Puolet suomalaisista elää kuin joukkopsykoosissa: yhteiskunnalla kuulemma on varaa kustantaa jokaiselle kiva, vauras elämä
Tässä paraatiesimerkki päivän hesarista:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005779001.html
"Opiskelija ei saa asua liian hyvin tai syödä avokadoa, koska aikuisten mielestä opiskelijalla kuuluu olla vähän kurjaa -
Soluasunnot eivät enää kelpaa kaikille opiskelijoille ja sekös monia ärsyttää, kirjoittaa kolumnissaan Tuija Siltamäki."
Juttelin juuri eilen tsekkiläisen opiskelijan kanssa, joka kertoi että yhteiskunnalta ei tipu siellä yhtäkään korunaa opiskeluun. Porukka asuu vanhempiensa luona ja käy koko ajan myös töissä. Juttelimme myös opiskelija-asumisesta länsi-Euroopassa ja esimerkiksi upporikkaassa Hollannissa asutaan ihan yleisesti opiskelijasoluissa. Niin kuin melkein kaikkialla Euroopassa.
Moni suomalainen kuvittelee, että me vain ollaan keksitty ensimmäisinä, että kaikesta voi tehdä ilmaista ja laittaa kulut yhteiskunnan piikkiin. Että esimerkiksi oma ilmainen yksiö joka opiskelijalle on osoitus älyllisestä ylivertaisuudestamne.
Ei me tätä keksitty. Neuvostoliitossa keksittiin jo ajat sitten, että voi luoda yhteiskunnan, jossa yhteiskunta sanoo ottavansa vastuun kaikesta ja maksavansa kaiken. Kaikki tietävät mitä kävi.
Me kuljetaan kuin sumussa kohti kuilun reunaa. Sitä mukaa kun valtio velkaantuu, vaatimukset siitä että pitää saada koko ajan lisää ja parempaa vain kiihtyvät ja kiihtyvät. Lopulta tämä kehitys tulee pysähtymään rumaan mutta puhdistavaan törmäykseen todellisuuden kanssa.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Kohta 20v täyttävä lapseni opiskelee (toinen vuosi alkaa ihan just) yliopistossa ja asuu kotona (opiskelija-asuntoja ei ole, ensisijalla ovat muualta tulevat) ja ihan ok, että asuu kotona.
Haki opintotukea viime syksynä. Sitä myönnettiin 36 euroa miinus verot.
Käskin palauttaa ja sanoin, että haet uudelleen sitten, kun saat täyden opintotuen.
36 euroa.. ihan naurettava summa yliopisto-opiskelijalle. Ei se riitä edes kuukauden bussilippuun.
Tuo on oikein, että noin nuori asuu vielä kotona. Kaikista luontevinta ja edullisinta. Itsekin muutin vasta viimeisenä opintovuotena omaan kämppään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio velkaantuu siksi, että köyhiltä otetaan kaikki pois ja annetaan rikkaille, jotka kiertävät veroja.
Ja sinä olet hyvin tyhmä Putinin trolli-natsi.No olisitko sinä se ensimmäinen, joka osaisi sanoa että mitä meille rikkaille annetaan valtiolta? Ja nimenomaan sellaista mitä ei köyhille anneta. Eli lapsilisät eivät käy. Minä en saa niitäkään.
Rikas, sinä? Jos et sitä vertaa ymmärrä, olet ilmeisesti lotossa saanut rahasi. Omistat kaikki ajamasi tiet, maksat vuokraosuuden kaikkeen julkisiin rakennuksiin, joissa asioitasi käsitellään, terveyspalveluista ei tule just sulle Kela-korvauksia jne.
Joko tilasit aurauskaluston talveksi itseäsi liikuttamaan lumisilla teillä eteenpäin.
Älä jaksa esittää, vain persu ( kouluttamaton pälli tässä tapauksessa) voi luulla, että johonkin uppoaa.
Jaa nuoko eivät ole köyhillä käytettävissä? En tienny. Pitääpä autolla ajaessa muistaa huutaa noille muille että "takas pientareelle siitä". En ole perus, en maahan_muutto_vastainen. Enkä ole tuo opiskelijavastainen möyhkääjä. Kannatan vastaavasti nimenomaan että opiskeluun kannustettaisiin ja panostettaisiin
Koulustakin on useampi tutkinto, Osa tutkinnoista ulkomailta. Rahat olen ihan itse tienannut ja säästänyt.
Eli jälleen kerran ei löytynyt yhtään esimerkkiä näistä mystisistä valtiota köyhdyttävistä rikkaiden tuista.
Mistä yliopistosta? Maksatko verosi Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Kohta 20v täyttävä lapseni opiskelee (toinen vuosi alkaa ihan just) yliopistossa ja asuu kotona (opiskelija-asuntoja ei ole, ensisijalla ovat muualta tulevat) ja ihan ok, että asuu kotona.
Käskin palauttaa ja sanoin, että haet uudelleen sitten, kun saat täyden opintotuen.
36 euroa.. ihan naurettava summa yliopisto-opiskelijalle. Ei se riitä edes kuukauden bussilippuun.
Ihme pelleilyä, jos hän makaisi työttömänä kotona hän voisi saada yli 10-kertaisen määrän rahaa (työttömyyskorvaus).
Ei näissä tukiasioissa ole päätä eikä häntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää tämä ainainen opiskelijoiden soimaaminen ottaen huomioon, että opiskelijat ovat kuitenkin ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka velvoitetaan ottavan markkinakorkoista pankkilainaa pysyäkseen hengissä.
Normaali ihminen tekee työtä elääkseen. Opiskelu ei ole mikään ammatti.
Nykypäivänä on hienan haastavaa saada töitä ilman tutkintoa. Ennen oli helpompaa.
Tulee ihan mieleen terveyskeskuksessa tapaamani ikämies, joka valitti: ”On se kumma, kun nuoret valittaa, että ei oo töitä! Minä menin 14-vuotiaana verstaalle ja sanoin, että minä tulen töihin ja sinne minä töihin menin!”
No eipä onnistu tänä päivänä.Suomi on täynnä töitä johon ei tarvita koulutusta tai aivan minimaallinen sellainen. Mutta ne ei vaan kelpaa monellekkaan suomalaiselle.
Totta. Mutta palkkaa niistä ei maksa kukaan. Ja vaikka maksaisi, palkka on niin pieni, että Kelalta saa suunnilleen yhtä paljon.
Tämä meidän yhteiskunnassa on juuri väärin. Ihmisen pitäisi käydä töissä ja elättää itse itsensä. On väärin, että jäädään tieten tahtoen elämään tukien varassa.
Haluaisitko tänne jenkkisysteemin missä työntekijä tekee paria työtä elääkseen samaan aikaan kun firmat tekevät isot voitot? Tekisikö se sinut onnelliseksi?
Kohta meillä ei ole enää firmoja. Onneksi kuitenkin maantieteellinen sijaintimme tekee hitaasti kasvavasta, kovasta puuaineksestamme poikkeuksellisen moniin muihin Euroopan maihin verrattuna, joten enne joudu elämään ihan pelkällä velkarahalla. Suomessa on myös yksi maailman rikkaimmista litium-esiintymistä, mistä saadaan tärkeä vientituote. Mutta valmistetaanko Suomessa nykyään mitään pitkälle jalostettuja tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme pelleilyä, jos hän makaisi työttömänä kotona hän voisi saada yli 10-kertaisen määrän rahaa (työttömyyskorvaus).
Ei näissä tukiasioissa ole päätä eikä häntää.
Miksi pitäisi maata työttömänä kotona? Mitä sillä voittaisi? Sen pitäisi olla viimeinen vaihtoehto, kun ei enää saa mitenkään töitä. Tuo on etuoikeus opiskella ja asua vanhemmillaan. Saa ilmaisen elatuksen ja itselleen tutkinnon. Sitten omaan kämppään ja töihin.
Kun minun poikani läksi opiskelemaan Lahteen amikseen, ei saanut soluasuntopaikkaa. Ne jaettiin kuulemma matkan pituuden perusteella. Ilmeisesti 4 tunnin matka ei ollut tarpeeksi pitkä ;D (ihan varmaan...)
No onneksi saatiin hänelle sitten vapailta markkinoilta yksiö, mutta helppoa se ei ollut eikä halpaa. Mutta oli rauhallinen ja asiallinen.
Sekin kannattaa muistaa, että jos perustatte perheen jonnekin jumalan selän taakse, niin siinä vaiheessa kun lapsukaisenne lähtevät opin tielle, ei ole mahdollista, että he asuvat enää siellä korvessa, vaan heille on pakko rahoittaa asunto jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten täällä väitetään että maamme on vauraampi kuin koskaan kun todellisuudessa joka ikinen päivä maamme saavuttaa uuden ennätyksen velkaantumisessa
Koska sosiaalitukien määrä on niin valtava.
Kröhöm, osa eläkkeistä on myös sosiaalitukia, jotka ovat suurin menoerä sosiaalikuluissa. Maksettava määrä ei tule laskemaan vaan nousemaan, ellei porukka ala potkia tyhjää.
"Sekin kannattaa muistaa, että jos perustatte perheen jonnekin jumalan selän taakse, niin siinä vaiheessa kun lapsukaisenne lähtevät opin tielle, ei ole mahdollista, että he asuvat enää siellä korvessa, vaan heille on pakko rahoittaa asunto jostain muualta."
Ai sinä vuonna kun täyttävät 7 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää tämä ainainen opiskelijoiden soimaaminen ottaen huomioon, että opiskelijat ovat kuitenkin ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka velvoitetaan ottavan markkinakorkoista pankkilainaa pysyäkseen hengissä.
Normaali ihminen tekee työtä elääkseen. Opiskelu ei ole mikään ammatti.
Nykypäivänä on hienan haastavaa saada töitä ilman tutkintoa. Ennen oli helpompaa.
Tulee ihan mieleen terveyskeskuksessa tapaamani ikämies, joka valitti: ”On se kumma, kun nuoret valittaa, että ei oo töitä! Minä menin 14-vuotiaana verstaalle ja sanoin, että minä tulen töihin ja sinne minä töihin menin!”
No eipä onnistu tänä päivänä.Suomi on täynnä töitä johon ei tarvita koulutusta tai aivan minimaallinen sellainen. Mutta ne ei vaan kelpaa monellekkaan suomalaiselle.
Totta. Mutta palkkaa niistä ei maksa kukaan. Ja vaikka maksaisi, palkka on niin pieni, että Kelalta saa suunnilleen yhtä paljon.
Tämä meidän yhteiskunnassa on juuri väärin. Ihmisen pitäisi käydä töissä ja elättää itse itsensä. On väärin, että jäädään tieten tahtoen elämään tukien varassa.
Haluaisitko tänne jenkkisysteemin missä työntekijä tekee paria työtä elääkseen samaan aikaan kun firmat tekevät isot voitot? Tekisikö se sinut onnelliseksi?
Kohta meillä ei ole enää firmoja. Onneksi kuitenkin maantieteellinen sijaintimme tekee hitaasti kasvavasta, kovasta puuaineksestamme poikkeuksellisen moniin muihin Euroopan maihin verrattuna, joten enne joudu elämään ihan pelkällä velkarahalla. Suomessa on myös yksi maailman rikkaimmista litium-esiintymistä, mistä saadaan tärkeä vientituote. Mutta valmistetaanko Suomessa nykyään mitään pitkälle jalostettuja tuotteita?
Se puuaines menee sellutehtaisiin kiinalaisille paskapaperiksi. Maaperässämme on paljonkin rikkauksia, mutta kaivoslakimme on sellainen, että kaikki lahjoitetaan ulkomaisille yrityksille ilmaiseksi. Meille jää tyhjät kuopat ja saastunut maa. Puhtaan veden varantomme lahjoitetaan tulevaisuudessa myös pois, ja joudumme itse maksamaan näille ulkomaisille vedestämme.
Tällaiset päättäjät meillä on. Mutta ihanaa olla eu:ssa, ei tarvitse näyttää passia kun matkustaa..... eikun persk.. tarvitsee sittenkin.
Asumistuet pitää vuokria korkealla. Jos niitä ei maksettaisi, ei asuntojen omistajat pystyisi nyhtämään tällaisia järjettömiä vuokria, niiden olisi pakko tulla alaspäin. Nykyinen asumistukijärjestelmä siis on suoraa tulonsiirtoa omistavan luokan kukkaroon.
Miten kaikki tässä maassa makaa tällä tavalla, miten tähän on päädytty? Tarkoitan esim. tuota että soluasunnoissa saa häiriköidä mielinmäärin, miksi kukaan ei välitä? Omana aikanani 80-luvulla se oli potku peffaan, jos tuli 3 valitusta. Hiljaisuus oli illalla kymmeneltä ja sitä oli syytä noudattaa. Kummallinen on tämä nykymaailma, en enää tajua tästä mitään. Kukaan ei välitä mistään mitään, eletään kuin jotkut huligaanit.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai köyhyys kateutta kenessäkään aiheuta eivätkä köyhät? Mutta minut ainakin on kasvatettu ajattelemaan, että jokaisen tulisi ensisijaisesti elättää itsensä omalla työllään. Siksi ihmiset, jotka ajattelevat, että heillä on myötäsyntyinen oikeus määritellä, mitä kaikkea heille minun ansaitsemillani rahoilla pitäisi kustantaa, ja valittaa siitä, kun mikään ei koskaan riitä, mutta heiltä ei saisi koskaan vaatia mitään, nostavat kyllä verenpainetta.
Silloin, kun olen itse syystä tai toisesta tarvinnut muilta apua muodossa tai toisessa, olen ollut hyvin nöyrä ja hyvin kiitollinen avusta ja osoittanut sen. Mutta jos elatuksensa nappaa naapurin palkasta, niin se on ilmeisesti itsestään selvä ihmisoikeus, josta ei tarvitse olla kiitollinen, vaan voi nurista ja vaatia aina vain lisää, loputtomasti. Koska onhan se epätasa-arvoista, jos tuilla ei pysty hankkimaan kaikkea sitä, mitä joku palkkatyöläinen on menojaan priorisoimalla onnistunut hankkimaan. Jos naapurin Lindalla on uusi piano ja Vertti-serkulla jääkiekkoharrastus, niin pitäähän se elämäntapatyöttömän saada molemmat, ettei syrjäydy yhteiskunnasta ;-)
Miten syväkyykkyyn haluat työttömien menevän jotta ovat riittävän "hyvin nöyriä"? Mikä riittää? Vain työleirikö sähköaidalla ja Arbeit macht Frei -kyltillä?
Itse painiskelen tän asian kanssa moraalisesti. Olen valtiolla töissä, eli elän teidän verorahoilla. Saan jopa ihan hyvää palkkaa. Olenko siis vielä pahempi loinen, koska nostan palkkaa moninkertaisesti teidän verorahoista verrattuna esim. työttömän tukiin? Pitäisikö irtisanoutua ja koittaa epätoivoisesti vielä työllistyä yksityiselle? Tai jäädä työtrömäksi, jotta saadaan Suomi nousuun? Luultavasti nimittäin, jos vuoden vaihteessa irtisanoutuisin, ei virkaani enää täytettäisi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet pitää vuokria korkealla. Jos niitä ei maksettaisi, ei asuntojen omistajat pystyisi nyhtämään tällaisia järjettömiä vuokria, niiden olisi pakko tulla alaspäin. Nykyinen asumistukijärjestelmä siis on suoraa tulonsiirtoa omistavan luokan kukkaroon.
Miten kaikki tässä maassa makaa tällä tavalla, miten tähän on päädytty? Tarkoitan esim. tuota että soluasunnoissa saa häiriköidä mielinmäärin, miksi kukaan ei välitä? Omana aikanani 80-luvulla se oli potku peffaan, jos tuli 3 valitusta. Hiljaisuus oli illalla kymmeneltä ja sitä oli syytä noudattaa. Kummallinen on tämä nykymaailma, en enää tajua tästä mitään. Kukaan ei välitä mistään mitään, eletään kuin jotkut huligaanit.
Vihreät ja Kokoomus ajaa tällaista ultraliberaalia yhteiskuntaa, jossa säännöillä ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vuokrat mitää halpenevat, vaikka asumistuet poistettaisiin. Koska asuntojen hoitovastikkeet ovat mitä ovat, lämmitys, kiinteistöhuolto, vakuutukset, jätehuolto jne. Ja jos asunnon omistaja ei saa tuottoa lisäksi, miksi ottaa vuokralaista? Ennenmmin pitää koppia tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio velkaantuu siksi, että köyhiltä otetaan kaikki pois ja annetaan rikkaille, jotka kiertävät veroja.
Ja sinä olet hyvin tyhmä Putinin trolli-natsi.No olisitko sinä se ensimmäinen, joka osaisi sanoa että mitä meille rikkaille annetaan valtiolta? Ja nimenomaan sellaista mitä ei köyhille anneta. Eli lapsilisät eivät käy. Minä en saa niitäkään.
Rikas, sinä? Jos et sitä vertaa ymmärrä, olet ilmeisesti lotossa saanut rahasi. Omistat kaikki ajamasi tiet, maksat vuokraosuuden kaikkeen julkisiin rakennuksiin, joissa asioitasi käsitellään, terveyspalveluista ei tule just sulle Kela-korvauksia jne.
Joko tilasit aurauskaluston talveksi itseäsi liikuttamaan lumisilla teillä eteenpäin.
Älä jaksa esittää, vain persu ( kouluttamaton pälli tässä tapauksessa) voi luulla, että johonkin uppoaa.
Jaa nuoko eivät ole köyhillä käytettävissä? En tienny. Pitääpä autolla ajaessa muistaa huutaa noille muille että "takas pientareelle siitä". En ole perus, en maahan_muutto_vastainen. Enkä ole tuo opiskelijavastainen möyhkääjä. Kannatan vastaavasti nimenomaan että opiskeluun kannustettaisiin ja panostettaisiin
Koulustakin on useampi tutkinto, Osa tutkinnoista ulkomailta. Rahat olen ihan itse tienannut ja säästänyt.
Eli jälleen kerran ei löytynyt yhtään esimerkkiä näistä mystisistä valtiota köyhdyttävistä rikkaiden tuista.
Useammasta kuin yhdestä. Viimeisin Hankenilta, muita en ala sanomaan koska jokainen lisää helpottaisi tunnistamista. Osan veroista maksan Suomeen, Palkkatuloista kaikki ja pääomatuloista osan.
Suomalaiset opiskelijat eivät ymmärrä, kuinka todellista kultapossukerhoa he ovat maailman mittakaavassa muiden maiden opiskelijoihin verrattuna. Suomalaisella opiskelijalla ei olisi varaa valittaa sanallakaan, koska heidän asemansa on paras koko maailmassa, jos verrataan muiden maiden opiskelijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli palstapersu taas alanuolesta päätellen. Vaikka ylijumalasi Hallis on vihdoin Tampereen lähiöstä päässyt liksoille, ja rikkaan suvun naisen naineena voisi pikkusen päteä, voin kertoa salaisuuden : hyvinvointivaltio ei ole rakelma tukemaan jo mahdollisuuksissa pärjäävät. Jännää, eikö! Sinä olen kouluttamaton kiltti pikkuapuri vailla aivoja.
Kun vanhoja homeisia opiskelijaslummeja puretaan, kannattaa tilalle rakentaa mieluummin hyviä asuntoja kuin huonoja, koska niiden hinta valmistusvaiheessa ei juuri poikkea toisistaan. Jos rakennusmääräykset täyttyy, uudet talot ovat väistämättä parempia kuin 60-luvulla rakennetut. Pitäisikö ap:n mielestä opiskelijoille ihan asiakseen rakentaa homeisia minikoppeja asbestista, etteivät totu liian hyvälle?
Aika monessa pääkaupunkiseudun soluasunnossa on juuri tuollainen kuvailtu tilanne. Kun muutin solusta yksiöön niin suorastaan nautin siitä vapaudesta, suihkuun ja vessaan pääsi aina kun oli tarve ja keittiöön ei koskaan tarvinnut jonottaa. Eikä kämppis kuunnellut musiikkia nupit kaakossa tai bilettänyt kavereidensa kanssa keittiössä kun itsellä on tentti aamusta. Moni ei saa järkevää kämppistä asuinkumppanikseen ja aina se paras kaverikaan ei ole ihanteellinen asukas. HOASilla ainakaan eivät korvaansa lotkauta valituksille, käskevät "selvittämään keskenään". Tuttavalla kämppiksen poikaystävä lorvi viikosta toiseen asunnossa maksamatta vuokraa kun "parin päivän" visiitti venyi lähemmäs kuukaudeksi ja säätiö vain hymisteli vastaukseksi. Toisella sama tilanne toisen kaupungin opiskelijasäätiössä, lisämukavuutena vain se että tykkäsivät ryhtyä panemaan yleisissä tiloissa vaikka muut olivat kotona..
Ja lisäksi tähän vielä se että merkittävä osa HOAS-asunnoista on asuinkelvottomia. Rakenteet saattavat olla umpihomeessa, talvisin sisälämpötila on noin 16 ja luteita sekä muita syöpäläisiä vilistää valtoimenaan. Esimerkiksi Malminkartanon HOAS-asunnoissa ongelmana on nämä kaikki, homeet sekä lutikat.