Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää!! Miehen sisko soitti ja pyysi/vaati mun reseptilääkettä "lainaan" ja nyt mieskin on mun kimpussa, kun en suostunut

Vierailija
19.08.2018 |

Kyse on yhdestä lihasrelaksantista, jota sitä paitsi tarvitsen itse ja toisekseen en tahdo osallistua moiseen laittomuuteen. Kohta on kuitenkin koko suku kimpussa jäkättämässä, miten kusipää ihminen muka olen kun en auta toista. ÄRH, lait on lakeja syystä!

Mä olen yleensä muutenkin sellainen luonne, joka pyrkii miellyttämään kaikkia, niin tämmöinen tilanne on raskas. En kuitenkaan uskalla alkaa lakia rikkomaan.

Miten olet kieltäytynyt antamasta reseptilääkkeitäsi niitä mankuville?

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasrelaksantti ja narkkari?! Olen antanut ja saanut lääkkeitä tarvittaessa, miksi miehesi siskon pitää kärsiä?

Lekurilta saa kyllä reseptin jos on oikea tarve joten miksi niitä itselle määrättyjä lääkkeitä  pitäisi  jaella laiskoille jotka eivät jaksa hakea sitä reseptiä lekurilta??

Entä jos ei ole varaa mennä lääkäriin? Tai jos on sama lääkitys, reseptin uusinta voi viivästyä miljoonasta syystä (lääkärin puolelta, kyllä)

Lääkärikäynnistä lasku tulee jälkikäteen, joka huomioidaan tt-tuessa.

Jos on aiemmin sama lääkitys, terveyskeskus uusii reseptin yhdellä puhelinsoitolla ja tieto apteekkiin tulee muutamassa minuutissa.

Näin ainakin minulla, kun lääkäri oli unohtanut uusia lääkereseptin ja lääkkeet oli loppu ja olin apteekista hakemassa uusia, eikä mennyt montaa minuuttia, kun odotin apteekissa.

Ja reseptilääkkeistä tulee aina tekstiviesti, kun lääkäri on sen uusinut.

Kanta.fi voi uusia lääkkeet menemättä minnekään. Tai ottamalla yhteyttä terveysasemalle sähköisesti ja viesti tulee usein jo samana päivänä. Sain lapselleni näin allergialääkkeet samana päivänä näkemättä lääkäriä.

Mulla on selässä välilevyn pullistuma ja siihen lääkityksenä sirdalud ja särkylääke tarvittaessa. Särkylääkkeestä mulla on vuoden annos ja riittää helposti. Sirdaludia rajattu määrä ja sen uusimiseksi on käytävä lääkärissä. Sitä ei siis uusita muilla tavoin.

Vierailija
182/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toipuva addikti. Takana viisi täysin päihteetöntä vuotta.

Päihdevuosinani otin oikein mielelläni toisten reseptilääkkeet, ja kaikenlaista selitystä ja syyllistämistä omien lääkkeiden loppuessa kyllä riitti. Pummin huolella lääkkeitä sukulaisilta, ja välillä myös varastin yhden napin sieltä, toisen täältä.

Yhä vieläkin - ja koko loppuelämäni - olen altis vinksahtamaan. Jollen hoida itseäni ja tiedosta addiktiotani, saatan muuttua ap:n kälyn kaltaiseksi. Sellaisessa tilassa alan manipuloida ihmisiä, jotta saisin pääni sekaisin.

Addikti on ovela ihminen. Itkua ja manipulointia riittää siinä vaiheessa, kun lääkkeitä tai muuta päihdettä pitää saada.

Missään nimessä kukaan ei ole velvollinen antamaan omia pkv-lääkkeitään toiselle ihmiselle. Jos lääkkeen ruinaaja on normaali, hän kyllä ymmärtää asian, kun asia hänelle selvitetään. Jos taas ruinaaja on päihderiippuvainen, hän ei ymmärrä mitään. Silti ja juuri sen takia päihderiippuvaiselle ei tarvitse missään tilanteessa antaa omia lääkkeitään.

Ap, pidä kiinni rajoistasi. Älä lähde meikäläisten vedätyksiin mukaan koskaan äläkä missään tilanteessa! Mitä useampi antaa addiktin manipuloida itseään, sitä pidempään addikti pystyy elämäntyyliänsä jatkamaan.

Sääli pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI ei voi mennä lääkäriin hakemaan reseptiä???

Vierailija
184/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI ei voi mennä lääkäriin hakemaan reseptiä???

Johan sitä on tuolla setvitty monen sivun verran🤣

Vierailija
185/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sirdaludista ei saa mitään euforiaa. Kai sen väärinkäyttömahdollisuus on siinä että se toimii joillakin unilääkkeenä. Itse en saanut oikein mitään siitä, Norflex toimii paremmin lihasjumeihin, tosin siitä tulee epämukava olo.

Mulla on kaapissa 28 pilleriä jäljellä. Ei mitään hinkua niihin. Kuka haluaa hakea pois?

Vierailija
186/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies totesi "siskon historian takia"(josta en tiedä sen tarkemmin) hänen olevan vaikeaa saada lihasrelaksantteja lääkäreiltä, joten johonkin jumiin yritti siksi pyytää niitä minulta. Tosta syystä olen kuulemma hirviö, kun ilman minua miehen sisko ei niitä kuulemma saa. Kyseinen nainen EI ole edes menossa lääkäriin asiasta. "Jos ees yhen liuskan voisit antaa?" oli pyyntökin, joka oli minusta hyvin kohtuuton. Omakin annokseni on vaan max. 1 kpl/päivä.

Oon yhä jotenkin pöyristynyt koko kuviosta. Mulle ei ole millään tapaa luonnollista kysyä tai antaa reseptilääkkeitä muille. Että miten kehtaa edes kysyä moista ihmiseltä, jonka kanssa ei edes ole millään tapaa läheisessä ihmissuhteessa. Tuntuu väärältä olla syytösten kohteena asiasta, jossa vaan toimin siten kuten lain mukaan kuuluukin toimia.

Ei tarvitse olla pöyristynyt. Aina voi kysyä, mutta kaikkeen ei tarvitse suostua.

Vierailija
187/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lakia tässä tarkalleen ottaen rikottaisiin?

Onhan se tietenkin yleinen suositus, ettei toisen reseptilääkkeitä syödä, että riittää alkuperäisellekin..... Mutta kuinka monta kertaa mullekin on lääkäri määrännyt vuoden annoksen jotain lääkettä, että saa edullisemmin koko perheelle.

Onko toi laki sitten joku uudempi juttu?

Silloin lääke ei voi olla Kela korvattava, jos resepti on koko perheelle. Kela korvattavat lääkkeet ovat henk.kohtaisia ja apteekit seuraavat niiden käyttöä ja tietävät tarkkaan kuinka monta tablettia on vielä jäljellä.

Ei kaikissa ole määrättyä tablettimäärää. Itselläni esim. toisissa lääkkeissä on tarvittaessa 1-3 tablettia ja toisissa 1-2. Apteekki ei voi laskea miten paljon lääkettä menee. Toisena päivänä menee enemmän ja toisina päivinä ei yhtään.

Apteekki voi laskea reseptin maksimimäärän mukaan. Esim. 3 tablettia päivässä tarkoittaa, että saat kerralla korvattuna 90 tablettia ja seuraavat 90 kolmen kuukauden kuluttua. Kukaan ei valvo, kuinka paljon syöt niitä itse, mutta hankalaa on jos tarve tulee ja oletkin jo jaellut lääkkeesi muualle. Ja sitäkin pystytään seuraamaan, pysyykö käyttösi ns. tasaisena, vai alatko yhtäkkiä syödä päivittäin maksimiannoksen.

Ikinä ei ole käynyt noin. Olen jo monta vuotta syönyt Miranaxia ja panadoleja endoon ja migreeniin, migreenilääkkeiden lisäksi. Kukaan ei pysty valvomaan, kun itsellänikin kipupäivien määrä vaihtelee säryn määrästä puhumattakaan. En itsekään osaisi arvioida paljon saattaa mennä.

Jos lainailet tai käytät lääkkeitä enemmän mitä reseptissä on määrätty, apteekki kieltäytyy niitä myymästä, jo Kela korvausten takia.

Olen käyttänyt yhtä lääkettä 1-2 tabl./pv jo vuosia ja kerran menin loppuvuodesta hakemaan muita lääkkeitä ja olisin ottanut myös kys. lääkkeen, mutta apteekki kieltäytyi myymästä, koska sen vuoden Kela kiintiö oli täysi ja apteekissa kerrottiin olevan jäljellä vielä 2vk lääkkeet ja oliko 15tabl. Enkä saanut kyseistä lääkkettä ja pyydettiin ne hakemaan tammikuussa.

Myös lääkärit näköjään valvovat lääkkeitä, koska reseptissä on 1-2tabl/pv ja olen vuosia käyttänyt 2tabl. Ja nyt viimeisessä uudessa reseptissä lääkkeen vahvuutta oli muutettu ja annokseksu muutettu 1tabl.

Vierailija
188/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miehesi siskolla joku akuutti lihasjumi, tuskissaan ja sä et suostunut antamaan Sirdaludia, jotta selviää seuraavaan päivään?...Vähän sama kuin ei antaisi Buranaa päänsärkyä potevalle.

Sinä se olet varsinainen taliaivo! Sirdaludin sivuvaikutuksista voit itsekin googlata. Entä yhteisvaikutus jonkun muun lääkkeen kanssa? Ethän sitäkään tajua. Buranaa saa ilman reseptiä apteekista, Sirdaludia ei, mistäköhän johtuu? 

Vierailija
189/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tietenkin yleinen suositus, ettei toisen reseptilääkkeitä syödä, että riittää alkuperäisellekin..... Mutta kuinka monta kertaa mullekin on lääkäri määrännyt vuoden annoksen jotain lääkettä, että saa edullisemmin koko perheelle.

Ei ole mikään uusi juttu. Sulla on käytössä reseptivapaa lääke, vaikka lääkäri on sen määrännyt, eikä lääke kuulu Kela-korvattaviin. Itsekin käytän tälläistä lääkettä, jota kuka tahansa voi ostaa apteekin hyllyltä ja maksan siitä täyden hinnan, eikä se kartuta lääkekattoa.

Vierailija
190/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin lääke ei voi olla Kela korvattava, jos resepti on koko perheelle. Kela korvattavat lääkkeet ovat henk.kohtaisia ja apteekit seuraavat niiden käyttöä ja tietävät tarkkaan kuinka monta tablettia on vielä jäljellä.

Ei kaikissa ole määrättyä tablettimäärää. Itselläni esim. toisissa lääkkeissä on tarvittaessa 1-3 tablettia ja toisissa 1-2. Apteekki ei voi laskea miten paljon lääkettä menee. Toisena päivänä menee enemmän ja toisina päivinä ei yhtään.

Ja niitä sitten jaeskelet koko perheen käyttöön? Et taida ihan fiksu olla?

Vierailija
191/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap. voi edes antaa lääkkeitänsä "lainaksi" sillä apteekit ja Kela seuraa lääkkeitä tarkkaan.

Minä en edes lääkärin resetillä saanut apteekista lääkeitä, kun olin sen vuoden kiintiön täyttänyt ja varastossa oli vielä 2vk lääkkeet ja pyydettiin ostamaan lääkkeet vasta tammikuussa.

Kyllähän apteekissa tietävät tarkkaan, kuinka monta tablettia on vielä käyttämättä, eikä uusia anneta, oli miten vaaraton reseptilääke tahansa.

Ja jos ap. tarvitsee lääkkeitä, ei niitä myydä apteekista, jos hän lainailee niitä muille. Ja se on rangaistava teko.

Jouduin kerran apteekissa hankalaan tilanteeseen, kun lääkäri muutti annostusta kesken reseptin ja farmaseutin mielestä minulla olisi pitänyt olla lääkkeitä vielä kolmeksi viikoksi, vaikka todellisuudessa jäljellä oli kaksi tablettia. Sain lopulta lääkkeeni, mutta tuntui kuin farmaseutti olisi pitänyt minua jonain lääkkeiden väärinkäyttäjänä, vaikkei edes ollutkaan mikään väärinkäyttölääke.

Lääkärin kuuluu myös tarkistaa että reseptiin tulee merkattua muutosta annokseen. Sinä potilaana joudut myös pitämään mielessä että nämä asiat pitää tarkistaa ennenkuin poistut sieltä lääkäristä, muuten tulee ongelmia. Kuinkas ne apteekissa muuten voi tietää että annostusta on muutettu ellei reseptissä lue? Farmaseutti ei noin vain voi uskoa asiakasta, ymmärtäkää nyt jo!!!!

Vierailija
192/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptilääkkeet ovat aina henkilökohtaisia eikä niitä jaella muille.  Vaikka kyseessä olisi antibiootti niin sitäkään ei anneta kaverille vaikka tällä olisi ihan samat oireet vaan kaverin on itse käytävä lääkärissä hakemassa oma resepti. Sen saa kyllä, jos lääkettä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
193/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeistä on eroja, jos et ole tiennyt. Se, että jotain antihistamiinia tai imodiumia, jota joutuu syömään useampi määrätään reseptillä hinnan vuoksi ja jota saa myös ilman reseptiä on vähän eri asia, kuin joku keskushermostoon vaikuttava kolmiolääke. Niistä lähtee pahimmillaan henki, jos tuleekin esimerkiksi yhteisvaikutuksia jonkin muun lääkkeen kanssa. Kenellä on vastuu siinä kohdassa, jos ap:n käly potkaisee tyhjää?

Vierailija
194/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap. voi edes antaa lääkkeitänsä "lainaksi" sillä apteekit ja Kela seuraa lääkkeitä tarkkaan.

Minä en edes lääkärin resetillä saanut apteekista lääkeitä, kun olin sen vuoden kiintiön täyttänyt ja varastossa oli vielä 2vk lääkkeet ja pyydettiin ostamaan lääkkeet vasta tammikuussa.

Kyllähän apteekissa tietävät tarkkaan, kuinka monta tablettia on vielä käyttämättä, eikä uusia anneta, oli miten vaaraton reseptilääke tahansa.

Ja jos ap. tarvitsee lääkkeitä, ei niitä myydä apteekista, jos hän lainailee niitä muille. Ja se on rangaistava teko.

Jouduin kerran apteekissa hankalaan tilanteeseen, kun lääkäri muutti annostusta kesken reseptin ja farmaseutin mielestä minulla olisi pitänyt olla lääkkeitä vielä kolmeksi viikoksi, vaikka todellisuudessa jäljellä oli kaksi tablettia. Sain lopulta lääkkeeni, mutta tuntui kuin farmaseutti olisi pitänyt minua jonain lääkkeiden väärinkäyttäjänä, vaikkei edes ollutkaan mikään väärinkäyttölääke.

Lääkärin kuuluu myös tarkistaa että reseptiin tulee merkattua muutosta annokseen. Sinä potilaana joudut myös pitämään mielessä että nämä asiat pitää tarkistaa ennenkuin poistut sieltä lääkäristä, muuten tulee ongelmia. Kuinkas ne apteekissa muuten voi tietää että annostusta on muutettu ellei reseptissä lue? Farmaseutti ei noin vain voi uskoa asiakasta, ymmärtäkää nyt jo!!!!

Olin kai sen verran hyväuskoinen, että luulin lääkärin toimineen kuten kuuluu. Ja siinä sitten yritän farmaseutille selittää, että kyllä, olen hakenut edellisen annoksen helmikuun kolmas päivä, mutta lääkäri on muuttanut annostusta maaliskuun kymmenes päivä, joten minulla nyt todellakin on jäljellä vain kaksi tablettia, koska siihen viimeisimpään lääkärikäyntiin asti söin siihen asti määrätyllä annoksella. Luulin, että apteekissa nähtäisiin ko. lääkkeen käyttöhistoria edes voimassa olevan reseptin ajalta, mutta näemmmä ei. Selostin vielä kerran päivämääriä myöten tapahtumaketjun ja se kirjattiin ylös kelaa varten, koska kela ei lääkekorvauksien yhteydessä pääse kuulemma käsiksi lääkärin lausuntoihin, vaikka sellainen on jo sairauspäivärahan jatkoa varten lähetetty kelaan. Hankalaksi menee, ja koko show sellaisen lääkkeen takia, mitä tk-lääkärit työntävät lähes automaationa jokaiselle masennusta valittelevalle.

Vierailija
195/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptilääkkeitä ei jaeta muille. Reseptivapaita voi lainata. Oikein on oikein, vaikka suku painostaa.

Vierailija
196/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain taitaa olla lääkkeet ottamatta, kun noin hermoon menee.

Vierailija
197/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko perhe käyttää lihasrelaksantteja 😀

Vierailija
198/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 reseptilääkettä ja kukaan ei tiedä niistä.  Ei edes oma perhe. Henkilökohtainen asia.

Miksi siis miehen sisko tietää ap:n lääkitykset???

Vierailija
199/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkkeitä tarvitseva tuntee lääkkeen, sen vaikutukset ja hänellä on siihen joskus ollut resepti eli lääkäri on sitä hänelle määrännyt niin en näe moraalista ongelmaa käytttää "hätätapauksessa" toisen lääkettä jos ei itse ehdi tai jaksa lähteä lääkäriin maksamaan poliklinikkakäyntejä ym.

Saahan ulkomailtakin tuoda itselle lääkkeitä jos on vaan ollut resepti.

Vierailija
200/214 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko perhe käyttää lihasrelaksantteja 😀

Se on kato tarpeen sekä anaaliseksissä, että pään saamiseksi kunnolla sekaisin. Lihaksiahan näillä ei ole edes sen vertaa että voisivat mennä jumiin, vaan läskiä, luuta ja nahkaa ovat nämä "kohtuukäyttäjät". Söisivät rotanmyrkkyä palveluksena yhteiskunnalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan