Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?

Vierailija
29.07.2018 |

Olisi mielenkiintoista kuulla.

Kommentit (608)

Vierailija
321/608 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista:

- olen vegaani

- pyrin käyttämään luonnonkosmetiikkaa 

- käytän kestositeitä

- ostan mielelläni luomua, jos sitä on järkevään hintaan saatavilla

- ostan vain laadukkaita ja kestäviä vaatteita (en halpisvaatteita ketjuista) jotka saan kierrätettyä tarvittaessa

- kauppareissuilla mukana kestokassi, ettei tarvitse ostaa muovikasseja

Epäekologista:

- lennän lomamatkoille 

- autona bensarohmu citymaasturi (jota tosin ei käytetä paljon, koska asutaan keskustan tuntumassa)

- heitän biojätettä sekaroskikseen

Vierailija
322/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Pyrin kävelemään joka paikkaan tai menemään julkisilla. (En omista autoa tai korttia mutta miehellä on.)

+Suosin kasvipainotteista ruokaa

+En lennä usein

- Shoppailen liikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaahaa moottoripyörällä eikä lapsillanikaan ole mopoja.

Vierailija
324/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lennän lomille kolme kertaa vuodessa. En kierrätä mitään.

Lentäminen ei itse asiassa nykyään ole mitenkään epätaloudellista tai epäekologista. Pitkälle matkustaminen on.

Tietysti on suuri polttoaineen säästö ja päästöjen leikkaus jättää matkustamatta 3000 tai 10 000 kilometrin päähän viikoksi kerran tai kahdesti vuodessa. Sen sijaan lentämättä jättäminen ei ole. Paljon enemmän päästöjä (ja kuluja) tulee Turkkiin autolla ajamisesta kuin lentämisestä.

Toisaalta esimerkiksi Helsingistä Tampereelle lentäminen kuluttaakin enemmän kuin junalla, bussilla tai edes yksin modernilla henkilöautolla ajaminen. Kaikki riippuu monesta.

Harva oikeasti ymmärtää, mikä on säästöä ja mikä tuhlausta verrattuna mihinkin. Ainakaan iltapäivälehtien otsikoista tai someagitoinnista tätä tietoa ei saavuta.

Vierailija
325/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/12/want-to-fight-clima…

Lasten vaikutus on suuri siksi, että siinä on kerrannaisvaikutus. Ei pelkästään lapsi kuluta, vaan myös lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset.

Ihmisen hiilijalanjälkeen ei kuulu vain tieliikenne ja lentäminen, energia, vaan myös kaikki yhteiskunnallinen infra joka on rakennettu ihmisen ruokkimisen, elämisen ja olemisen mahdollistamiseksi. Tätä tietysti tarvitaan sitä enemmän, mitä enemmän on ihmisiä, ja länsimaissa varsinkin laadukasta sellaista. 

Tähän käsittääkseni perustuu sekin, että kerrostaloasumista on pidetty luontoystävällisempänä - omakotiasumisen infrakustannukset ovat korkeat.

No eikös Suomessakin väen keskittyminen etelän kasvukeskuksiin ole sitten kauhean epäekologista. Kun sen takia rakennetaan hirveästi uutta infraa ja betonitaloja. Jos olisivat niissä jo olevissa puumökeissään asua olevien hiekkateiden varsilla, olisi paljon ekologisempaa. Mutta ei, etelän kaupungit paisuvat ja uutta rakennetaan. Lieneekö tämä kaupungistuminen grynderin märkä päiväuni? Sama kuin 70- luvun lähiöt, ihmiset pakotetaan muuttamaan betonilähiöihin, jossa ei voi enää olla omassa pihassa perunaa ja marjoja, ei voi lämmittää puulla, kaikki vesi on pakko olla käsiteltyä, vessat pakko olla vesivessoja. Hulevedetkin pakko johtaa putkiin, sen sijaan että ne imeytyisivät luonnollisesti maastoon.

Urbaani elämäntapa on kaukana luonnollisesta, säästävästä ja ekologisesta.

Vierailija
326/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi mummonmökit maalla ei ole mitään ekotekoja. Puulla polttamisessa tulee paljon pienhoukkaspäästöjä. Suomalainen sauna on ympäristölle paha kaikissa muodoissa.

Toki saunat ovat marginaalista maailmanmitassa, mutta kaikkea ihmisen toimintaa pitää arvioida.

Vierailija
327/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisempaa kuin vihreillä:

+ en lennä lentokoneella lomamatkoille 

+ en omista autoa

+ käytän polkupyörää

+ kuljetan lapseni polkupyörällä hoitoon

+ olen vegaani

+ koko perheeni on vegaani

+ vältän muovia

+ kierrätän kaiken

+ ostan koko perheen vaatteet kirppikseltä

Vierailija
328/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan taas näpertelyä...  sama meno Animailiassa 28 vuotta sitten. Vähemmän makuuni sopivaa. Joo - todellakin olen. Meitä on liikaa..

329/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä meikkejä , inhoan niitä. Ja en lajittele kun ei kiinnosta lennän kun on varaa ja noh sama se mihin roskikseen tunget mitäkin kun ne kumminkin sinne kaatopaikalle mnee kaikkia jätteitä kun ei ole mahdollista kierrättää. En osta kovin usein uusia vaatteita osaksi siitä ettei löydy niitä mitä mä haluan . Kerrab vuoteen kengät ja ostan halpamaista yleensä mitä tarvitsen. Autoa emme omista mennään munamankelilla/julkisilla / jalan

Vierailija
330/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Ostan uutta tavaraa todella harvoin ja panostan mieluummin laatuun joka kestää. Vaatteissa suosin luonnonmateriaaleja.

+Lämmitän taloni uusiutuvalla energialla (roskapuulla jota kasvaa pellonlaidassa enemmän kun ehtii polttaa). Käyttövesi lämpiää kesäisin auringolla.

+Olen lapseton.

+Korjaan kaiken minkä pystyn korjaamaan itse tai korjauttamaan, niin kauan kuin se on taloudellisesti järkevää.

+Autoa en vaihda usein, nykyisen ostin 12 vuotta sitten ja se on pienipäästöinen ja luotettava.

-Asun haja-asutusalueella ja työmatka on pitkä.

-Lennän ja ajan paljon työmatkojen takia.

-Syön (liian) paljon lihaa.

Summa summarum, eläisin kohtalaisen ympäristöystävällistä elämää jos tekisin toisenlaista työtä ja työpaikkani olisi lähempänä. Toisaalta ihmetyttää miten ympäristötietoisia ihmiset suomessa ovat - vastaavaa olen matkoillani nähnyt vain pohjoismaissa ja keski-euroopassa. Ei Kiinassa, Venäjällä, Pohjois-amerikassa tai Etelä-amerikassa juuri KUKAAN koita oikeasti elää ekologisesti. Hirveän huolissaan ovat ilmastonmuutoksesta esimerkiksi Kanadassa. Silti kaikki ajaa isoilla pick-upeilla ja katumaastureilla ja muoviroskaa suoltavat aivan kohtuuttomia määriä.

Vierailija
331/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näpertelyä. Ajatelkaa.

Vierailija
332/608 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vihreitä ekologisempi, tosin se ei liene saavutus.

Vierailija
333/608 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ En lennä juuri koskaan; olen käyttänyt elämässäni lentokonetta kolmen edestakaisen matkan verran, matkustelemme hyvin vähän

+ Ostan melko vähän tavaroita uutena; miltei kaikki mitä omistan, on hankittu / saatu käytettynä, kierrätämme tavaroita edelleen

+ Lämmitän isolta osin puulla - uusiutuvalla energialla, sisälämpötila pidetään talvisin kurissa, enintään +19

+ Olemme remontoineet vanhan puutalon jolle tuli käyttöikää lisää, ja pidättäydyimme uuden rakentamisesta; remontoinnin aikana kierrätimme mahdollisimman paljon

- Kaksi autoa

- Syömme liikaa lihaa, kasvisruokapäiviä korkeintaan 2 krt/vko

- Melko iso talo

- Kesämökki

Vierailija
334/608 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kannattaisi kiinnittää etupäässä huomiota vain kolmeen asiaan:

- Syönkö lihaa

- Lennänkö / matkustelenko

Melkein kaikki muu on lähinnä näpertelyä isossa kuvassa. Yhden nelihenkisen perheen Thaimaan-matkan polttoaineilla lämmittää tavallista omakotitaloa öljyllä talven yli, miettikää sitä. Tai vastaavasti ajaa autolla kymmeniä tuhansia kilometrejä.

Siihen päälle vielä matkustelusta johtuva muu kuormitus (hotellit, taksit, syöminen, shoppailu, ajanvietteet..).

Vierailija
335/608 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ asun pienesti, vähän neliöitä

+ olen kasvissyöjä

+ ostan kotimaista ruokaa sesongin mukaan

+ en käy ulkomaanmatkoilla, en lennä

+ kierrätän kaiken, ostan vain tarpeeseen

+ äänestän vihreitä - on todella tärkeää saada päättäjiä, jotka ovat ympäristönsuojelun kannalla

+ lahjoitan rahaa luonnonsuojeluun

+ kerään roskia

- omistan auton

- minulla on kaksi koiraa, jotka syövät lihaa

Olen tosi huolissani maapallon tilanteesta, ja niin tulisi kaikkien olla, sillä jo lastemme aikakautena elämä täällä saattaa muuttua mahdottomaksi. Tehkää ihmiset edes pieniä ilmastotekoja, pienistä puroista syntyy suuri virta! Pahinta on välinpitämättömyys ja asenne, ettei tälle enää mitään voi . Kyllä VOI, jos kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

Vierailija
336/608 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa, asun kerrostalokaksiossa, sähkösopimuksessa pääasiassa uusiutuva energia, lajittelen roskat, syön harvoin punaista lihaa, ostan harvoin uutta.

Parannettava olisi siinä, että pitäisi kierrättää enemmän ja ostaa vaatteita kirpputorilta. Pitäisi äänestää enemmän Vihreitä. Lihansyönti pitäisi lopettaa kokonaan. Ynnä muuta, pitäisi perehtyä paremmin ekologisiin elämäntapoihin.

Muutoksen täytyy tulla, tavalla tai toisella. Nykyinen ihmiskunnan elämäntapa on kestämätön.

Vierailija
337/608 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista:

-ei syödä lihaa, ollaan vähennetty myös maitotuotteita

-3 hlö perhe asuu kerrostalokaksiossa

-kierrätetään kaikki muoveja myöten

-kuljetaan suurin osa arjen kulkemisista, työmatkoista ja kauppareissuista pyörällä tai julkisilla

-ostan mahd paljon käytettyä ja myyn omat vanhat eteenpäin

-meillä ei ole eläimiä

-ei omisteta mökkiä ym. "kakkosasuntoa"

-ei omaa saunaa, kylpyammetta tms.

Epäekologista:

-omistetaan auto

-yksi lapsi

-joka vuosi yksi lomalento, joskus myös työmatkalentoja

-lihotaan ja laihdutaan jatkuvasti, eli energiaa menee "haaskuuseen" verrattuna siihen, että aina söisi tarpeen mukaan + muutenkin ollaan suuriruokaisia

-liikuntaharrastuksien vuoksi käydään usein suihkussa 2 x päivässä

Vierailija
338/608 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista

+ en omista autoa, kuljen pyörällä tai julkisilla

+Omistan metsää

+Asumme, yhden lapsen ja kahden vanhemman, perheenä kerrostalossa 80m

+minä ja perheeni ei syö punaista lihaa

+ kierrätän kaiken

Epä-ekologista

-kerran puolessa vuodessa lennän

-minulla on yksi lapsi

-ostan välillä tavaroita lentorahdilla

Vierailija
339/608 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ En liiku lentokoneella

+ En omista autoa

+ Olen elämäntapaostolakossa

+ Kotini termostaatit on säädetty 19 asteeseen

+ Asun kerrostalossa

+ En juo kahvia

+ Suosin hävikkiruokaa

+ En käytä siivouksessa, dödössä enkä shampoossa kemikaaleja

+ Käytän kestokasseja ja kestohedelmäpusseja

+ Kierrätän muovit, metallit, lasit, kartongit, paperit, biojätteen, elektroniikkajätteen ja ongelmajätteen sekä käyttökelpoiset tarpeettomat lahjoitan SPR:lle

+ Käytän samoja päällysvaatteita viikkotolkulla pesemättä (pyyhin rätillä tahrat enkä ole kova hikoilemaan)

+ Harrastan dyykkausta

+ Lahjoitan luonnonsuojeluun rahaa

+ En käytä mitään kosmetiikkaa

+ Kuivaan pyykit narulla

+ Paikkaan, parsin ja tuunaan vaatteita

+ Kirjoitan blogia, jotta muutkin inspiroituisivat ja tekisivät samoin

- asun Suomessa

- syön lihaa, kalaa, kananmunaa ja maitotuotteita

Vierailija
340/608 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset