Ärsyttää!! Miehen sisko soitti ja pyysi/vaati mun reseptilääkettä "lainaan" ja nyt mieskin on mun kimpussa, kun en suostunut
Kyse on yhdestä lihasrelaksantista, jota sitä paitsi tarvitsen itse ja toisekseen en tahdo osallistua moiseen laittomuuteen. Kohta on kuitenkin koko suku kimpussa jäkättämässä, miten kusipää ihminen muka olen kun en auta toista. ÄRH, lait on lakeja syystä!
Mä olen yleensä muutenkin sellainen luonne, joka pyrkii miellyttämään kaikkia, niin tämmöinen tilanne on raskas. En kuitenkaan uskalla alkaa lakia rikkomaan.
Miten olet kieltäytynyt antamasta reseptilääkkeitäsi niitä mankuville?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasrelaksantti ja narkkari?! Olen antanut ja saanut lääkkeitä tarvittaessa, miksi miehesi siskon pitää kärsiä?
Lekurilta saa kyllä reseptin jos on oikea tarve joten miksi niitä itselle määrättyjä lääkkeitä pitäisi jaella laiskoille jotka eivät jaksa hakea sitä reseptiä lekurilta??
Entä jos ei ole varaa mennä lääkäriin? Tai jos on sama lääkitys, reseptin uusinta voi viivästyä miljoonasta syystä (lääkärin puolelta, kyllä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että jos kävisi niin, että ap:n mies ottaa lääkeliuskan ilman ap:n lupaa ja antaa siskolleen, niin mitä ap:n pitää tehdä? Onko liioittelua soittaa hätäkeskukseen kun huomaa lääkkeiden kadonneen? Se on kuitenkin varkaus ja epäiltykin on tiedossa. Näin toimimalla ap varmaankin myös varmistaa selustansa, jos siskolle tapahtuu jotain lääkkeiden ottamisen jälkeen.
Lainaan tuota edellistä. Hätäkeskukseen ei tarvi turhaan soitella.
Mitä sitten tehdään, kun
1) huomaa, että lääkkeet on varastettu
2) on syytä epäillä, että niitä aiemmin pyytänyt on varastanut ne
3) on mahdollista, että se, jonka käyttöön lääkkeet on varastettu, ottaa niitä liian suuren annoksen
Vai meneekö koko juttu ap:n piikkiin, koska lääkkeet on määrätty hänelle ja virallisesti hän on käyttänyt ne?
Ottaisin eron miehestä ja tekisin rikosilmoituksen siskosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasrelaksantti ja narkkari?! Olen antanut ja saanut lääkkeitä tarvittaessa, miksi miehesi siskon pitää kärsiä?
Lekurilta saa kyllä reseptin jos on oikea tarve joten miksi niitä itselle määrättyjä lääkkeitä pitäisi jaella laiskoille jotka eivät jaksa hakea sitä reseptiä lekurilta??
Entä jos ei ole varaa mennä lääkäriin? Tai jos on sama lääkitys, reseptin uusinta voi viivästyä miljoonasta syystä (lääkärin puolelta, kyllä)
Kenenkään ei tarvitse toimia toisen reseptilääkevarastona ja omien lääkkeidensä jakelusta muille kieltäytyvä ei ole syypää toisen kärsimykseen. Lainatkoon vaikka sen lääkärissäkäyntirahan.
Miten edes kehtaa kysyä moista, menköön lääkäriin ja hakekoot reseptin ja lääkkeet itselleen.
Mä en ainakaansirdaludejani anna muille, kun itse tarvitsen välillä leikatun selkäni kipuillessa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että jos kävisi niin, että ap:n mies ottaa lääkeliuskan ilman ap:n lupaa ja antaa siskolleen, niin mitä ap:n pitää tehdä? Onko liioittelua soittaa hätäkeskukseen kun huomaa lääkkeiden kadonneen? Se on kuitenkin varkaus ja epäiltykin on tiedossa. Näin toimimalla ap varmaankin myös varmistaa selustansa, jos siskolle tapahtuu jotain lääkkeiden ottamisen jälkeen.[/quote
Ei hätäkeskukseen tarvi turhaan soitella!
Lääkevarkaudesta voi tehdä rikosilmoituksen ihan suoraan poliisille.
Tiedän tapauksen jossa sekakäyttäjänisti pölli paniikkihäiriöisen pamit. Ei ollut kovin mukava juttu sille paniikkihäiriöiselle, yritti saada päivystyksestä uudet lääkkeet mutta eihän niitä päivystyksessä määrätä. Oli työkyvytön monta päivää.
Ap:n suurin ongelma on suuttunut puoliso ja tämän painostava käytös. Pitäisiköhän puuttua siihen, eikä pohtia miten laittomuus voi olla joskus oikein? Aika selvää on, ettei kolmiolääkkeitä jaella kuin karkkeja jonkun keksiessä niitä pyytää.
Exälläni on sama tyyli kuin ap:n pillerikerjääjällä.
Myös laaja päihdehistoria löytyy, on kokeillut ilmeisesti kaikkea vastaan tullutta. Ei ole tietääkseni riippuvainen mistään yhdestä aineesta, mutta ratkaisee elämän ristiriitatilanteita vetäytymällä ja polttelemalla kannabista tai syömällä reseptilääkkeitä joita saa kaverin varastoista jotka ovat jääneet kaverin oliko nyt syöpään kuolleelta isältä.
Ainoa mitä ei ole tainnut kokeilla on ongelmien rehellinen myöntäminen ja avun hakeminen nimenomaan niihin terveyskeskuksesta tai työterveyslääkäriltä.
On omasta mielestään fiksumpi ja kyvykkäämpi kuin kukaan, mutta toimii hämmästyttävän lyhytnäköisesti todellisuudessa.
Mutta joillain fiksuilla ihmisillä valtaosa siitä fiksuudesta meneekin itselle valehteluun.
Mitä lakia tässä tarkalleen ottaen rikottaisiin?
Onhan se tietenkin yleinen suositus, ettei toisen reseptilääkkeitä syödä, että riittää alkuperäisellekin..... Mutta kuinka monta kertaa mullekin on lääkäri määrännyt vuoden annoksen jotain lääkettä, että saa edullisemmin koko perheelle.
Onko toi laki sitten joku uudempi juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikäynnistä lasku tulee jälkikäteen, joka huomioidaan tt-tuessa.
Jos on aiemmin sama lääkitys, terveyskeskus uusii reseptin yhdellä puhelinsoitolla ja tieto apteekkiin tulee muutamassa minuutissa.
Näin ainakin minulla, kun lääkäri oli unohtanut uusia lääkereseptin ja lääkkeet oli loppu ja olin apteekista hakemassa uusia, eikä mennyt montaa minuuttia, kun odotin apteekissa.
Ja reseptilääkkeistä tulee aina tekstiviesti, kun lääkäri on sen uusinut.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tietenkin yleinen suositus, ettei toisen reseptilääkkeitä syödä, että riittää alkuperäisellekin..... Mutta kuinka monta kertaa mullekin on lääkäri määrännyt vuoden annoksen jotain lääkettä, että saa edullisemmin koko perheelle.
Silloin lääke ei voi olla Kela korvattava, jos resepti on koko perheelle. Kela korvattavat lääkkeet ovat henk.kohtaisia ja apteekit seuraavat niiden käyttöä ja tietävät tarkkaan kuinka monta tablettia on vielä jäljellä.
Kerjäläinen lääkäriin hakemaan lääkkeensä, jos on oikea tarve niin varmaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin lääke ei voi olla Kela korvattava, jos resepti on koko perheelle. Kela korvattavat lääkkeet ovat henk.kohtaisia ja apteekit seuraavat niiden käyttöä ja tietävät tarkkaan kuinka monta tablettia on vielä jäljellä.
Ei kaikissa ole määrättyä tablettimäärää. Itselläni esim. toisissa lääkkeissä on tarvittaessa 1-3 tablettia ja toisissa 1-2. Apteekki ei voi laskea miten paljon lääkettä menee. Toisena päivänä menee enemmän ja toisina päivinä ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.. kyllä mä olen omistanut antanut, jos on tarvetta.
Esim. mulla on käsilaukussa pussukka, jossa on erilaisia reseptilääkkeitä. Burana 800, paracetamolia 1000, voltarenia, sirdaludia, histeciä.. Mä olen noita jossain vaiheessa johonkin vaivaani saanut vuoden satsin. Riittäähän noista muillekin, kun en päivittäin mitään tarvii.
En suinkaan siis mitään sivuapteekkia pidä, enkä joka viikko jakele. Mutta työkaverilla oli pahat menkkakivut, autoin. Toisella alkoi kevätallergiat vaivaamaan annoin pillerin ensiavuksi. Yhdellä paukahti selkä ja lääkäri oli parin tunnin päästä, annoin tabletin. Oliskohan tässä kaikki kahden vuoden aikana antamani lääkkeet. Kaikki ei ole varustautuneita juttuihinsa, mutta mä olen ehkä vähän ylimääräistäkin.
Buranaa ja paracetamolia saa myös käsikauppalääkkeenä, eikä kukaan vahdi ottaako niitä yhden vai kaksi tablettia.
Niin, ei kai noista muu kuin Sirdalud ole sellainen, jota ei käsikauppalääkkeillä voi korvata. Antihistamiinia myydään ilman reseptiä 100 kpl paketeissa, paracetamolia 1000mg ja Burana 800:n tilalta voi ottaa 2 x 400mg. Sirdalud voi kyllä joillekin aiheuttaa ihan ihme tiloja, niin ettei sitä kyllä pitäisi mennä muille jakelemaan, niin kuin ei reseptilääkkeitä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikäynnistä lasku tulee jälkikäteen, joka huomioidaan tt-tuessa.
Jos on aiemmin sama lääkitys, terveyskeskus uusii reseptin yhdellä puhelinsoitolla ja tieto apteekkiin tulee muutamassa minuutissa.
Näin ainakin minulla, kun lääkäri oli unohtanut uusia lääkereseptin ja lääkkeet oli loppu ja olin apteekista hakemassa uusia, eikä mennyt montaa minuuttia, kun odotin apteekissa.Ja reseptilääkkeistä tulee aina tekstiviesti, kun lääkäri on sen uusinut.
Kanta.fi voi uusia lääkkeet menemättä minnekään. Tai ottamalla yhteyttä terveysasemalle sähköisesti ja viesti tulee usein jo samana päivänä. Sain lapselleni näin allergialääkkeet samana päivänä näkemättä lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miehesi siskolla joku akuutti lihasjumi, tuskissaan ja sä et suostunut antamaan Sirdaludia, jotta selviää seuraavaan päivään?...Vähän sama kuin ei antaisi Buranaa päänsärkyä potevalle.
Mitähän sä luulet normaalien ihmisten yleensä tekevän jos tulee akuuti lihasjumi? Ei kaikilla edes ole mitään relaksantteja käyttäviä tuttuja tiedossakaan ja aniharvalle tulisi edes mieleen mennä kinuamaan toisten reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa ole määrättyä tablettimäärää. Itselläni esim. toisissa lääkkeissä on tarvittaessa 1-3 tablettia ja toisissa 1-2. Apteekki ei voi laskea miten paljon lääkettä menee. Toisena päivänä menee enemmän ja toisina päivinä ei yhtään.
Apteekki voi laskea reseptin maksimimäärän mukaan. Esim. 3 tablettia päivässä tarkoittaa, että saat kerralla korvattuna 90 tablettia ja seuraavat 90 kolmen kuukauden kuluttua. Kukaan ei valvo, kuinka paljon syöt niitä itse, mutta hankalaa on jos tarve tulee ja oletkin jo jaellut lääkkeesi muualle. Ja sitäkin pystytään seuraamaan, pysyykö käyttösi ns. tasaisena, vai alatko yhtäkkiä syödä päivittäin maksimiannoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekki voi laskea reseptin maksimimäärän mukaan. Esim. 3 tablettia päivässä tarkoittaa, että saat kerralla korvattuna 90 tablettia ja seuraavat 90 kolmen kuukauden kuluttua. Kukaan ei valvo, kuinka paljon syöt niitä itse, mutta hankalaa on jos tarve tulee ja oletkin jo jaellut lääkkeesi muualle. Ja sitäkin pystytään seuraamaan, pysyykö käyttösi ns. tasaisena, vai alatko yhtäkkiä syödä päivittäin maksimiannoksen.
Niin ja reseptiä uusiva lääkäri saattaa myös kiinnittää huomiota käyttömääriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei ole käynyt noin. Olen jo monta vuotta syönyt Miranaxia ja panadoleja endoon ja migreeniin, migreenilääkkeiden lisäksi. Kukaan ei pysty valvomaan, kun itsellänikin kipupäivien määrä vaihtelee säryn määrästä puhumattakaan. En itsekään osaisi arvioida paljon saattaa mennä.
Mitä sitten tehdään, kun
1) huomaa, että lääkkeet on varastettu
2) on syytä epäillä, että niitä aiemmin pyytänyt on varastanut ne
3) on mahdollista, että se, jonka käyttöön lääkkeet on varastettu, ottaa niitä liian suuren annoksen
Vai meneekö koko juttu ap:n piikkiin, koska lääkkeet on määrätty hänelle ja virallisesti hän on käyttänyt ne?