Mulla kestää nukahtaminen keskimäärin pari tuntia
Katselen yleensä sängyssä tabletilta jotain sarjaa kunnes alan pilkkimään, sitten kokeilen nukkumista. Usein käy niin, että väsymyksestä huolimatta en pysty kuitenkaan nukahtamaan, katselen uudelleen sarjaa ja valvon pikkutunneille asti. Herään siinä seitsemän aikaan huolimatta siitä olenko nukahtanut puolilta öin tai neljältä aamuyöllä.
Mites muilla? Onko nukahtamisongelmia?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.
Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap
No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.
Just näin. Jos uni ei tule 20 minuutissa, niin pitää nousta ylös ja mennä vaikka eri huoneeseen lukemaan kirjaa. Nukkumaan sitten vasta, kun oikeasti väsyttää.
Jos menet sänkyyn ennen aikojaan, niin saatat nukahdella muutaman sekunnin mittaisia pätkiä ja piristyt entisestään.
Anteeksi nyt mutta tämä on naurettavin mahdollinen neuvo jonka voit unettomalle antaa. Jos nousisin sängystä aina 20 minuutin jälkeen en ikinä ehtisi nukahtaa.
Mullakin kestää nukahtaminen useita tunteja :( ei kiva ku aamulla aikainen herätys. Pitää mennä hitsin aikaisin petiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän naurattaa tuo "mene nukkumaan vasta sitten, kun olet oikeasti väsynyt" -neuvo. Olen iltavirkku, ja voin helposti kukkua vaikka aamuyöhön asti ja vasta sitten alkaa väsyttää. Sitten ehtiikin nukkua enää pari tuntia. Enkä pysty menemään nukkumaan yhtään aikaisemmin tuollaisen valvotunkaan yön jälkeen, vaan jälleen kukun vähintään myöhään yöhön. Ja ei, unirytmini ei käänny, vaikka tekisin mitä. Kokeiltu on useiden VUOSIEN ajan. Teen siis työviikot ns. nollat taulussa, ja nukun viikonloppuna.
Sama juttu. Jo lapsena saatoin lukea kirjaa koko yön. Yö on ihmisen parasta aikaa, ei sitä kannata tuhlata nukkumiseen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän naurattaa tuo "mene nukkumaan vasta sitten, kun olet oikeasti väsynyt" -neuvo. Olen iltavirkku, ja voin helposti kukkua vaikka aamuyöhön asti ja vasta sitten alkaa väsyttää. Sitten ehtiikin nukkua enää pari tuntia. Enkä pysty menemään nukkumaan yhtään aikaisemmin tuollaisen valvotunkaan yön jälkeen, vaan jälleen kukun vähintään myöhään yöhön. Ja ei, unirytmini ei käänny, vaikka tekisin mitä. Kokeiltu on useiden VUOSIEN ajan. Teen siis työviikot ns. nollat taulussa, ja nukun viikonloppuna.
Hei, sun pitää tuulettaa makkari niin uni tulee heti🙄😂
Väärinymmärtäminen on tietty yksi ymmärtämisen muoto. Kyseistä neuvoahan ei ole tarjottu lainaamasi tekstiin. Mutta ihan hauska juttu. :D
Joka ilta selaan tablettia, mutta silti nukahdan suunnilleen 10 sek.-2 min. kuluessa. Mutta olenkin melkein koko ajan väsynyt.
Herään herkästi ääniin, erityisesti jos on aikainen herätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha no täähän on uniongelmaisten oma "miksi en laihdu vaikka syön karkkia" ketju...
Miten niin?
Mieti sitä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.
Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap
No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.
Just näin. Jos uni ei tule 20 minuutissa, niin pitää nousta ylös ja mennä vaikka eri huoneeseen lukemaan kirjaa. Nukkumaan sitten vasta, kun oikeasti väsyttää.
Jos menet sänkyyn ennen aikojaan, niin saatat nukahdella muutaman sekunnin mittaisia pätkiä ja piristyt entisestään.
Anteeksi nyt mutta tämä on naurettavin mahdollinen neuvo jonka voit unettomalle antaa. Jos nousisin sängystä aina 20 minuutin jälkeen en ikinä ehtisi nukahtaa.
Kokeile, se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin kestää nukahtaminen useita tunteja :( ei kiva ku aamulla aikainen herätys. Pitää mennä hitsin aikaisin petiin.
Osan tästä selittää mulla ihan tutkittu uniapnea. Muttei se selitä tuota miksi nukahtaminen kestää. Onneksi cpa-laitteen käytön ansiosta ei tarvitse nukkua enää 10-12h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä ei varmaan tarkoitettu ihan sitä LOL
Saan melatoniinista outoja unia, ei ihan painajaisia, mutta epämiellyttäviä.
Olen käyttänyt muutaman vuoden antihistamiinia "unilääkkeeksi", esim. setiritsiiniä.
Olen herkkä lääkkeille, joten jopa neljännestabletti (2,5 mg) auttaa nukkumaan rauhallisesti. Satunnaisesti voin ottaa neljänneksen kodeiinitabletista (2,5 mg). Sellaisen yön jälkeen olo on todella seesteinen.
Vaihdevuosien aikana unettomuus ja nimenomaan nukahtaminen tuottaa monelle ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha no täähän on uniongelmaisten oma "miksi en laihdu vaikka syön karkkia" ketju...
Miten niin?
Mieti sitä....
Ei kun kerro sinä?
Mulle on käynyt vaikka kuinka monta kertaa niin, että olen mennyt sänkyyn väsyneenä ja uneliaana, mutta muutaman minuutin kuluttua siitä kun olen sammuttanut valot ja käynyt peiton alle, huomaan pohtivani jotain tyyliin "mitä porkkana on ruotsiksi" tai "kuinka paljon elämän aikana menee rahaa maitoon" tai "mikä serkun koiran nimi on" yms. Yhtäkkiä olenkin sitten ihan valveilla ja pirteänä miettimässä tätä asiaa ja seuraavaksi mieleen tulee jokin toinen asia ja niin edelleen ja yhtäkkiä olenkin valvonut kolme tuntia kaikenlaista miettien. Toistaiseksi ainoa keino, jonka olen huomannut auttavan tähän on se, että katson tai kuuntelen jotain kevyttä viihdettä niin että ajatukset keskittyvät vain siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo varmaan uniongelmattomalla neuvoa että ole ajattelematta, käytä sinivaloa jne. Omalla kohdalla vaan ei toimi. Pakko nollata ajatukset keinotekoisesti.
Kävikö mielessä että neuvojan omat uniongelmat saattoivat olla samanlaisia ja ratketa niillä ohjeilla? Kommenttisi on typerä, yhtä hyvin voisit sanoa että helppohan se on neuvoa terveitä elämäntapoja jos itse elää terveesti, tai helppojan se on olla lääkäri jos itse ei ole sairas. Kuule, jonkun ne neuvot täytyy antaa, ja yleensä hyviä neuvoja ei saa niiltä jotka eivät ole ratkaisseet ongelmiaan.
Se ei ole mitään ajatusten nollaamista täyttää mieltä ulkoisella hälyllä. Se on asian välttelyä. Käsittele ne ikävät ajatukset joita et halua kohdata. Jos et kestä olla itsesi kanssa, sinulla on ongelma, ja sarjojen katsomisen sijaan ongelman tarkastelu voisi olla pitkällä juoksulla parempi ratkaisu. Ehkä käynti psykologilla olisi paikallaan. Kuulostaa joka tapauksessa siltä ettet voi hyvin eikä elämäsi ole kunnossa.
Just. Ninäpä se vasta tasapainoiselta ja empaattiselta ihmiseltä kuulostatkin. Hirveä purkautuminen kun joku ei jaekaan näkemyksiäsi.
Mikä tossa oli susta purkautumista tai epäempaattista? Taisi kolahtaa? vähän hassulta kuulosta minustakin ettei ihmiset kestä omia ajatuksiaan ja pitää täyttää hiljaiset hetken jollain. Ekaa kertaa kuulen että joku tekee niin ja teitä ilmoittautui aika monta?
Ainakaan mulla kysymys ei ole siitä että en kestäisi ajatuksiani, vaan siitä että ne pitävät minut hereillä. Ymmärrätkö eron?
Ymmärrän eron. Kuulostaa siltä, että käyt aika kierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Mieti sitä....
Ei kun kerro sinä?
Käytä vähän lukutaitoa ja luetunymmärtämistä niin kyllä siitä
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kauhelta. Miten terveytesi kestää jatkuvaa unenpuutetta? Itse olen aivan romuna jo yhdestä-kahdesta huonosti nukutusta yöstä ja palautuminen kestää useamman päivän.
Joku täällä oletti, että tarvitsee psykologia kun ajatukset pitävät hereillä, mutta kun mulla on niin, että mikä tahansa ajatus pitää hereillä. Myös iloiset ja neutraalit. Ajattelu kun yleensä aktivoi ja piriståä. Jos päästän ajatukset valloilleen sängyssä maatessa, saatan silmät kiinni pohtia virkeänä tuntikausia kaikkea maan ja taivaan väliltä. Enkä siis käsittele siinä mitään ongelmia tai traumoja vaan saatan alkaa pohtia vaikka jotain lehdestä lukemaani kiinnostavaa artikkelia ja sitten olenkin takuulka hereillä.
Mulla myös auttaa tv. Se on tarpeeksi passiivista tekemistä, joten sitä jää vain tuijottamaan enempiä miettimättä ja sitten alkaakin nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Mieti sitä....
Ei kun kerro sinä?
Käytä vähän lukutaitoa ja luetunymmärtämistä niin kyllä siitä
No kerro nyt oma näkemyksesi ketjun aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä oletti, että tarvitsee psykologia kun ajatukset pitävät hereillä, mutta kun mulla on niin, että mikä tahansa ajatus pitää hereillä. Myös iloiset ja neutraalit. Ajattelu kun yleensä aktivoi ja piriståä. Jos päästän ajatukset valloilleen sängyssä maatessa, saatan silmät kiinni pohtia virkeänä tuntikausia kaikkea maan ja taivaan väliltä. Enkä siis käsittele siinä mitään ongelmia tai traumoja vaan saatan alkaa pohtia vaikka jotain lehdestä lukemaani kiinnostavaa artikkelia ja sitten olenkin takuulka hereillä.
Mulla myös auttaa tv. Se on tarpeeksi passiivista tekemistä, joten sitä jää vain tuijottamaan enempiä miettimättä ja sitten alkaakin nukuttaa.
Tiedän, mitä tarkoitat. Itse olen kuitenkin kehitellyt erilaisia keinoja syrjäyttää ajatukset, jotka koettavat villiintyä. Joskus hoen mielessäni mantraa, jossa on monia osia ja johon joudun keskittymään täysin, jotta muistan sen oikein. Joskus kuvittelen päähäni kuin etäältä kuuluvan radiolähetyksen; keskustelevia ihmisääniä, joiden sanoista en kuitenkaan saa selvää. Puhe ikään kuin kuuluu kovemmalla volyymilla kuin omat ajatukseni, jotka lopulta luovuttavat. Joskus taas mietin videopelimäistä mustaa neliskanttista aluetta, jossa on hiekkaa. Mielessäni lakaisen sitä hiekkaa pikkutarkasti pois alueelta.
Jos yhtään kiinnostaa kokeilla, netissä on paljon erilaisia mielikuvaharjoituksia, joista voi miettiä itselleen sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mitä tarkoitat. Itse olen kuitenkin kehitellyt erilaisia keinoja syrjäyttää ajatukset, jotka koettavat villiintyä. Joskus hoen mielessäni mantraa, jossa on monia osia ja johon joudun keskittymään täysin, jotta muistan sen oikein. Joskus kuvittelen päähäni kuin etäältä kuuluvan radiolähetyksen; keskustelevia ihmisääniä, joiden sanoista en kuitenkaan saa selvää. Puhe ikään kuin kuuluu kovemmalla volyymilla kuin omat ajatukseni, jotka lopulta luovuttavat. Joskus taas mietin videopelimäistä mustaa neliskanttista aluetta, jossa on hiekkaa. Mielessäni lakaisen sitä hiekkaa pikkutarkasti pois alueelta.
Jos yhtään kiinnostaa kokeilla, netissä on paljon erilaisia mielikuvaharjoituksia, joista voi miettiä itselleen sopivaa.
Tai sitten voi katsella hetken telkkua. Mikä siinä nyt on niin kamalaa.
Miten niin?