Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
En myöskään osta kosmetiikkaa kuin aniharvoin.
Olen samaa mieltä, jokainen saa tehdä omasta elämästään niin vaikean kun haluaa... syömällä vaikka vaan papuja ja salaattia, polkemalla lumituiskussa polkupyörällä 20 asteen pakkasessa, kiertämällä kaikki kirppikset ja myyjäiset... jne.
Kuten joku sanoi: Raha ei tee ketään onnelliseksi, mutta itken mieluummin Jauguarissa kuin bussipysäkillä.
Ihmisen käytös vaikuttaa ilmanlaatuun mutta ei ilmastoon sinällään, sillä ilmasto on muuttunut moneen kertaan ennenkuin ihminen edes ilmestyi pallolle.
Oma elämä kirjoitti:
Olen samaa mieltä, jokainen saa tehdä omasta elämästään niin vaikean kun haluaa... syömällä vaikka vaan papuja ja salaattia, polkemalla lumituiskussa polkupyörällä 20 asteen pakkasessa, kiertämällä kaikki kirppikset ja myyjäiset... jne.
Kuten joku sanoi: Raha ei tee ketään onnelliseksi, mutta itken mieluummin Jauguarissa kuin bussipysäkillä.
Ihmisen käytös vaikuttaa ilmanlaatuun mutta ei ilmastoon sinällään, sillä ilmasto on muuttunut moneen kertaan ennenkuin ihminen edes ilmestyi pallolle.
Mikä vika on pyöräilyssä lumituiskussa 20 asteen pakkasessa? Kokeile joskus.
En syö lihaa, kuljen julkisilla ja lajittelen jätteeni.
Matkustan lentokoneella 1-3 kertaa vuodessa, omistan koiran, minulla on monta lasta ja ostan mm. vaatteita netistä.
Kuljen julkisilla tai kävelen.
Kierrätän suurimman osan roskista sekä ostan elintarvikkeet kierrätettävissä pakkauksissa.
Syön vegaaniseti.
Suosin kotimaista ja luomua.
Käytän sähköä maltillisesti ja sammutan aina sähkölaitteet ja valot, ellen tarvi niitä.
Shoppailen liikaa, enkä käy kirppareilla.
Kulutan paljon vettä, otan pitkiä suihkuja yms, vesilaskut on ollut noin 280€/6kk ja asun yksin.. Yritän nyt aidosti vähentää veden käyttöäni!
Ekologisempi: Kulutamme vettä 70 litraa/hlö/vrk. Asumme ahtaahkosti, 22neliötä/hlö. Kierrätämme. Ostan lähes kaikki vaatteet kirppareilta ja facebookin kirppareilta. Harvoin ostamme muutenkaan mitään muuta kuin ruokaa ja käyttötavaroita. Kulutamme lämmitykseen ja veden lämmitykseen noin 40% vähemmän energiaa kuin edelliset asukkaat.
Epäekologisempi: Syömme liikaa lihaa. Meillä on kaksi autoa(onneksi toinen hybridi), mutta toivottavasti voimme luopua toisesta, kun mies siirtyy 5 km päähän töihin edellisen 35 km työmatkan sijaan(aikoo sitten kulkea pyörällä töihin). Meillä on neljä lasta.
Ekologista:
- olen kasvissyöjä
- kierrätän paperit, pahvit, pullot, patterit, elekrtoniikan ja muut ongelmajätteet
- kuljen julkisilla töihin
Epäekologista:
- en kierrätä muovia, metallia tai biojätteitä
- harrastan yksityisautoilua
- ostan vaatteeni uusina
- matkustan lentokoneella lomalle 1-2 kertaa vuodessa
Syon lihaa ja siipikarjaa 5kg viikossa, omistan Volvon isoimman katumaasturin (kulutus 12l/100km), lennan yli 50-100 lentoa vuodessa (suurin osa tietysti toita). Tosin minulla ei ole lapsia joten olen viela plussan puolella.
Oma elämä kirjoitti:
Millä tavalla raha liittyy ekologiseen elämäntapaan?
Ajatteletko sinä että ekologisesti elävät ovat köyhiä ja käyttävät ekologisuutta tekosyynä elämäntavalleen?
En minä ainakaan rahanpuutteen takia käytä julkisia enkä polje lumituiskussa 20 asteen pakkasessa, tai kierrä niitä kirppareita, tai lajittele jätteitä tai vältä jätteiden tuottamista. Teen noita asioita siksi koska haluan, ja koska siitä tulee hyvä mieli.
Ostan myös uutta, laadukasta tavaraa. Sellaista joka kestää pitkään ja jonka voi kierrättää jos joskus itse en enää ko tuotetta tarvitse.
En ole vielä keksinyt yhtään hyvää syytä sille, miksi minulla olisi oikeus tuhota tätä planeettaa. Se on yksi syy sille että olen valinnut ekologisen elämäntavan.
Kierrätän kaiken mahdollisen muoveista lähtien. Kuljen julkisilla pidemmät työmatkat. En käytä mikromuovia sisältäviä kuorintavoiteita. Ostan kirppareilta ja lahjoitan sinne hyväkuntoiset.
Lyhyet työmatkat menen autolla. Omistan henkilöauton ja ajelen viikoittain kauppareissut sekä 150 km opiskelukaupunkiin.
Mökillä sähkö tulee aurinkopaneeleista, kotona lämmitys vaihdettiin sähköstä maalämpöön. Emme osta lihaa kaupasta, mies metsästää kaiken lihan minkä syömme. Kasvatamme osan kasviksista omalla kasvimaalla. Kertakäyttöastioita emme käytä, ja pyrimme parhaamme mukaan välttämään kaikenlaisia muovihärpäkkeitä, leluja ym.
Lajittelemme jätteet ja kierrätämme, sekä ostamme lähes kaikki huonekalut, valaisimet yms. käytettynä. Näiden etsiminen ja kunnostus on myös yhteinen, mukava harrastuksemme. Kaupassa käydessämme käytämme kangaskasseja tai koreja. Pihalla keräämme sadevettä kukkien ja puutarhan kasteluun. Pyrimme vähentämään veden kulutusta.
Sitten se iso paha juttu...syrjäisestä asuinpaikasta johtuen meillä on kaksi autoa, (dieseliä vielä 😕) ja ajamme paljon. Lisäksi pidämme matkustamisesta.
Ekologinen: syön vähän lihaa ja lajittelen jätteet.
Epäekologista: lennän lomalle n. kerran vuodessa. Mulla on tehokas auto.
+ Olen kasvissyöjä
+ Lopetin vanulappujen käytön ja siirryin kestoihin
+ Ostan paljon tarpeellista tavaraa kirpputoreilta
+ En käytä lattialämmitystä koskaan
+ En omista autoa
+ Kuljen lyhyet matkat joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä
- Ostan paljon uusia vaatteita lähes joka kuukausi ketjumyymälöistä
- Otan turhan pitkiä suihkuja
- Katson paljon tv:tä
- En kierrätä
Ekologista:
Kuljen julkisilla töihin ja käyn kaupassa enimmäkseen fillarilla (mökille menen autolla, kun julkisilla ei enää pääse)
Kasvatan itse perunat, porkkanat , purjon ja sipulit ja heinäkuusta marraskuulle tomaatit, kurpitsan, kesäkurpitsan ja paprikat. Ne lannoitetaan kompostilla, puuntuhkalla ja lähistön hevosen tuotoksilla. Minulla on luumu- ja omenapuita, ja marjapuskia. Ulkomaisista hedelmistä ostan lähinnä banaaneja.
Paikkaan vaatteita. Kierrätän vanhat lakanat ym. mökille, jossa toimivat monenlaisina rätteinä, ennenkuin ne laitetaan kukkapenkin alle maatumaan. Siis jos ovat maatuvaa laatua. Loput poltetaan saunalla puiden seassa. (Samalla lämpiää vesi).
Mietin mitä ostan.
Käyn harvoin ulkomailla.
Kierrätän roskat, paitsi muovin laitan sekajätteeseen. Mökillä kompostoin. Meillä on huussi, ja senkin tuotanto kompostoidaan. Kahden vuoden jälkeen kama on täyttä multaa ja kelpaa hyvin kukkapenkkeihin ja puille ja puskille.
Kierrän kaukaa pikaruokaravintolat.
Noin puolet huonekaluistani on käytettynä ostettu/saatu: keittiön ruokailuryhmä, pojan sänky ja kirjahylly, meidän sänky, pari valaisinta, pikkupöytiä ja tv-taso ja kaikki mökillä, vain osa astioista on ostettu. Kaikki huonekalut ovat puuta, en huoli kalustelevyjä.
Sammuttelen sähköjä, jos palavat turhaan. En käytä vettä turhaan.
Meikkaan aika vähän. Kemianteollisuus ei minulla rikastu...Siivoan aika paljon etikalla, mäntysuovalla ja sitruunalla.
Vien kamaa kirpparille, rikkinäiset menee mökin muuripadan pesään tai roskiin.
Epäekologista:
menen mökille autolla, kun julkisilla ei pääse.
Käytän mökillä melko usein kertakäyttöastioita, jotka poltamme roskatynnyrissä. Kaivossa ei kesähelteillä riitä vesi.
Olen lihansyöjä. Tosin olen vähentänyt kulutustani, työpaikkaruokalassa saa kasvisruokaa, mutta kotona olen laiska kokki.
Ostan muovikassin kaupassa.
Ostan vaatteeni enimmäkseen uusina.
En ole tutustunut kuukuppiin.
Ostan pyykkipulverin kaupasta.
Ihan varmaan on muutakin...
+ käytän vain luonnonkosmetiikkaa ja luonnollisia pesuaineita kodin ja vaatteiden puhdistamiseen
+ käytän kuukuppia
+ elän minimalistisesti, turha tavara ahdistaa ja siksi en osta mitään, mitä en tarvitse
+ jos löydän tarvitsemasi käytettynä hyväkuntoisena ja siistinä, on se ensisijainen valintani (ei koske vaatteita)
+ en tilaa lehtiä, luen uutiset netistä
+ asun energiatehokkaassa talossa, joten lämmitys on päällä vain n. puolet vuodesta
+ pyrin kiinnittämään huomiota muovin vähentämiseen ja syömään kasvispainotteisemmin
+ en osta kaupasta muovikasseja ostoksille, vaan käytän kangaspusseja
+ käytän keskimäärin vähemmän vettä kuin toiset yksinasuvat
- Käytän sähköä holtittomasti
- Minulla on koira, joka syö raakaruokaa
- Omistan auton, jota käytän liian paljon
- Lennän lomamatkoille muutaman kerran vuodessa
- Kierrätän vain paperit ja pullot
- Syön lihaa ja ruokaa menee liikaa roskiin
Ekologista:
- Asun Espoossa 440 neliöisessä kivitalossa, lähes kaikki lämmityskustannukset saadaan säästettyä maalämpöpumpulla ja aurinkopaneeleilla.
- Määlämpöpumpulla lämpeää myös uima-allas ja ulkoporeamme.
- Autotallista löytyy kaksi sähköautoa, joista toinen uusi Tesla Model S.
- Kierrätetään kaikki ja syödään kasvispainotteisesti.
Epäekologista:
- Oman yrityksen yksi toimipisteistä on USA:ssa ja matkustan 5-20 kertaa vuodessa sinne.
- Muutama isomoottorinen vene löytyy pihasta ja nyt kesällä tuli veneiltyä vähän liikaakin hyvien säiden johdosta.
Ekologista: meillä on vain yksi lapsi, käytämme mahdollisimman paljon julkista liikennettä, ostamme aika paljon luomu-tuotteita, ostamme ruoat järkevästi ja käytämme kaiken (esim. broileriruoka: ylijäänyt jalostetaan maukkaaksi keitoksi), kierrätän ihan kaiken kirppareilla, SPR:lle viemällä ja muutenkin (Espoossa on hyvät muovinkeräyspisteetkin) ja ostan jonkin verran kirppareilta vaatteita, astioita ja design-tuotteita. Epäekologista: tulee ostetuksi myös turhaa tavaraa alennusmyynneistä, ulkomaanmatkat lentokoneella ja varmaan veden ja sähkön kulutuksessakin tuhlaamme. Tosin saunasta on luovuttu, kun se on muuttunut tavaravarastoksi. Ehkä hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Syon lihaa ja siipikarjaa 5kg viikossa, omistan Volvon isoimman katumaasturin (kulutus 12l/100km), lennan yli 50-100 lentoa vuodessa (suurin osa tietysti toita). Tosin minulla ei ole lapsia joten olen viela plussan puolella.
'
5 kg lihaa viikossa? Kannattaisi varmaan vähentää. Tuo meinaan alkaa olla jo terveydelle vaarallista.
-2 autoa (molemmat katumaastureita)
-vene
-2 lasta
-kissa löytyy
-iso omakotitalo
-syödään lihaa
-shoppaillaan paljon vaatteita yms
-lapset käyttää kertakäyttövaippoja
-ei kierrätetä jätteitä
-matkustellaan, veneillään yms
Elämä on ihanaa <3