Isyysloma ja mies lähti matkoille
Mieheni on parhaillaan isyyslomalla, vauvamme on kohta 7 viikkoa vanha. Mies päätti kuitenkin lähteä matkoille, eilen iltapäivällä lähti kaverinsa kanssa melkein viikoksi kalareissulle pohjoiseen. Hän on aktiivinen kalastuksen harrastaja, joten sinänsä tuossa reissussa ei ole mitään erikoista, on käynyt joka kesä saman kaverinsa kanssa pohjoisessa kalassa. Mutta eipä kysynyt minulta tai vauvalta, että onko ok lähteä nyt, eli ei todellakaan yhdessä sovittu että voi mennä sinne matkalle. Ilmoitti vain, että lähtee juuri nyt, koska tuolla kaverilla on juuri nyt loma, ja siksi reissu ei ollut mahdollinen muulloin. Olen vihainen ja katkera siitä että vain lähti. En tiedä miten antaa anteeksi kun palaa tai että pitääkö edes. Neuvoja?
Kommentit (756)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehokas miesvihaprovoaloitus! Paljon mammaraivoa. Loistava suoritus. :)
:D
Hyvä puoli näissä ketjuissa on se, että näitä lukevat todella monet miehet myös ja tajuavat, että tänä päivänä lapsen hankkiminen suomalaisen naisen kanssa on sama kuin ampuisi itseään jalkaan.
Hienoa, että tiedostat rajasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli näissä ketjuissa on se, että näitä lukevat todella monet miehet myös ja tajuavat, että tänä päivänä lapsen hankkiminen suomalaisen naisen kanssa on sama kuin ampuisi itseään jalkaan.
Näitä ketjuja lukevat sellaiset miehet, joilla naista ei ole. Jonkinlaista tirkustelyä kenties... itse työskentelen miesvaltaisella alalla ja suurin osa työkavereista osallistuu perheensä elämämään hoitamalla lapsia, laittamalla ruokaa, siivoamalla jne.
Älä nyt edes viitsi. Esimerkiksi minulla on nainen ja kaksi lasta. Ja olen mies. Ja taatusti näitä lukevat muutkin miehet, joilla on parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo väärin, että lähti isyyslomalla reissuun, kun isyysloma on kuitenkin tarkoitettu siihen, että ottaa aikaa sille uudelle vauvalle ja isyydelle. Miehillä on kuitenkin yleensä sisäänrakennettu tarve ottaa paljon omaa tilaa parisuhteessa, joten tuo vuosittainen kalareissu on varmasti hänelle todella suuri henkireikä. Hän ei ole varmaan vielä sisäistänyt uutta rooliaan isänä, siihen voi mennä hetki. Älä nyt eroa pohdi kuitenkaan. Anna miehen olla nyt rauhassa ja pohdi itse, miksi suutuit miehelle. Suutuitko miehelle, koska koit, että jätti sinut yksin ja olisit tarvinnut hänen apuaan vai suutuitko siitä, ettei käytä aikaa vauvaan tutustumiseen vai siitä, että otti omaa tilaa kysymättä sinulta? Pohdi ja sisäistä ajatuksesi ja kun mies tulee reissusta, niin kerro hänelle ne ajatukset ja puhukaa siitä, miten elämä nyt muuttuu, kun olette vanhempia ja millaisia velvollisuuksia vanhemmuus tuo. Älä syyllistä miestä, se saa hänet vaan puolustuskannalle. Anna hänellekin tilaa kasvaa tähän uuteen rooliinsa.
Sinun mielestä mies = aikuisen kokoinen lapsi ja vaimo = aikuisen kokoisen lapsen äiti. Miehellä on kuitenkin ollut 9 kuukautta kasvaa isyyteen, ihan yhtä pitkä aika mitä naisella.
Mä en kyllä ihan sulata sitä, että verorahoilla maksetaan isyyspäivärahaa miehelle, joka lähtee kalaan kaverinsa kanssa. Isyysvapaa on kuitenkin tarkoitettu siihen, että isä viettää aikaa lapsensa kanssa. Harmi että perhevapaisiin ei sisälly mitään velvoitetta huolehtia lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo väärin, että lähti isyyslomalla reissuun, kun isyysloma on kuitenkin tarkoitettu siihen, että ottaa aikaa sille uudelle vauvalle ja isyydelle. Miehillä on kuitenkin yleensä sisäänrakennettu tarve ottaa paljon omaa tilaa parisuhteessa, joten tuo vuosittainen kalareissu on varmasti hänelle todella suuri henkireikä. Hän ei ole varmaan vielä sisäistänyt uutta rooliaan isänä, siihen voi mennä hetki. Älä nyt eroa pohdi kuitenkaan. Anna miehen olla nyt rauhassa ja pohdi itse, miksi suutuit miehelle. Suutuitko miehelle, koska koit, että jätti sinut yksin ja olisit tarvinnut hänen apuaan vai suutuitko siitä, ettei käytä aikaa vauvaan tutustumiseen vai siitä, että otti omaa tilaa kysymättä sinulta? Pohdi ja sisäistä ajatuksesi ja kun mies tulee reissusta, niin kerro hänelle ne ajatukset ja puhukaa siitä, miten elämä nyt muuttuu, kun olette vanhempia ja millaisia velvollisuuksia vanhemmuus tuo. Älä syyllistä miestä, se saa hänet vaan puolustuskannalle. Anna hänellekin tilaa kasvaa tähän uuteen rooliinsa.
Nää on mahtavia, jotka tulevat kommentoimaan lukematta ketjua.
Ap keskusteli miehensä kanssa ennen lomaa, kertoi syyt miksi ei halua miehen löhteävän.
Syyt olivat epävarmuus vauvan hoidossa, tarvitsi miehen tukea, väsymys yöimetystrn vuoksi.
Ap myös on kertonut miksi on katkera ja vihainen miehelleen.
Jos minun mieheni olisi noin kylmästi jättänyt minut pulaan ensimmäisen lapsen kanssa, olisin eronnut.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi anteeksi. Ero tulisi.
Ehdottomasti. Kyllä yh:n lapsella on kaikki paljon paremmin.
Oikeasti aikuinen selvittäisi asian aikuisemmin. Kun lapsen hankkii, on se muutakin kun omia tunteita ja anteeksiantoa.
Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos sen jälkeen koko elämä on yhtä ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos sen jälkeen koko elämä on yhtä ongelmaa?
Koska naisen hormonit ja miehen typeryys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitää saada hankkia lapsi, mutta mies ei saa lomailla yhtä viikkoa vuodessa. Hyvää tasa-arvoa 😂
Tervetuloa uusfeminismin aikakauteen. Sitten vielä ihmetellään, miksi syntyvyys on laskussa ja lukemattomat määrät nuoria miehiä pariutumatta.
Kuka HULLU nyt enää tänä päivänä hankkii lapsia suomalaisen naisen kanssa?
Kuka hullu työnantaja palkkaa enää näitä miesvauvoja töihin, jotka varastavat työnantajilta ja loisivat veronmaksajien rahoilla, jättäytymällä isyyslomalle, jonka miesvauvat käytyävät juopottelemalla muiden kavereiden kanssa ja kalastelemalle. Menisivät äitinsö helmoihin ja kasvamaan, ennen kuin menevät töihin ja hankkivat lapsia. Työelämä ja perhe kuuluvat vain aikuisille, ei joiden henkinen kasvu on vielä kesken.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ihan sulata sitä, että verorahoilla maksetaan isyyspäivärahaa miehelle, joka lähtee kalaan kaverinsa kanssa. Isyysvapaa on kuitenkin tarkoitettu siihen, että isä viettää aikaa lapsensa kanssa. Harmi että perhevapaisiin ei sisälly mitään velvoitetta huolehtia lapsesta.
Mä oon tän kommentin kans täysin samaa mieltä. Mutta sen oon myös nyt 2 pienen lapsen äitinä huomannut, että niin se vaan on, että äidit viime kädessä ne lapset hoitaa. Miehille se ei oo niin luontaista kuin naisille. Meillä mies osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon työnteon ohella, mutta esim yhtä pitkä pinna hänellä ei oo lasten kanssa kuin minulla. Laita nyt jäitä hattuun, nuku vauvan kanssa samaan aikaan jne. Sitten kun mies tulee reissusta, otat aina vaivihkaa itsellesi omaa aikaa , ja annat vauvan siksi aikaa miehelle. Kun hän ymmärtää, kuinka sidoksissa olet nyt VANHEMPANA lapseen, niin ehkä hänkin ymmärtää, että on nyt ISÄ. Ei enää mikään aivoton urpo :D (Enkä siis tarkoita, että lapsettomat on aivottomia urpoja, vaa että mies huomaa, että hänen elämänsä on nyt erilaista vastineen , kun on tullut isäksi). Kompromisseja ja perhe-elämää ja aikataulujen sumplimista äidin kanssa.
Isyys , äitiys ja vanhemmuus on kuitenkin etuoikeus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja lukevat sellaiset miehet, joilla naista ei ole. Jonkinlaista tirkustelyä kenties... itse työskentelen miesvaltaisella alalla ja suurin osa työkavereista osallistuu perheensä elämämään hoitamalla lapsia, laittamalla ruokaa, siivoamalla jne.
Älä nyt edes viitsi. Esimerkiksi minulla on nainen ja kaksi lasta. Ja olen mies. Ja taatusti näitä lukevat muutkin miehet, joilla on parisuhde.
Miksi te perheelliset miehet sitten väitätte, että yhteiskunnan verovaroista maksama isyysvapaa onkin miehelle vapaata isyydestä, vapaata viettää aikaa kavereiden kanssa, matkustella ja harrastaa? Miksei yksikään perheellinen mies ole kertonut, mitä varten isyysvapaa on alun perin tarkoitettu? Minua huolestuttaa, millaista jatkossa on miehille annettava hoitovapaa. Miesten mielestä sekin lienee vain puolen vuoden harrastusvapaa. Miehet tuntuvat loisivan naisten, yhteiskunnan ja työnantajan rahalla ja ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitää saada hankkia lapsi, mutta mies ei saa lomailla yhtä viikkoa vuodessa. Hyvää tasa-arvoa 😂
Isyysloma ei ole miehen lomaa, vaan se on tarkoitettu vauvan hyvinvointia varten ja isälle annetaan JOPA TYÖSTÄ VAPAATA mahdollisuus tutustua ja hoitaa lasta. Tämä mahdollisuuden antaminen maksaa maltaita, niin työnantajalle kuin veronmaksajille.
Jos et tosiaan tiedä, miksi isyysloma on niin tässä sinulle tietoa.
Isyysloman saa viettää aivan niin kuin haluaa. Minkäänlaista velvoitetta istua kotona puolison kanssa ei luonnollisestikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyysloma kestää kuukauden ja jos mies käyttää sitä viikon kalareissun niin onko edes paha. Jäähän siitä kolme viikkoa perheen kanssa. Mies jaksaa olla paljon parempi perheenisää kun pääsee välillä vähän tuulettumaan.
Niin. Oisko paha, jos kerran neljässä viikossa äiti ottais viikon loman, ja isällä ois päävastuu vauvasta? Kato se äiti jaksais paljon paremmin sitten. Ois niin paljon kivempi. Mitä? Käyks? Ethän ala tiukkapipoilemaan?
Mut kun toi ap sanoi, ettei hän halua olla erossa vauvastaan ollenkaan! Luottaisitte mammat vauvojanne isien hoitoon, ja ottaisitte omaa aikaa, niin jaksaisitte paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyysloma ei ole miehen lomaa, vaan se on tarkoitettu vauvan hyvinvointia varten ja isälle annetaan JOPA TYÖSTÄ VAPAATA mahdollisuus tutustua ja hoitaa lasta. Tämä mahdollisuuden antaminen maksaa maltaita, niin työnantajalle kuin veronmaksajille.
Jos et tosiaan tiedä, miksi isyysloma on niin tässä sinulle tietoa.Isyysloman saa viettää aivan niin kuin haluaa. Minkäänlaista velvoitetta istua kotona puolison kanssa ei luonnollisestikaan ole.
Eikö se oma, vastasyntynyt lapsi sitten kiinnosta edes sen vertaa? Eikö synnytyksestä toipuvan vaimon jaksaminen kiinnosta? Miksi miesten pitää hankkiutua parisuhteeseen ja tehdä lapsia, kun se poikamieselämä vie kaikesta voiton?
Jotkut miehet ovat heikkoja ja avuttomia. Siksi tarvitsevat epäreiluja oikeuksia itselleen. Eivät jaksa normaalia työmäärää, mikä elämään kuuluu perheelliselle. Nämä miehet silti haluavat jälkikasvua, vaikkeivat viitsi lapsen hoitoon osallistua, koska se on raskasta. Työnantajalla ja yhteiskunnalla maksatetaan isyysloma ja kieroillaan omaksi vapaaksi, koska ei jaksa hoitaa vauvaa. Vauvan hoito on tällaiselle miehelle ihan liian raskasta, kuten kotityöt. Silti ollaan sitä mieltä, että äitiysloma on naiselle lomaa, jolloin nainen voi tehdä kaikki kotityöt, koska on aikaa ja vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyysloma kestää kuukauden ja jos mies käyttää sitä viikon kalareissun niin onko edes paha. Jäähän siitä kolme viikkoa perheen kanssa. Mies jaksaa olla paljon parempi perheenisää kun pääsee välillä vähän tuulettumaan.
Niin. Oisko paha, jos kerran neljässä viikossa äiti ottais viikon loman, ja isällä ois päävastuu vauvasta? Kato se äiti jaksais paljon paremmin sitten. Ois niin paljon kivempi. Mitä? Käyks? Ethän ala tiukkapipoilemaan?
Mut kun toi ap sanoi, ettei hän halua olla erossa vauvastaan ollenkaan! Luottaisitte mammat vauvojanne isien hoitoon, ja ottaisitte omaa aikaa, niin jaksaisitte paremmin.
Ap:n lapsi ei ole vielä kahta kuukauttakaan vanha. Hyvä, että ap ei halua olla lapsesta erossa, sillä mies haluaa. Lapsihan jäisi heitteille, jos äiti ei huolehtisi, sillä mies on satojen kilometrien päässä.
Aaaaaaaaaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tän kommentin kans täysin samaa mieltä. Mutta sen oon myös nyt 2 pienen lapsen äitinä huomannut, että niin se vaan on, että äidit viime kädessä ne lapset hoitaa. Miehille se ei oo niin luontaista kuin naisille. Meillä mies osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon työnteon ohella, mutta esim yhtä pitkä pinna hänellä ei oo lasten kanssa kuin minulla. Laita nyt jäitä hattuun, nuku vauvan kanssa samaan aikaan jne. Sitten kun mies tulee reissusta, otat aina vaivihkaa itsellesi omaa aikaa , ja annat vauvan siksi aikaa miehelle. Kun hän ymmärtää, kuinka sidoksissa olet nyt VANHEMPANA lapseen, niin ehkä hänkin ymmärtää, että on nyt ISÄ. Ei enää mikään aivoton urpo :D (Enkä siis tarkoita, että lapsettomat on aivottomia urpoja, vaa että mies huomaa, että hänen elämänsä on nyt erilaista vastineen , kun on tullut isäksi). Kompromisseja ja perhe-elämää ja aikataulujen sumplimista äidin kanssa.
Isyys , äitiys ja vanhemmuus on kuitenkin etuoikeus <3
Tuo on suvusta peritty malli, jota jatkat omassa perheessäsi.
Mulla ja miehelläni oli jo 60-luvun lapsuudessa läsnäoleva isä ja perheelleen omistautunut.
Ja meillä oli kolmen lapsen kanssa itsestään selvää jo 80-90-luvulla jakaa perhevapaat ja mies on yhtälailla halunnut olla lasten kanssa siinä missä minäkin, jo syntymästä alkaen. Ja vaikka yhdellä oli koliikki ja toisella oli maitoallergia, pikkulapsi aika ei tuntunut raskaalta, vaikka emme koskaan saaneet hoitoapua isovanhemmilta.
Ja mies pitää edelleen tuota aikaa elämänsä parhaimpana ja myös työelämän kannalta, kun hän hän vaativassa asiantuntijatyössä ja koti-isyys sai arvostusta ja pontta työuralla etenimiseen, joka harvoin naisille tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te perheelliset miehet sitten väitätte, että yhteiskunnan verovaroista maksama isyysvapaa onkin miehelle vapaata isyydestä, vapaata viettää aikaa kavereiden kanssa, matkustella ja harrastaa? Miksei yksikään perheellinen mies ole kertonut, mitä varten isyysvapaa on alun perin tarkoitettu? Minua huolestuttaa, millaista jatkossa on miehille annettava hoitovapaa. Miesten mielestä sekin lienee vain puolen vuoden harrastusvapaa. Miehet tuntuvat loisivan naisten, yhteiskunnan ja työnantajan rahalla ja ajalla.
Hyvä provo, pakko tarttua. Suomessa on tänä päivänä lukemattomia naisia, jotka ovat tehneet äitiydestä itselleen elinkeinon, jota yhteiskunta rahoittaa valtavilla summilla. Kotona loisitaan yhteiskunnan ja miehen rahoilla jopa kymmenen vuotta sopivassa tahdissa lapsia maailmaan pulautellen.
Älä jumaliste tule itkemään jostain viikkojen isyyslomasta yhtään mitään, jos oikeasta loisimisesta puhutaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tosiaan tiedä, miksi isyysloma on niin tässä sinulle tietoa.Isyysloman saa viettää aivan niin kuin haluaa. Minkäänlaista velvoitetta istua kotona puolison kanssa ei luonnollisestikaan ole.
Eikö se oma, vastasyntynyt lapsi sitten kiinnosta edes sen vertaa? Eikö synnytyksestä toipuvan vaimon jaksaminen kiinnosta? Miksi miesten pitää hankkiutua parisuhteeseen ja tehdä lapsia, kun se poikamieselämä vie kaikesta voiton?
Niin, miehethän ne lapset hankkivat, nainen on vain passiivisessa roolissa..? Sama se, sillä nyt oli kyse siitä, että täällä väitettiin, että isyysvapaan käyttäminen esim. ulkoiluun tai matkusteluun olisi jonkinlainen väärinkäytös, jonka perusteella työnantaja voisi päättää työsuhteen ja ties mitä. Näin ei siis ole, vaan mies päättää kumma kyllä ihan itse isyysvapaansa hakemisesta ja käyttämisestä.
Kyllä minulla meni yhteen imetyskertaan pari tuntia, kun maitoa herui niukasti ja vauva oli iso. Valehtelematta imetykseen meni vuorokaudessa 12 tuntia. Sen lisäksi oli kaikki muu vauvan hoito, pyllynpesut 5-6 krt vuorokaudessa ja iltakylvetys vei kaikkinensa lähes tunnin. Vauvaa piti röyhtäyttää vähintään vartin kerrallaan tai muuten sai kannella ilmavaivoja itkevää lasta tuntikaupalla. Öisin sain nukkua parin tunnin pätkiä, mutta enhän minä nukahtanut heti, kun vauva nukahti vaan joskus vauva herätti taas heti minun nukahtamisen jälkeen.
Ensimmäisen lapsen kanssa kaikki oli uutta, mutta sen tajusin, että huonolla hoidolla vauvalle aiheutuu lopun iän kestäviä vahinkoja tai vauva voi jopa kuolla. Ei sitä voi ymmärtää, miten iso vastuu vastasyntyneen hoitamisesssa on.