt pienessä mielessäsikään, että tupakkateollisuus on valtava, saastuttava bisnes ja sinä tuet sitä.
Ei tässä maassa pääse kuin Pentti Liikola ja kaltaisensa oikeasti leijumaan sillä, että eivät kuormita maapalloa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla asioista tietämätön joka täällä väittää, että jos ei tupakoisi niin ei olisi köyhä ja ei tarvitsisi mennä sinne ruokajonoon, hohhoijaa.
Tyhmänä on varmaan hauska olla.Olisipa tämä elämä niin yksinkertaista, että kun ihmisetti eivät tupakoi, niin köyhyys ja ruokajonot poistuisivat.
Niin, että köyhän rahatilanne on vakio, polttaa tai ei?
On aivan järjettömän tyhmää väittää, etteikö 6,90€ per aski olisi summa eikä mikään, ja että se ei vaikuttaisi mihinkään jos saman summan laittaisikin säästöpossuun tai ostaisi sillä kaupasta kasviksia?
Kelan sivuilla lukee:
Vuonna 2018 toimeentulotuen perusosan määrä on yksin asuvalle 491,21 e/kk
Sehän on sitten oikein hyvä, että tuosta summasta on varaa poltella.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmänä on varmaan hauska olla.Olisipa tämä elämä niin yksinkertaista, että kun ihmisetti eivät tupakoi, niin köyhyys ja ruokajonot poistuisivat.
Ruokajakeluissa voisi toki silti käydä, mutta kyllä tupakkatuotteisiin kuluva raha on muusta kulutuksesta pois, olipa tulona etuudet, palkka tai muu.
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilla lukee:
Ehkä ei ole varaa ja siksi mennään ruokajonoon. Itse olen jonosssa, kun lapsen harrastus maksaa niin paljon. Joku urputtaa, että köyhällä on varaa harrastaa kalliisti
Ei ole, mutta valitsin näin.
Jakelisivat tupakkaa niin ei tarvitsisi Muiilta pummata. Tuollahan noita pummeja on kaupunki väärällään jotka poltaa muilta pummattuja röökejä
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmyys ja köyhyys korreloi vahvasti. Alapeukuttakaa aivan vapaasti, se ei totuutta muuksi muuta.
No ei se aina mene ihan niin mustavalkoisesti. On tietysti tyhmää aloittaa keneltä tahansa, joku jää koukkuun joku ei.
Isäni on polttanut teinistä saakka, nyt 72v. Tupakointi on paha riippuvuus. On yrittänyt lopettaa monet kerrat varsinkin nyt viime vuosina kun tupakointi johtaa vääjäämättä kuolemaan, on jo jatkoajalla. On siis kuoleman porteilla mutta tupakointi senkun jatkuu. Onko tyhmä? Ei ainakaan älyllisesti, tyhmät ei rakentele radioita. Onko hermoheikko? Kyllä ja erittäin. Heikko hermojen hallinnan ominaisuus ja henkinen kuormitus, talousasiat, lasten murheet, sanoisin hänen kohdallaan päätekijäksi. Sairaus ja huono olo aiheuttaa vaikeaa ahdistusta, joka saa tupakoimaan vaikka juuri silloin pitäisi tumpata se tupakka lopullisesti.
Ei kukaan ajattele ettei itse voisi sairastua ja köyhtyä, mutta se on kovin epäselvää, että miten se tupakointi auttaa tilanteessa jossa jo on rahasta tiukkaa ja terveysongelmia. Siellä ruokajonossa olevilla ei taatusti ole ylimääräistä rahaa polttaa taivaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että köyhän rahatilanne on vakio, polttaa tai ei?
On aivan järjettömän tyhmää väittää, etteikö 6,90€ per aski olisi summa eikä mikään, ja että se ei vaikuttaisi mihinkään jos saman summan laittaisikin säästöpossuun tai ostaisi sillä kaupasta kasviksia?
Toiselle on kasvikset tärkeitä, toiselle menee tupakka ykköseksi. Tupakka ensin ja muuta sitten jos rahaa jää. Tai ruokajonoon.
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilla lukee:
Kyllä tuolla rahalla on faktuaalisesti Suomessa köyhä, käyttipä rahat mihin hyvänsä. Minä en polta, mutta ei noin pienellä rahalla ole varaa harrastaa mitään, etenkin kun oikeasti en saa noinkaan paljon, paperilla vain. Olisi ihan kiva kuulla joltain tuilla elävältä, joka polttaa, paljonko siihen tupakkaan oikeastaan menee rahaa viikossa, ei syyllistäen, vaan että nämä "köyhät polttaa rahansa taivaan tuuliin" -tyypit saisivat jotain perspektiiviä. Luulen, että tupakasta saatava nautinto ja helpotus jatkuvaan stressiin on sille ihmiselle tärkeämpi kuin ne muutamat kympit. Vaikka itse en tupakointia ymmärrä, kykenen antamaan muiden ihmisten päättää asioista omasta puolestaan. Meillä kaikilla on omat heikkoutemme ja vahvuutemme. En ole addiktioihin taipuvainen, joten minun on helppo elää ilman addiktioita - en silti pidä itseäni muita parempana.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä:
- tupakoi
- käyttää alkoholia
- ihoa tatuoitu
- äänestetään persuja, jos jaksetaan edes äänestää
- naisilla kananpeffatukkaa, shokkivärejä, sivukaljua
- lapsilla jadessa, mico, jare lähiönimiä
- eineksiä ostetaan, kuten pullaleipää ja muutakin epäterveellistä
- käydään mäkkäreissä yms monta kertaa viikossa
- koko perhe kiroilee runsaastiOlen töissä lähiön ruokakaupassa ja tässä tulee huomattua "köyhien" elämää. Se WT porukka erottuu kyllä. Jos rahat ei meinaa riittää niin poistetaan mielummin ns lasten vähänkin terveellisemmät ruoat että tupakka-askin tai kaljat saa ostettua.
Näillä menee pelkkään ruokalaskuun paljon tuhlausta,puhumattakaan tupakoista ja kaljoista.
Jokaiselta löytyy jotain, mikä toisen mielestä on turhaa ja terveydelle haitallista. Jokainen tekee omalla kohdallaan omat tärkeysjärjestykset. Se että itselle ei tupakka maistuu, ei tarkoita etteikö se jollekin toiselle ole kaikkein tärkein. Tupakoija lähtee vaikka pyörremyrskyyn hakemaan tupakkaa, lisää tupakaa. Kuinka moni on valmis samaan omien valintojensa tähden? Tupakan tärkeyttä ei pidä aliarvioida. Se on tärkeää tupakoijille, vaikka se ei muille olekaan.
Kun ollaan siinä köyhyydessä ja ruokajonossa, niin kyllä taustalla on paljon isompia asioita kuin tupakka-askin hinta.
Pienet ovat ihmisten murheet olleet, jolleivät ymmärrä, että moni asia yhtäaikaisesti ja pitkäkestoisena on monen ihmisen köyhyyden syy.
Sairastuminen, työttömyys, avioero, tukiverkoston puuttuminen jne.
Monet eivät ymmärrä, että ne elintavat ovat vain yksi pieni osa kokonaisuutta.
Siihen pisteeseen kun ollaan siinä ruokajonossa.
Ei siinä enää auta yhden tupakka-askin hinta oikeastaan mitään.
Tai ihminen siinä jo ajattelee, että ei ole mitään merkitystä siihen nähden, mitä on joutunut kokemaan.
Ei näitä ymmärrä tai ei voi verrata normaalielämän millään vaikka kuinka selittäisi.
Sen ymmärtää vasta kun itse sen kokee. Niin kävi minullekin.
Eipä ole minuakaan pelastanut köyhyydestä ja ruokajonossa olen, vaikka en ole koskaan polttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä:
- tupakoi
- käyttää alkoholia
- ihoa tatuoitu
- äänestetään persuja, jos jaksetaan edes äänestää
- naisilla kananpeffatukkaa, shokkivärejä, sivukaljua
- lapsilla jadessa, mico, jare lähiönimiä
- eineksiä ostetaan, kuten pullaleipää ja muutakin epäterveellistä
- käydään mäkkäreissä yms monta kertaa viikossa
- koko perhe kiroilee runsaastiOlen töissä lähiön ruokakaupassa ja tässä tulee huomattua "köyhien" elämää. Se WT porukka erottuu kyllä. Jos rahat ei meinaa riittää niin poistetaan mielummin ns lasten vähänkin terveellisemmät ruoat että tupakka-askin tai kaljat saa ostettua.
Näillä menee pelkkään ruokalaskuun paljon tuhlausta,puhumattakaan tupakoista ja kaljoista.
Mutta onneksi on ihmisiä, jotka on sivistyneitä ja fiksuja. Osaavat arvottaa asiat oikein ja olla arvostamatta huonoja ihmisiä.
No mitenkäs sitten autoilu ja ns. moottoriurheilu, kaukomatkat kaksi kertaa vuodessa lentäen yms. ne eivät tietenkään vahingoita kuin maapallon ilmakehää ja sehän on terveellistä ja aivan harmitonta, eikä siitä muille ole mitään haittaa. Sitäpaitsi noilla voi ympäristössään kehua, sillä kertoohan se siitä että on onnistunut keräämään jonkun verran rahaa ja on siis viisaampi kuin esim. ne omissa nurkissaan tupakoivat...