Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla kestää nukahtaminen keskimäärin pari tuntia

Vierailija
29.07.2018 |

Katselen yleensä sängyssä tabletilta jotain sarjaa kunnes alan pilkkimään, sitten kokeilen nukkumista. Usein käy niin, että väsymyksestä huolimatta en pysty kuitenkaan nukahtamaan, katselen uudelleen sarjaa ja valvon pikkutunneille asti. Herään siinä seitsemän aikaan huolimatta siitä olenko nukahtanut puolilta öin tai neljältä aamuyöllä.

Mites muilla? Onko nukahtamisongelmia?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile asentaa sinivalo suodatin appi  tabiin ja puhelimees

Voi auttaa hieman. Ainakin silmät rasittuu vähemmän

Vierailija
102/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itse olen myös lievästi uniongelmainen: kun nukahdan, voin nukkua putkeen vaikka 16h ilman ongelmia, mutta nukahtaminen on vaikeaa. Uskoisin että suurin syy tähän on levoton lapsuudenperhe, jossa äiti valvotti iltaisin - en uskaltanut nukahtaa ennen kuin äiti meni humalassa nukkumaan koska pelkäsin että hän sytyttää tupakoinnillaan tulipalon. Yörutiininani oli siis silloin käydä aina äidin nukkumaanmentyä tuulettamassa tupakansavu pois ja sammuttamassa mahdolliset edelleen palavat natsat tai kynttilät.

Kaiken kaikkiaan siis koen stressiä iltaisin ja jännitän nukkumaanmenoa. Keskellä päivää päiväunille voin nukahtaa vaikka minuutissa mutta iltaisin tämä ei onnistu. Iltaisin menee lähes poikkeuksetta ainakin 30 minuuttia, mutta voi mennä tuntikausiakin. Tässä alla listaan omia keinoja jotka ovat auttaneet eri tilanteissa - en suosittele kuitenkaan yhdistelemään lääkkeitä ja alkoholia! (Yhden oluen voi toki melatoniinin kanssa ottaa mutta ei nukahtamislääkkeiden):

- vahva melatoniini (3mg) noin tuntia ennen nukahtamista

- atarax (allergialääke) joka väsyttää

- olut (jonka humalassa on unettava vaikutus) - yksi riittää, ja ykkösolutkin toimii

- pakkoraossa nukahtamislääke (kuten Stella), näihin tottuu tosi nopeasti joten en suosittele käyttämään kuin ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin

- huoneen rentouttaminen -> telkkarit ja tietsikat pois makkarista, tuuletus ja puhtaat petivaatteet, ehkä rentoutusmusaa taustalle

- kevyt fyysinen venyttely ennen unille menoa

- seksi

- suihku mikäli stressi tai ahdistus tulee päälle

- tylsät lastenkirjat joissa ei tapahdu mitään mutta jotka on helppolukuisia (huom. lukuvalon pitäisi olla mahdollisimman himmeä)

- tylsä mobiilipeli himmeänäyttöisillä asetuksilla (paras valoappi jonka olen löytänyt on NightOwl josta itse voi säätää valon kirkkauden ja sinivalon määrän)

- rutiinit ja unirytmi niin että kroppa lopulta "alistuu" nukahtamaan epäsopivaan aikaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo ole nukahtamisen yrittämistä. nukahtamisen yrittämistä on pimeässä silmät kiinni makaaminen. voit toki kuunnella musiikkia tai tv:tä. ei ihmekään, ettei uni tule, jos tuijotat tablettia.

Vierailija
104/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tabletin tuijottaminen sitä nukahtamista ainakaan edesauta.

Ei siitä haittaakaan minulle ole. Olen kokeillut suunnilleen _kaikki_ unihygieniaa koskevat konstit vuosien varrella eikä niistä ole ollut mainittavaa apua. Olen pikkulapsesta asti ollut samanlainen.

Konstien _kokeileminen_ ei auta. Ne on otettava pysyväksi rutiiniksi. Unihäiriöt ovat yleensä opittuja, joten pitkäjänteisyydellä niistä oppii myös pois.

Huone pimeäksi ja viileäksi, vimpaimet pois vähintään 2 tuntia ennen sänkyyn menoa, rauhoita illat ja ulkoile tarpeeksi.

Unilukemiseksi vaikka silmän anatomiaa käsittelevä kirja kovakantisena. Jos on melua, käytä korvatulppia tai vastamelukuulokkeita.

Vierailija
105/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty nukahtamaan jos en lue jotain. Tablettien sinivaloista aina varoitellaan, mutta luen e-kirjaa yömoodissa (siis musta tausta ja valkoinen teksti) joka ilta. Kun välillä luen tavallista kirjaa, ongelmaksi tulee nykyään se, että virkistyn liikaa siitä, kun laitan valon pois. Annan tabletin vain pudota kädestä, kun nukahdan.

Vierailija
106/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tabletin tuijottaminen sitä nukahtamista ainakaan edesauta.

Ei siitä haittaakaan minulle ole. Olen kokeillut suunnilleen _kaikki_ unihygieniaa koskevat konstit vuosien varrella eikä niistä ole ollut mainittavaa apua. Olen pikkulapsesta asti ollut samanlainen.

Konstien _kokeileminen_ ei auta. Ne on otettava pysyväksi rutiiniksi. Unihäiriöt ovat yleensä opittuja, joten pitkäjänteisyydellä niistä oppii myös pois.

Huone pimeäksi ja viileäksi, vimpaimet pois vähintään 2 tuntia ennen sänkyyn menoa, rauhoita illat ja ulkoile tarpeeksi.

Unilukemiseksi vaikka silmän anatomiaa käsittelevä kirja kovakantisena. Jos on melua, käytä korvatulppia tai vastamelukuulokkeita.

Sinulta jäi varmaan lukematta välistä kommenttini, jossa kerroinkin jo etten tarvitse neuvoja tähän nukahtamiseen. En koe sitä enää ongelmana.

Vierailija
107/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päättänyt, että koska nukahtamisvaikeuksille ei yksinkertaisesti mikään auta, olen opetellut elämään sen kanssa. Eli nykyään minulla ei ole enää edes tavoitteena nukkuminen, vaan lepo. Nukkumattakin olo on yllättävän virkeä, kun on maannut sängyssä silmät kiinni ja yrittänyt parhaansa mukaan nauttia siitä, että voi vain olla. Toki välillä ahdistus ja vitutus iskee, eikä sille voi mitään, mutta olen huomattavasti paremmin voiva kun olen vain yrittänyt hyväksyä asian. Kun pitää silmiä kiinni yön, niihin ei satu seuraavana päivänä eivätkä ne ole kuivat ja vetistele koko aikaa. Päivisin pakotan itseni vähintään kävelylle, jotta saa raikasta ilmaa. Näillä keinoilla olo on vähemmän "krapulainen". Kahden nukkumattoman yön jälkeen tipahtaa taju kankaalle sitten väkisinkin, mutta pidän huolta, etten silloinkaan nuku yli kahdeksaa tuntia, tai muuten tiedän etten varmasti nukahda taas pariin yöhön.

Vierailija
108/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ollut aina huono nukahtamaan. Sellanen yli tunti pyörimistä oli ihan vakio, vaikka mitkä temput ja kikat kävin läpi. Mun aivot ei vaan halua laittaa vaihdetta pienemmälle, vaan ajatukset pyörii menemään ja vireystila pysyt yllä...

MUTTA! Puolisen vuotta sitten löysin äänikirjat. Aluksi kuuntelutin lapsilla, kun sain 2vko ilmaisen kokeilujakson äänikirjapalveluun, ja ihmeekseni nukahdin alle 15mim sadun aikana itsekin joka kerta :O Nyt kuuntelen joka ilta pimeässä tarinaa ja taju lähtee minuuteissa...

Vierailija
109/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttyyri-ap hei, tuo ei ole mikään normaali tila, vaan hoidettavissa oleva vaiva. Naurettavaa tulla brassailemaan asialla.

Vierailija
110/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihäiriöitä on niin monenlaisia. Itellä on juuri nukahtaminen ongelma, ei väsymys. Saatan olla niin väsynyt että joka paikkaa särkee, mutta aivot eivät vain mene pois päältä.

Ajoittain melatoniini ja korvatulpat auttaa.

Vierailija
111/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa kuorsaamaan, jos teillä on nukahtamisvaikeuksia. Kuorsaajat nukahtaa aina nopeasi.

t. mies joka on unessa ennen kuin pää osuu tyynyyn ja kuorsaan kuulema todella kovaäänisesti

Vierailija
112/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole koskaan tehnyt syntiä eikä pahaa muille, niin omatunto on puhdas ja uni tulee helposti.

t. Ateisti

Vierailija
113/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, joka käyttää tablettia nukahtamiseen! Ja siis on kokeiltu kaikki lääkkeet ja unihygieniat. Olen tullut siihen tulokseen että nukkuminen on psyykkinen juttu enemmän kuin fyysinen, ja pääasia on että rentouttaa itsensä ennen nukkumaanmenoa. Rentoutunut fiilis ohittaa sinivaloteorian.

Mulle saa paasata sinivalosta niin paljon kuin haluaa, mutta pitkän ja vaikean unettomuuden jälkeen aloin oikein miettiä että mihin tilanteisiin nukahdin aiemmin parhaiten? Vastaus: television ääreen.

Se johtuu siitä että saa omat ajatukset pois, ja mielen rauhalliselle automaatiolle. "Uniohjelman" pitää olla riittävän rentoa ja mukavaa. Mun unisarjoina on ollut Frendit, Metsolat, Rintamäkeläiset, sinkkuelämää, sohvaperunat, täydelliset naiset yms.

Usein puoli tuntia sarjaa riittää sängyssä, jolloin saan päivän puuhat pois mielestä ja raukean olon. Sitten kun alan pilkkiä, laitan tabletin pois ja alan nukkumaan.

Uniongelmat on sellainen asia mihin ei voi kukaan ulkopuolinen tulla neuvomaan mikä tapa on se oikea, jos toinen jostain avun saa!

Mulla kulkee tabletti mukana unentuojana joka paikassa. Lomallakin tietää että vaikka olosuhteet ja paikka on vieras, niin iltarutiini on tuttu.

Myönnän olevani tablettiriippuvainen unensaannissa, mutta niin kauan kuin asia ei ole minulle ongelma, niin sen ei pitäisi ketään muutakaan häiritä.

Vierailija
114/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Itse olen myös lievästi uniongelmainen: kun nukahdan, voin nukkua putkeen vaikka 16h ilman ongelmia, mutta nukahtaminen on vaikeaa. Uskoisin että suurin syy tähän on levoton lapsuudenperhe, jossa äiti valvotti iltaisin - en uskaltanut nukahtaa ennen kuin äiti meni humalassa nukkumaan koska pelkäsin että hän sytyttää tupakoinnillaan tulipalon. Yörutiininani oli siis silloin käydä aina äidin nukkumaanmentyä tuulettamassa tupakansavu pois ja sammuttamassa mahdolliset edelleen palavat natsat tai kynttilät.

Kaiken kaikkiaan siis koen stressiä iltaisin ja jännitän nukkumaanmenoa. Keskellä päivää päiväunille voin nukahtaa vaikka minuutissa mutta iltaisin tämä ei onnistu. Iltaisin menee lähes poikkeuksetta ainakin 30 minuuttia, mutta voi mennä tuntikausiakin. Tässä alla listaan omia keinoja jotka ovat auttaneet eri tilanteissa - en suosittele kuitenkaan yhdistelemään lääkkeitä ja alkoholia! (Yhden oluen voi toki melatoniinin kanssa ottaa mutta ei nukahtamislääkkeiden):

- vahva melatoniini (3mg) noin tuntia ennen nukahtamista

- atarax (allergialääke) joka väsyttää

- olut (jonka humalassa on unettava vaikutus) - yksi riittää, ja ykkösolutkin toimii

- pakkoraossa nukahtamislääke (kuten Stella), näihin tottuu tosi nopeasti joten en suosittele käyttämään kuin ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin

- huoneen rentouttaminen -> telkkarit ja tietsikat pois makkarista, tuuletus ja puhtaat petivaatteet, ehkä rentoutusmusaa taustalle

- kevyt fyysinen venyttely ennen unille menoa

- seksi

- suihku mikäli stressi tai ahdistus tulee päälle

- tylsät lastenkirjat joissa ei tapahdu mitään mutta jotka on helppolukuisia (huom. lukuvalon pitäisi olla mahdollisimman himmeä)

- tylsä mobiilipeli himmeänäyttöisillä asetuksilla (paras valoappi jonka olen löytänyt on NightOwl josta itse voi säätää valon kirkkauden ja sinivalon määrän)

- rutiinit ja unirytmi niin että kroppa lopulta "alistuu" nukahtamaan epäsopivaan aikaan

Ohis, mutta luin tässä virheellisesti että "pakaravaossa nukahtamislääke." Ajattelin että onpa erikoinen tapa nukahtaa. Mutta keinonsa kullakin.

Vierailija
115/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan aina heti unta, kun menen nukkumaan. Mutta en saa koskaan nukkua niin myöhään kuin haluaisin saati herätä luonnollisesti. Koska lapsi. Siinä vasta ongelma. Lasken vuosia siihen, että saisi nukkua niin pitkään kuin unta riittää eikä tulla herätetyksi kenenkään toimesta.

Vierailija
116/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha no täähän on uniongelmaisten oma "miksi en laihdu vaikka syön karkkia" ketju...

Miten niin?

Vaikea ymmärtää? Kirjoittajat kertovat tekevänsä iltaisin asioita jotka haittaavat unta ja sitten ihmettelevät miksi he nukkuvat huonosti. Ovatko he geneettisesti erilaisia vai missä vika. Kaikkea on tietysti kokeiltu kerta tai kaksi ja todettu hyödyttömäksi, vähän niin kuin päivän paasto ei laihduttanutkaan 10 kiloa pois, mikä pettymys.

Vierailija
117/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi ihmiset joilla ei ole nukahtamisvaikeuksia, tulevat aina jeesustelemaan. Se on ihan samaa luokkaa, kuin sanoa masentuneelle hyväätahtovasti, että ota nyt vaan itseäsi niskasta kiinni! Tai tulla kertomaan jotain vinkkejä jostain hivenaineista masennuksen hoitona tai muuta höttöä. Mitä te saatte sillä, että tulette pätemään tämmöisiin ketjuihin? Moni nukahtamisongelmainen on aivan varmasti kokeillut systemaattisesti kaikki keinot, mutta kaikilla ne eivät auta. Itse kuulun näihin, jotka käyttävät Netflixiä nukahtamiseen. Minulla on sinivalo päällä, saan hyvin unta näin, nukun täydet tunnit ja herään virkeänä - miksi ihmeessä tämä pitäisi kokea jonakin ongelmana? 

Vierailija
118/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä oletti, että tarvitsee psykologia kun ajatukset pitävät hereillä, mutta kun mulla on niin, että mikä tahansa ajatus pitää hereillä. Myös iloiset ja neutraalit. Ajattelu kun yleensä aktivoi ja piriståä. Jos päästän ajatukset valloilleen sängyssä maatessa, saatan silmät kiinni pohtia virkeänä tuntikausia kaikkea maan ja taivaan väliltä. Enkä siis käsittele siinä mitään ongelmia tai traumoja vaan saatan alkaa pohtia vaikka jotain lehdestä lukemaani kiinnostavaa artikkelia ja sitten olenkin takuulka hereillä.

Mulla myös auttaa tv. Se on tarpeeksi passiivista tekemistä, joten sitä jää vain tuijottamaan enempiä miettimättä ja sitten alkaakin nukuttaa.

Tiedän, mitä tarkoitat. Itse olen kuitenkin kehitellyt erilaisia keinoja syrjäyttää ajatukset, jotka koettavat villiintyä. Joskus hoen mielessäni mantraa, jossa on monia osia ja johon joudun keskittymään täysin, jotta muistan sen oikein. Joskus kuvittelen päähäni kuin etäältä kuuluvan radiolähetyksen; keskustelevia ihmisääniä, joiden sanoista en kuitenkaan saa selvää. Puhe ikään kuin kuuluu kovemmalla volyymilla kuin omat ajatukseni, jotka lopulta luovuttavat. Joskus taas mietin videopelimäistä mustaa neliskanttista aluetta, jossa on hiekkaa. Mielessäni lakaisen sitä hiekkaa pikkutarkasti pois alueelta.

Jos yhtään kiinnostaa kokeilla, netissä on paljon erilaisia mielikuvaharjoituksia, joista voi miettiä itselleen sopivaa.

Mä olen yrittänyt saman tyyppisiä; laskenut alhaalta ylös ja ylhäältä alas, lampaita, norsuja, milloin mitäkin. Joskus olen yrittänyt miettiä mökkilaituria tai hiekkarantaa palmuineen, mitä tahansa rentouttavaa paikkaa. Jossain vaiheessa kuitenkin ajatus lähtee laukkaamaan, joten olen todennut tuon telkkarin katsomisen toimivan minulle paremmin.

Tuollaisten harjoitusten tarkoitus on palauttaa laukkaava ajatus siihen mitä juuri ajattelit. Ihmisen ajatuksen on tehty laukkaaviksi, mutta harhailevaa ajatusta ja keskittymistä voi aina palauttaa takaisin. Se on nimenomaan mindfulnessin idea.

Vierailija
119/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi ihmiset joilla ei ole nukahtamisvaikeuksia, tulevat aina jeesustelemaan. Se on ihan samaa luokkaa, kuin sanoa masentuneelle hyväätahtovasti, että ota nyt vaan itseäsi niskasta kiinni! Tai tulla kertomaan jotain vinkkejä jostain hivenaineista masennuksen hoitona tai muuta höttöä. Mitä te saatte sillä, että tulette pätemään tämmöisiin ketjuihin? Moni nukahtamisongelmainen on aivan varmasti kokeillut systemaattisesti kaikki keinot, mutta kaikilla ne eivät auta. Itse kuulun näihin, jotka käyttävät Netflixiä nukahtamiseen. Minulla on sinivalo päällä, saan hyvin unta näin, nukun täydet tunnit ja herään virkeänä - miksi ihmeessä tämä pitäisi kokea jonakin ongelmana? 

Sun mielestä maailmassa on vain 2 ihmistyyppiä: ne, joilla on nukahtamisongelmia ja ne joilla ei ole? Aika mullistavaa uutinen varmaan mutta jotkut on oikeasti parantuneet nukahtamisongelmistaan neuvoilla joita sinä pidät pätemisenä ja höttönä. Pointtihan on se, että niitä keinoja ei kokeilla, vaan niitä käytetään pitkäjänteisesti pidempi aika. Et sä mitään elämänmuutosta tai parantumista tee päivässä. 

Vierailija
120/143 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä maailmassa on vain 2 ihmistyyppiä: ne, joilla on nukahtamisongelmia ja ne joilla ei ole? Aika mullistavaa uutinen varmaan mutta jotkut on oikeasti parantuneet nukahtamisongelmistaan neuvoilla joita sinä pidät pätemisenä ja höttönä. Pointtihan on se, että niitä keinoja ei kokeilla, vaan niitä käytetään pitkäjänteisesti pidempi aika. Et sä mitään elämänmuutosta tai parantumista tee päivässä. 

Mitä ihmettä näitä samoja neuvoja kannattaa jankata sivulta toiselle, kun moni on jo ilmoittanut, että on kokeillut pitkäjänteisesti näitä keinoja? Sen lisäksi täällä ihmisiä syytetään uhriutujiksi ja verrataan heitä joihin karkkia syöviin laihduttajiin. 

Lisäksi on ihan hyvä tunnustaa, että on olemassa ihmisiä, joille tämä nyt vaan on ongelma, eikä siihen mitkään makkarin tuulettelut pitkäjänteisesti auta. Minusta se on toisen ihmisen halveksimista, tai ehkä parempi sana olisi alentamista. Joillain on se vuorokausirytmikin todella aivan eri kuin ''tavallisilla'' ihmisillä. Täällä on sivukaupalla jankattu sitä, että tahallaan vaan ollaan kokeilematta kaikkia keinoja, ei kokeilla tarpeeksi kauan tai että tästä tehdään tahallaan ongelma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä