Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalais-englantilainen Jody: ”En kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään”

Vierailija
15.08.2018 |

Somerolainen perheenäiti kertoo kokemuksistaan työnhausta. Työ- ja elinkenoministeriön asiantuntijan mukaan tavoitteeksi työmarkkinoilla voisi ottaa sen, että mentäisiin osaaminen edellä.

Englannissa syntynyt ja Suomessa pitkään asunut suomalais-englantilainen Jody Merelle nosti Facebook-päivityksessään esiin ongelman, joka ei ole yksittäinen tapaus Suomessa.

Työtä hakeva suomea taitava ja koulutettu ei saa aina helposti töitä, vaikka olisi osaava ja innokas.

– Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen – syntynyt Englannissa ja asunut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea, hän kertoo Facebookissa.

Hän syntyi Lontoossa.

Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen", hän kertoo.

Taloussanomat kysyi häneltä, millaisia vaikeuksia hän on kohdannut työnhaussa.

– Työnantajat ovat kertoneet minulle, että heillä on tosi vaikea tilanne. Suomalainen systeemi on niin jäykkä, että vaikka minulla on laaja kokemus ja tutkintoja suoritettuina, ne eivät vastaa Suomen jäykkää järjestelmää, Jody Merelle kertoo.

Merelle on valmistunut maisteriksi, ja hänellä on laaja työkokemus.

– Olen valmistunut maisteriksi kansainvälisistä suhteista ja espanjan kielestä Skotlannissa. Sen jälkeen suoritin kaksi brittiläisen post graduate diploma in law -tutkintoa eli sikäläistä lakitutkintoa, jotka antavat asianajajan pätevyyden. Sikäläiset lain opinnot ja tutkinnot ovat erilaisia kuin Suomessa. Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeiseksi terapeutiksi. Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta yksityiseltä sektorilla.

Jody Merelle on seitsemän lapsen äiti.

– Kolme heistä on enää kotona. Kotona 7-vuotias Minttu, 9-vuotias Niko ja 10-vuotias Luca . Minulla on suomalainen mies. Asumme tällä hetkellä Somerolla. Olen ollut Somerolla seitsemän vuotta, ja täällä on ollut ihana asua. Täällä olen ollut töissä Somero-opistossa englannin opettajana.

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tämä on uutisoinnin arvoinen asia? Koulutus ja kokemus yksi iso sillisalaatti, joka ei ainakaan Suomessa pätevöitä mihinkään. Konkreettinen työkokemus on myös väistämättä jäänyt lasten myötä ohueksi ja katkonaiseksi. Ja sitten valitetaan iltapäivälehteen pöyristyneenä? En kyllä palkkaisi itsekään, syntyy mielikuva ihmisestä joka ei halua tai ymmärrä ottaa vastuuta omista valinnoistaan.

Vierailija
82/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi myös mainita mistä yliopistosta Englannissa on valmistunut psykoterapeutiksi, koska se lisää uskottavuutta vaikka ei olisi vielä saanut tutkinnolleen Valviran hyväksyntää. Tosi kallista on opiskella Englannissakin terapeutiksi ja menee yhtä kauan kuin Suomessa. En oikein ymmärtänyt sitä, että oliko koko perhe sitten välillä vuosia Englannissa? Ja miksi sitten palasivat ennen kuin on saanut Valviran hyväksynnän? Koska siellä ilmeisesti olisi ollut töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi myös mainita mistä yliopistosta Englannissa on valmistunut psykoterapeutiksi, koska se lisää uskottavuutta vaikka ei olisi vielä saanut tutkinnolleen Valviran hyväksyntää. Tosi kallista on opiskella Englannissakin terapeutiksi ja menee yhtä kauan kuin Suomessa. En oikein ymmärtänyt sitä, että oliko koko perhe sitten välillä vuosia Englannissa? Ja miksi sitten palasivat ennen kuin on saanut Valviran hyväksynnän? Koska siellä ilmeisesti olisi ollut töitä?

En usko psykoterapia opintoihin pääsevän Englannissakaan ilman psyk.alan opintoja ja kokemusta. Ehkä ollut jokin kurssityyppinen terapia koulutus mistä ei kyllä Englannissakaan pätevöidy psykoterapeutiksi. Nyt on kyllä liian paljon näitä lyhyitä koulutuksia ilman ammattiin valmistavaa. Kumma ettei kukaan ystävä ole neuvonut jos ei itse ole tiennyt ettei lyhyillä opinnoilla ilman kunnollista tutkintotodistusta pääse töihin!

Vierailija
84/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jody on liian vanha työnantajille, Suomessa halutaan palkata parikymppisiä."

"Meinasin sanoa ihan samaa. Yli 40-vuotiaan naisen on jotenkin tosi vaikea työllistyä Suomessa. Itse olen nyt 42 v, enkä pääse edes haastatteluihin. 

Työtön FM ja opettaja."

Sinulle Työtön FM ja opettaja  - ja muille: tismalleen sama tilanne minulla. Olen FM aineenopettaja, ikää 49v. Rehtorit palkkaavat nuoria naisia ja miehiä. Minä en saa mitään työtä kouluista, en niin mitään. Ikä on suuri rasite, oikeastaan jo se rajaa minut lähtökohtaisesti ulkopuolelle.

Olen ollut jo vuosia ilman vakituista työtä. Olen tehnyt sijaisuuspätkän silloin tällöin, ei mitään lukuvuodenmittaisia, tai edes yhden lukukauden kestäviä. Muut ajat olen lamaantunut pitkäaikaistyötön. Pää lyö tyhjää, että minne ihmeeseen yksityiselle sektorille soitan ja tarjoan itseäni töihin? Humanistinaisope, jonka ammatillinen osaaminen on yläkoulutasoista opettamista historiassa  ja yhteiskuntaopissa. 

Yrityksiin ei noin vain mennä töihin. Yrityksille on aina suuri riski rekrytoida uusi työntekijä. Ja se on myös erittäin kallista.

Vierailija
85/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän suomalaiset työnantajat arvosta myöskään ulkomaantyökokemusta asiantuntijatehtävissä. Tästä on juttua ollut: ulkomaille töihin lähtevät joutuvat ottamaan riskin, että sitä pidetään aukkona cv:ssä. 

Ei ihme että vienti takkuaa useasti ja muutenkin mennään pienemmällä kuin Ruotsi, koska yksinkertaisesti tyhmiä nurkkapatriootteja on ihan liikaa. Niitä, jotka eivät ymmärrä mikä mahdollisuus ulkomaille verkostoutunut työntekijä voi olla.

Vierailija
86/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäpäivänä taitaa aika moni näyttelijä, missi, tv-julkkis ja ihan tavallinenkin ihminen olla Life coach. Mitä se sitten onkaan. Ilmeisesti hyvä business kouluttavalle

taholle.

Onko tosiaan niin että Britanniassa pelkät maisteriopinnot ( 2v) riittää asianajajalle?.

Britanniassa lakimies ja asianajaja ovat eri asioita, lakiopinnot ovat pitkät mutta asianajajaksi järjestetään parin vuoden muuntokoulutusta, pohjavaatimuksena minkä tahansa alan yliopistotutkinto eli ei tarvitse olla yhtään lakiopintoja taustalla.

Vierailija
87/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tämä on uutisoinnin arvoinen asia? Koulutus ja kokemus yksi iso sillisalaatti, joka ei ainakaan Suomessa pätevöitä mihinkään. Konkreettinen työkokemus on myös väistämättä jäänyt lasten myötä ohueksi ja katkonaiseksi. Ja sitten valitetaan iltapäivälehteen pöyristyneenä? En kyllä palkkaisi itsekään, syntyy mielikuva ihmisestä joka ei halua tai ymmärrä ottaa vastuuta omista valinnoistaan.[/quote]

Mielestäni tämä ihminen on ottanut paljon vastuuta itsestään ja lapsistaan. On uskomattoman epäoikeudenmukaista väittää, että kyse olisi vastuuttomuudesta ("ei halua tai ymmärrä ottaa..") kun juuri kankeat työmarkkinat kaiken maailman säädöksineen estävät työllistymisen. Aika moni on jäykkien työmarkkinoiden ja liian pitkälle viedyn työlainsäädännön uhri.

Mielipiteesi on suomeksi sanottuna: "työttömyys on oma vika".

Vierailija
88/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somerolainen perheenäiti kertoo kokemuksistaan työnhausta. Työ- ja elinkenoministeriön asiantuntijan mukaan tavoitteeksi työmarkkinoilla voisi ottaa sen, että mentäisiin osaaminen edellä.

Englannissa syntynyt ja Suomessa pitkään asunut suomalais-englantilainen Jody Merelle nosti Facebook-päivityksessään esiin ongelman, joka ei ole yksittäinen tapaus Suomessa.

Työtä hakeva suomea taitava ja koulutettu ei saa aina helposti töitä, vaikka olisi osaava ja innokas.

– Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen – syntynyt Englannissa ja asunut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea, hän kertoo Facebookissa.

Hän syntyi Lontoossa.

Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen", hän kertoo.

– Työnantajat ovat kertoneet minulle, että heillä on tosi vaikea tilanne. Suomalainen systeemi on niin jäykkä, että vaikka minulla on laaja kokemus ja tutkintoja suoritettuina, ne eivät vastaa Suomen jäykkää järjestelmää, Jody Merelle kertoo.

– Olen valmistunut maisteriksi kansainvälisistä suhteista ja espanjan kielestä Skotlannissa. Sen jälkeen suoritin kaksi brittiläisen post graduate diploma in law -tutkintoa eli sikäläistä lakitutkintoa, jotka antavat asianajajan pätevyyden. Sikäläiset lain opinnot ja tutkinnot ovat erilaisia kuin Suomessa. Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeiseksi terapeutiksi. Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta yksityiseltä sektorilla.

– Kolme heistä on enää kotona. Kotona 7-vuotias Minttu, 9-vuotias Niko ja 10-vuotias Luca . Minulla on suomalainen mies. Asumme tällä hetkellä Somerolla. Olen ollut Somerolla seitsemän vuotta, ja täällä on ollut ihana asua. Täällä olen ollut töissä Somero-opistossa englannin opettajana.

Töihin pääsyn aakkoset:

1. Pohdi mistä tutkinnostasi voisit saada vastaavuuden Suomessa mahdollisimman vähäisellä lisäopiskelulla.

2. Selvitä asiat tarkasti ja kysy neuvoja niin alan työllistymisen kuin opintojenkin suhteen. Hae opiskelemaan ja suorita opinnot.

3. Hae sitten tunnustettavuus tälle tutkinnollesi.

4. Hae töitä tällä suomalaista tutkintotodistusta vastaavalla todistuksella.

Terv. Opo

Vierailija
89/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tämä on uutisoinnin arvoinen asia? Koulutus ja kokemus yksi iso sillisalaatti, joka ei ainakaan Suomessa pätevöitä mihinkään. Konkreettinen työkokemus on myös väistämättä jäänyt lasten myötä ohueksi ja katkonaiseksi. Ja sitten valitetaan iltapäivälehteen pöyristyneenä? En kyllä palkkaisi itsekään, syntyy mielikuva ihmisestä joka ei halua tai ymmärrä ottaa vastuuta omista valinnoistaan.

No ensimmäisenä olisi pitänyt muuttaa tutkintodistukset vastaaviksi Suomen tutkintojen kanssa. Miten kaikista tärkein asia on tekemättä?

Vierailija
90/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän syntyi Lontoossa.

Töihin pääsyn aakkoset:

1. Pohdi mistä tutkinnostasi voisit saada vastaavuuden Suomessa mahdollisimman vähäisellä lisäopiskelulla.

2. Selvitä asiat tarkasti ja kysy neuvoja niin alan työllistymisen kuin opintojenkin suhteen. Hae opiskelemaan ja suorita opinnot.

Terv. Opo

Hyvät neuvot ja tuolla ylhäällä hyvä vinkki työllistyä vielä yhteen uuteenkin ammattiin ehkä helpommalla kuin opiskella lisää näihin vanhoihin eli oppisopimuskoulutuksella lastenhoitajaksi tai muuksi. Tosi asia on, ettei täällä pääse töihin ellei ole täkäläistä koulutusta vastaavia todistuksia. Mikä on tosi hyvä asia, että pidetään tasosta ja oikeudenmukaisuudesta kiinni!

Vierailija
91/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta alalta, jolla olisi paljoa töitä Suomessa. Ehkä siksi niitä ei  ole löytynyt?

Vierailija
92/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Yliopistot voisi muuttaa siten, että lukiosta hyvällä arvosanalla tietystä aineesta valmistuneet muunnettaisiin opettajiksi parin vuoden kurssituksilla eikä viiden vuoden maisteritutkinnolla. Suurin osa lukion opinnoista ei tule auttamaan siinä tutkinnossa tai ammatissa, mihin ihminen tähtää ja samanaikaisesti lukiosta saa jo vahvat peruspohjat moneen työhön jos panostaa siihen aineeseen (esim.pitkät kielet).

Lukioita voisi muuttaa myös siten, että ne valmistaisivat nimenomaan siihen yliopiston pääsykokeeseen tai vaihtoehtoisesti yliopistoon voisi hakea haluamaansa tiedekuntaan esim.yhden kansanopistovuoden jälkeen ilman yhtään lukion kurssia saati kirjoituksia. Osittainhan näin jo onkin eli on näitä kansanopistoja, missä valmistaudutaan jotain tiedekuntaa varten, mutta sen lisäksi pitäisi olla vielä lukiokin käytynä, vaikka lukio ei juurikaan valmista yliopistoa varten paitsi ehkä joillakin 'yleissivistävän' alan ihmisillä kuten luokanopettajiksi haluavilla.

Muutenkin myös kunnan työpaikkoihin pitäisi varata jonkinlaisia harkinnanvaraisia väyliä ihmisille, joilla ei ole X tutkintoa, mutta on muuten erinomaiset näytöt siltä alalta. Ylikouluttamisen tarve ja muodolliset vaatimukset syrjäyttävät monia ihmisiä. Toki tavallisia raiteita pitkin menneet ihmiset voisivat olla katkeria, kun joku "peruskoulun käynyt" voisi kilpailla samasta työpaikasta, mutta useille koulutetuille ihmisille se työnsaanti ei muutenkaan ole edes itseisarvo ja koko yhteiskunnan kannalta voisi olla hyvä, että tiettyjä tehtäviä ei tarjottaisi suojatyöpaikoiksi nimenomaan papereilla seulasta läpi meneville ihmisille, vaan osaamisen ja pärjäämisen mukaan. Muutama sukupolvi kun olisi tuota narinaa kuunneltu olisi tuo ongelma jo unohtunut ja työmarkkinat terveemmät, kun nuoret ihmiset tietäisivät mitä eri väyliä työhön on ja kaikki olisivat samalla viivalla.

Kuulostat ihmiseltä, jolta puuttuu täysin perspektiivi erilaisten töiden vaativuuksiin ja siihen, mitä osaaminen monissa tehtävissä oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
93/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin työnantaja ja olisi kova tarve heti palkata vaikka sairaanhoitaja, ihan sama mikä kielitaidon taso olisi, mutta , mutta, en kokemuksesta ottaisi seitsemän lapsen äitiä Somerolta. Olen varma ettei hän lumimyrskyaamuina tulisikaan töihin. Tästä on ikäviä kokemuksia, tiesin että heti talviaamuina on pelkkiä vaikeuksia. Aurataanko siellä maalla tiet aikaisin aamulla ?  Suomessa on nykyään tapana palkata lähinnä vain tutun suosittelemaa ihmistä. Jos ei samalla alalla ennestään tuttu tai sukulainen, pääsee vain harjoittelijaksi ensin. Muualta tulleilla on vielä vaikeampaa juuri tästä syystä.

Vierailija
94/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäpäivänä taitaa aika moni näyttelijä, missi, tv-julkkis ja ihan tavallinenkin ihminen olla Life coach. Mitä se sitten onkaan. Ilmeisesti hyvä business kouluttavalle

taholle.

Onko tosiaan niin että Britanniassa pelkät maisteriopinnot ( 2v) riittää asianajajalle?.

Kirsi Salo on KTM ja työskentelee nykyään life coachina.

Vierailija
95/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taholle.

Se on yritystoimintaa.

Vierailija
96/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taholle.

Viljelee nykyään hedelmiä Sierra Nevada de Santa Marian vuoristossa Kolumbiassa omalla tilallaan. Entisen rahoitusalalla toimineen kauppatieteiden maisterin lienee mahdollista tehdä elämässään ratkaisuja, jotka eivät välttämättä tuo elantoa saman tien.

Vierailija
97/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän syntyi Lontoossa.

Töihin pääsyn aakkoset:

Terv. Opo

Sukunimen vaihdot, muutot ja jopa virkamies ruotsin suorittaminen tai iän miettiminen voisi jäädä, koska ne eivät vie asiaa eteenpäin. Kannattaa miettiä rauhassa yllä olevia vinkkejä ja edetä niiden mukaan harkittuja ratkaisuja tehden. Tsemppiä ja avointa mieltä uusien mahdollisuuksien löytämiseen!

P. S. Oppisopimuskin on hyvä vaihtoehto!

Vierailija
98/170 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänen ongelmansa on, että ollakseen laillistettu ammatissaan, hänen tutkintonsa voi olla vain suomalainen. Tämä on järjetöntä, koska lääkärikin voi olla Suomessa lääkäri, vaikka olisikin tutkintonsa tehnyt Lontoossa. 

Ei voi muuten olla ellei tutkinnot ole yhteismitallisia! Myöskään yliopistoa, josta esim. psykoterapin maisteriksi ei kerrottu...

Vierailija
99/170 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen ongelmansa on, että ollakseen laillistettu ammatissaan, hänen tutkintonsa voi olla vain suomalainen. Tämä on järjetöntä, koska lääkärikin voi olla Suomessa lääkäri, vaikka olisikin tutkintonsa tehnyt Lontoossa. 

Ei voi muuten olla ellei tutkinnot ole yhteismitallisia! Myöskään yliopistoa, josta esim. psykoterapin maisteriksi ei kerrottu...

Asiat, joita ei kerrota, eivät yleensä ole sitten ihan sitä mitä niistä kehutaan. Kuka on niin sinisilmäinen, niin olkoon, harva työnantaja kuitenkaan. Siinä kai se syy,  Suomessa ollaan tosi tarkkoja ja se on oikeudenmukaista kaikkia kohtaan. 

Vierailija
100/170 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat, joita ei kerrota, eivät yleensä ole sitten ihan sitä mitä niistä kehutaan. Kuka on niin sinisilmäinen, niin olkoon, harva työnantaja kuitenkaan. Siinä kai se syy,  Suomessa ollaan tosi tarkkoja ja se on oikeudenmukaista kaikkia kohtaan. 

Hienoa, että heräsit kerromaan oman painavan mielipiteesi, näin viisi vuotta myöhemmin 👏