Suomalais-englantilainen Jody: ”En kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään”
Somerolainen perheenäiti kertoo kokemuksistaan työnhausta. Työ- ja elinkenoministeriön asiantuntijan mukaan tavoitteeksi työmarkkinoilla voisi ottaa sen, että mentäisiin osaaminen edellä.
Englannissa syntynyt ja Suomessa pitkään asunut suomalais-englantilainen Jody Merelle nosti Facebook-päivityksessään esiin ongelman, joka ei ole yksittäinen tapaus Suomessa.
Työtä hakeva suomea taitava ja koulutettu ei saa aina helposti töitä, vaikka olisi osaava ja innokas.
– Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen – syntynyt Englannissa ja asunut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea, hän kertoo Facebookissa.
Hän syntyi Lontoossa.
Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen", hän kertoo.
Taloussanomat kysyi häneltä, millaisia vaikeuksia hän on kohdannut työnhaussa.
– Työnantajat ovat kertoneet minulle, että heillä on tosi vaikea tilanne. Suomalainen systeemi on niin jäykkä, että vaikka minulla on laaja kokemus ja tutkintoja suoritettuina, ne eivät vastaa Suomen jäykkää järjestelmää, Jody Merelle kertoo.
Merelle on valmistunut maisteriksi, ja hänellä on laaja työkokemus.
– Olen valmistunut maisteriksi kansainvälisistä suhteista ja espanjan kielestä Skotlannissa. Sen jälkeen suoritin kaksi brittiläisen post graduate diploma in law -tutkintoa eli sikäläistä lakitutkintoa, jotka antavat asianajajan pätevyyden. Sikäläiset lain opinnot ja tutkinnot ovat erilaisia kuin Suomessa. Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeiseksi terapeutiksi. Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta yksityiseltä sektorilla.
Jody Merelle on seitsemän lapsen äiti.
– Kolme heistä on enää kotona. Kotona 7-vuotias Minttu, 9-vuotias Niko ja 10-vuotias Luca . Minulla on suomalainen mies. Asumme tällä hetkellä Somerolla. Olen ollut Somerolla seitsemän vuotta, ja täällä on ollut ihana asua. Täällä olen ollut töissä Somero-opistossa englannin opettajana.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Jody taitaa olla takaisin Englannissa, näin päättelen Googlen tarjoamista tiedoista.
Tekee psykoterapeutin töitä NHS:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jody taitaa olla takaisin Englannissa, näin päättelen Googlen tarjoamista tiedoista.
Tekee psykoterapeutin töitä NHS:lle.
No ihan järkevää, sieltähän hän sen psykoterapeutin tutkintonsakin hankki.
Just oli juttua näistä ihmisistä, jotka ovat hankkineet älyttömät määrät tutkintoja. Ne ovat haitta cvssä, eivät mikään toivottu ominaisuus
Vierailija kirjoitti:
Miksi kokoajan toitotetaan näistä ulkomaalaisista, kun syntyperäisille suomalaisillekaan ei ole töitä ja sehän se vasta on suuri ongelma!
Voisi yhden kerran tedä jutun siitä irtisanotusta 58 plus vuotiaasta, miksi työnantaja ei häntä huoli mihinkään töihin Suomessa tai miksi hänet ensimmäisenä yt-neuvotteluissa irtisanottiin kahden kymmenen vuoden jälkeen
Hän on muuttanut perheineen Englantiin, jossa töitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Just oli juttua näistä ihmisistä, jotka ovat hankkineet älyttömät määrät tutkintoja. Ne ovat haitta cvssä, eivät mikään toivottu ominaisuus
Ainakaan jos ne ovat sellaisia kursseja ja koulutuksia, mitä Suomessa eikä muissakaan Pohjoismaissa lueta päteviksi sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muuttanut Somerolta jonnekin Itä-Suomeen, missä ei sielläkään kauaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hän toimia terapeuttina yksityisyrittäjänä? Tuostahan maksetaan hyvin. Tarttee vaan markkinoida.
Jos ei ole Kelapätevyyttä, niin tuskin saa paljoa asiakkaita. Ja sitten pitäisi taas olla se Valviran hyväksyntä terapeutin tutkinnostaan että pääsisi Kelapätevyyden piiriin.
Tutkinnot kannattaa täydentää Suomessa vaadittavaan, muuten aivan mahdotonta saada töitä. Englannista saa varmasti huomattavasti helpommin työn, siellä on pienessä kaupassakin 10 työntekijää, siinä missä Suomessa saman kokoista kauppaa pyörittää kaksi henkilöä.
Britti lakitutkinnoilla ei tee mitään täällä. Eri laki ja oikeusjärjestelmä.
Kielitaito eng, esp ei kovin ihmeellinen.
Ehkä firma, joka tarvitsee apua uk vientiin.
Jodyn kannattaisi kättää cv:stä kaikki turha (uk lakiopinnot?) pois ja täyttää syntyvät kolot noiden lasten kotihoidolla tms. Opiskelut ovat liian kaoottisia ja näyttävät siltä ettei ole ollut mitään suuntaa elämällä. Plus paljon lapsia. Hakee jotain yksinkertaisempaa lyhyemmällä cv:llä niin voi napata.