Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalais-englantilainen Jody: ”En kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään”

Vierailija
15.08.2018 |

Somerolainen perheenäiti kertoo kokemuksistaan työnhausta. Työ- ja elinkenoministeriön asiantuntijan mukaan tavoitteeksi työmarkkinoilla voisi ottaa sen, että mentäisiin osaaminen edellä.

Englannissa syntynyt ja Suomessa pitkään asunut suomalais-englantilainen Jody Merelle nosti Facebook-päivityksessään esiin ongelman, joka ei ole yksittäinen tapaus Suomessa.

Työtä hakeva suomea taitava ja koulutettu ei saa aina helposti töitä, vaikka olisi osaava ja innokas.

– Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen – syntynyt Englannissa ja asunut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea, hän kertoo Facebookissa.

Hän syntyi Lontoossa.

Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen", hän kertoo.

Taloussanomat kysyi häneltä, millaisia vaikeuksia hän on kohdannut työnhaussa.

– Työnantajat ovat kertoneet minulle, että heillä on tosi vaikea tilanne. Suomalainen systeemi on niin jäykkä, että vaikka minulla on laaja kokemus ja tutkintoja suoritettuina, ne eivät vastaa Suomen jäykkää järjestelmää, Jody Merelle kertoo.

Merelle on valmistunut maisteriksi, ja hänellä on laaja työkokemus.

– Olen valmistunut maisteriksi kansainvälisistä suhteista ja espanjan kielestä Skotlannissa. Sen jälkeen suoritin kaksi brittiläisen post graduate diploma in law -tutkintoa eli sikäläistä lakitutkintoa, jotka antavat asianajajan pätevyyden. Sikäläiset lain opinnot ja tutkinnot ovat erilaisia kuin Suomessa. Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeiseksi terapeutiksi. Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta yksityiseltä sektorilla.

Jody Merelle on seitsemän lapsen äiti.

– Kolme heistä on enää kotona. Kotona 7-vuotias Minttu, 9-vuotias Niko ja 10-vuotias Luca . Minulla on suomalainen mies. Asumme tällä hetkellä Somerolla. Olen ollut Somerolla seitsemän vuotta, ja täällä on ollut ihana asua. Täällä olen ollut töissä Somero-opistossa englannin opettajana.

Kommentit (170)

Vierailija
41/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ikärasismia, vaikka siitä ei puhuta julkisesti. Lisäksi kyseisellä naisella on monta lasta, se peloittaa työnantajia. Olisi kannattanut jäädä ulkomaille.

Missään ei ole olemassa ikärasismia. Kyse SAATTAA olla ikäsyrjinnästä, mutta rasismista puhuttaessa puhutaan RODUISTA, ei mistään muusta syrjinnästä.

Vierailija
42/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia: Somero:

Kunnassa asuu 8 881 ihmistä. Someron väkiluku on laskenut noin tuhannella hengellä viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana.

Elinkeinot

Someron talous on edelleen vahvasti maatalouspainotteista. Alkutuotanto työllistää Somerolla 15 %, palvelut 55 % ja jalostus 30 % ammatissa toimivasta väestöstä.[60] Käytännön Maamies -lehden mukaan vuonna 2011 Suomen peltohehtaarien mukaan 1000 suurimmasta maatilasta 20 toimi Somerolla.[61]

---

Voipi olla aika haastava melkein kenelle tahansa akateemiselle, jos ei satu olemaan lääkäri tai opettaja. Ja tuskin heillekään helppo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ikärasismia, vaikka siitä ei puhuta julkisesti. Lisäksi kyseisellä naisella on monta lasta, se peloittaa työnantajia. Olisi kannattanut jäädä ulkomaille.

Missään ei ole olemassa ikärasismia. Kyse SAATTAA olla ikäsyrjinnästä, mutta rasismista puhuttaessa puhutaan RODUISTA, ei mistään muusta syrjinnästä.

Niitä rotuja on siis kuitenkin olemassa? Ja puhuttiin IKÄRASISMISTA, ei "rasismista, aivan samallalailla kuin puhutaan KISSANKULLASTA ja kullasta tai TYTTÖENERGIASTA ja anemiasta.

Vierailija
44/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän samaa mietin, että minkälaisia höpöhöpö-tutkintoja nuo on, kun on kuitenkin ehtinyt 7 lasta tekemään? Ei ne varmaan ole ihan verrattavissa suomalaisiin monien vuosien koulutuksiin.

Vierailija
45/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä alkuperäinen postaus. Edellisellä kerralla ei julkaistu, koska parin kiellettyä sanaa tuossa.

"Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen - syntynyt Englannissa ja asunnut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea (myös ranskaa ja espanjaa).

Haluaisin perheeni kanssa pysyä Suomessa (eriityisesti Keski-Suomessa) mutta alkaa näyttää siltä, että saadakseni töitä joudun takaisin Englantiin. Minulla on kuitenkin kolme koulunikäistä lasta, joten ajattelin yrittää tätäkin kautta ennen kuin luovumme kokonaan!

Englannissa työskentelin 10 vuotta asianajajana (perhelaki/lastensuojelu erikoisuus) jonka lisäksi olen työskennellyt kahdessa eurooppalaisessa instituutissa lähinnä kieli/editointi/viestintä-asioissa. Olen myös opettanut aikuisille kieliä monta vuotta, toiminut toimittajana radiossa sekä kirjoittanut lehtiin.

Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeseksi terapeutiksi Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta ysksityis-sektorilla. 

Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen"..

Maa han muu tto vas taan otto kesku kselle en kelpaa koska en ole lähihoitaja. 

Psykoterapia nimikettä en (ainakaan vielä) saa Valviralta, koska en ole Suomessa suorittanut psykoterapiakoulutusta. Saan siis sanoa, että tarjoan psykoterapiaa, mutten saa Suomessa kutsua itseäni psykoterapeutiksi. Tästä syystä en voi hakea psykoterapeutiksi mihinkään suomalaiseen psykoterapiapalveluihin. 

Suomalaiseen koulutukseen en kuitenkaan pääse koska en ole sosionomi. 

Ohjaaja/valmentaja töistä olen pois suljettu koska ei ole terveydenhuollon tai sosinomin AMK tutkinoa. 

Englannin opetuksesta (muuta kun kansalaisopisto tasolla) olen poissuljettu koska minulla ei ole englannin maisteritutkintoa, vaikka englanti on äidinkieleni)

Olen taistellut täällä pitkään. Useampi työnantaja Jyväskylstä on pahoitellut siitä, että ulkomaalisella koulutuksella laki ei mahdollista minun työllistämistäni Suomessa omalla alallani. Ehkä ainut ratkaisu on lähtö Englantiin mutta haluaisin kuitenkin vielä yrittää viimeisen kerran.

Eli, jos keksit jonkun paikan, firma, koulu, seurakunta tai mihin vaan, mihin voisin "sopia", mieluummin terapeuttina tai valmentajana, mutta myös kieliasioissa tai opetuksessa tämmöisellä ulkomaalaisella koulutuksella niin pliis laita minulle yv:nä viesti! Kaikki vinkit olisivat erittäin tervetulleita ja osa-aikainen työ myös kiinnostaisi. 

Kiitos että jaksoit lukea tämän, ja kun tiedän että en ole lainkaan ainut työnhakija Suomessa, tsemppiä myös kaikille teille, joilla on sama tilanne menossa"

Vierailija
46/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän samaa mietin, että minkälaisia höpöhöpö-tutkintoja nuo on, kun on kuitenkin ehtinyt 7 lasta tekemään? Ei ne varmaan ole ihan verrattavissa suomalaisiin monien vuosien koulutuksiin.

Englannissa millä tahansa yliopistotutkinnolla voi hakea asianajajan muuntokoulutukseen.

Vierailija
47/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan usko, että tuo asuinpaikka on ongelma vaikka sitä täällä tarjotaan. Mulla asuu sukulaisia siellä ja siinä on ihan lähellä Forssa ja Salo, lisäksi Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle on noin 100 km, hiukan riippuen missä kohtaa kuntaa asuu. Omista sukulaisistani yksi käy Turussa ja toinen Espoossa töissä. Noin tunti suuntaansa työmatka.

Enemmän luulen, että ongelma on tuo kuntapuolen tiukat pätevyysvaatimukset. Itse olen yksityisellä puolella hommissa, johon mulla ei ole minkäänlaista muodollista pätevyyttä. Mutta olen ollut alalla ja firmassa yli kymmenen vuotta sekä päässyt siellä etenemään. Mutta jos haluaisin kuntapuolelle vaihtaa vastaaviin hommiin, en pääsisi mihinkään vaikka taatusti osaaminen riittäisi.

Lisäksi, varsinkin terveyspuolella, suomalaiset potilaatkin ovat valelääkäri ym. kohujen jälkeen vielä tiukempia siitä, että terapeutilla on ihan suomalainen tutkinto.

Vierailija
48/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo suomalaisen systeemin jäykkyys koskee vain kuntia tai kuntia työnantajana. Niiden on pakko valita "pätevin" eli nimellisesti parhaat paperit ratkaisevat. Jos paperit eivät vastaa suomalaista tutkintoa niin vaikeaa on.

Yksityisellä puolella ei ole niin tarkkaa. Siellä katsotaan osaamista ja referenssejä eikä tutkinto ole niin nöpönuukaa. Moni pärjää hyvin ilman tutkintoakin.

Ei ilman tutkintoa ole pärjännyt 30 vuoteen

Riippuu työstä

Vierailija
49/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä rotuja on siis kuitenkin olemassa? Ja puhuttiin IKÄRASISMISTA, ei "rasismista, aivan samallalailla kuin puhutaan KISSANKULLASTA ja kullasta tai TYTTÖENERGIASTA ja anemiasta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ik%C3%A4syrjint%C3%A4

"Myös termiä ikärasismi on käytetty, mutta sitä ei suositella, koska rasismi-sanan merkitys on syrjintä kansallisuuden, rodun tai etnisyyden perusteella."

Vierailija
50/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä alkuperäinen postaus. Edellisellä kerralla ei julkaistu, koska parin kiellettyä sanaa tuossa.

"Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen - syntynyt Englannissa ja asunnut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea (myös ranskaa ja espanjaa).

Haluaisin perheeni kanssa pysyä Suomessa (eriityisesti Keski-Suomessa) mutta alkaa näyttää siltä, että saadakseni töitä joudun takaisin Englantiin. Minulla on kuitenkin kolme koulunikäistä lasta, joten ajattelin yrittää tätäkin kautta ennen kuin luovumme kokonaan!

Englannissa työskentelin 10 vuotta asianajajana (perhelaki/lastensuojelu erikoisuus) jonka lisäksi olen työskennellyt kahdessa eurooppalaisessa instituutissa lähinnä kieli/editointi/viestintä-asioissa. Olen myös opettanut aikuisille kieliä monta vuotta, toiminut toimittajana radiossa sekä kirjoittanut lehtiin.

Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeseksi terapeutiksi Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta ysksityis-sektorilla. 

Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen"..

Maa han muu tto vas taan otto kesku kselle en kelpaa koska en ole lähihoitaja. 

Psykoterapia nimikettä en (ainakaan vielä) saa Valviralta, koska en ole Suomessa suorittanut psykoterapiakoulutusta. Saan siis sanoa, että tarjoan psykoterapiaa, mutten saa Suomessa kutsua itseäni psykoterapeutiksi. Tästä syystä en voi hakea psykoterapeutiksi mihinkään suomalaiseen psykoterapiapalveluihin. 

Suomalaiseen koulutukseen en kuitenkaan pääse koska en ole sosionomi. 

Ohjaaja/valmentaja töistä olen pois suljettu koska ei ole terveydenhuollon tai sosinomin AMK tutkinoa. 

Englannin opetuksesta (muuta kun kansalaisopisto tasolla) olen poissuljettu koska minulla ei ole englannin maisteritutkintoa, vaikka englanti on äidinkieleni)

Olen taistellut täällä pitkään. Useampi työnantaja Jyväskylstä on pahoitellut siitä, että ulkomaalisella koulutuksella laki ei mahdollista minun työllistämistäni Suomessa omalla alallani. Ehkä ainut ratkaisu on lähtö Englantiin mutta haluaisin kuitenkin vielä yrittää viimeisen kerran.

Eli, jos keksit jonkun paikan, firma, koulu, seurakunta tai mihin vaan, mihin voisin "sopia", mieluummin terapeuttina tai valmentajana, mutta myös kieliasioissa tai opetuksessa tämmöisellä ulkomaalaisella koulutuksella niin pliis laita minulle yv:nä viesti! Kaikki vinkit olisivat erittäin tervetulleita ja osa-aikainen työ myös kiinnostaisi. 

Kiitos että jaksoit lukea tämän, ja kun tiedän että en ole lainkaan ainut työnhakija Suomessa, tsemppiä myös kaikille teille, joilla on sama tilanne menossa"

Tämä selvensi tilannetta verrattuna aloituksessa olleeseen lehtiartikkeliin, ei kuulostanut enää niin erikoiselta, ymmärrän paremmin hänen tuskastumisensa. Se on ymmärrettävää, ettei lakimiehenä työllisty täällä, mutta se, ettei psykoterapeutiksi tai opettajaksi pysty työllistymään kohtuullisella lisäkoulutuksella on harmillista. Olen itsekin törmännyt joskus tilanteeseen, jossa ulkomailla pätevä opettaja joutui käymään melkoisen labyrintin saadakseen pätevyyden Suomessa, vaikka periaatteessa riitti aika vähäiset lisäopinnot.

Vierailija
51/170 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuesta, minä en urputtanut ikärasismi-termistä, vaan se jolle juurikin vastasin omalla vuodatuksellani kullasta ja katinkullasta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ik%C3%A4syrjint%C3%A4

"Myös termiä ikärasismi on käytetty, mutta sitä ei suositella, koska rasismi-sanan merkitys on syrjintä kansallisuuden, rodun tai etnisyyden perusteella."

Vierailija
52/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei kannata hakea näillä ulkomaisilla tutkintotodistuksilla, vaan tietenkin niillä, mitkä on täällä Suomen opetushallituksessa käynyt tunnustamassa eli saanut todistuksen siitä, mitä tutkinto vastaa Suomessa (www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/tutkintojen_tunnustaminen). 

Tässä FB -päivityksessäkin olisi kannattanut mainita ensisijaisesti mitä nämä tutkinnot vastaavat täällä Suomessa, ihan sen mukaan miten Opetushallitus on ne tunnustanut. Näin suomalaisten työnantajien olisi helppo heti nähdä mikä se tutkinto täällä Suomessa on.

Väitän, että ihan varmasti jokainen korkeakoulutettu saa töitä 10 vuoden sisällä jos tutkintotodistukset on käyty tunnustamassa! Ja sen jälkeen käyttää niitä eikä enää puhu alkuperäisistä tutkinnoista, jotka eivät kenties päde Suomessa tai ainakaan ne eivät kerro sitä tietoa mitä työnantajat odottavat.

Vierailija
53/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänen ongelmansa on, että ollakseen laillistettu ammatissaan, hänen tutkintonsa voi olla vain suomalainen. Tämä on järjetöntä, koska lääkärikin voi olla Suomessa lääkäri, vaikka olisikin tutkintonsa tehnyt Lontoossa. 

Ihan yksinkertaisesti voi käydä tunnustamassa tutkintonsa, jos ne ovat päteviä niin ne ovat päteviä Suomessakin, maksimissaan pienellä lisäkoulutuksella, mikä lienee tässä tapauksessa helppoa, koska käsittääkseni henkilö on täysin suomenkielentaitoinenkin! 

Vierailija
54/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä saa töitä suomalaisetkaan.

Ei ole töitä löytynyt minullekaan, vaikka on suomalainen tutkinto ja kansainvälistä kokemusta.

Ei ehkä ole oikeanlaisia suhteita.

Vierailija
55/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä ei kannata hakea näillä ulkomaisilla tutkintotodistuksilla, vaan tietenkin niillä, mitkä on täällä Suomen opetushallituksessa käynyt tunnustamassa eli saanut todistuksen siitä, mitä tutkinto vastaa Suomessa (www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/tutkintojen_tunnustaminen). 

Tässä FB -päivityksessäkin olisi kannattanut mainita ensisijaisesti mitä nämä tutkinnot vastaavat täällä Suomessa, ihan sen mukaan miten Opetushallitus on ne tunnustanut. Näin suomalaisten työnantajien olisi helppo heti nähdä mikä se tutkinto täällä Suomessa on.

Väitän, että ihan varmasti jokainen korkeakoulutettu saa töitä 10 vuoden sisällä jos tutkintotodistukset on käyty tunnustamassa! Ja sen jälkeen käyttää niitä eikä enää puhu alkuperäisistä tutkinnoista, jotka eivät kenties päde Suomessa tai ainakaan ne eivät kerro sitä tietoa mitä työnantajat odottavat.

Miksi joku alapeukuttaa tätä, koska tämä on ainut tie päästä töihin? Mitä huonoa on siinä, että asiat hoidetaan kunnolla? Kukaan nuori tänne tuleva korkeakoulutettu ei jätä tutkintoansa tunnustamatta! Siitäkö se nuorten työnsaanti johtuukin?

Vierailija
56/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et saa töitä?

Koska uskot maailman olevan reilu paikka ja toimit sen mukaan.

Hämmentävän moni näyttää uskovan, että maailma on reilu paikka, jossa työpaikat menevät ne eniten ansaitseville ihmisille. Tämä uskomus on kaukana totuudesta. Todellisuudessa hamuamasi työpaikka saattaa mennä jollekulle sinua vähemmän koulutetulle, vähemmän kokeneelle, vähemmän osaavalle ja muutenkin kaikin puolin vähemmän sopivalle hakijalle.

Ansaitsemasi työpaikan voi viedä nokkasi edestä joku epäkompetentimpi, mutta verkostoituneempi, onnekkaampi, kauniimpi, komeampi, oikeampaa sukupuolta edustava tai vaikkapa uskottavammin tyhjää liirumlaarumia puhuva henkilö. Tämä on hemmetin epäreilua ja epämiellyttävää, mutta usein totta. Maailma kaipaisi tässä asiassa muuttamista, mutta voin vakuuttaa sinulle: ihan lähivuosikymmeninä (tai ehkä ikinä), ei tämä epäkohta tule laajassa mittakaavassa poistumaan.

Mikä ratkaisuksi?

Itsensä kehittäminen. Kun tiedämme järjestelmän olevan epäreilu, jää meille kaksi vaihtoehtoa: Voimme epäreiluudesta lannistuneina jäädä laakereille valittamaan tai pyrkiä tulemaan toimeen näinkin epäreilun järjestelmän puitteissa. Voimme pyrkiä verkostoitumaan, voimme kehittää itseilmaisuamme, parantaa ammattitaitoamme entisestään, opetella karismaa, perehtyä järjestelmään ja sen ohittamiseen tai tehdä ihan mitä tahansa, joka lisäisi mahdollisuuksiamme työllistyä siitä huolimatta, että järjestelmä sattuu olemaan epäreilu.

(Arvatkaa mikä on muuten mielenkiintoista? Maailman epäreiluutta aiemmin valittaneet henkilöt rupeavat säännönmukaisesti asiasta kovin hiljaisiksi, kun itse onnistuvat saamaan työpaikan jonkin ”epäreilun” oikotien avulla. Aistin ilmassa melkoista tekopyhyyttä…)

Vierailija
57/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin pääsee ajamaan taksia, ei tarvitse osata juurikaan suomenkieltä ja asiakas neuvoo takapenkiltä minne ajetaan. Nämä on niitä uusia bernertaksiautoja.

Vierailija
58/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta on tuosta vaan tehnyt opintoja Englannissa vaikka asuu Suomessa niin luulisi tuollaisen psykoterapeutin ammattinimikkeen hommaavan parissa vuodessa nopeutetusti. Vai miksi ei Suomen koulutukset kelpaa, vaan on pitänyt käydä vain joitain kursseja?

Vierailija
59/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä direktiiviä eivät voi käyttää hyväkseen kuin täysin pätevät ammattilaiset; näin ollen oikeustieteen tutkinnon suorittanut henkilö ei voisi sijoittautua direktiivin 98/5/EY (2 ) perusteella asianajajaksi alkuperäjäsenvaltiossaan vastaanottavan jäsenvaltion ammattinimikkeellä kuin tunnustuttamalla tutkintotodistuksensa eli tavallisesti suorittamalla uudestaan suurimman osan ellei koko koulutustaan.

Tutkinnot eivät vastaa eri maissa toisiaan ja esimerkiksi jossakin maassa asianajaja voi tarkoittaa ihan eri asiaa kuin Suomessa. Siksi on pelkästään hyvä, että täällä toimivien asianajajien tutkintojen pitää olla vertailukelpoiset. Mielestäni se on tasa-arvoista ja oikeudenmukaista niin itse asianajajia kuin heidän asiakkaitaankin kohtaan. Kuten täällä on jo mainittu, on tunnustuttaminen oikea tie saada suomalainen tutkinto. Mikä ei lienee vaikeaa kun suomen kielikin on hyvin hallussa. Toivotan tsemppiä ja toivon ikärasististen heittojen menvän toisesta silmästä ulos, sillä pätevälle ihmiselle on iästä riippumatta aina töitä. Se pätevyys pitää vain todistaa täällä Suomessa silloin kun on hakemassa töihin tänne! Toiveikkuutta :)

Vierailija
60/170 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somerolainen perheenäiti kertoo kokemuksistaan työnhausta. Työ- ja elinkenoministeriön asiantuntijan mukaan tavoitteeksi työmarkkinoilla voisi ottaa sen, että mentäisiin osaaminen edellä.

Englannissa syntynyt ja Suomessa pitkään asunut suomalais-englantilainen Jody Merelle nosti Facebook-päivityksessään esiin ongelman, joka ei ole yksittäinen tapaus Suomessa.

Työtä hakeva suomea taitava ja koulutettu ei saa aina helposti töitä, vaikka olisi osaava ja innokas.

– Pyydän teiltä apua! Olen puoleksi suomalainen puoleksi englantilainen – syntynyt Englannissa ja asunut Suomessa 10 vuotta. Äidinkieleni on siis englanti, mutta puhun sujuvaa suomea, hän kertoo Facebookissa.

Hän syntyi Lontoossa.

Ongelma on, että taustastani huolimatta en kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään, koska pohjakoulutukseni on muualta ja aina täällä "vääränlainen", hän kertoo.

Taloussanomat kysyi häneltä, millaisia vaikeuksia hän on kohdannut työnhaussa.

– Työnantajat ovat kertoneet minulle, että heillä on tosi vaikea tilanne. Suomalainen systeemi on niin jäykkä, että vaikka minulla on laaja kokemus ja tutkintoja suoritettuina, ne eivät vastaa Suomen jäykkää järjestelmää, Jody Merelle kertoo.

Merelle on valmistunut maisteriksi, ja hänellä on laaja työkokemus.

– Olen valmistunut maisteriksi kansainvälisistä suhteista ja espanjan kielestä Skotlannissa. Sen jälkeen suoritin kaksi brittiläisen post graduate diploma in law -tutkintoa eli sikäläistä lakitutkintoa, jotka antavat asianajajan pätevyyden. Sikäläiset lain opinnot ja tutkinnot ovat erilaisia kuin Suomessa. Täällä Suomessa olen valmistunut sekä valmentajaksi että ratkaisukeskeiseksi terapeutiksi. Tämän jälkeen olen suorittanut psykoterapian maisteriopinnot Englannissa. Terapeuttina minulla on kolme vuotta kokemusta yksityiseltä sektorilla.

Jody Merelle on seitsemän lapsen äiti.

– Kolme heistä on enää kotona. Kotona 7-vuotias Minttu, 9-vuotias Niko ja 10-vuotias Luca . Minulla on suomalainen mies. Asumme tällä hetkellä Somerolla. Olen ollut Somerolla seitsemän vuotta, ja täällä on ollut ihana asua. Täällä olen ollut töissä Somero-opistossa englannin opettajana.

Ystäväni asuu Keski-Euroopassa ja hänen viidestä (korkeakoulutetusta) lapsestaan neljä on muuttanut työn perässä Suomeen, yksi Ruotsiin. Kaikki ovat saaneet töitä enkä usko nuoruuden selittävän sitä, koska he olivat vailla kunnon (mitään) työkokemusta.  Aluksi he hakivat omille tutkinnoilleen vastaavutta Suomessa ja kaikilla se ei riittänyt ollenkaan, esimerkiksi opettajaksi valmistunut ja lakia lukenut joutuivat opiskelemaan aika paljon lisää Suomessa. Ja työskentelivät opiskellessaan vuosien ajan Mäkkärissä ja siivojiina yms.  

Muistaakseni tuo ratkaisukeskeinen terapia on ollut tapetilla eikä kai kukaan suomalainenkaan ole saanut sen turvin  elantoaan? Mietin tuota psykoterapia koulutustakin, että miksi ihmeessä se piti suorittaa Englannissa (monta vuotta erossa perheestä ja kotoa?). Nyt on turhaan vaikea saada näytettyä, että se on samanlainen Suomen vastaavan koulutuksen kanssa. Se nyt ainakin olisi kannattanut tehdä Suomessa! Mutta miksi lehtiartikkelissa ei puhuta suomalaisista tutkinnoista, eikö tutkintoihin sitten ole haettu  vastaavuutta? Ilman sitä on kai aika vaikea saada täältä töitä.