Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
Kuljen jalan ja bussilla, kierrätän kaiken, syön kaiken ostamani (kasvis)ruoan, en harrasta hävikkiä. En shoppaile, Temulta tai muuten.
Pistän kaiken köyhäilyllä säästämäni rahan matkustamiseen, myös lentäen. Kaikki ystäväni ja perheeni ovat muualla kuin maassa, jossa asun, en oikein muutakaan keksi, vaikka lentokilometrini ovatkin suoraan saatanasta. Voisiko saada niitä luotijunia jo?
Ekologista:
Syön kasvispainotteisesti. Lihaa syönyt viimeisen 20v aikana vain 3kertaa. Suosin kotimaista lähiruokaa.
Vain yksi lapsi, eikä lisää tule.
Ei lemmikeitä, tarkkailen vain pihassa luonnoneläimiä (linnut, oravat, peurat, ketut, käärmeet, hyönteiset Jne.)
En tee ulkomaanmatkoja. En lennä. Kesämökki on vain kesäkäyttöön ja siellä on ulkosauna. Mökin rakenne perinteinen ja luonnonmukaiset materiaalit ilman muoveja. Puolivilli piha suunniteltu luonnon ehdoilla ja siten, että siellä kasvaa myös syötävää. Shoppailen hyvin vähän. Vaatevarasto on keskimääräistä pienempi. Teen itse vaatteita. Kierrätän.
Talvisin asun kaupungissa aivan pienessä huoneistossa. Käytän vain joukkoliikennettä. Jne. Jne.
Epäekologisinta:
Aina ei voi valita työpaikkaa, joka toimisi ekologisesti kestävällä tavalla. Minulla on useampi ammatti ja sekalainen työhistoria.
Varsinkin työnhakuvelvoitteen seurauksena olen joutunut hakemaan työpaikkoihin jotka sekä epäekologisia, että monin tavoin epäeettisiä.
Eri ammatteihin kouluttautuessa joutunut työskentelemään myös epäekologisilla tavoilla.
Jos olisi oma yritys, huomioisin ekologisen kestävyyden.
Olen jo melkoisen ekologinen, koska olen vähävarainen, niin en voi paljon shoppailla ja ne mitä ostan valitsen lähituotantoa, ja hyödynnän sertifikaatteja valinnoissa. Jos menisin vielä pidemmälle, voisin kai muuttaa talviasuttavaan telttaan ja etsiä ruokani roskiksista.
Googlettelu on varmaan epäekologista. Netti. Näistä voisi luopua.
Ja ihan vaan eläminen. Täytyy muistaa pyytää kompostihautajaiset.
Epäekologista: kaksi lasta, useita kissoja. Kaikki syövät paljon. On myös kaksi autoa taloudessa.
Ekologista: Kuljen töihin suurimman osan matkasta junalla. En lentele lomille.
+Kierrätän, syön kasvispainotteisesti, ajan sähköautolla jos autoa tarvitsen, yleensä menen bussilla, pyörällä tai kävellen, ostan kirpparilta aina kun mahdollista, en lennä
-Asun omakotitalossa (tosin kasvatan ruokaa pihallamme ja on huomioitu mm pölyttäjät kukkaniityn ja hyönteishotellien muodossa)
Ekologista: en lotraa suihkussa pitkiä aikoja, kierrätän jätteet. Pyrin välttämään turhuuksien ostamista. Ostan vaatteeni mahdollisuuksien mukaan käytettyinä.
Epäekologista: omistan auton ja ajan sillä myös matkoja jotka voisin kävellä tai pyöräillä, koska olen laiska.
Tällä hetkellä elän aika ekologisesti: asun pienessä kaukolämmöllä lämpiävässä kerrostaloasunnossa, en matkusta paitsi joskus junalla tai pyörällä kotimaassa, syön pääosin vegaaniruokaa (joskus myös ns. roskakalaa), en ostele juuri ollenkaan tavaroita tai vaatteita, kuljen kaikki matkat kävellen, pyöräillen tai joskus harvoin julkisilla.
Pahin synti tällä hetkellä on varmaan se, että joskus lämmittelen liian pitkään lämpimässä suihkussa. Tulevaisuudessa elämäni tulee varmaan muuttumaan myös epäekommaksi, kun suunnittelen tai ainakin haaveilen miniomakotitalon rakentamisesta, (kaasu)autosta, lemmikistä, lapsesta jne. Toisaalta joku lentomatkustelu tai turha ostelu on ajatuksena yhtä epämiellyttävä kuin vaikka orjan hankkiminen - en haluaisi sellaista vaikka olisi kuinka paljon rahaa, eli näiden asioiden suhteen pysyn varmaan ekona loppuelämän, olipa elämäntilanne mikä vaan.
En lennä, en polta takkaa, yksittisautoilen vähän, ei ole lapsia
Lämmitän oman mukavuuden mukaan, käytän saunaa sen verran kuin huvittaa, ruokahävikki, nastarenkaat, bensa-auto