Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät polttaa tupakkaa?

Vierailija
21.08.2018 |

Käyn aina välillä Hesarilla Hurstin ruokajonossa
siellä monet ruuan hakijat tupakoivat.
Itse en tupakoi mutta olen lukenut uutisista aina että tupakkavero nousee.
Olenkin ihmetellyt miten köyhillä on varaa polttaa ?
Jäisi varmasti monilla enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan jos ei poltettaisi.
Onko tupakointi köyhien joku pieni lohtu ja helpotus?

Kommentit (291)

Vierailija
201/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai köyhä saa tupakoida. Mutta sitten on kyllä mun mielestä ihan turha valittaa sitä köyhyyttä jos polttelee 50-150e/kk savuna ilmaan. Tupakka on pahasti koukuttava mutta ei sitä kukaan muu sinne suuhun tule tunkemaan kuin se polttaja itse. Joten jos päätät käyttää rahasi tupakkaan on turha valittaa ettet pääse parturiin, ei ole varaa ostaa vaatteita/lääkkeitä/ruokaa.

Itsekin poltin ahdistukseen (yht. yli 15v). Mutta siinä vaiheessa kun piti ruveta miettimään että ostankos lapselle esim. tarvittavia vaatteita vai itselleni tupakkaa niin oli kyllä ruvettava hoitamaan ahdistusta muulla tavoin. Ja edelleen, 9 vuotta lopettamisesta, tupakantuska iskee viikottain. Että ei ole ollut helppoa. Mutta ei tarvitse valittaa että ei vähät rahat riitä ruokaan, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin...

Vierailija
202/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jörn Donner ja Sauli Niinistö ovat siis mielestäsi sekä köyhiä , että tyhmiä?

Niinkö minä sanoin? Vai olitko se sinä? Rikkaan taloudessa 50e/viikko on merkityksetön, köyhän ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska stressi, masennus jne.

Kun sitä rahaa ei muutenkaan jäisi penniäkään säästöön ikinä niin miksi ei ostais ja tupruttelisi tupakkaa?

Itseä ainakin ahdistaa ainainen huono rahatilanne, käyn töissä mutta saan kuukaudessa niska limassa raatamalla kasaan about samat rahat kuin työtön.

Sillä erotuksella että työtön ei tee sen rahan eteen mitään.

Heillä myös tuntuu olevan oikeus valittaa vähävaraisuudesta, mutta jos itse työssäkäyvänä mainitsee asiasta ja puhuu välillä ahdistavista työoloistaan niin yleensä ketään ei kiinnosta, tai syytetään huonoasenteiseksi valittajaksi joka tahallaan uhriutuu.

T:Pakko varmaan hankkia koulutus tai hypätä kalliolta.

No eihän sitä rahaa jää säästöön jos sillä ostaa tupakkaa! Jos ostaa esim. kuussa 50e.llä röökiä niin jos sitä EI ostaisi, olisi se 50e vaikka sinne säästöön. Ei herranjumala...

Vierailija
204/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelijan köyhyys on eri asia, saako jokainen opiskelija varmasti työpaikan? Rahaa hänellä ainakin on paljon vähemmän käytössä kuin työttömällä. Jos kerran opiskelemalla varmasti on valoisa tulevaisuus, niin miksei pakoteta niitä köyhiä jokaista opiskelemaan? Jos se opiskelu kerran suojaa samoin sairauksiltakin, että opiskelija on automaattisesti terve ja työllistyy. Ja nuoruuskin tuolla logiikalla on automaattinen seuraus siitä, että opiskelee.

Valinnoista on kyse, kun se tupakointi ei paranna ketään, ei varmasti tuo lisää rahaa, tai toivoa, ei mitään muuta kun sairauksia. Jolloin arki on entistä kurjempaa.

Vierailija
205/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet muusikot, kirjailijat, taiteilijat ja yleensäkin henkisen alan työntekijät polttavat, niin miehet kuin naisetkin.

Tiedän erään naispuolisen jo iäkkään kirjailijan, joka sanoi, että on polttanut 14-vuotiassta ja ei vain pysty lopettamaan. Tupakka vain maistuu niin hyvältä.

Nyt hän ei haluakaan, koska juuri tupakka helpottaa, että jaksaa.

Ovatko kaikki nämä tyhmiä älyltään tai tietämättömiä tupakan epäterveellisyydestä?

En oikein usko.

Tupakanpoltto ei anna kuva ihmisen tyhmyydestä tai älykkyydestä.

Se on vähän sama kuin että kasvissyöjät ovat viisaampia kuin sekasyöjät.

Tai liikuntaa harrastavat ovat viisaampia kuin ei-liikuntaa harrastavat jne.

Yksittäinen asia ei kenenkään ihmisen kohdalla ole mikään älykkyyden mittari.

Vierailija
206/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan polttaa tupakkaa?

Vierailija
207/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

211, vertasin nyt nuorta opiskelijaa ja 60-70-vuotiasta ihmistä, jos luit loppuun saakka.

Onhan nyt ihan selvää että nuori, väliaikaisesti köyhä opiskelija ja vanha, työelämästä poistunut ihminen ovat ihan eri asemassa, niin elinvoimaltaan kuin mahdollisuuksiltaankin?

Voin itse kyllä yli 60-vuotiaana eläkeikäisenä opiskella vaikka mitä, mutta tuskin se avaa minulle yhtään työpaikkaa ta uutta porttia.

Jos yhtään ymmärrystä vanhoja ihmisiä kohtaan, niin ymmärtää silloin kyllä eron.

Nuori opiskelija voi opiskelunsa jälkeen mennä töihin, vaikka ei sitä oman alan työtä heti saisikaan.

Hänet otetaan hakijana ihan eri lailla huomioon kuin jo eläkkeellä oleva ihminen.

Ja töissä jaksaminen en ole ihan eri luokkaa.

Nuorena työikää ja voimia on vielä edessä, vanhana takana, usein voimat jo menneet kun ikää on karttunut.

Jos ei siis puhuta jotenkin työrajoitteisesta nuoresta.

Vierailija
208/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alkoholin hintaa ei koroteta vaan ainoastaan tupakan?? Alkoholi aiheuttaa käyttäjälleen sairauksia, mutta myös" sairastuttaa" esim. koko perheen. Aiheuttaa väkivaltaa, avioeroja ja ikuisia traumoja läheisille.

Alkoholisteille on sentään yhteiskunnan toimesta järjestetty iät ajat viikkojen/kuukausien kestäviä vieroitusklinikkahoitoja, terapiaa ym. kuten myös heidän läheisilleen on järjestetty tukitoimintaa. Tämä on hyvä asia.

Onko tällaista järjestetty niille jotka haluavat päästä tupakasta eroon? Joissain kunnissa ehkä on muutamien tuntien ryhmätapaamisia iltaisin tiettynä viikkona, mutta ei mitään vastaavanlaista ns. laitosjaksoa ole heille jotka haluaisivat päästä tupakasta eroon eivätkä onnistu tähän vieroitusta helpottavilla tuotteilla (kalliita nekin) eivätkä kaikki voi käyttää ko.  tuotteita. Alkoholinkin hintaa pitäsi nostaa ja ravintoloiden aukioloaikoja muuttaa takaisin, niin, että ne suljettaisiin viimeistään klo. 02.00. Jo  on nähty, kuinka 05.00 aukioloaika lisää esim. poliisien ja sairaaloiden työtä.

Vierailija
209/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia selityksiä ketju täynnä. Tupakoimisen yhdistäminen syvälliseen pohdiskeluun ja rauhoittumiseen on vähän koomista, mutta sellaisia ne viekkarit ovat. Enempi varmaan raksalla kuitenkin poltetaan kuin taiteilijapiireissä. Onhan se tutkittua, että matalampi koulutus korreloi tupakoinnin kanssa. Itse opiskelin aikoinaan ylemmän korkeakoulututkinnon ja kymmenistä opiskelukavereista yksi taisi polttaa vakituisesti ja hänkin on myöhemmin lopettanut. Viihdepolttajia sitten oli vähän enempi, itsellekin saattaa nuuska edelleen lipsahtaa huuleen joskus. 

Vierailija
210/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rehellisesti sanottuna, jos tupakoi, eikä rahat riitä samalla ruokaan, niin siinä vaiheessa sietääkin nähdä nälkää. Tupakointiin uppoaa keskimääräisellä tupakoijalla 150-200€ kuukaudessa, mikä on helposti yhden ihmisen kuukausittainen ruokaraha. Ja sillä saa jopa ihan laadukasta ruokaa. Turhaa on sitten mankua, että yhteiskunta ei auta tarpeeksi. 

Itsekin olen pienituloinen ja käyttörahaa jää vuokran ja laskujen jälkeen 350€, mutta ne nautinnot pitää löytää ihan jostain muualta, kuin päihteistä. 

Vierailija
211/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla toimii energiajuomat ja tietokone mikä rauhottaa, olen kokonaa raitis absolutisti niin rahat riittää, viihdyn parhaiten omissa oloissani, en tarvii mitn apinalaumaa ympärilleni

olen nyt taas opiskelija, wåååååååhhååååååå

Vierailija
212/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajonoon voi kuka vaan tulla, sitä ei kannata kadehtia, ei siellä kukaan ilokseen seiso.

Jos joku moralisoi köyhän tupakointia, niin kuvaa kyllä ihmisluonnetta hyvin.

Sinä, jolla on kaikki tarvittavat asiat, jää rahaa säästöönkin, pääset melkein minne tahdot ja jos joku asia puuttuu niin menet kauppaan ja ostat sen. Jääkaapissa on aina hyvää ruokaa, jopa poisheitettäväksi.

Miten voit ja jaksat puuttua köyhän tupakanpolttoon.

Antakaa jo olla.

Jotain puuttuu teidänkin elämästäne, yltäkylläisyydestä huolimatta?

Muuten ette täällä jauhaisi, tämä köyhien arvosteleminen ja mollaaminen en on monen mielipuuhaa vaikka omat asiat ovat hyvin.

MIKSI SE tuottaa niin suurta mielihyvää?

Ihan samoin tätä kysyn kuin te, jotka ihmettelevät miksi köyhät polttaa tupakkia.

Vierailija
213/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo matikka, jos lopputulos on ettei missään tapauksessa jää mitään säästöön. Kun voisi luulla, että jää säästöön se tupakan hinta, eikä se ole pois mistään muusta.

Niin, omalla terveydellä ja luonnolla eiole mitn väliä? Miljardi ihmistä nakkaa useamman tumpin minne sattuu päivässä...

Vierailija
214/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen havainnoinnut, niin tupakointi korreloi alhaisen sosiaaliluokan ja/tai vähäisen koulutuksen kanssa.

Vierailija
215/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokajonoon voi kuka vaan tulla, sitä ei kannata kadehtia, ei siellä kukaan ilokseen seiso.

Jos joku moralisoi köyhän tupakointia, niin kuvaa kyllä ihmisluonnetta hyvin.

Sinä, jolla on kaikki tarvittavat asiat, jää rahaa säästöönkin, pääset melkein minne tahdot ja jos joku asia puuttuu niin menet kauppaan ja ostat sen. Jääkaapissa on aina hyvää ruokaa, jopa poisheitettäväksi.

Miten voit ja jaksat puuttua köyhän tupakanpolttoon.

Antakaa jo olla.

Jotain puuttuu teidänkin elämästäne, yltäkylläisyydestä huolimatta?

Muuten ette täällä jauhaisi, tämä köyhien arvosteleminen ja mollaaminen en on monen mielipuuhaa vaikka omat asiat ovat hyvin.

MIKSI SE tuottaa niin suurta mielihyvää?

Ihan samoin tätä kysyn kuin te, jotka ihmettelevät miksi köyhät polttaa tupakkia.

En moralisoi pelkästään köyhien tupakointia, vaan kaikkien. Köyhien kohdalla ihmetyttää se, että vaikka tilanne on jo huono, sitä heikennetään aktiivisesti omilla valinnoilla.

Vierailija
216/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät polttaa tupakkaa, kun niillä ei ole varaa sikareihin.

Vierailija
217/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä röökaan vaikka on ihan hyvin fyffee.

Paska laji, mut aika monta kertaa lopettaneena voin sanoo et lopettaminen on kerta kerralta vaikeempaa.

Helpompi jos ei vaan alota. Tupakan myynti pitäisi kieltää henkilöiltä, joilla ei ole osoittaa tupakointitaustaa vaikka vuotuisella verikokeella. 

Yhtään uutta alottajaa ei tarvita. Vanhat hoitaa aika.

Vierailija
218/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

222, miksi moralisoit toisten ihmisten valintoja?

Mikä tarve yleensäkin on seurata miten joku ihminen tai ryhmä toimii ja sitten ihmetellä, moralisoida tai puuttua siihen?

Itse ajattelen niin, että silloin vasta voin puuttua, enkä oikeastaan silloinkaan halua, toisten ihmisten asioihin, jos itse olisin täydellinen.

Vierailija
219/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tyhmyys ja köyhyys korreloi vahvasti. Alapeukuttakaa aivan vapaasti, se ei totuutta muuksi muuta.

Kuulostat kokoomuksen kannattajalta.

Itse jumituin tuloloukkuun sairastuessani. Sain pitkäaikaissairauden, mikä teki tyhjäksi aiemmat opiskelut ja työhistorian.

No olisit ryhtynyt tekemään jotain muuta.

Vierailija
220/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

222, miksi moralisoit toisten ihmisten valintoja?

Mikä tarve yleensäkin on seurata miten joku ihminen tai ryhmä toimii ja sitten ihmetellä, moralisoida tai puuttua siihen?

Itse ajattelen niin, että silloin vasta voin puuttua, enkä oikeastaan silloinkaan halua, toisten ihmisten asioihin, jos itse olisin täydellinen.

Miksi keskustella mistään mitään? Kai tässä se haluttu vastaus olisi, että kyllä, tupakointi on fiksua toimintaa, joka parantaa terveyttä ja taloutta. 

Jotkut asiat elämässä on vaikea muuttaa tai tulkinnanvaraista, mutta sitten on asioita, joiden tekeminen ihan suoraviivaisesti on kertakaikkiaan tyhmää. Tupakointi on tyhmää, mutta ihme selityksiä joillakin on siitä huolimatta.