Suomalais-englantilainen Jody: ”En kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään”
Somerolainen perheenäiti kertoo kokemuksistaan työnhausta. Työ- ja elinkenoministeriön asiantuntijan mukaan tavoitteeksi työmarkkinoilla voisi ottaa sen, että mentäisiin osaaminen edellä.
Englannissa syntynyt ja Suomessa pitkään asunut suomalais-englantilainen Jody Merelle nosti Facebook-päivityksessään esiin ongelman, joka ei ole yksittäinen tapaus Suomessa.
Työtä hakeva suomea taitava ja koulutettu ei saa aina helposti töitä, vaikka olisi osaava ja innokas.
– Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen – syntynyt Englannissa ja asunut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea, hän kertoo Facebookissa.
Hän syntyi Lontoossa.
Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen", hän kertoo.
Taloussanomat kysyi häneltä, millaisia vaikeuksia hän on kohdannut työnhaussa.
– Työnantajat ovat kertoneet minulle, että heillä on tosi vaikea tilanne. Suomalainen systeemi on niin jäykkä, että vaikka minulla on laaja kokemus ja tutkintoja suoritettuina, ne eivät vastaa Suomen jäykkää järjestelmää, Jody Merelle kertoo.
Merelle on valmistunut maisteriksi, ja hänellä on laaja työkokemus.
– Olen valmistunut maisteriksi kansainvälisistä suhteista ja espanjan kielestä Skotlannissa. Sen jälkeen suoritin kaksi brittiläisen post graduate diploma in law -tutkintoa eli sikäläistä lakitutkintoa, jotka antavat asianajajan pätevyyden. Sikäläiset lain opinnot ja tutkinnot ovat erilaisia kuin Suomessa. Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeiseksi terapeutiksi. Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta yksityiseltä sektorilla.
Jody Merelle on seitsemän lapsen äiti.
– Kolme heistä on enää kotona. Kotona 7-vuotias Minttu, 9-vuotias Niko ja 10-vuotias Luca . Minulla on suomalainen mies. Asumme tällä hetkellä Somerolla. Olen ollut Somerolla seitsemän vuotta, ja täällä on ollut ihana asua. Täällä olen ollut töissä Somero-opistossa englannin opettajana.
Kommentit (170)
Juuri erääseen firmaan kotikunnassani haettiin työntek yksityiseen firmaan nimikkeellä logistiikkakoordinaattori.
Homma hoituisi vaikka sopivan työkokemuksen omaavalta merkonomilta.
Paikkaan tuli 100 hakemusta, hommaan valikoitui tradenomi + KTM.
Palkka 3000€/kk + helvetisti joustoa ja ilmaisia ylitöitä.
Koulutus on kärsinyt inflaation.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo suomalaisen systeemin jäykkyys koskee vain kuntia tai kuntia työnantajana. Niiden on pakko valita "pätevin" eli nimellisesti parhaat paperit ratkaisevat. Jos paperit eivät vastaa suomalaista tutkintoa niin vaikeaa on.
Yksityisellä puolella ei ole niin tarkkaa. Siellä katsotaan osaamista ja referenssejä eikä tutkinto ole niin nöpönuukaa. Moni pärjää hyvin ilman tutkintoakin.
Jotkut pääsevät töihin ylioppilaspohjalla, esimerkiksi pankkiin.
Viimeksi 1980-luvulla.
Onko tässä taas yksi esimerkki Suomen "huutavasta" työvoimapulasta? Koulutuksia ja tutkintoja riittää vaikka muille jakaa, mutta ei vieläkään kelpaa työmarkkinoille koska opinnot eriävät Suomen koulutuksesta ja tutkinnoista? Mitenkäs ne hiekkalaatikolta tulevat insinöörit? Miten heidän "koulutuksensa" riittävät mainiosti paikkaamaan osaamista, mutta Jodyn koulutus ei riitä?
Luulisi että Jody sen verran seuraisi aikaa että tietäisi ettei suomessa ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Britanniassahan töitä saa varmaan jo sillä että on yliopistotutkinto. Täälläpäin vaaditaan että tutkinto liittyy jotenkin haettavaan työhön, mikä on minusta järkevää. Mitä hyötyä tutkinnosta muuten on? Sitten tuo että hän asuu Somerolla. No jos muuttaa kauas kaikista isoista kaupungeista, niin ei pitäisi yllättää jos töitä ei löydy esim. ratkaisukeskeisenä terapeuttina.
Briteissä iso osa ihmisistä menee /pääsee töihin Bachelor eli kandin tutkinnolla, joka on kolmevuotinrn koulutus. Suomessa kansilla ei tee mitään muuta kuin tutkinnon suoritettuaan voi yrittää vaihtaa pääaineensa toiseen maisterivaiheessa. Kun huuhaa humanistiset brittitutkinnot ei vastaa suomalaisia tutkintoja niin miten niillä täällä muka pystyisi työllistymään?
Minusta on ihan hyvä, että suomessa on tarkat vaatimukset sosiaali- ja terveysalan työntekijöille. Ja miten voi kuvitella työskentelevänsä suomessa lakimiehenä, kun ei ole lukenut suomen, vaan jonkun toisen maan lakioppia? Toki Helsingissä saattais työskennellä jonkun kv firman lakiosastolla avustajana.
Eipä nuo kovin kummoisia koulutuksia ole olleet kun on ehtinyt opiskella lakimieheksi ja terapeutiksi ja pykätä 7 lasta. Suomessa tuo olis vaatinut vähintään 12v. opiskelut.
Työvoimapula, työvoimapula, työvoinapula!
Tarvitaan osaajia!
Duunarihommiin 9€/h(ukrainalaisia maatalouden kausitöihin), inssejä 1800€/kk(intialaisia laivanrakentajia).
Raaheen kaavailtiin purkutelakkaa.
Suurin ongelma hankkeessa oli kuulemma työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä taas yksi esimerkki Suomen "huutavasta" työvoimapulasta? Koulutuksia ja tutkintoja riittää vaikka muille jakaa, mutta ei vieläkään kelpaa työmarkkinoille koska opinnot eriävät Suomen koulutuksesta ja tutkinnoista? Mitenkäs ne hiekkalaatikolta tulevat insinöörit? Miten heidän "koulutuksensa" riittävät mainiosti paikkaamaan osaamista, mutta Jodyn koulutus ei riitä?
insinööri on insinööri mutta humanistisia käsien heiluttelijoita täällä on omastakin takaa jo ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula onkin koulutetuista osaajista- ei henkiparantajista tai muista lähestulkoon lukutaidottomista kotonamakaajista.
Vierailija kirjoitti:
Juuri erääseen firmaan kotikunnassani haettiin työntek yksityiseen firmaan nimikkeellä logistiikkakoordinaattori.
Homma hoituisi vaikka sopivan työkokemuksen omaavalta merkonomilta.
Paikkaan tuli 100 hakemusta, hommaan valikoitui tradenomi + KTM.
Palkka 3000€/kk + helvetisti joustoa ja ilmaisia ylitöitä.
Koulutus on kärsinyt inflaation.
varsinkin ekonomien. EnnenWanhaan ekonomeja koulutettiin Kauppakorkeassa Helsingissä ja Turussa. Nykyisin niitä pukstaan ulos jokaisessa maakuntayliopistossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula onkin koulutetuista osaajista- ei henkiparantajista tai muista lähestulkoon lukutaidottomista kotonamakaajista.
Näitä pääsoin kuitenkin tulee tuhansittain joka vuosi ja saavan elätyksen. Pelkästään Hesaan on noussut 10 vuodessa 10 moskeijaa. Kumma.
Somerolla on pulaa marjanpoimijoista ja tomaattiviljelmillä. Töitä on tekijälle. Palkkaakin voi saada. Moni on tienannut satoja euroja.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä pääse edes natiivit töihin, niin miksi hän?
Ai hups, kannattaa olla hoitoalalla.
Tämä.
Pääsis edes alkuperäiset Suomen asukkaat töihin, niin hyvä olis.
Miksei kukaan kerro että suomessa on hyvä työllisyys. Näin meille propaganda kertoo. Nauttisi nyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän suomalaiset työnantajat arvosta myöskään ulkomaantyökokemusta asiantuntijatehtävissä. Tästä on juttua ollut: ulkomaille töihin lähtevät joutuvat ottamaan riskin, että sitä pidetään aukkona cv:ssä.
Ei ihme että vienti takkuaa useasti ja muutenkin mennään pienemmällä kuin Ruotsi, koska yksinkertaisesti tyhmiä nurkkapatriootteja on ihan liikaa. Niitä, jotka eivät ymmärrä mikä mahdollisuus ulkomaille verkostoutunut työntekijä voi olla.
Jep suomen asenne on ihan naurettava. Asun keskieuroopassa ja haastattelin huvikseen (etä)työhön keskisuomeen, koska firma kuulostimielenkiintoiselta. Mulla on erittäin laaja kokemus alalta, kaksi maisterintutkintoa (suomesta) ja viimeiset 5 vuotta tehnyt töitä keskieuroopassa firmalle joka on alallani yksi kolmesta isoimmasta.
Haastattelu alkoi sillä että haastattelija kysyi "niin sullahan on kokemusta näköjään alan isoimmista pelureista, kun olet x y ja z firmoille tehnyt hommia". Minä tietysti positiivisesti varmistin että kyllä. Haastattelija jatkaa "... niin meillähän on toiminta paljon pienempää, ei me voida hommia tehdä samalla lailla kuin isot, turha odottaa että täällä olisi yhtä suuret prokektit kuin näissä firmoissa, meillä pitää osata tarttua kaikkiin töihin" jne jne. Hän teki siis suoraan oletuksen että enhän minä pienemmässä pärjää kun olen nyt tehnyt isoja projekteja isoissa tunnetuissa firmoissa. Suomen ulkopuolella kokemukseni on aina rekrytoijien mielestä maailman huippua ja sellaisena arvostettua, koska on esim tiedossa että näihin firmoihin otetaan vain alansa parhaat. Ja suomessa tämä kokemus nähtiin negatiivisena. Surullista.
Ei kai Somerolla mitään töitä ole, britille tai suomalaiselle.
TYÖVOIMAPULA!!!
OSAAJIA ULKOMAILTA : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän suomalaiset työnantajat arvosta myöskään ulkomaantyökokemusta asiantuntijatehtävissä. Tästä on juttua ollut: ulkomaille töihin lähtevät joutuvat ottamaan riskin, että sitä pidetään aukkona cv:ssä.
Ei ihme että vienti takkuaa useasti ja muutenkin mennään pienemmällä kuin Ruotsi, koska yksinkertaisesti tyhmiä nurkkapatriootteja on ihan liikaa. Niitä, jotka eivät ymmärrä mikä mahdollisuus ulkomaille verkostoutunut työntekijä voi olla.
Jep suomen asenne on ihan naurettava. Asun keskieuroopassa ja haastattelin huvikseen (etä)työhön keskisuomeen, koska firma kuulostimielenkiintoiselta. Mulla on erittäin laaja kokemus alalta, kaksi maisterintutkintoa (suomesta) ja viimeiset 5 vuotta tehnyt töitä keskieuroopassa firmalle joka on alallani yksi kolmesta isoimmasta.
Haastattelu alkoi sillä että haastattelija kysyi "niin sullahan on kokemusta näköjään alan isoimmista pelureista, kun olet x y ja z firmoille tehnyt hommia". Minä tietysti positiivisesti varmistin että kyllä. Haastattelija jatkaa "... niin meillähän on toiminta paljon pienempää, ei me voida hommia tehdä samalla lailla kuin isot, turha odottaa että täällä olisi yhtä suuret prokektit kuin näissä firmoissa, meillä pitää osata tarttua kaikkiin töihin" jne jne. Hän teki siis suoraan oletuksen että enhän minä pienemmässä pärjää kun olen nyt tehnyt isoja projekteja isoissa tunnetuissa firmoissa. Suomen ulkopuolella kokemukseni on aina rekrytoijien mielestä maailman huippua ja sellaisena arvostettua, koska on esim tiedossa että näihin firmoihin otetaan vain alansa parhaat. Ja suomessa tämä kokemus nähtiin negatiivisena. Surullista.
Juu, usein oletetaan, että suuressa maailmassa toimihenkilönä toiminut ei voi sopeutua suomalaiseen pienempään firmaan, jossa toimarikin joskus vetää haalarit päälle.
Mitähän töitä tämä Merelle on hakenut?
Jos on hakenut julkiselle puolelle terapeutiksi, voi olla hankalaa epämääräisellä koulutuksella työllistyä.