Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla kestää nukahtaminen keskimäärin pari tuntia

Vierailija
29.07.2018 |

Katselen yleensä sängyssä tabletilta jotain sarjaa kunnes alan pilkkimään, sitten kokeilen nukkumista. Usein käy niin, että väsymyksestä huolimatta en pysty kuitenkaan nukahtamaan, katselen uudelleen sarjaa ja valvon pikkutunneille asti. Herään siinä seitsemän aikaan huolimatta siitä olenko nukahtanut puolilta öin tai neljältä aamuyöllä.

Mites muilla? Onko nukahtamisongelmia?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi kirja mullakaan... Liikaa tilaa omille ajatuksille.

T. 13 muistaakseni

Mikäs niissä ajatuksissa on vikana?

Vierailija
22/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo varmaan uniongelmattomalla neuvoa että ole ajattelematta, käytä sinivaloa jne. Omalla kohdalla vaan ei toimi. Pakko nollata ajatukset keinotekoisesti.

Kommentoin tuolla aikaisemmin siitä, että tabletin raahaaminen sänkyyn ei välttämättä ole paras keino. Olen uniongelmainen. En näe sarjojen katselua ajatusten nollaamisena, mutta jos joku saa unta siitä huolimatta, niin mikä estää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ASMR videoita, saisit ajatukset jonnekin muualle. Nykyään nukahdan 10-15 minuutissa, ennen olin myös tuollainen vatvoja iltaisin.

Vierailija
24/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ajatukset synkkiä yön pikkutunteina.. traumoja ym. joita mieluummin mietin muina ajankohtina.

Vierailija
25/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin toimii kirjan lukeminen. Se saa omat murheet pois mielestä pyörimästä, kun keskittyy vaikka Kalle Päätalon naishuoliin. :) Ja sitten alkaakin jo nukuttaa. Tietenkään ei kannata lukea mitään liian jännittävää tai isompia tunnekuohuja herättävää tekstiä.

Jos kirja ei nukuta, niin sen avulla on ainakin mukavampi valvoa eikä aika mene ihan hukkaan.

Sitten on sitä delta-musiikkia jota voi kuunnella esim. YouTubesta, sen pitäisi nukuttaa.

Vierailija
26/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo varmaan uniongelmattomalla neuvoa että ole ajattelematta, käytä sinivaloa jne. Omalla kohdalla vaan ei toimi. Pakko nollata ajatukset keinotekoisesti.

Kävikö mielessä että neuvojan omat uniongelmat saattoivat olla samanlaisia ja ratketa niillä ohjeilla? Kommenttisi on typerä, yhtä hyvin voisit sanoa että helppohan se on neuvoa terveitä elämäntapoja jos itse elää terveesti, tai helppojan se on olla lääkäri jos itse ei ole sairas. Kuule, jonkun ne neuvot täytyy antaa, ja yleensä hyviä neuvoja ei saa niiltä jotka eivät ole ratkaisseet ongelmiaan. 

Se ei ole mitään ajatusten nollaamista täyttää mieltä ulkoisella hälyllä. Se on asian välttelyä. Käsittele ne ikävät ajatukset joita et halua kohdata. Jos et kestä olla itsesi kanssa, sinulla on ongelma, ja sarjojen katsomisen sijaan ongelman tarkastelu voisi olla pitkällä juoksulla parempi ratkaisu. Ehkä käynti psykologilla olisi paikallaan. Kuulostaa joka tapauksessa siltä ettet voi hyvin eikä elämäsi ole kunnossa.

Just. Ninäpä se vasta tasapainoiselta ja empaattiselta ihmiseltä kuulostatkin. Hirveä purkautuminen kun joku ei jaekaan näkemyksiäsi.

Vierailija
27/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valaistunut uniongelminine siihen asiaan, että rytmi pitää säilyttää. Sänkyyn kymmeneltä, meltoniini, ja sitten kirjan lukemista. Tällä rytmityksellä nukahdan yleensä tunnissa.

Ennen katsoin myöhään telkkaria, ja pyörin sitten tuntikausia sängyssä.

Nyt helle verottaa hyvää rytmiä, ja joudun odottamaan, että asunto edes hieman viilenee, ennen kuin menen sänkyyn. Mutta toivottavasti tämä on vain väliaikaista.

Vierailija
28/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.

Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap

No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.

Kuten jo sanoin, kaikki noi konstit on kokeiltu moneen kertaan ilman mainittavaa apua. Ei mua tämä nukkumarytmi oikeastaan suuremmin edes haittaa. Se on mikä on, ja sitä ei saa muuttumaan ns normaaliksi. Mun äitini ja mummoni on ihan samanlaisia. Sukuvika kai. Ap

Ai jaa, minä sain käsityksen että makaat sängyssä odottamassa unta. Elämäntapamuutoksia ei kannattaisi muuten jättää kokeiluiksi, vaan harjoittaa niitä sinnikkäästi useamman viikon ja kuukauden ajan. 

Vierailija
29/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo parikymmentä vuotta ollut tapana että sängyssä ei tehdä muuta kuin nukutaan ja rakastellaan. Ei siis katsota telkkaria, ei lueta, ei nettailla, ei kuunnella radiota, ei mitään oheistoimintoja.

Uskon vahvasti että tuo on vaikuttanut siihen että kummallakaan ei ole ollut mitään uniongelmia koskaan. Keho yhdistää niin vahvasti sängyn ja nukkumisen toisiinsa että kun käy sänkyyn ja haluaa nukahtaa, uni tosiaan tulee muutamassa minuutissa.

Vierailija
30/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ASMR videoita, saisit ajatukset jonnekin muualle. Nykyään nukahdan 10-15 minuutissa, ennen olin myös tuollainen vatvoja iltaisin.

Eiiii mä en voi sietää niitä😱 mulla riipii hermoja se kuiskuttaminen ja paperien rapistelu ja sively ja mitä kaikkea ne tekeekään niissä, sorry. Ei ole yhtään mun juttu. Ap

Vierailija
31/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkanut kuunnella äänikirjoja tai podcasteja sängyssä, samalla voi pitää silmät kiinni niin unikin tulee helpommin kuin sarjoja katsellessa.

Vierailija
32/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile klassista kirjan lukemista. Parempi silmille, aivoille ja yöunelle.

Vierailija
33/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävikö mielessä että neuvojan omat uniongelmat saattoivat olla samanlaisia ja ratketa niillä ohjeilla? Kommenttisi on typerä, yhtä hyvin voisit sanoa että helppohan se on neuvoa terveitä elämäntapoja jos itse elää terveesti, tai helppojan se on olla lääkäri jos itse ei ole sairas. Kuule, jonkun ne neuvot täytyy antaa, ja yleensä hyviä neuvoja ei saa niiltä jotka eivät ole ratkaisseet ongelmiaan. 

Se ei ole mitään ajatusten nollaamista täyttää mieltä ulkoisella hälyllä. Se on asian välttelyä. Käsittele ne ikävät ajatukset joita et halua kohdata. Jos et kestä olla itsesi kanssa, sinulla on ongelma, ja sarjojen katsomisen sijaan ongelman tarkastelu voisi olla pitkällä juoksulla parempi ratkaisu. Ehkä käynti psykologilla olisi paikallaan. Kuulostaa joka tapauksessa siltä ettet voi hyvin eikä elämäsi ole kunnossa.

Onhan tuo hyvä neuvo, paitsi että elämän ongelmat ovat joskus sellaisia että niihin ei vain löydy ratkaisua vaikka kuinka psykologilla kävisi, tai niiden ratkaiseminen ei ehkä edes ole mahdollista. Jos sellaiset murheet, joille ei voi mitään, vaivaavat keskellä yötä ja estävät nukkumisen, on viisainta yrittää ajatella jotain muuta.

Vierailija
34/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Ninäpä se vasta tasapainoiselta ja empaattiselta ihmiseltä kuulostatkin. Hirveä purkautuminen kun joku ei jaekaan näkemyksiäsi.

Mikä tossa oli susta purkautumista tai epäempaattista? Taisi kolahtaa? vähän hassulta kuulosta minustakin ettei ihmiset kestä omia ajatuksiaan ja pitää täyttää hiljaiset hetken jollain. Ekaa kertaa kuulen että joku tekee niin ja teitä ilmoittautui aika monta? 

Vierailija
35/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tabletissa voi säätää valon silmäystävälliseksi eli lämpimän spektrin puolelle. Ja sekin vielä himmeäksi.

Vierailija
36/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kestää myös ainakin pari tuntia nukahtaa ja aina telkkua katsellen, koska muuten ajattelen asioita, jotka estävät unen tulon.

Vierailija
37/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo hyvä neuvo, paitsi että elämän ongelmat ovat joskus sellaisia että niihin ei vain löydy ratkaisua vaikka kuinka psykologilla kävisi, tai niiden ratkaiseminen ei ehkä edes ole mahdollista. Jos sellaiset murheet, joille ei voi mitään, vaivaavat keskellä yötä ja estävät nukkumisen, on viisainta yrittää ajatella jotain muuta.

Niin, kaikkea ei voi ratkaista. Voi yrittää löytää tasapainon ja mielenrauhan ja opetella hyväksymään ajatukset, olla takertumatta niihin, laittaa ne sivuun, päättää tietoisesti ajatella jotain muuta. Toki voi myös ihan vaan torjua kaiken ja pitää itsensä mahdollisimman kiireisenä joka hetki.

Vierailija
38/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty ees kattomaan mitään, koska nukahan saman tien ihan sama mikä kellon aika on, onko aamu vai ilta oonko just nukkunu 10 tuntia vai 0 tuntia. :D

Mul ei oo koskaan ollu tollasta et mun pitäis kokeilla nukkumista, paremminki mun täytyy yrittää pysyä hereillä jos vaikka haluaisin vielä valvoa, niin usein nukahdan "liian aikasin" just vaikka jos luen jotain niin ikinä en pääse lukemaan kunnolla ku oon jo nukahtanut.

Mut oon huomannu et jos elämä on aktiivista niin sillon on levottomampi osittain ja nukahtaminen on vähän hitaampaa ku muuten. Mut herään aina silti automaattisesti aikasin , koska oon aamu-ihminen.

Vierailija
39/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.

Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap

No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.

Kuten jo sanoin, kaikki noi konstit on kokeiltu moneen kertaan ilman mainittavaa apua. Ei mua tämä nukkumarytmi oikeastaan suuremmin edes haittaa. Se on mikä on, ja sitä ei saa muuttumaan ns normaaliksi. Mun äitini ja mummoni on ihan samanlaisia. Sukuvika kai. Ap

Ai jaa, minä sain käsityksen että makaat sängyssä odottamassa unta. Elämäntapamuutoksia ei kannattaisi muuten jättää kokeiluiksi, vaan harjoittaa niitä sinnikkäästi useamman viikon ja kuukauden ajan. 

Ei, aloituksessa kerroin miten toimin. Myöhemmin kommentoin sitä, että kamalinta on se makaaminen ja unen odottaminen jota lapsena jouduin monesti tekemään. Ja vielä kerran, näitä unihygieniajuttuja on kokeiltu, _kuukausien ajan_ , ei vain muutamia kertoja.

En kaipaa näitä samoja neuvoja uudestaan ja uudestaan, ymmärrän kyllä että moni tarkoittaa hyvää niitä antaessaan. Ap

Vierailija
40/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Jos uni ei tule 20 minuutissa, niin pitää nousta ylös ja mennä vaikka eri huoneeseen lukemaan kirjaa. Nukkumaan sitten vasta, kun oikeasti väsyttää.

Jos menet sänkyyn ennen aikojaan, niin saatat nukahdella muutaman sekunnin mittaisia pätkiä ja piristyt entisestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi