Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolet suomalaisista elää kuin joukkopsykoosissa: yhteiskunnalla kuulemma on varaa kustantaa jokaiselle kiva, vauras elämä

Vierailija
05.08.2018 |

Tässä paraatiesimerkki päivän hesarista:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005779001.html

"Opiskelija ei saa asua liian hyvin tai syödä avokadoa, koska aikuisten mielestä opiskelijalla kuuluu olla vähän kurjaa -
Soluasunnot eivät enää kelpaa kaikille opiskelijoille ja sekös monia ärsyttää, kirjoittaa kolumnissaan Tuija Siltamäki."

Juttelin juuri eilen tsekkiläisen opiskelijan kanssa, joka kertoi että yhteiskunnalta ei tipu siellä yhtäkään korunaa opiskeluun. Porukka asuu vanhempiensa luona ja käy koko ajan myös töissä. Juttelimme myös opiskelija-asumisesta länsi-Euroopassa ja esimerkiksi upporikkaassa Hollannissa asutaan ihan yleisesti opiskelijasoluissa. Niin kuin melkein kaikkialla Euroopassa.

Moni suomalainen kuvittelee, että me vain ollaan keksitty ensimmäisinä, että kaikesta voi tehdä ilmaista ja laittaa kulut yhteiskunnan piikkiin. Että esimerkiksi oma ilmainen yksiö joka opiskelijalle on osoitus älyllisestä ylivertaisuudestamne.

Ei me tätä keksitty. Neuvostoliitossa keksittiin jo ajat sitten, että voi luoda yhteiskunnan, jossa yhteiskunta sanoo ottavansa vastuun kaikesta ja maksavansa kaiken. Kaikki tietävät mitä kävi.

Me kuljetaan kuin sumussa kohti kuilun reunaa. Sitä mukaa kun valtio velkaantuu, vaatimukset siitä että pitää saada koko ajan lisää ja parempaa vain kiihtyvät ja kiihtyvät. Lopulta tämä kehitys tulee pysähtymään rumaan mutta puhdistavaan törmäykseen todellisuuden kanssa.

Kommentit (314)

Vierailija
221/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö? Siis Suomessa ei ole varaa rakentaa asuntoja? Vai mikä tässä nyt on pointtina?

Vierailija
222/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tota soluasuntojen dissausta. Onko nuoret jotenkin epäsosiaalisempia kuin ennen?

Minä tajusin sen jo 80-luvulla opiskellessani. Keskity siinä sitten opiskeluun, kun seinät on kuin pahvia ja kämppikset luukuttaa musaa. Kokkaa itse opiskelijabudjettiin sopivaa terveellistä ruokaa raaka-aineista lähtien, kun keittiössä on tavaroillesi hyllytilaa 30 x 50 senttiä. Koputtele suihkun ovella vuoroasi, kun kämppis on linnoittautunut sinne poikakaverinsa kanssa panemaan. Jne.

Näinpä. Jollekin sattuu kivat kämppikset, mutta kaikille ei todellakaan. Pahimmillaan meno on sellaista että opiskelutkin kärsii. Mielenterveydestä puhumattakaan.

Totta. Mutta kyllä ne häiriköt saa asunnostaan häädettyä. Kokemusta on, seinänaapurille hankittiin häätö, kun bilettivät viikolla liian ahkerasti. Vai eikö nykyään enää saa kultamussukoita enää hätää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä aamuna tuli televisiosta erinomainen haastattelu Pentti Linkolasta, varmasti löytyy Areenasta. Siinä vähän ajatusta siitä, mitä ihminen oikeasti tarvitsee ja millaiseen elintasoon ihmisiä kannattaa ja ei kannata kannustaa.

Kai sä olet jo muuttanut metsäpirttiin? Kalastat ja kasvatat oman ruokasi? Lopettakaa nyt jo ihmiset sen Linkolan vetäminen joka asiaan samalla kun vedätte sisäfilettä naamariin.

Vierailija
224/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te köyhille kateelliset herätätte loputtomasti hilpeyttä. Että miten tuollaisia, noin vihjeettömiä ihmisiä voi oikeasti olla olemassa. Mutta onhan teitä, se on pakko uskoa.

Vierailija
225/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tota soluasuntojen dissausta. Onko nuoret jotenkin epäsosiaalisempia kuin ennen?

Minä tajusin sen jo 80-luvulla opiskellessani. Keskity siinä sitten opiskeluun, kun seinät on kuin pahvia ja kämppikset luukuttaa musaa. Kokkaa itse opiskelijabudjettiin sopivaa terveellistä ruokaa raaka-aineista lähtien, kun keittiössä on tavaroillesi hyllytilaa 30 x 50 senttiä. Koputtele suihkun ovella vuoroasi, kun kämppis on linnoittautunut sinne poikakaverinsa kanssa panemaan. Jne.

Näinpä. Jollekin sattuu kivat kämppikset, mutta kaikille ei todellakaan. Pahimmillaan meno on sellaista että opiskelutkin kärsii. Mielenterveydestä puhumattakaan.

Totta. Mutta kyllä ne häiriköt saa asunnostaan häädettyä. Kokemusta on, seinänaapurille hankittiin häätö, kun bilettivät viikolla liian ahkerasti. Vai eikö nykyään enää saa kultamussukoita enää hätää?

Kuule kyllä se kynnys opiskelijakämpissä aika korkealla on.

Vierailija
226/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä joukkopsykoosissa, en halua avokadoja enkä mitään ihmeeliseltä kuulostavaa luksuselämää.

En myöskää lue kaiken maailman tietäjien hienoja ajatuksia tällä palstalla.

Vierailija
227/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon häiriköinnin ymmärrän isoksi haitaksi ja siitä pitäisi pitää ääntä, siis tehdä valituksia valitusten perään. Ei tuollainen meno kuulu soluasuntoihin, eihän normiasunnoissakaan saa naapureita häiritä. Ruuanlaittopulma ei kyllä ihan tuollainen ole, missä noin vähän on tilaa? Viime syksynä muutettiin oma lapsemme soluasuntoon ja kyllä hänellä oli kaksi kaappia, yksi hylly jääkaapista ja yksi pakastimesta. Onko jossain oikeasti noin huonosti? Meidän opiskelija tekee muutaman ison ruokasatsin viikossa ja siitä sitten aina lämmittää, ihan perusruokaa. Tietysti on laskenut, että on edullista, mutta ainakin melko terveellistä. Eipä siellä mitään gurmeeta voi kokata, sitä saa sitten kun tulee kotiin lomalle. 

Vierailija
228/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persulogiikka, kun on luuseri ja elätti, esittämällä voittajaa on voittaja. Jep, Suomessa!

No minä olen hyvillä tuloilla voittaja, mutta jotkut eivät ole. Valtaosa kavereistakin äänestää kokoomusta, mutta ovat hiljalleen luopumassa siitä liian liberaalisuuden takia.

Siis kokoomusko liberaali? anna mun nauraa. Muutama vähän liberaalimpi seassa ja ne kyllä paitsiossa. Kyllä Susannan ja Elinan kaltaisia tarvittas paljon lisää.

Vierailija
229/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli 10 sitten tulossa ja siirtotyömaat lapiolinjalla tai sitten tukinuittoa ja risusavottaa.

Näin. Olen itse yli kuusikymppinen täti. Ihmettelen usein ikätovereitteni logiikkaa. Yleensä se "vaatimustaso" asetellaan sinne, mikä omassa nuoruudessa oli mahdollista tai ei ollut mahdollista. Kyse on jonkinlaisesta kaunasta tai pelosta, että nykynuoret pääsevät liian helpolla. Ennemmin pitäisi olla tyytyväinen siitä, että asiat menevät eteenpäin! Jokaisella aikakaudella on omat ristinsä.

He ovat usein näitä älypuhelinkateellisia. Jotka eivät millään voi käsittää, että tankillinen bensaa maksaa enemmmän kuin halpis älypuhelin.

Vierailija
230/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä aamuna tuli televisiosta erinomainen haastattelu Pentti Linkolasta, varmasti löytyy Areenasta. Siinä vähän ajatusta siitä, mitä ihminen oikeasti tarvitsee ja millaiseen elintasoon ihmisiä kannattaa ja ei kannata kannustaa.

Kai sä olet jo muuttanut metsäpirttiin? Kalastat ja kasvatat oman ruokasi? Lopettakaa nyt jo ihmiset sen Linkolan vetäminen joka asiaan samalla kun vedätte sisäfilettä naamariin.

Ei kai kukaan ole halunnut, että elettäisiin ihan Linkolan oppien mukaan, vaan sinnepäin. Ja melkoisessa metsäpirtissä kyllä asun ja kasvatan suuren osan ruuastani itse ja kerään ympäröivästä luonnosta. En kalasta, koska olen vegaani. (en ole tuo jolle vastasit ja olen itsekin vähävarainen)

Vierailija
231/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskeleva lapsi asuu täällä Keski-Euroopassa sen kuntoisessa solussa opiskelija-asuntolassa, johon suomalainen opiskelija ei jalallaan astuisi. Täällä kukaan ei valita.

Joo ei varmasti kukaan!!!

Vierailija
232/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on pitkään ihmetyttänyt se mentaliteetti, että kaikkien lasten täytyy saada harrastaa kaikkea! Hirveä valitus, jos yhtäkkiä ei pääsekään viidelle ratsastusleirille tai jokaiseen fudisturnaukseen.

Mistä sitä rahaa sataa nykyään kaikkeen?

Missä vaiheessa lapset oppivat arvostamaan asioita, jos kaiken saa itsestäänselvyytenä?

Vierailija
233/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kolme vuotta solussa ei ole pitkä aika.

Mikä korkeakoulu kestää pari kolme vuotta? Yliopisto 5 vuotta useimmat tutkinnot, amk 3 ½ - 4 useimmat tutkinnot.

Vierailija
234/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan jees tosiaan että suomalaisena opiskelijana ruoanostamista varten pitää ottaa lainaa samalla kun juhlapaikanhakijat saa bilerahaa käteen safkojen ja asumisen lisäksi. :-)

Vierailija
235/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei työttömienkään oleteta muuttavan soluasuntoihin, varsinkaan tuntemattomien ihmisten kanssa. Miksi sitten opiskelijoidenkaan pitäisi? "Koska opiskelijoiden yksiöasuminen on kallista veronmaksajille" ei kelpaa perusteeksi koska työttömien yksiöasuminen on ihan yhtä kallista.

Vierailija
236/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Olen tässä seuraillut ns. köyhien kavereideni elämäntapoja. Esim. alle kolmekymppisenä "mielenterveyseläkkeelle" jäännyt, täysin työkykyinen ihminen opiskelee nyt jo toista ammattiaan takuueläkkeellä. Eipä tarvitse ottaa opintolainoja, kuten meidän muiden. Hän on lisäksi täysin työkykyinen, vaikka joku hölmö psykiaattori on hänet eläkkeelle laittanut. Tekee töitä osa-aikaisesti, oman alansa hommia. Siinä saa sitten kivat lisätienestit eläkkeen päälle. Ehkä turhauttavinta on se, ettei tämä yksilö ymmärrä, että hänen elämäntasonsa on jo nyt korkeampi kuin monen duunarin. Hän puhuu jatkuvasti siitä "sitten kun menen kokoaikaiseen työhön oon varaa siihen ja siihen". Ei ole, eikä tule olemaan. Olen itse kokoaikaisessa työssä ja köyhempi kuin tämä henkilö. Ihmisillä ei vaan jotenkin ole sitä todellisuudentajua, miten paljon valtio tukee "köyhien" elämää. Nykyajan "köyhä" elää hyvinkin leveää elämää, joten mistään oikeasta köyhyydestä ei ole kyse.

Toinen esimerkki on osa-aikatyössä oleva yksihuoltajaäiti, joka saa kaikki mahdolliset tuet. Ei ole koskaan opiskellut yhtään mitään peruskoulun jälkeen, mutta vaikka ei ole panostanut omaan elämäänsä millään tavalla, kiitos tukien, ostelee vain merkkivaatteita, YSL:n ja Lancomen meikit vaan kelpaa, kaiken pitää olla laadukasta ja kallista merkkituotetta. Leivänpaahdinkin on 300 sadan euron luokkaa ja tietokoneena tietysti Imac. Hän elää kodinkoneidensa, omistamiensa tavaroiden ja vaatteiden ja jatkuvien buffet-aamiaistensa ja muiden ravintolasyömiensä perusteella tavalla, että häntä voisi kuvitella joksikin ylemmän keskiluokan ihmiseksi. Ainoastaan sivistys ja koulutus puuttuu.

Mulle herätys on tapahtunut kun olen seurannut kaveripiirini  "köyhien" elämäntapoja. On todella turhauttavaa, että ilman mitään panostusta omaan elämäänsä on varaa tällaisiin elämäntapoihin. Ja valtio maksaa. Eli me opintolainojamme makselevat työssäkäyvät maksamme tämän kaiken luksuksen. Epäoikeudenmukaisuuden tunne on voimakas. Tällainen sosialismi tulee vielä tuhoamaan Suomen, ikävä kyllä. Siksi äänestän vain kaikken oikeistolaisimpia poliitikoita.

Ns. hyvointivaltio on luonut narsistien ihmisryhmän, joilla on pelkkiä oikeuksia ja vaatimuksia, ei mitään velvollisuuksia. He ovat oikeutettuja kaikkeen kivaan ilmaiseen. Vasemmistopoliitikot aina ennen vaaleja lupaavat lisää kaikkea ilmaista kivaa köyhille. Köyhyyttä yritetään poistaa antamalla lisää rahaa, sen sijaan että keskityttäisiin kannustinloukkujen purkamiseen, työverotuksen pienentämiseen ja ihmisten motivoimiseen oman elämän rakentamisessa siten, että kannattaa opiskella ja käydä töissä. Vasemmiston ratkaisu ns. köyhyyteen on että kannetaan vettä kaivoon tai yritetään narulla työntää. Ei mitään järkeä.

Mahtavaa.

Takuueläke on alle 800 €/kk.

Sen lisäksi saa vähän päälle 700 €/kk (brutto).

Ei siinä kovin isoja rahoja pääse tienaamaan.

Jos tienaa vaikka euron yli tulorajan, ei eläkettä makseta.

Vierailija
237/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio velkaantuu siksi, että köyhiltä otetaan kaikki pois ja annetaan rikkaille, jotka kiertävät veroja.

Ja sinä olet hyvin tyhmä Putinin trolli-natsi.

No olisitko sinä se ensimmäinen, joka osaisi sanoa että mitä meille rikkaille annetaan valtiolta? Ja nimenomaan sellaista mitä ei köyhille anneta. Eli lapsilisät eivät käy. Minä en saa niitäkään.

Rikas, sinä? Jos et sitä vertaa ymmärrä, olet ilmeisesti lotossa saanut rahasi. Omistat kaikki ajamasi tiet, maksat vuokraosuuden kaikkeen julkisiin rakennuksiin, joissa asioitasi käsitellään, terveyspalveluista ei tule just sulle Kela-korvauksia jne.

Joko tilasit aurauskaluston talveksi itseäsi liikuttamaan lumisilla teillä eteenpäin.

Älä jaksa esittää, vain persu ( kouluttamaton pälli tässä tapauksessa) voi luulla, että johonkin uppoaa.

Jaa nuoko eivät ole köyhillä käytettävissä? En tienny. Pitääpä autolla ajaessa muistaa huutaa noille muille että "takas pientareelle siitä". En ole perus, en maahan_muutto_vastainen. Enkä ole tuo opiskelijavastainen möyhkääjä. Kannatan vastaavasti nimenomaan että opiskeluun kannustettaisiin ja panostettaisiin

Koulustakin on useampi tutkinto, Osa tutkinnoista ulkomailta. Rahat olen ihan itse tienannut ja säästänyt.

Eli jälleen kerran ei löytynyt yhtään esimerkkiä näistä mystisistä valtiota köyhdyttävistä rikkaiden tuista.

Vierailija
238/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 20v täyttävä lapseni opiskelee  (toinen vuosi alkaa ihan just) yliopistossa ja asuu kotona (opiskelija-asuntoja ei ole, ensisijalla ovat muualta tulevat) ja ihan ok, että asuu kotona.

Haki opintotukea viime syksynä. Sitä myönnettiin 36 euroa miinus verot.

Käskin palauttaa ja sanoin, että haet uudelleen sitten, kun saat täyden opintotuen.

36 euroa.. ihan naurettava summa yliopisto-opiskelijalle. Ei se riitä edes kuukauden bussilippuun.

Vierailija
239/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persulogiikka, kun on luuseri ja elätti, esittämällä voittajaa on voittaja. Jep, Suomessa!

No minä olen hyvillä tuloilla voittaja, mutta jotkut eivät ole. Valtaosa kavereistakin äänestää kokoomusta, mutta ovat hiljalleen luopumassa siitä liian liberaalisuuden takia.

Siis kokoomusko liberaali? anna mun nauraa. Muutama vähän liberaalimpi seassa ja ne kyllä paitsiossa. Kyllä Susannan ja Elinan kaltaisia tarvittas paljon lisää.

Saat nauraa.

Ei tarvitse erikseen pyytää.

Vierailija
240/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai köyhyys kateutta kenessäkään aiheuta eivätkä köyhät? Mutta minut ainakin on kasvatettu ajattelemaan, että jokaisen tulisi ensisijaisesti elättää itsensä omalla työllään. Siksi ihmiset, jotka ajattelevat, että heillä on myötäsyntyinen oikeus määritellä, mitä kaikkea heille minun ansaitsemillani rahoilla pitäisi kustantaa, ja valittaa siitä, kun mikään ei koskaan riitä, mutta heiltä ei saisi koskaan vaatia mitään, nostavat kyllä verenpainetta.

Silloin, kun olen itse syystä tai toisesta tarvinnut muilta apua muodossa tai toisessa, olen ollut hyvin nöyrä ja hyvin kiitollinen avusta ja osoittanut sen. Mutta jos elatuksensa nappaa naapurin palkasta, niin se on ilmeisesti itsestään selvä ihmisoikeus, josta ei tarvitse olla kiitollinen, vaan voi nurista ja vaatia aina vain lisää, loputtomasti. Koska onhan se epätasa-arvoista, jos tuilla ei pysty hankkimaan kaikkea sitä, mitä joku palkkatyöläinen on menojaan priorisoimalla onnistunut hankkimaan. Jos naapurin Lindalla on uusi piano ja Vertti-serkulla jääkiekkoharrastus, niin pitäähän se elämäntapatyöttömän saada molemmat, ettei syrjäydy yhteiskunnasta ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän