Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Paljon enemmän ainakin meillä on lapsettomilla menoja kuin perheellisillä. Perhellisillä harvoin on aikaa muuhun kuin niihin lasten menohin ja jos on kaksi vanhempaa hoitamassa kuljetusrumbaa, niin ei ole mitään väliä onko illan töissä tiistaina vai keskiviikkona. Samoin viikonloppujen kanssa paljon enenmmän soviteltavaa on lapsettomilla, joilla aika usein on viikonloppumenoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsiperheen äiti joutuu kesäisin ottaa palkatonta, kun lasta ei voi hoidottakaan jättää ja muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mutta kiva, jos joku lapseton pääsee jumpalle lomallaan kun huvittaa.
Koetko oikeasti niin, että toisen työntekijän pitää joustaa omaa lomaansa sen takia, että jollakin toisella työntekijällä on lapsi? Eiköhän se ole sen lapsellisen itse huolehdittava, ei kenenkään muun vastuulla.
Tarkoitan sitä, että jos se palkaton on pakko ottaa, niin eihän se tasaa mitenkään sitä työntekijämäärää töissä. Jos töissä tarvitaan esim. 10 henkeä per kuukausi ja se yyhoo ei saa sitä heinäkuuta vapaaksi, että saisi hoidettua muksunsa, niin sehän on sen kesäkuun oikean lomansa ja myös heinäkuun palkatta, koska ei voi jättää lasta yksin. Eli heinäkuussa ne 9 muuta painaa kovempaa työtä koska kukaan ei voinut joustaa.
Palkatonta ei ole pakko antaa, eli ei niitä noin vain oteta. Miksi heinäkuun palkalla ei voi palkata lastenhoitajaa jos se olisi varaa pitää palkattomanakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa huomaa miten monella äidillä/isällä pää pehmenee eikä ole kykenevä järkevään ajatteluun sen jälkikasvun osalta. Maailma on täynnä lapsia, ei mulla kiinnosta se sun lapsesi, ei se ole mulle millään tavalla merkityksellinen, vaikka ymmärrän että omille vanhemmilleen on. Ei mulla kiinnosta miten aiotte lomanne järjestää, kun ei se vaikuta mun elämään. Minä pidän oman lomani heinäkuussa jos on mun vuoro pitää se heinäkuussa.
Ymmärrätkö edes sitä että olisist kusessa jos lapsien syntyminen olisi loppunut sinuun, eli olisit maailman nuorin ihminen?
Mitä sä selität??? Nyt menee kevyen överiksi
Eli meni yli hilseen. Keroo aika paljon sinusta ja sinun ymmärryksen tasosta.
PS. Elämä ei jatku jos tähän yhteiskuntaan ei synny lapsia. Yllätyitkö?
Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsiperheen äiti joutuu kesäisin ottaa palkatonta, kun lasta ei voi hoidottakaan jättää ja muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mutta kiva, jos joku lapseton pääsee jumpalle lomallaan kun huvittaa.
Koetko oikeasti niin, että toisen työntekijän pitää joustaa omaa lomaansa sen takia, että jollakin toisella työntekijällä on lapsi? Eiköhän se ole sen lapsellisen itse huolehdittava, ei kenenkään muun vastuulla.
Tarkoitan sitä, että jos se palkaton on pakko ottaa, niin eihän se tasaa mitenkään sitä työntekijämäärää töissä. Jos töissä tarvitaan esim. 10 henkeä per kuukausi ja se yyhoo ei saa sitä heinäkuuta vapaaksi, että saisi hoidettua muksunsa, niin sehän on sen kesäkuun oikean lomansa ja myös heinäkuun palkatta, koska ei voi jättää lasta yksin. Eli heinäkuussa ne 9 muuta painaa kovempaa työtä koska kukaan ei voinut joustaa.
Tai ta ei anna palkatonta ja yh saa kirjalliset varoitukset luvattomista rokulipäivistä ja huomaa olevasa työtön.
Sitä lasta ei edelleenkään voi jättää yksin, joten sitten se yyhoo irtisanoutuu. Monella monella alalla on huutava työvoimapula, esim. omallani.
Tai sitten yh käyttää heinäkuun palkkansa lapsenvahdin palkkaamiseen.
Joillakin ei tunnu olevan realistista kuvaa toisten elämän haasteista. Kovat "minä arvot" paistaa läpi.
Niin, lapseperheisillä, jotka haluavat että lakia rikotaan heidän vuokseen.
Mammat kuvittelee että kun ovat lisääntyneet kuin elukat konsanaan se tekee heistä jumalasta seuraavia pyhimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, te lapsettomat, miten ja milloin olette viimeksi lasten saamisen jälkeen huomioineet lapsettoman työkaverin toiveita?
Siis lapselliset, miten olette huomioineet jne
Jokaisena uutena vuotena, vappuna sekä juhannuksena olen töissä. Olen myös viikonloppuisin usein lauantaisin iltavuorossa ja sunnuntaina aamussa, jolloin sinkut pääsevät terassille illaksi istumaan ja selviävät sunnuntaiksi iltavuoroon.
Tänä vuonna jaoin kesälomani, kesäkuussa 2 viikkoa, 2 viikkoa syyskuussa.
11 vuotta töissä samassa paikassa, 2 heinäkuuta lomalla, toinen omasta ehdottomasta tarpeesta (ne lapset). Eikä kyllä ollut mitään ongelmaa saada sitä heinäkuun lomaa silloin, esimieskin ymmärsi tilanteen ja tiesi minun jatkuvat joustamiset.
Hyvä aloitus ja paljon puolesta ja vastaan. Hommatkaa (niin perheelliset, kuin lapsettomatkin) sellainen duuni, joka käy arkenne aikatauluihin. Kesäloma, ihan se ja sama milloin sitä viettää, jos lapset ovat alle kouluikäisiä, heillä on mahdollisuus olla päiväkodissa vaikka koko kesä, ainahan voi pitää vaikka toukokuun lomaa lasten kanssa, silloinkin on jo huvipuistot yms auki. Jos lapset kouluikäisiä, niin eikun vain leireille ja huvipuistoihin yms. Avuksi kummit, mummi jne. Ei nämä ole kuin järjesteltävissä olevia asioita, mutta kun perheelliset haluaa sen heinäkuun lomaa ja piste. Ja joo, kohta on joku totaali yh nillittämässä, että kaikki tukiverkostot on 500 km päässä ja olen yksin 7 lapsen kanssa ja työtä on tehtävä kolmessa vuorossa ja pienintä imetän yöt ja yhyy, mutta oikeasti järki käteen ihmiset! t. Äiti
Aamuvuorot on hirveitä. Kamalimpia ilta-aamu. Yöt on parhaita. Meillä kyllä ihan toivotaan pyhävuoroja, niitä lapsettomia aina tyrkyllä tuplapalkalla.
Usein kuulee, kuinka äidit ovat parempia työntekijöitä, koska ovat lastensa vuoksi niin hirmuisen hyviä organisoimaan ja olemaan tehokkaita ym. Tämän ketjun perusteella (lähes kaikilla) äideillä on juuri noissa taidoissa puutteita ja tarvitsevat (lapsettomien) työkavereidensa apua saadakseen arkensa järjestettyä. Niin huvittavaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen listoja kolmivuorotyöläisille enkä muista milloin jonkun toive olisi jäänyt toteutumatta oli lapseton tai lapsellinen. Minusta listojen tekijä on joko osaamaton jos ei kykene tuohon tai sitten työntekijöitä on liian vähän/ei oteta sijaisia. Meillä onnistuu myös vuorojen vaihto lyhyellä aikavälillä ja lomat saa käytännössä kaikki siihen mihin ne on toivottukin. Koko työyhteisö on tyytyväinen listoihin ja työilmapiiri on hyvä.
Olisipa itselläkin noin hyvin tilanne. Mulla on kuitenkin niin, että tarvitsen aamuvuoroon kolme tyyppiä. Kolme perheellistä "tarvitsee" tämän viikon aamuvuorot. Ensi viikolla kolmella muulla perheellisellä on se viikko, kun he "tarvitsevat" aamuvuorot. Seuraavalla viikolla olisi taas näiden ekan viikon kolmen perheellisen "tarve" pelkälle aamuvuorolle. Se ei vaan oo mahdollista laittaa niille niiden haluamia aamuvuoroja niin, että lapsettomat ei siitä kärsisi tai et meininki ois edes jollakin tasolla tasapuolista. Ja nä lapsettomat nimenomaan ovat toivoneet, että hekin saisivat aamuvuoroja.
Eli ne haluavat tehdä aamuvuoro joka toinen viikko ja ilta/yö vuoro joka toinen viikko? Eli puolet enemmän aamuvuoroja kuin normaalisti olisi?
En ymmärrä ongelmaa. Sullahan on viikolle 3 aamuvuorolaista ja 3 iltavuoro/yövuorolaista ja ne sitten vaihtavat paikkaa seuraavaksi viikoksi. Tämän lisäksi sulla on ne lapsettomat, jotka voivat kaikkina viikkoina tehdä käytännössä haluamiaan vuoroja, koska illat ja aamut on näille 6 perheelliselle jo "nakitettu".
Lapset kasvaneet aikuisiksi ja muuttaneet pois kotoa. Teen oikein mielelläni ilta- ja viikonloppuvuoroja. Ja olen sen sanonutkin. Iltavirkkuna olen paljon tehokkaampikin iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Usein kuulee, kuinka äidit ovat parempia työntekijöitä, koska ovat lastensa vuoksi niin hirmuisen hyviä organisoimaan ja olemaan tehokkaita ym. Tämän ketjun perusteella (lähes kaikilla) äideillä on juuri noissa taidoissa puutteita ja tarvitsevat (lapsettomien) työkavereidensa apua saadakseen arkensa järjestettyä. Niin huvittavaa 😂
Mä tapaan aina mainostaa itseäni hyvänä työntekijänä (olen parin alle kouluikäisen äiti), koska tuun enemmän kuin mielelläni maanantaisin tai lomien jälkeen töihin ja töissä viihdyn hyvin, kun ei tarvitse selvitellä lasten riitoja ja takuta sellaisista asioista, kuten "miksi hampaat pitää pestä?" (toistettuna joka jumalan ilta ja aamu vuosien ajan) jne. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen listoja kolmivuorotyöläisille enkä muista milloin jonkun toive olisi jäänyt toteutumatta oli lapseton tai lapsellinen. Minusta listojen tekijä on joko osaamaton jos ei kykene tuohon tai sitten työntekijöitä on liian vähän/ei oteta sijaisia. Meillä onnistuu myös vuorojen vaihto lyhyellä aikavälillä ja lomat saa käytännössä kaikki siihen mihin ne on toivottukin. Koko työyhteisö on tyytyväinen listoihin ja työilmapiiri on hyvä.
Olisipa itselläkin noin hyvin tilanne. Mulla on kuitenkin niin, että tarvitsen aamuvuoroon kolme tyyppiä. Kolme perheellistä "tarvitsee" tämän viikon aamuvuorot. Ensi viikolla kolmella muulla perheellisellä on se viikko, kun he "tarvitsevat" aamuvuorot. Seuraavalla viikolla olisi taas näiden ekan viikon kolmen perheellisen "tarve" pelkälle aamuvuorolle. Se ei vaan oo mahdollista laittaa niille niiden haluamia aamuvuoroja niin, että lapsettomat ei siitä kärsisi tai et meininki ois edes jollakin tasolla tasapuolista. Ja nä lapsettomat nimenomaan ovat toivoneet, että hekin saisivat aamuvuoroja.
Eli ne haluavat tehdä aamuvuoro joka toinen viikko ja ilta/yö vuoro joka toinen viikko? Eli puolet enemmän aamuvuoroja kuin normaalisti olisi?
En ymmärrä ongelmaa. Sullahan on viikolle 3 aamuvuorolaista ja 3 iltavuoro/yövuorolaista ja ne sitten vaihtavat paikkaa seuraavaksi viikoksi. Tämän lisäksi sulla on ne lapsettomat, jotka voivat kaikkina viikkoina tehdä käytännössä haluamiaan vuoroja, koska illat ja aamut on näille 6 perheelliselle jo "nakitettu".
Et siis lukenut yhtään. Nämä lapsettomat nimenomaan toivoivat myös aamuvuoroja mutta eivät ole niitä saaneet koska joku on lisääntynyt. Yllä on hyvä pointti siitä että kaikki on järjestältävissä ja työkaverit ei voi tehdä niitä vuoroja mitä sä et halua koska sulla on lapsi. Mä itse joustan mielelläni jos voin koska perheelliset on aina joustaneet takas meillä. Meillä töissä onneksi tällainen puuttuu ja jos joustoa pyydetään niin sitä annetaan kyllä. Mutta kukaan ei koskaan ole käyttänyt korttia ”mulla on lapsi sulla ei”.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien elämä on helpompaa. Sen huomaa siitä, kun itse on perheellinen, ja kuuuntelee lapsettomien ihmisten valitusta täysin turhista, pinnallisista ongelmistaan.
Joistakin ihmisistä vaan huomaa ,että ovat päässet vähän liian helpolla ja kaikki tehdään vain itseä varten.
Älä syytä muita ihmisiä huonoista valinnoistasi. Kukaan tuskin pakotti sinut tekemään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan ymmärtänytkään, koska selkeästi et ole lukenut/sisäistänyt kaikkea kirjoittamaani. Nämä lapsettomat haluavat myös näitä aamuvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat voi pitää turpansa kiinni. Heillä esim jää palkasta paljon enemmän omaan käyttöön kuin perheellisillä. Ja vapaa-aikansa voi vaikka nukkua kokonaan.
Mitä rutiset ? !
Kuka käski niitä rääkyviä riippakivejä riesoikseen hankkia. Kyllä sitä hullu saa olla, muttei tyhmä sentään.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos meillä mennään tam3/7 sheemalla, olipa lapsellinen tai lapseton. Lomat kiertää, niitä saa vaihdella jos haluaa, mutta kaikilla on mahdollisuus pitää lomansa kierron mukaan.
Toki lapselliset jaksaa marista viikonloppuiltoja ja jos se kesäloma sattuu kerran kuuteen vuoteen huonommalle ajalle. Mutta antaa marista.
Edellisessä paikassa lapselliset jyräsivät. Olin ainoa lapseton, ainoa joka teki ylitöitä (sairaslomien sijaisuudet) ja ainoa joka ei sairastellut kuukausittain. Sineppä jäivät märisemään.
Jos olisin työnantaja, ottaisin ennen lapsettomia kuin lapsellisia. Ja niinhän ne työnantajat tekisivätkin, jos laki ei muuta määräisi - tuskin kukaan itkee, jos hankala mammahenkilösanoa päättää lähteä lätkimään, kun ei enää saakkaan jyrätä vuorolistaa.
Olisit voinut vähän avata tuota tam3/7. Kuinkahan moni tietää mikä se on jos ei ole ko sheeman noudattaja.
Onpa kummallisia työntekijöitä teillä! Meillä on iltavuoroista (14.30-22.00) suorastaan kilpailu ja itsekin haluaisin tehdä pelkästään niitä.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan ymmärtänytkään, koska selkeästi et ole lukenut/sisäistänyt kaikkea kirjoittamaani. Nämä lapsettomat haluavat myös näitä aamuvuoroja.
Niin? Miksi et laita heille niitä kun sulla on koko ajan ne jommatkummat 3 perheellistä illoissa/öistä? Tokihan ne lapsettomatkin tekevät myös iltaa ja yötä eikä vaan aamua. Vai haluatko kaikki lapsettomatkin aamuun joka päivä? Yksi vaihtoehto on myös muokata työvuoroja. Joku voi tulla johonkin "välivuoroon".
Meillä eniten "vuoroista" nillittävät perheettömät n. 30v naiset. Ja huvittavinta on se, että kyseessä on sellainen ala, missä ei tehdä viikonlopputöitä ja ne "vuorotkin" on lähinnä sitä, että muutaman henkilön pitää olla tavoitettavissa aspassa kuuteen asti arkisin ja lisäksi noin 3 ihmistä päivässä on korvamerkattu neljään asti, eli ettei voi sinä päivänä käyttää liukumaa ja lähteä aiemmin. Tämä "vuoro", jompikumpi näistä, osuu siis kohdille keskimäärin kerran kahdessa viikossa. Loma-aikohin voi sattua jopa kerta viikkoon tuollainen neljän vuoro ja seuraavalle viikolle klo kuuden vuoro jne. Perheellisillä ei ole ollut ongelmaa tämän kanssa, mutta jeesus sitä osan porukasta kitinää, kun tälläinen ilkeä ja kammottava "vuoro" isketään sekoittamaan heidän päiväohjelmaansa ja kahvakuulatreeni pitääkin tehdä vasta illemmalla eikä heti klo 15. Sinä yhtenä päivänä 14 päivän aikajaksolla.
Huomaa hyvin, että nämä ihmiset eivät ole ikinä olleet vuorotöissä. Eniten ovat kuitenkin vaatimassa joustoja asian suhteen ja naputtamassa siitä, miten vuorot nyt jaetaan. Aiemmin saimme itse valita vuoromme. Tietyt tyypit (nämä valittajat) ottivat liian harvoin tai odottivat, että lista oli jo plokattu lähes täyteen ja jättivät sitten ottamatta enempää kuin joku 1-2 vuoroa. He myös välttelivät aina perjantaivuoroja. Asiasta sanottiin ja keskusteltiin noin vuoden aikana monta kertaa, ei auttanut. No sitten esimiehet alkoivat tehdä ne vuorot ja ai sitä marinaa mikä siitä(kin) syntyi. Koskaan ei ole hyvä joidenkin mielestä.