Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla kestää nukahtaminen keskimäärin pari tuntia

Vierailija
29.07.2018 |

Katselen yleensä sängyssä tabletilta jotain sarjaa kunnes alan pilkkimään, sitten kokeilen nukkumista. Usein käy niin, että väsymyksestä huolimatta en pysty kuitenkaan nukahtamaan, katselen uudelleen sarjaa ja valvon pikkutunneille asti. Herään siinä seitsemän aikaan huolimatta siitä olenko nukahtanut puolilta öin tai neljältä aamuyöllä.

Mites muilla? Onko nukahtamisongelmia?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän naurattaa tuo "mene nukkumaan vasta sitten, kun olet oikeasti väsynyt" -neuvo. Olen iltavirkku, ja voin helposti kukkua vaikka aamuyöhön asti ja vasta sitten alkaa väsyttää. Sitten ehtiikin nukkua enää pari tuntia. Enkä pysty menemään nukkumaan yhtään aikaisemmin tuollaisen valvotunkaan yön jälkeen, vaan jälleen kukun vähintään myöhään yöhön. Ja ei, unirytmini ei käänny, vaikka tekisin mitä. Kokeiltu on useiden VUOSIEN ajan. Teen siis työviikot ns. nollat taulussa, ja nukun viikonloppuna.

Hei, sun pitää tuulettaa makkari niin uni tulee heti🙄😂

Väärinymmärtäminen on tietty yksi ymmärtämisen muoto. Kyseistä neuvoahan ei ole tarjottu lainaamasi tekstiin. Mutta ihan hauska juttu. :D

Niin näköjään on.

Vierailija
82/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä oletti, että tarvitsee psykologia kun ajatukset pitävät hereillä, mutta kun mulla on niin, että mikä tahansa ajatus pitää hereillä. Myös iloiset ja neutraalit. Ajattelu kun yleensä aktivoi ja piriståä. Jos päästän ajatukset valloilleen sängyssä maatessa, saatan silmät kiinni pohtia virkeänä tuntikausia kaikkea maan ja taivaan väliltä. Enkä siis käsittele siinä mitään ongelmia tai traumoja vaan saatan alkaa pohtia vaikka jotain lehdestä lukemaani kiinnostavaa artikkelia ja sitten olenkin takuulka hereillä.

Mulla myös auttaa tv. Se on tarpeeksi passiivista tekemistä, joten sitä jää vain tuijottamaan enempiä miettimättä ja sitten alkaakin nukuttaa.

Tiedän, mitä tarkoitat. Itse olen kuitenkin kehitellyt erilaisia keinoja syrjäyttää ajatukset, jotka koettavat villiintyä. Joskus hoen mielessäni mantraa, jossa on monia osia ja johon joudun keskittymään täysin, jotta muistan sen oikein. Joskus kuvittelen päähäni kuin etäältä kuuluvan radiolähetyksen; keskustelevia ihmisääniä, joiden sanoista en kuitenkaan saa selvää. Puhe ikään kuin kuuluu kovemmalla volyymilla kuin omat ajatukseni, jotka lopulta luovuttavat. Joskus taas mietin videopelimäistä mustaa neliskanttista aluetta, jossa on hiekkaa. Mielessäni lakaisen sitä hiekkaa pikkutarkasti pois alueelta.

Jos yhtään kiinnostaa kokeilla, netissä on paljon erilaisia mielikuvaharjoituksia, joista voi miettiä itselleen sopivaa.

Mä olen yrittänyt saman tyyppisiä; laskenut alhaalta ylös ja ylhäältä alas, lampaita, norsuja, milloin mitäkin. Joskus olen yrittänyt miettiä mökkilaituria tai hiekkarantaa palmuineen, mitä tahansa rentouttavaa paikkaa. Jossain vaiheessa kuitenkin ajatus lähtee laukkaamaan, joten olen todennut tuon telkkarin katsomisen toimivan minulle paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt vaikka kuinka monta kertaa niin, että olen mennyt sänkyyn väsyneenä ja uneliaana, mutta muutaman minuutin kuluttua siitä kun olen sammuttanut valot ja käynyt peiton alle, huomaan pohtivani jotain tyyliin "mitä porkkana on ruotsiksi" tai "kuinka paljon elämän aikana menee rahaa maitoon" tai "mikä serkun koiran nimi on" yms. Yhtäkkiä olenkin sitten ihan valveilla ja pirteänä miettimässä tätä asiaa ja seuraavaksi mieleen tulee jokin toinen asia ja niin edelleen ja yhtäkkiä olenkin valvonut kolme tuntia kaikenlaista miettien. Toistaiseksi ainoa keino, jonka olen huomannut auttavan tähän on se, että katson tai kuuntelen jotain kevyttä viihdettä niin että ajatukset keskittyvät vain siihen.

Ihmisillä on kyllä elämänhallinta melko hukassa, elle pysty omiin ajatuksiinsa vaikuttamaan. Suosittelen ohjattua meditaatiota alkuun. Eiku ainiin, tehän _haluatte_ elää noin.

Vierailija
84/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo se on puhua ajatusten hallinnasta ja nukkumisrutiineista, jos ei ole kroonista ongelmaa asian kanssa. Itselläni on paha tinnitus, joka iltaisin tuottaa enemmän tai vähemmän ahdistusta. Päivät vielä menevät, kun pitää itsensä kiireisenä, mutta illalla on täysin mahdoton ajatuskin sammuttaa valot ja medialaitteet ja vain käydä nukkumaan mielikuvaharjoittelujen siivittämänä.

Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP.

Ensinnäkin tarvitsen koko yön kestävän peiteäänen, white noise + airplane cabin on aika hyvä yhdistelmä. Eli läppäri on jo sen takia päällä koko yön. Toisekseen senkin yli kuulen piippausta ellen aktiivisesti kuuntele jotain muuta; yleensä siis puhetta, tv-sarjaa tms. Unen pitää siis yllättää aivoni kesken jonkin tekemisen, muuten kuulen vain tuon helvetillisen ulinan.

24/7 aivoissa soiva palohälytys aiheuttaa ymmärrettävästi ahdistusta sekä todella synkkiä ajatuksia. Tinnitukseen ei ole toistaiseksi hoitoa, joten mulla on jopa 50 vuotta tätä vielä jäljellä. Ääni on vienyt ilon konserteista, elokuvista, kaupungilla oleskelusta (kovat äänet ahdistavat myös korvatulppien läpi, koska voivat pahentaa vaivaa), ja toisaalta luonnossa kävelystä, rauhoittumisesta, hiljaisuudesta - tai siis hiljaisuutta en tule enää koskaan kuulemaan. Itsetuhoinen en vielä ole, mutta juuri viime viikolla eräs foorumilaisemme teki itsemurhan tinnituksen ja unettomuuden vuoksi :(.

Suonette siis anteeksi jos lampaiden laskenta, kännykän sammutus 2h ennen nukkumaanmenoa tai makuuhuoneen tuuletus ei auta minua pätkääkään. Yritän vain jotenkuten elää ja löytää iloa edes jostain, joten jos tarvitsen televisiota nukahtamiseen, niin sori, niin se sitten vain on. Vaikka sitten teidän mielestänne "haluan" elää paossa omia ajatuksiani.

Vierailija
85/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisellä ainut tapa nukahtaa on puhelimen tai tabletin selaaminen. ”Käännän” puhelimen näytön mustaksi (jolloin esim. normaalisti valkotaustainen sivu on musta valkoisilla teksteillä) ja luen esimerkiksi pitkiä Wikipedia-artikkeleja jostakin neutraalista aiheesta. Pelkkä silmien sulkeminen onnistuu ainostaan jos olen aivan tappoväsynyt, silloinkin erittäin harvoin. Lukeminen auttaa ”nollaamaan” ajatukset, ja vasta kun alan pilkkiä, ”uskallan” yrittää nukahtaa.

Kirjan lukemiseksi minun täytyisi pitää valoa päällä, joka taas pitää minut hereillä. Äänikirjat ja podcastit taas ovat ongelma siksi, etten pysty nukkumaan ilman korvatulppia.

Nukahtaminen kestää noin vartista jopa pariin tuntiin, onneksi harvemmin yli puolta tuntia. Olen yrittänyt erilaisia unihygieniakeinoja, mutta millään en ole saanut nukahtamisaikaa tämän lyhyemmäksi.

Vierailija
86/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.

Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap

No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.

Kuten jo sanoin, kaikki noi konstit on kokeiltu moneen kertaan ilman mainittavaa apua. Ei mua tämä nukkumarytmi oikeastaan suuremmin edes haittaa. Se on mikä on, ja sitä ei saa muuttumaan ns normaaliksi. Mun äitini ja mummoni on ihan samanlaisia. Sukuvika kai. Ap

Jos tiedät, että nukahdat vasta parin tunnin päästä, älä mene sänkyyn ollenkaan vaan elä normaalia elämää siihen asti kunnes oikeasti väsyttää. Kun sisarellani oli ongelmia nukkumisen kanssa, hänelle neuvottiin unuklinikalla ensimmäiseksi tuo asia - hänen tapauksessaan sitten piti huolehtia monilla konsteilla siitä, että hän todella tuli väsyneeksi, mutta en tiedä onko se sinulla ongelmana.

Vierailija
87/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan kaikki tietoisia siitä, että päivällä pitäisi altistua todella kirkkaille valolle, jotta melatoniinin eritys pysyy optimaalisena?

Ja että tryptofaania täytyy saada tarpeeksi ruokavaliosta (melatoniini valmistetaan tuosta aminohaposta)?

Ja että E-vitamiinia kannattaa syödä iltasella (pähkinöissä on runsaasti), koska melatoniini on erittäin vahva rasvaliukoinen antioksidantti (kuten E-vitamiinikin), joten olisi parempi saada happiradikaalit neutraloitua mieluummin jollain toisella antioksidantilla (kuten E-vitamiinilla) kuin melatoniinilla.

Vierailija
88/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.

Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap

No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.

Kuten jo sanoin, kaikki noi konstit on kokeiltu moneen kertaan ilman mainittavaa apua. Ei mua tämä nukkumarytmi oikeastaan suuremmin edes haittaa. Se on mikä on, ja sitä ei saa muuttumaan ns normaaliksi. Mun äitini ja mummoni on ihan samanlaisia. Sukuvika kai. Ap

Jos tiedät, että nukahdat vasta parin tunnin päästä, älä mene sänkyyn ollenkaan vaan elä normaalia elämää siihen asti kunnes oikeasti väsyttää. Kun sisarellani oli ongelmia nukkumisen kanssa, hänelle neuvottiin unuklinikalla ensimmäiseksi tuo asia - hänen tapauksessaan sitten piti huolehtia monilla konsteilla siitä, että hän todella tuli väsyneeksi, mutta en tiedä onko se sinulla ongelmana.

Tämä saattaa toimia joillakuilla, mutta ongelma voi liittyä itse sänkyyn menemiseen, ei kellonaikaan tai väsymystilaan. Toisinsanoen, jos menee sänkyyn klo 22, nukahtaa puolenyön aikoihin. Jos odottaa väsymistä ja menee sänkyyn klo 24, nukahtaakin vasta klo 2. Ja niin edelleen. Jos käy töissä, on pakko mennä sänkyyn odottamaan unta, koska luonnollisesti se uni saattaa tulla vasta neljältä tai kuudelta aamulla, jos meinaa sopivaa väsymistilaa odottaa.

Vierailija
89/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt vaikka kuinka monta kertaa niin, että olen mennyt sänkyyn väsyneenä ja uneliaana, mutta muutaman minuutin kuluttua siitä kun olen sammuttanut valot ja käynyt peiton alle, huomaan pohtivani jotain tyyliin "mitä porkkana on ruotsiksi" tai "kuinka paljon elämän aikana menee rahaa maitoon" tai "mikä serkun koiran nimi on" yms. Yhtäkkiä olenkin sitten ihan valveilla ja pirteänä miettimässä tätä asiaa ja seuraavaksi mieleen tulee jokin toinen asia ja niin edelleen ja yhtäkkiä olenkin valvonut kolme tuntia kaikenlaista miettien. Toistaiseksi ainoa keino, jonka olen huomannut auttavan tähän on se, että katson tai kuuntelen jotain kevyttä viihdettä niin että ajatukset keskittyvät vain siihen.

Ihmisillä on kyllä elämänhallinta melko hukassa, elle pysty omiin ajatuksiinsa vaikuttamaan. Suosittelen ohjattua meditaatiota alkuun. Eiku ainiin, tehän _haluatte_ elää noin.

Elämänhallintani on aivan kunnossa, kiitos kysymästä. Kärsin vain unettomuudesta. Esitätkö samanlaisia kommentteja myös syöpäpotilaille?

Vierailija
90/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on hyväksikäytetty lapsena ja nuorena kun olin nukkumassa. Unilautan pitäisi olla turva, silloin kun kukaan ei ole sitä upottamassa. Mielikuvitus auttaa ja lääkärin määräämät lääkkeet.

Vierailija
91/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut tryptofaania unettomuuteen? Sen pitäisi pysäyttää se ajatusten harhailu. Olen itse vähän miettinyt jos kokeilisin, vuosia olen nukkunut ketipinorilla.

Vierailija
92/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä bentsot + melatonin 3mg. Auttaa unettomuuteen.

Vierailija
93/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut noista ainoastaan Potterit ja nekin lapsille iltasatuina, itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa. Tuntematon nähty elokuvana useasti, juoni on siis tuttu ja kirja jäänyt tylsyyttään kesken. Sinuhen yritin nuorena lukea, mutta väkivalta ällötti. Sormusten herrat ei kiinnosta pätkääkään, ei edes elokuvat. Muuten olen lukenut tuhansia kirjoja tähän ikään mennessä, nytkin kaksi kesken.

t. FM, vieläpä aineenope

Vierailija
94/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nukahtamisvaikeuksiin auttoi äänikirjat! Valitsen mahdollisimman epädramaattista ja kevyttä kuunneltavaa, vaikka jotain hömppäkomiikkakirjoja. Myös romanttista/eroottista kirjallisuutta olen kuunnellut, ei ole vaaraa liiasta jännittävyydestä. 😄 Joku aihepiiriltään tappavan tylsä kirja nukuttaa hyvin myös.

Kannattaa kokeilla jos ei ole jo kokeillut. On mielestäni rentouttavampaa kuin oikeat kirjat, sillä vaikka kirjaa lukiessa aloin pilkkimään, "piristyin" aina niin valojen sammuttamis-kirjan poislaitto-ym. -ruljanssista niin, etten sitten saanutkaan unta. Äänikirjaan voi vain nukahtaa.

Vierailija
95/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa AP, oletko kuullut viivästyneestä uni-valverytmistä? Olen ihan samanlainen kuin sinä, ja aikalailla suoraan sanottuna ärsyttää nää kaikki unihygieniavinkit. Ihan kuin en olisi hyvin nuoresta iästä lähtien kokeillut niitä kaikkia, moneen eri otteeseen. Kun löysin tämän uni-valverytmin häiriön ja tajusin että se sopii muhun täysin, oli kuin olisi hehkulamppu syttynyt pään päällä. Luontainen nukahtamisaikani vain on yhden ja kahden välillä yöllä (ja ongelmat tulee siitä, kun luontainen heräämisaika olis vastaavasti 10.30...)

Vierailija
96/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa toimia joillakuilla, mutta ongelma voi liittyä itse sänkyyn menemiseen, ei kellonaikaan tai väsymystilaan. Toisinsanoen, jos menee sänkyyn klo 22, nukahtaa puolenyön aikoihin. Jos odottaa väsymistä ja menee sänkyyn klo 24, nukahtaakin vasta klo 2. Ja niin edelleen. Jos käy töissä, on pakko mennä sänkyyn odottamaan unta, koska luonnollisesti se uni saattaa tulla vasta neljältä tai kuudelta aamulla, jos meinaa sopivaa väsymistilaa odottaa.

Mun kokemus on vastaavanlainen. Aina neuvotaan, että nouse ylös, jos et pian nukahda, mutta se on kyllä huono neuvo. Piristyn vain. Jos on ylivirittyneisyyttä, niin mun hermosto nimenomaan tarvitsee sen rauhallisen makoilun ennen nukahtamista! Onhan se piinaavaa usein, jos joutuu tunteja hengailemaan sängyssä, mutta se on parempi vaihtoehto, kuin ylös nouseminen. Ehkä tuo toimii, jos on valmiiksi rauhallinen ja turvallinen olo...

Vierailija
97/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa AP, oletko kuullut viivästyneestä uni-valverytmistä? Olen ihan samanlainen kuin sinä, ja aikalailla suoraan sanottuna ärsyttää nää kaikki unihygieniavinkit. Ihan kuin en olisi hyvin nuoresta iästä lähtien kokeillut niitä kaikkia, moneen eri otteeseen. Kun löysin tämän uni-valverytmin häiriön ja tajusin että se sopii muhun täysin, oli kuin olisi hehkulamppu syttynyt pään päällä. Luontainen nukahtamisaikani vain on yhden ja kahden välillä yöllä (ja ongelmat tulee siitä, kun luontainen heräämisaika olis vastaavasti 10.30...)

Heippa🙂 joo olen kuullut ja muistaakseni sopi ”oireet” kyllä aika hyvin minuun.

Vierailija
98/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma vielä 3 vuotta sitten, mulla kesti nukahtamisessa kauan (pari tuntia, joskus ei tullut uni ollenkaan 1-2 yöhön). Noin 6 vuotta sitten monen asian summana uni ei enää tullut ollenkaan ja voin todella huonosti unettomuuden takia. Täytyi taistella pitkään, että pystyin taas nukkumaan ilman lääkeapua. Sen jälkeen nukkuminen on parantunut pikkuhiljaa ja tuntuu, että suurin muutos on varmaan tapahtunut mun pääkopassa, koska suurin osa mikä vaikeutti nukkumista/nukahtamista ei enää tänä päivänä juuri vaikuta. Taisin lakata alitajuisesti huolehtimasta nukkumisesta, kun tiesin, että vaikka kaikki tapahtuisi uudelleen niin tiedän, että mulle on siihen toimiva apu olemassa. Viimeisen puolitoista vuotta olen nukkunut paremmin kuin koskaan. 

Toivottavasti onnistut myös jonain päivänä selättämään omat uniongelmat! Kaikkea hyvää ja hyvin nukuttuja öitä :)

Vierailija
99/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni podcastit ovat olleet helpotus uniongelmiin! Helppo uppoutua kiinnnostavaan podcastiin ja keskittyä siihen ja nukahtaa huomaamattaan

Vierailija
100/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan pysty nukkumaan eilenkin menin nukkumaan klo 4 yöllä ja heräsin väsyneenä klo 8 aamulla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi