Pitäisitkö down-lapsen?
Tuli tuosta Vettenterä-jutusta mieleen.
Pitäisitkö down-lapsen, jos kromosomivirhe huomattaisiin ajoissa?
Vettenterähän on tiennyt ja mun mielestä kertoo paljon ihmisen vastuuttomuudesta valita noin. Kuka tekee tietoisesti vammaisen lapsen?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Down-lapset ovat yleensä aurinkoisia ja positiivisia <3
Toisin kuin me monet nurisijat täällä :/
Totta. Miettisin ehkä sitä, että mitä hänelle sitten tapahtuu, kun olen vanha, enkä jaksa enää hoitaa. Tai kun kuolen. Loppuelämä laitoksessa.
Kuten on jo aiemmin todettu, laitokset on jo lähes kokonaan lopetettu. On toisenlaisia asumisratkaisuja. Lapsella on oikeus päästä pois lapsuudenkodista, kun ei enää ole lapsi
.Ei kenenkään tarvitse vanhana enää lapsiaan hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä porukkaa täällä! tietämättömyys kehitysvammaisuudesta näiden kirjoitusten perusteella on ala-arvoista.
Vammaisen vastakohta ei ole terve, vamma ei ole sairaus.
Sävy miten osa down-tyyppeistä on kommentoinut... -ei sanoja.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan kehitysvammaisuuteen, cp-vammaisuuteen jne.. kuuluisi mielestäni jo ihan yleis-sivistykseen tänä päivänä🤔Olet typerä. Down ei ole "normaali". Hänen elämänsä voi, huom VOI, olla hyvinkin hankalaa. Kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa/pysty/halua huolehtia ihmisestä, joka on henkisesti 5v tasolla, mutta kooltaan aikuinen. Ei mulla ole mitään downeja tai muita kehitysvammaisia vastaan, mutta itse en kykenisi pitämään sellaisesta lapsesta huolta. On myös eri asia näkyykö kehitysvamma henkisesti vai pelkästään fyysisesti.
Kehitysvamma on aina älyllinen vamma.
Koska odotin kovasti toivottuja ja hoidoilla tehtyjä kaksosia, en halunnut muita seulontoja kuin senaikaiset tavalliset ultrat. En olisi halunnut tietää, jos toinen olisi ollut down tai muu vammainen, koska keskeytys olisi merkinnyt luultavasti kummankin menetystä ja siis sen mahdollisuuden tuhoutumista, että olisin ikinä saanut lapsen.
Sitä en osaa ajatella, että jos olisin odottanut vain yhtä ja hänet olisi _luultavasti_ todettu downiksi. Eikä minun tarvitsekaan.
En tiedä suhdelukua nyt, mutta ei ole edes kauaa, kun seulontojen perusteella abortoitujen eli downeiksi "todettujen" mutta kuitenkin terveiden sikiöiden abortoitujen lukumäärä oli suurempi kuin oikeasti downien.
En pitäisi, en jaksaisi arkea enkä taistelua etuuksien kanssa. Myös parisuhde olisi lujilla, tutkimusten mukaan 70-90 % vammaisten lasten vanhemmista eroaa. Ymmärrän tämän hyvin, sillä elämä on vammaisen kanssa todella raskasta.
Suoraan sanoen en ymmärrä Vettenterän valintaa. Hän kärsii mielenterveysongelmista muutenkin, miten jaksaa vielä vammaisen lapsen asioiden hoitamisen tuohon päälle.
Lapsen parasta ajatellen en pitäisi, vaikka se itsestäni varmasti pahalta tuntuisikin.
Kehitysvammaistenhoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Down-lapset ovat yleensä aurinkoisia ja positiivisia <3
Toisin kuin me monet nurisijat täällä :/
Totta. Miettisin ehkä sitä, että mitä hänelle sitten tapahtuu, kun olen vanha, enkä jaksa enää hoitaa. Tai kun kuolen. Loppuelämä laitoksessa.
Kuten on jo aiemmin todettu, laitokset on jo lähes kokonaan lopetettu. On toisenlaisia asumisratkaisuja. Lapsella on oikeus päästä pois lapsuudenkodista, kun ei enää ole lapsi
.Ei kenenkään tarvitse vanhana enää lapsiaan hoitaa.
Ok, siinä tapauksessa pitäisin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hänen pitäisi syntyä tänne kärsimään?
Miksi luulet, että kärsisi?
En pitäisi jos riittävän nuorena sikiönä selviäisi. Jos ehtisi syntyä ennen kuin huomataan niin toki pitäisin.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä porukkaa täällä! tietämättömyys kehitysvammaisuudesta näiden kirjoitusten perusteella on ala-arvoista.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan kehitysvammaisuuteen, cp-vammaisuuteen jne.. kuuluisi mielestäni jo ihan yleis-sivistykseen tänä päivänä🤔
Moni ei tosiaa tiedä. Ihan ihmeellisiä kuvitelmia monella.
Vastatkaa joku, miten ja missä ne downit elää kun vanhemmat on kuolleet tai itse jossain laitoksessa?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi tutustumaan kehitysvammaisuuteen, cp-vammaisuuteen jne.. kuuluisi mielestäni jo ihan yleis-sivistykseen tänä päivänä🤔
CP-vamma on lievimmillään hieman heikentynyt koordinaatio tai juuri ja juuri huomattavat kävelyvaikeudet. Pahimmillaan toki vakava vamma. En silti lähtisi vertailemaan näitä keskenään, koska down on aina down.
Äläkä puhu yleissivistyksestä, jos et osaa kirjoittaa sitä edes oikein.
En pitäisi. Todella itsekästä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hänen pitäisi syntyä tänne kärsimään?
Sä et tunne yhtään down-ihmistä. Eivät he kärsi.
En pitäisi. En kyllä pitäisi tervettäkään.
Pitäisin luultavasti. Aika vahva syy saisi olla, että aborttiin suostuisin, sikiöllä pitäisi olla vakavia rakennepoikkeavuuksia ja pieni selviytymismahdollisuus.
Millä perusteella down-vauvan pitäminen on itsekästä?
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa joku, miten ja missä ne downit elää kun vanhemmat on kuolleet tai itse jossain laitoksessa?
Ihan samoin kuin muillakin lapsilla. Jos vanhemmat kuolevat joku sukulainen ottaa heidät tai sijoitetaan tai adoptoidaan johonkin perheeseen. Aikuinen down tietenkin asuu omassa kodissaan. Ihan ihmisen taidoista ja kyvyistä riippuen omassa yleensä vuokratussa asunnossa tai autetussa tai ohjatussa ryhmäkotityyppisessä. Oma huone vähintäänkin, mutta voi olla myös erillinen asunto. Joku tarvitsee paljon apua ja joku taas vain vähän ohjausta. Ei siis down henkilökään jää aikuisena enää omien vanhempiensa kanssa asumaan. Tosin tiedän tapauksen, jolloin down aikuinen oli se, joka huolehti iäkkäästä vanhemmastaan.
Pakko vastata ihan julmasti ja rehellisesti, että en pitäisi.
Voisko joku lyhtesti kertoa minkälainen on keskiverto down? Mulla ei oo mitään tietoa asiasta.