Isyysloma ja mies lähti matkoille
Mieheni on parhaillaan isyyslomalla, vauvamme on kohta 7 viikkoa vanha. Mies päätti kuitenkin lähteä matkoille, eilen iltapäivällä lähti kaverinsa kanssa melkein viikoksi kalareissulle pohjoiseen. Hän on aktiivinen kalastuksen harrastaja, joten sinänsä tuossa reissussa ei ole mitään erikoista, on käynyt joka kesä saman kaverinsa kanssa pohjoisessa kalassa. Mutta eipä kysynyt minulta tai vauvalta, että onko ok lähteä nyt, eli ei todellakaan yhdessä sovittu että voi mennä sinne matkalle. Ilmoitti vain, että lähtee juuri nyt, koska tuolla kaverilla on juuri nyt loma, ja siksi reissu ei ollut mahdollinen muulloin. Olen vihainen ja katkera siitä että vain lähti. En tiedä miten antaa anteeksi kun palaa tai että pitääkö edes. Neuvoja?
Kommentit (756)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
Miten naiset pärjäsivät yksin vauvan kanssa ennen vanhaan, kun mies oli sodassa? Usein perheessä oli jo muitakin lapsia!
Miten yksinhuoltajat pärjäävät yksin vauvansa kanssa ?!
Lisäksi, jos vauva on kohta 7 kk et ole juuri synnyttänyt, kuten kirjoitit!
Vertaat sodassa olemista vapaaehtoiseen hupikalastusreissuun. Selvä.
Verrattiin siihen miten NAINEN pärjää. Etkö osaa lukea?
Meinaat, että isyysloma on sitä varten, että isukki tuulettuu matkoillansa ja äiti hampaat irvessä pärjää.
Avutonko? kirjoitti:
Miten naiset pärjäsivät yksin vauvan kanssa ennen vanhaan, kun mies oli sodassa? Usein perheessä oli jo muitakin lapsia!
Luetun ymmärtäminen vk ei suinkaan tarkoita kuukautta, vaan viikkoa eli ap. on 7viikon ikäinen vauva eli kyllä hån on äskettäin synnytyänyt ja lapsivuodeaika kesken.
Joo, ennen naiset pärjäsivät, kun samassa taloudessa asui useampi sukupolvi eli mummot ja ukit, naimsttomat tädit ja enot ja vielä 70-luvulle saakka oli ulkopuolista työvoimaa, jopa työläiskodeissa ja maalla, jotka auttoivat ruokapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
Luuletko, että ennen miehet sai lähteä ilman sanomista viikon juopottelureissulle? Kyllä siinä luutaa tuli niskaan kotiin palatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
Meinaat, että isyysloma on sitä varten, että isukki tuulettuu matkoillansa ja äiti hampaat irvessä pärjää.
Entä jos lapsella ei ole ”isää”? Meneekö naisen hampaat poikki ahdistuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Siis vain viikon reissu? Eikö tuore isä saa rentoutua yhtään? Onko se vain äidin oikeus? Se vauvakaan ei kuitenkaan ole ihan eilen syntynyt, vaan 7 viikkoinen kuitenkin jo, niin jonkunlaista rutiiniakin sen kanssa varmasti jo on. Ei luulis olevan niin kauheeta olla oman lapsen kanssa viikko kaksin, oli isällä isyysloma tai ei. Ei se isyyslomakaan meinaa sitä, että ollaan siinä lapsessa liimattuna kiinni...
Ja ero tuollasen takia?? Ehkä parempi sitten, niin mies löytää jonkun normaalin, ei-niuhon naisen.
Minä haluaisin nähdä naisen, joka lähtee viikon lomalle ilman lasta 7 viikkoa synnytyksen jälkeen. En ole tuollaisesta kuullut edes huhupuhetta tai vitsiä.
Sinä provoat ja vielä huonosti. Oikeasti et ole edes nähnyt 7 viikon ikäistä vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen vk ei suinkaan tarkoita kuukautta, vaan viikkoa eli ap. on 7viikon ikäinen vauva eli kyllä hån on äskettäin synnytyänyt ja lapsivuodeaika kesken.
Joo, ennen naiset pärjäsivät, kun samassa taloudessa asui useampi sukupolvi eli mummot ja ukit, naimsttomat tädit ja enot ja vielä 70-luvulle saakka oli ulkopuolista työvoimaa, jopa työläiskodeissa ja maalla, jotka auttoivat ruokapalkalla.
Itse olen syntynyt -78 ja minunkin ollessa pieni lapsi oli äitiäni auttamassa hänen oma äiti, kaksi naapurinaista (ilmaiseksi), äidin siskon teini-ikäinen tyttö (ilmaiseksi) ja kunnan sellainen kotiaputyöntekijä. Minä sain lapsen vuosi sitten, samassa suurkaupungissa kuin missä itse olen lapsuuteni asunut, ja itse en saanut apua keltään, en äidiltäni, en sukulaistytöiltä, en naapureilta enkä saanut kunnalta työntekijää. MLL:ltä sain toki maksua vastaan halutessani ostettua hoitajan. Niin ne ajat on muuttuneet reilussa kolmessa kymmenessä vuodessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
Nainen tietää silloin alusta asti olevansa yksin vastuussa lapsesta ja osaa hankkia turvaverkkoja itselleen.
Eroa, mutta älä valita miten yh-elämä on rankkaa. Vauva kun on vasta 7viikkoa niin sinähän sitä hoidat kunnes on tarpeeksi vanha viikko-viikko systeemiin. Eli mies hoitaa joka toinen viikonloppu pariin ikä vuoteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
Kysehän ei olekaan siitä, etteikö nainen (tai mies) pakon edessä PÄRJÄISI. Vaan siitä, että kumppani, jonka tukeen on luottanut, ei sitten pyynnöstä huolimatta olekaan tukena silloin, kun sitä tukea oikeasti kokee tarvitsevansa. Luottamuksen pettämisestä siis. Yksinhuoltaja ei koskaan kuvittelekaan, että olisi puoliso, johon voi hädän hetkellä luottaa. Parisuhteessa oleva sen sijaan kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Eroa, mutta älä valita miten yh-elämä on rankkaa. Vauva kun on vasta 7viikkoa niin sinähän sitä hoidat kunnes on tarpeeksi vanha viikko-viikko systeemiin. Eli mies hoitaa joka toinen viikonloppu pariin ikä vuoteen asti.
Miksi sellainen miehen kanssa pitää sopia viikko-viikko -systeemi, kun miestä ei lapsi kiinnosta? Mieshän on silloin omalla viikolla kiinni lapsessa ja se haittaa harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellainen miehen kanssa pitää sopia viikko-viikko -systeemi, kun miestä ei lapsi kiinnosta? Mieshän on silloin omalla viikolla kiinni lapsessa ja se haittaa harrastuksia.
Ja sinä tiedät tästä miehestä kaiken? Kiillota sitä kristallipalloa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Siis vain viikon reissu? Eikö tuore isä saa rentoutua yhtään? Onko se vain äidin oikeus? Se vauvakaan ei kuitenkaan ole ihan eilen syntynyt, vaan 7 viikkoinen kuitenkin jo, niin jonkunlaista rutiiniakin sen kanssa varmasti jo on. Ei luulis olevan niin kauheeta olla oman lapsen kanssa viikko kaksin, oli isällä isyysloma tai ei. Ei se isyyslomakaan meinaa sitä, että ollaan siinä lapsessa liimattuna kiinni...
Ja ero tuollasen takia?? Ehkä parempi sitten, niin mies löytää jonkun normaalin, ei-niuhon naisen.
Miten niin "vain äidin oikeus"? Missä välissä luulet, että se vastasyntyneen äiti käy niillä viikon lomilla? Vai oletko sinä niitä, joiden mielestä pikkuvauvan hoito on "kotona makoilua" - ja jos olet, niin eikös se isäkin voisi yhtä hyvin rentoutua hoitamalla sitä vauvaa, kun se kerran on niin pirun rentouttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
Ei ne naiset pärjänneetkään, lapsi ja äitikuolleisuus oli yleistä. Esim. äitikuolleisuus on 25v lähes puolittunut. Ja moni lapsi kuoli äidin käden kautta.
Ja ennen asui useampi sukupolvi yhdessä ja kerjäläiset olivat yleisiä, jotka auttoivat ruokapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin nuori ettei mulla vielä ole lapsia mutta olen oppinut aika paljon täällä palstalla joten olen omalle miehelle tehnyt selväksi että sitten kun lapsia hankitaan niin jos käyttäytyy yhtä urposti niin se on sitte menoa, mun mies on onneksi niin fiksu ja hyvää "isämateriaalia" ettei tekisi noin.
Niin minäkin olin omalle miehelleni tehnyt hyvin selväksi. Ja niin minäkin kuvittelin, että hän olisi hyvää isämateriaalia eikä tekisi vastaavia temppuja. No saa sitä tietenkin kaikkea kuvitella, väärinpä luulin. No eipä tämä parisuhde kovin hyvä enää vauvan synnyttyä olekaan, kun toinen ei ollutkaan sitten kovin hyvää isämateriaalia, vaikka kaikkien "merkkien" mukaan piti olla.
”Isämateriaalia”. Hyvin esineellistetty. Isän pitää olla kone, joka sokeasti tottelee äidin oikkuja. Muuten on materiaalissa vikaa.
Jos viikon kalareissu on liikaa, miten pärjäävät ne äitylit, joiden miehet ovat kuukausitolkulla esimerkiksi merillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avutonko? kirjoitti:
On vähän eri asia pärjätä viikko yksin siksi että on pakko, kuin siksi että puolisoa ei vaan kiinnosta. Kyllä useimmat varmaan pakkotilanteessa pärjää, mutta jos se on raskasta ja puoliso suhtautuu siihen täysin välinpitämättömästi, niin en ymmärrä miksi sellaisen välinpitämättömän ihmisen kanssa pitäisi jatkaa suhdetta. Kyllä minusta parisuhteeseen kuuluu luottamus siihen että toinen tukee silloin kun on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin nuori ettei mulla vielä ole lapsia mutta olen oppinut aika paljon täällä palstalla joten olen omalle miehelle tehnyt selväksi että sitten kun lapsia hankitaan niin jos käyttäytyy yhtä urposti niin se on sitte menoa, mun mies on onneksi niin fiksu ja hyvää "isämateriaalia" ettei tekisi noin.
Niin minäkin olin omalle miehelleni tehnyt hyvin selväksi. Ja niin minäkin kuvittelin, että hän olisi hyvää isämateriaalia eikä tekisi vastaavia temppuja. No saa sitä tietenkin kaikkea kuvitella, väärinpä luulin. No eipä tämä parisuhde kovin hyvä enää vauvan synnyttyä olekaan, kun toinen ei ollutkaan sitten kovin hyvää isämateriaalia, vaikka kaikkien "merkkien" mukaan piti olla.
”Isämateriaalia”. Hyvin esineellistetty. Isän pitää olla kone, joka sokeasti tottelee äidin oikkuja. Muuten on materiaalissa vikaa.
Jos viikon kalareissu on liikaa, miten pärjäävät ne äitylit, joiden miehet ovat kuukausitolkulla esimerkiksi merillä?
Entinen naapuri oli merimies. Kun vaimon raskaus oli mennyt ohi kriittisen rajan, mies sopi työvuronsa niin, että oli synnytyksen jälkeen kuukausia kotona. Järjestelykysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En antaisi anteeksi. Ero tulisi.
Eroa täällä mietinkin. Ap.
Miten meinaat pärjätä yksin lapsen kanssa, jos yhdessä viikossakin on jo tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En antaisi anteeksi. Ero tulisi.
Eroa täällä mietinkin. Ap.
Miten meinaat pärjätä yksin lapsen kanssa, jos yhdessä viikossakin on jo tekemistä?
Huh huh teidän kanssanne.
Jos sinkku aikoo saada lapsen, hän tietää olevansa yksin, jos merimiehen vaimo aikoo saada lapsen, hän tietäämitä merimiehen työ on.
Jos parisuhteessa olevat saavat lapsen, on luonnollista olettaa, että tuetaan toisiansa.
Kun parisuhteessa oleva eroaa mislapsesta, hän tietää olevansa yh ja järjestelee elämänsä sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Olen eri, mutta minä ainakin osaan erottaa toisistaan sen, jäänkö haastavassa tilanteessa yksin siksi että on pakko vai siksi ettei puolisoa huvita auttaa. Jälkimmäisessä tilanteessa on ilmeisestä, että puolison valinta on mennyt pieleen, koska minun lasteni isäksi ja aviomieheksi sopiva mies ei ole välinpitämätön ja ylimielinen perhettään kohtaan.
Saat toki olla rauhassa eri mieltä. Ole siinä tapauksessa hyvä ja etsi itsellesi puoliso, jota ei haittaa ettei hänestä tai hänen jaksamisestaan välitetä. Turha tulla meille muille valittamaan. En minä ole lähtenyt itsekkään ja välinpitämättömän miehen kanssa suhteeseen enkä minä aio sellaisessa myöskään pysyä.