Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla kestää nukahtaminen keskimäärin pari tuntia

Vierailija
29.07.2018 |

Katselen yleensä sängyssä tabletilta jotain sarjaa kunnes alan pilkkimään, sitten kokeilen nukkumista. Usein käy niin, että väsymyksestä huolimatta en pysty kuitenkaan nukahtamaan, katselen uudelleen sarjaa ja valvon pikkutunneille asti. Herään siinä seitsemän aikaan huolimatta siitä olenko nukahtanut puolilta öin tai neljältä aamuyöllä.

Mites muilla? Onko nukahtamisongelmia?

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi ihmiset joilla ei ole nukahtamisvaikeuksia, tulevat aina jeesustelemaan. Se on ihan samaa luokkaa, kuin sanoa masentuneelle hyväätahtovasti, että ota nyt vaan itseäsi niskasta kiinni! Tai tulla kertomaan jotain vinkkejä jostain hivenaineista masennuksen hoitona tai muuta höttöä. Mitä te saatte sillä, että tulette pätemään tämmöisiin ketjuihin? Moni nukahtamisongelmainen on aivan varmasti kokeillut systemaattisesti kaikki keinot, mutta kaikilla ne eivät auta. Itse kuulun näihin, jotka käyttävät Netflixiä nukahtamiseen. Minulla on sinivalo päällä, saan hyvin unta näin, nukun täydet tunnit ja herään virkeänä - miksi ihmeessä tämä pitäisi kokea jonakin ongelmana? 

Sun mielestä maailmassa on vain 2 ihmistyyppiä: ne, joilla on nukahtamisongelmia ja ne joilla ei ole? Aika mullistavaa uutinen varmaan mutta jotkut on oikeasti parantuneet nukahtamisongelmistaan neuvoilla joita sinä pidät pätemisenä ja höttönä. Pointtihan on se, että niitä keinoja ei kokeilla, vaan niitä käytetään pitkäjänteisesti pidempi aika. Et sä mitään elämänmuutosta tai parantumista tee päivässä. 

Mitä ihmettä näitä samoja neuvoja kannattaa jankata sivulta toiselle, kun moni on jo ilmoittanut, että on kokeillut pitkäjänteisesti näitä keinoja? Sen lisäksi täällä ihmisiä syytetään uhriutujiksi ja verrataan heitä joihin karkkia syöviin laihduttajiin. 

Lisäksi on ihan hyvä tunnustaa, että on olemassa ihmisiä, joille tämä nyt vaan on ongelma, eikä siihen mitkään makkarin tuulettelut pitkäjänteisesti auta. Minusta se on toisen ihmisen halveksimista, tai ehkä parempi sana olisi alentamista. Joillain on se vuorokausirytmikin todella aivan eri kuin ''tavallisilla'' ihmisillä. Täällä on sivukaupalla jankattu sitä, että tahallaan vaan ollaan kokeilematta kaikkia keinoja, ei kokeilla tarpeeksi kauan tai että tästä tehdään tahallaan ongelma

No osa varmaan on, niin kuin osa ihan oikeasti on niitä joilla on hormonihäiriö tai sairaus eivätkä siksi laihdu. Sitten on niitä jotka vetävät putkeen 3 tuntia netflixiä illalla / 5 pakettia jäätelöä ja ihmettelevät että miks mä en nuku /laihdu. Useammat kuuluvat tähän jälkimmäiseen porukkaan.

Vierailija
122/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi ihmiset joilla ei ole nukahtamisvaikeuksia, tulevat aina jeesustelemaan. Se on ihan samaa luokkaa, kuin sanoa masentuneelle hyväätahtovasti, että ota nyt vaan itseäsi niskasta kiinni! Tai tulla kertomaan jotain vinkkejä jostain hivenaineista masennuksen hoitona tai muuta höttöä. Mitä te saatte sillä, että tulette pätemään tämmöisiin ketjuihin? Moni nukahtamisongelmainen on aivan varmasti kokeillut systemaattisesti kaikki keinot, mutta kaikilla ne eivät auta. Itse kuulun näihin, jotka käyttävät Netflixiä nukahtamiseen. Minulla on sinivalo päällä, saan hyvin unta näin, nukun täydet tunnit ja herään virkeänä - miksi ihmeessä tämä pitäisi kokea jonakin ongelmana? 

Sun mielestä maailmassa on vain 2 ihmistyyppiä: ne, joilla on nukahtamisongelmia ja ne joilla ei ole? Aika mullistavaa uutinen varmaan mutta jotkut on oikeasti parantuneet nukahtamisongelmistaan neuvoilla joita sinä pidät pätemisenä ja höttönä. Pointtihan on se, että niitä keinoja ei kokeilla, vaan niitä käytetään pitkäjänteisesti pidempi aika. Et sä mitään elämänmuutosta tai parantumista tee päivässä. 

Mitä ihmettä näitä samoja neuvoja kannattaa jankata sivulta toiselle, kun moni on jo ilmoittanut, että on kokeillut pitkäjänteisesti näitä keinoja? Sen lisäksi täällä ihmisiä syytetään uhriutujiksi ja verrataan heitä joihin karkkia syöviin laihduttajiin. 

Lisäksi on ihan hyvä tunnustaa, että on olemassa ihmisiä, joille tämä nyt vaan on ongelma, eikä siihen mitkään makkarin tuulettelut pitkäjänteisesti auta. Minusta se on toisen ihmisen halveksimista, tai ehkä parempi sana olisi alentamista. Joillain on se vuorokausirytmikin todella aivan eri kuin ''tavallisilla'' ihmisillä. Täällä on sivukaupalla jankattu sitä, että tahallaan vaan ollaan kokeilematta kaikkia keinoja, ei kokeilla tarpeeksi kauan tai että tästä tehdään tahallaan ongelma

No osa varmaan on, niin kuin osa ihan oikeasti on niitä joilla on hormonihäiriö tai sairaus eivätkä siksi laihdu. Sitten on niitä jotka vetävät putkeen 3 tuntia netflixiä illalla / 5 pakettia jäätelöä ja ihmettelevät että miks mä en nuku /laihdu. Useammat kuuluvat tähän jälkimmäiseen porukkaan.

Tässä kommentissa summautui erinomaisen hienosti se, mitä hain takaa omalla kommentillani. Brava. Toisten ongelmien halveksunta, vähättely, pipipali-ratkaisujen papukaijana toistelu ja sitten kun se ei kaikille sovikaan, palataan tosiaan vähättelyyn ja syyllistämiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommentissa summautui erinomaisen hienosti se, mitä hain takaa omalla kommentillani. Brava. Toisten ongelmien halveksunta, vähättely, pipipali-ratkaisujen papukaijana toistelu ja sitten kun se ei kaikille sovikaan, palataan tosiaan vähättelyyn ja syyllistämiseen. 

Sinä et sitten lue muuta kuin vauvapalstaa, koska et tiedä että se on tutkittu asia että älylaitteiden ja television tuijottelu ennen nukahtamista heikentää ihmisen unta ja piristää silloin kuin pitäisi olla valmis nukkumaan. On vaikea suhtautua vakavasti ongelmiin, jotka kuulostavat täysin itseaiheutetuilta, ja juuri siltä tämän suurin osa tämän ketjun ongelmista kuulostaa, varsinkin kun päälle tulevat ne loputtomat selittelyt "niin mutta mä oon kokeillut" . Tehkää vaan kaikki minkä on nimenomaansanottu haittaavan nukkumista, kieltäkää elintapojenne vaikutus ja ihmetelkää millaisia lumihiutaleita olette. Lääkäriin te ette ongelmienne takia viitsi mennä, koska sisimmässänne tiedätte kyllä missä se vika on ja mitä lääkäri teille sanoisi. Lääkärille te vaan ette uskaltaisi omalla naamallanne haistatella. Onnea vaan. Tänä iltanakin te valvotte ja me muut nukumme. :)

Vierailija
124/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et sitten lue muuta kuin vauvapalstaa, koska et tiedä että se on tutkittu asia että älylaitteiden ja television tuijottelu ennen nukahtamista heikentää ihmisen unta ja piristää silloin kuin pitäisi olla valmis nukkumaan. On vaikea suhtautua vakavasti ongelmiin, jotka kuulostavat täysin itseaiheutetuilta, ja juuri siltä tämän suurin osa tämän ketjun ongelmista kuulostaa, varsinkin kun päälle tulevat ne loputtomat selittelyt "niin mutta mä oon kokeillut" . Tehkää vaan kaikki minkä on nimenomaansanottu haittaavan nukkumista, kieltäkää elintapojenne vaikutus ja ihmetelkää millaisia lumihiutaleita olette. Lääkäriin te ette ongelmienne takia viitsi mennä, koska sisimmässänne tiedätte kyllä missä se vika on ja mitä lääkäri teille sanoisi. Lääkärille te vaan ette uskaltaisi omalla naamallanne haistatella. Onnea vaan. Tänä iltanakin te valvotte ja me muut nukumme. :)

Miten vastenmielinen ja ylimielinen kommentti, aluksi toki tämä kommentoija maskeerannut neuvonsa vain hyvää tarkoittavana auttamishaluna, mutta pintaa raaputtamalla paljastuu itse itsensä jalustalle nostanut jeesus. Minä en toki valvo, nukahdan erinomaisesti Netflixin avulla, kuten kirjoitinkin, mutta toki varmasti unettomuudesta kärsivät ilolla tervehtivät kommentiasi. Eli hyvää yötä vain sinullekin, jää toki jakamaan makkarin tuuletus neuvoja vielä tänne

Vierailija
125/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kans pitkään nukahtaessa ajatusten takia. Mä tiedän, että mulla telkkarin yms kattominen pahentaa asiaa, mä pidin rytmiä 'teetä ja kirja sänkyyn' yllä puoli vuotta ja se alkoi toimia. Moni täällä mainittu asia vaikuttaa mulla selvästi, mutta oikeastaan jäin ihmettelemään, ettei kukaan tarttunut ap:n kommenttiin siitä, että hän on koittanut lähes kaikkea KOLMIVUOROTYÖTÄ tehdessään. Se ainakin on unen saannin kannalta huonoin työ. Tai mulla oli ainakin tosi vaikea nukkua varsinkin juuri "normaaliaikaan" yöllä.

Mun onni on, että kun viimein nukahdan, niin nukun todella hyvin, enkä heräile, joten saan lyhyistä kun unista lepoa. Lisäksi oon huomannut, että herään pirteänä seitsemän tunnin unien jälkeen, mutta väsyneenä kahdeksan tunnin unien jälkeen. Unen rytmi osuu niin paremmin kohdalleen.

Vierailija
126/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä kaikille, ei välitetä näistä pätijöistä vaan yritetään nukkua kukin parhaaksi kokemallamme tyylillä. Itse laitan juuri white noisen ja Big Bang Theoryn pyörimään, korvatkin on suht hiljaa joten uni varmaan tulee melko pian. T. Tinnittäjä

Vierailija
127/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katselin ennen sängyssä sarjoja tabletilta ja meni pari, kolme tuntia ennen unen tuloa. Nykyään luen sängyssä kännykällä (brightness minimissä) keskustelupalstoja, ja nukkumatti saapuu vartin sisällä. Tää Vauva av-palsta on ehkä paras, kun on niin pitkiä ketjuja.

Vierailija
128/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää yötä kaikille, ei välitetä näistä pätijöistä vaan yritetään nukkua kukin parhaaksi kokemallamme tyylillä. Itse laitan juuri white noisen ja Big Bang Theoryn pyörimään, korvatkin on suht hiljaa joten uni varmaan tulee melko pian. T. Tinnittäjä

Nukahdin noin puolessa tunnissa ja nukuin ihan hyvin, mutta heräsin klo 6 aurinkoon ja kämpän yli 30 asteen lämpötilaan. Ei jaksaisi enää näitä helteitä kun ei toi kämppä viilene öisin lainkaan...

Vierailija
129/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kestää kevyesti jopa 12 tuntia unen saaminen. Sitten onkin jo aiks nousta.

Vierailija
130/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ongelma ole, vaan se ruutuaika pois illasta!!!!

Vierailija
131/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kroonisesti uniongelmaisena olen kokeillut kaikki unihygieniakeinot, ja ne onkin tärkeitä. Niiden lisäksi käytän nyt masennuslääke Mirtazapinia (muistinkohan nimen oikein) minimaalisella annostuksella, murunen tabletista ennen nukkumaanmenoa. Lääke toimii nukahtamisen apuna nimenomaan ja vain aivan pienellä annostuksella. Teho ei kasva annostusta lisäämällä, päin vastoin. Syön yhtä tablettia melkein viikon! Ei pöhnäistä oloa eikä pahaa makua suussa, kuten esim nukahtamuslääkkeissä. En tajua miksei tuota määrätä useammin juuri nukahtamislääkkeiden sijaan. Suosittelen kokeilemaan, jos ongelma on kroonistunut. Tottakai kaikki sääännöllisyys- ja tuuletusjutut myös mukaan.

Vierailija
132/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös, mutta en käytä mitään älylaitetta kun menen nukkumaan. Pilkin, sitten usein havahdun jossain kohtaa, en nukahda. Pari-kolme tuntia ihan tavallinen, ennen kuin oikeasti nukahdan.

Vierailija
133/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vastenmielinen ja ylimielinen kommentti, aluksi toki tämä kommentoija maskeerannut neuvonsa vain hyvää tarkoittavana auttamishaluna, mutta pintaa raaputtamalla paljastuu itse itsensä jalustalle nostanut jeesus. Minä en toki valvo, nukahdan erinomaisesti Netflixin avulla, kuten kirjoitinkin, mutta toki varmasti unettomuudesta kärsivät ilolla tervehtivät kommentiasi. Eli hyvää yötä vain sinullekin, jää toki jakamaan makkarin tuuletus neuvoja vielä tänne

Eihän sinullakaan ole nukahtamisvaikeuksia, jos kerran nukahdat erinomaisesti ja nukut täyden yön...

Vierailija
134/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nukahtaminen kestää pari tuntia, jos menen nukkumaan täysin tyhjällä mahalla. Samoin, jos olen tehnyt iltatreenin, koska hermosto käy ylikierroksilla. Ylipäänsä, jos alan vatvomaan ja pohtimaan jotain. En saa myöskään rauhoitettua itseäni, jos kuulen häiritseviä ääniä, kuten naapurin möykkää.

Vierailija
135/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nukun hyvin kirjoitti:

Minä kroonisesti uniongelmaisena olen kokeillut kaikki unihygieniakeinot, ja ne onkin tärkeitä. Niiden lisäksi käytän nyt masennuslääke Mirtazapinia (muistinkohan nimen oikein) minimaalisella annostuksella, murunen tabletista ennen nukkumaanmenoa. Lääke toimii nukahtamisen apuna nimenomaan ja vain aivan pienellä annostuksella. Teho ei kasva annostusta lisäämällä, päin vastoin. Syön yhtä tablettia melkein viikon! Ei pöhnäistä oloa eikä pahaa makua suussa, kuten esim nukahtamuslääkkeissä. En tajua miksei tuota määrätä useammin juuri nukahtamislääkkeiden sijaan. Suosittelen kokeilemaan, jos ongelma on kroonistunut. Tottakai kaikki sääännöllisyys- ja tuuletusjutut myös mukaan.

Kyllä tätä määrätään todella usein. Itsellä teki niin tokkuraan, että hyvä kun ei henki lähtenyt liikenteessä. Varsinaisista unilääkkeistä vastaavaa pökkyrää ei tule vaan herääminen on vaivatonta. Unilääkkeitä vaan on nykyään todella hankala saada. Toisin kuin näitä irtokarkkilääkkeitä, kuten ketiapiinia tai mirtatsapiinia.

Vierailija
136/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika paha ahdistushäiriö eli ajatukset ei ole mitenkään hauskoja iltaisin. Jos nukun poikaystävän kanssa niin nukahdan heti koska tuntuu turvallisemmalta. Yksinään onkin toinen juttu, mietin kaikenmaailman murheita ja tulevia tapahtumia. Herään myös monta kertaa yöllä ahdistuksen takia. Aamulla ei pysty nukkumaan pitkään vaikka olisin nukahtanut kolmelta.

Vierailija
137/143 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin tätäkin ketjua viime yönä viideltä, eli uniongelmia on :D liian vastuun ja kiireen aiheuttamana välillä varasin jopa 16 h aikaa uneen ja pyörimiseen, siltikin joutui nukkumatta mennä töihin :( levoton lapsuus ainakin osasyynä että varsinkin stressaantuneena yön tuleminen oikein ahdistaa kun tietää että taas pitäisi mennä turhaan sänkyyn pyörimään... tällä hetkellä tilanne parempi kun olen hyväksynyt tilanteeni/ ominaisuuteni kun ei sille mitään voikkaan. Yritän edes levätä silmät kiinni ettei seuraavana päivänä kirvelisi silmiä. Päiväunille nukahdan sitten tappoväsyyneenä erinomaisesti niin nollaan sit niillä univelat säännöllisesti että pää kestää tätä rumbaa... oon niin kade hyväunisille ihmisille, mun kohdalla kun voi sanoa että koskaan ei mitään vuorokausirytmiä ole ollutkaan ja kaikki vippaskonstit on kyllä tullu kokeiltua moneen kertaan. T:aamuyön vamppyyri :D

Vierailija
138/143 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ne ajatukset ole mitään pahoja tai että elämäni olisi kaaosta. Enkä pelkää ajatuksiani.

En vain kaipaa sitä ajatustulvaa kun yritän nukkua.

Ajatukseni ovat esim. "Pitää varata se lääkäri, maitoa pitää ostaa huomenna lisää, muistinkohan laittaa ne lihat pakkaseen, onko meillä millon seuraava neuvola.."

Kaikkia on kokeiltu. Ainoa mikä toimii on musiikin kuuntelu tai joku sarja.

Vierailija
139/143 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.

Lue kirjaa mieluummin, niin sinivalo ei vaikeuta nukahtamista.

Vierailija
140/143 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut ahdistusta ja nukahtamisvaikeuksia ihan lapsesta asti, teininä ja parikymppisenä oli pelottavaa odottaa iltaa ja nukkumaanmenoa kun tiesi että nukahtaminen ei onnistu. Ja silloin ei älylaitteista ollut tietoakaan eikä ollut telkkariakaan makuuhuoneessa joten ei ollut sinistä valoa häiritsemässä. Ja kaikkia nukahtamiskeinoja tuli vuosien varrella kyllä kokeiltua.

Sitten luojan kiitos tuli tabletit ja suoratoistopalvelut, nyt iltaa on ihana odottaa kun tietää että pääsee sänkyyn katsomaan netflixiä. Sopivan tylsä hömppäsarja pyörimään ja uni tulee alle puolessa tunnissa. Joskus jopa viidessä minuutissa.

Meitä ihmisiä on erilaisia, ja joillekin toimii ne keinot mitkä ei toiselle käy ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi