Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Niimpä.Töissä on samat säännöt lapsellisia ja lapsettomilla.Perhevapaat ja lapsen sairastuminen erikseen...Ei se Nixopetterin sähly kuulu työnantajalle...
Eikä muiden kuulu joustaa että Nico-Liisa tai Maisa-petteri pääsee johonkin. Se on niiden kakaroiden hankkijoiden ongelma miten saavat 24 :stä tunnista revittyä 26-XX tuntia vuorokauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
Usko tai älä, mutta meillä lapsettomillakin on perhe ja oma elämä.
Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.
Aina tämä menee tähän, että lapsettomien perustelut ovat lapsellisia.
Lapsellisten perustelutko ei? Itse tehty lapset ja sitten vaaditaan etuoikeuksia! Lapsilisä vasta vitsi onkin ja siihen päälle vielä pitäisi saada erivapauksia. Vastuutonta, mukavuudenhaluista ja suorastaan itsekästä.
Minulla on puoliso, jonka kanssa haluan viettää aikaa, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen, mutta ne eivät ole ilmeisesti sitten taas mitään kun eihän avioliitto ole pyhää tosirakkautta ja vanhuksetkin voi dumpata hoitokotiin (vaikka se vanhuuden turva on kyllä ollut lapsia tehneiden tärkeä argumentti meitä pahoja veloja kohtaan). Haluaisin myös tietää, miksi minun työni ja sen kautta ansaittu vapaa-aikani on arvottomampaa siksi, että en ole lisääntynyt? Tekeekö perheellinen jotenkin paremmin töitä kuin minä, vai miten se liittyy edes työpaikkaan? Tuohan tarkoittaa että olen ihmisenä arvottomampi ja vaikka vanhempi olisi kuinka kelvoton kasvattaja tai huoltaja, niin silti aina minua lapsetonta parempi.
Lapsiperheelliselläkin voi olla puoliso, omakotitalotyömaa, muistisairas lähiomainen.
Ihan sama miten pyörittelet asiaa, niin lapsiperheelisellä on sama elämä plus ne lapset. Perheellisellä on lähtökohtaisesti aina enemmän pakottavia velvollisuuksia.
Ei sillä olekaan väliä miten niitä pyörittelee, pointti on se, että mikään noista asioista ei liity töihin mitenkään ja omista elämänvalinnoista riippumatta kaikkien tulisi olla tasavertaisia ja jokaisen oikeus omaan elämään ja vapaa-aikaan yhtä arvokas.
Perheelisellä on kuitenkin aina enemmän vastuita kuin perheettömällä.
Sitten on. Ja mitä sitten?
Onko reilua potkia niitä joilla on vaikeampaa?
Melko pässi kysyjä. No TOD. on reilua kenkiä, kerran ovat tyhmiä ja ITSE ovat "vaikeutensa" hankkineet IHAN vapaaehtoisesti. Jos kerran tuollaisen sopan itse keittää, niin olisi edes ulisematta.
Yhteiskunnan tarkoitus on kasvattaa uusi sukupolvi hoitamaan asioita sitten myöhemmin. Vanhemmilla on moraalinen etuoikeus hoitaa työ ja perhe kunnialla että meno tulevaisuudessa on edes jonkinmoista. Lapsia tekemättömät ovat oikeastaan velvoitettuja ottamaan jotain vastuuta asiasta. Sympatiseeraan tietenkin niitä jotka eivät perhettä saa vaikka haluaisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Usein kuulee, kuinka äidit ovat parempia työntekijöitä, koska ovat lastensa vuoksi niin hirmuisen hyviä organisoimaan ja olemaan tehokkaita ym. Tämän ketjun perusteella (lähes kaikilla) äideillä on juuri noissa taidoissa puutteita ja tarvitsevat (lapsettomien) työkavereidensa apua saadakseen arkensa järjestettyä. Niin huvittavaa 😂
Niio. Sit jos ei saa tahtoaan läpi, niin vttuillaan ja itketään kun ketään ei kiinnosta luca matiaksen keppihevoskoulu jossain kusisessa kuplahallissa. Elämä on rankkaa kun lapset sitä ja tätä ja mexicoonki pitäs päästä, mutku ei ole fyrkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tarkoitus on kasvattaa uusi sukupolvi hoitamaan asioita sitten myöhemmin. Vanhemmilla on moraalinen etuoikeus hoitaa työ ja perhe kunnialla että meno tulevaisuudessa on edes jonkinmoista. Lapsia tekemättömät ovat oikeastaan velvoitettuja ottamaan jotain vastuuta asiasta. Sympatiseeraan tietenkin niitä jotka eivät perhettä saa vaikka haluaisivatkin.
Ymmärräthän, että yksilö ei kanna vastuuta koko yhteiskunnasta eikä edusta koko yhteiskuntaa. Kenenkään ei kuulu automaattisesti kantaa vastuuta toisten tekemisistä, vaan jokainen on itse vastuussa omista valinnoistaan. Varmasti keksit monia esimerkkejä itsekin, missä olisi epäreilua ja epätasa-arvoista velvoittaa ulkopuoliset ihmiset kantamaan toisten valintojen seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
No sinäkin saat synppailla ja junppailla miten parhaaksesi katsot, kunhan pidät siitä huolen että sinä ja lajitoverisi hoidatte kerasanne IHAN itse ja myös maksatte ne IHAN itse. Sellainen moralistinen etuoikeus teillä on, että teidän vuoksi ei niiden tarvi lomiaan siirrellä jotka ovat olleet jo kaukaa viisaita. Se että te olette täysiä aaseja ja hankitte kakaroita, se ei anna teille MITÄÄN etuoikeuksia niihin nähden jotka tuollaista tyhmyyttä eivät ole menneet tekemään.
Ihme nillitystä on ketjussa suuntaan jos toiseen. Itse kolmivuorotyötä tekevänä perheellisenä olen hoitanut elämäni niin, että lisääntymiseni vaikuttaa työpaikalla mahdollisimman vähän. En edes puhu siellä perheestäni jos joku ei suoraan kysy enkä todellakaan näyttele lasteni kuvia. Vastaavasti en ole kiinnostunut kenenkään pikku Tessusta, joka on just aloittanut jonkun h*lvetin koirain harrastuksen. Töissä puhutaan mielestäni työasioista, muualla muista jutuista. Teen mielelläni iltoja ja öitä ja viikonloppuisin ilta-aamut tai vaikka sunnuntaina pitkän päivän niin saa joku työkaveri rellestää rauhassa. Mulle ihan sama onko hänellä kotona puolisoa, lapsia, koiraa, undulaattia tai yhtään mitään. Lomani valitsen yleensä viimeisenä muilta jääneistä paloista ettei tarvi kenenkään sitten mussuttaa. Mulle on ihan sama milloin se on, lomaa se on kuitenkin. Usein mulle on kuitenkin säästetty joku hyvä pätkä, vain koska olen sen muiden mielestä ansainnut. Lähes poikkeuksetta vaihdan vuoroa, jos joku kysyy. Perustelut ei kiinnosta punaisen pennin vertaa, kaipa siihen kysymykseen aina ihmisellä joku syy on ja hänelle se on tärkeä.
Pidän työstäni ja menen sinne usein ihan "hermolomalle", se tuo mukavaa ja niin tarpeellista vastapainoa rakkaalle pikkulapsiarjelle kotona. Olen työpiirissäni arvostettu ja pidetty tyyppi, kun en turhista pingota. Minulla on mukava työpaikka ja kultaisia työtovereita, olen hyvin onnellinen siitä.
Ainut asia mitä todella ihmettelen on, miten esims tässä hoitotyössä ei vieläkään olla päästy kiinteään työvuorojakoon kuten niin monella muulla alalla. Mikä pakko kenenkään on vääntää niitä työvuoroja ja kaikkien kestää sitä nillitystä sitten? Kyllä sen osais ihan hyvin joku kone tehdä ja vaikka vuodeksi eteenpäin jokaiselle. Sitten olis jokaisella tiedossa jo hyvissä ajoin tulevat vuorot ja voisi suunnitella menonsa sen mukaan, perheellinen ja perheetön. Vuoroja vois vaihdella akuutin tarpeen iskiessä, kuten nytkin. Olis paljon helpompaa kaikilla. Mutta ei, ei nyt toki sillä tavoin. Väitän, että on olemassa ihmisiä, joiden mielestä näistä pitää saada nillittää. Ja ainakin suurin osa niistä on valitettavasti naisia.
Kielenkäyttö, please...
t. lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kuulee, kuinka äidit ovat parempia työntekijöitä, koska ovat lastensa vuoksi niin hirmuisen hyviä organisoimaan ja olemaan tehokkaita ym. Tämän ketjun perusteella (lähes kaikilla) äideillä on juuri noissa taidoissa puutteita ja tarvitsevat (lapsettomien) työkavereidensa apua saadakseen arkensa järjestettyä. Niin huvittavaa 😂
Niio. Sit jos ei saa tahtoaan läpi, niin vttuillaan ja itketään kun ketään ei kiinnosta luca matiaksen keppihevoskoulu jossain kusisessa kuplahallissa. Elämä on rankkaa kun lapset sitä ja tätä ja mexicoonki pitäs päästä, mutku ei ole fyrkkaa.
Mä oon 100% samaa mieltä tämän ketjun ajatuksesta tasapuolisesta kohtelusta ja siitä, että lapsi ei ole automaattinen ohituskaista mieluisiin työvuoroihin. Silti ketjussa on monta monta kommenttia, joista ei vaan voi tykätä, vaikka ne periaatteessa ajaa samaa agendaa kuin itsekin. Koska ne on kirjoitettu ala-arvoisesti, "mukahauskasti" ja/tai niissä vaan haukutaan rumasti toisia. Asialliset kommentit vievät keskustelua paljon enemmän eteenpäin. Molempien puolien edustajistosta löytyy näitä huonoja argumentoijia.
T. Perheellinen työssäkäyvä & tasa-arvoisen vuorosuunnittelun kannattaja
Olisi kyllä kiva olla pois töistä, jos kultakalalla olisi paha flunssa.
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuo juuri ole sitä organisointia, että yrittää järjestää ne vuoronsa sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
Se on täysin oikein että niiden elämää vaikeutetaan jotka tyhmyyttään ovat kersoja omaksi ja tässä tapauksessaKIN, varsinKIN muidenKIN riesoiksi hankkineet. Saavat just sitä mitä ovat tilanneetkin, jos ja kun ovat olleet tyhmiä kuin saappaat, että eivät ole uuvatit ymmärtäneet mitä ovat tilanneet, se on henkilökohtainen VOI VOI siinä kohti.
Ne riesat hankkivat tulevaisuudessa verorahoja sinunkin tuhlattavaksesi, hoitavat sinua kotiin tai hoitokodissa ja sairaalassa, perustavat firmoja ja tulevat työntekijöiksi jne.
Et sinäkään pärjää ilman uusia sukupolvia vaikka siinä nyt uhoat.
Meillä on kaikki työvuorojen suhteen samalla viivalla.
Jokaisen kohdalla saatetaan joustaa satunnaisesti tarvittaessa mutta lapselliset eivät ole mitenkään etuasemassa, asiat on vaan järjestettävä.
Mutta tuollaista purkausta minkä sinä olet suoltanut, en voi ymmärtää, se on itsekeskeisen k***pään tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä18762 kirjoitti:
En tahallani, mut tiedän sen varmaan osaltaan hankaloittavan heidän arkeaan. Vastavuoroisesti se helpottaa lapsettomien elämää.
Sinulla ei varmaan ole itselläsi lapsia? Nykyajan työelämän ja lapsiperhe-elämän yhdistäminen on muutenkin tosi raskasta. En ihmettelisi, jos lapselliset alkavat katsella toisia työpaikkoja, jos tarpeeksi hankaloitat elämää.
Miksi niiden jotka ovat valinneet olls tekemättä lapsia pitää uhrautua jotta sinulla lapsellisena olisi helpompaa? Ihan oma valintasi oli tehdä lapsia. Lapset eivät oikeuta sinua asettamaan lapsettomia eri asemaan töissä. Ap toimii täysin niin kuin pitääkin, lain mukaan.
Lapsettomat näköjään rakastaa hokea tätä että lasten hankkiminen on elämäntapavalinta. Joo, niin onkin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös lapsettomat hyötyy siitä, että meidän yhteiskunnassa on myös nuorempia sukupolvia kasvamassa ja opettelemassa pyörittämään näitä hommia jatkossakin ja tuottamaan rahaa, jolla maksetaan aikanaan teidänkin ajan kanssa väistämättä lisääntyvät hoivat, hoidot ja palvelut.
Perheelliset tekevät paljon "ylimääräistä" työtä lastensa eteen ja on ihan oikeutettua, että se otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon työelämässä. Ainakin minun alallani me ollaan joustettu valtavasti tekemällä töitä virka-ajan ulkopuolella, viikonloppuisin ja pyhisin. Toki tiedän ja ymmärrän, että kaikilla aloilla tämä ei ole mahdollista. Nytkin meillä pyörii rinki, joka hoitaa erään merkittävää ulkomaankauppaa tekevän yrityksen kuljetuksia kolmessa vuorossa, vaikka perustyöaikamme on 7,5 tuntia/arkipäivä normiaikaan. Vuorot jaetaan ensin hira-periaatteella ja jos vuoro ei itselle sovi, sen vaihtamisesta sovitaan ringin sisällä etukäteen. Yhtään vuoroa ei ole jäänyt tekemättä.
Yhtä lailla esimerkiksi omaishoitajien työ on tärkeää. Lapset on saatava hoitoon ja sieltä pois. Luisteluturnaukset, koirakoulut, golffaus, mokkapalojen leivonta ja thaimaaseen-matkailut ovat vähemmän tärkeitä.
Jos jollekulle lapsettomalle on niin tärkeetä saada vapaat viikonloppunsa että pää hajoo, sitä varten saa työterveyshoidosta apua ja vipuvartta nostaa tarpeensa korkeammalle tasolle. Esimiesten tehtävä on sitten suunnitella tekemiset siten, että meno on mahdollisimman tasapuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin oikein että niiden elämää vaikeutetaan jotka tyhmyyttään ovat kersoja omaksi ja tässä tapauksessaKIN, varsinKIN muidenKIN riesoiksi hankkineet. Saavat just sitä mitä ovat tilanneetkin, jos ja kun ovat olleet tyhmiä kuin saappaat, että eivät ole uuvatit ymmärtäneet mitä ovat tilanneet, se on henkilökohtainen VOI VOI siinä kohti.
VanhempasiKIN ovat sinut aikoinaan muidenKIN riesaksi hankkinut.
Ihan järkyttävää... Kiva tietää näin nelikymppisenä lapsettomana, että minun ihmisarvo työpaikalla on nolla ja ainoa tehtävä ja olemassolon syy on se, että voin täyttää lapsellisten toiveet lomista ja vapaista unohtaen kaikki omat toiveeni ja haluni. Kaiken tämän lisäksi olen vielö lähtökohtasesti huonompi työntekijä, koska minulla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat voi pitää turpansa kiinni. Heillä esim jää palkasta paljon enemmän omaan käyttöön kuin perheellisillä. Ja vapaa-aikansa voi vaikka nukkua kokonaan.
Mitä rutiset ? !
Kuka käski niitä rääkyviä riippakivejä riesoikseen hankkia. Kyllä sitä hullu saa olla, muttei tyhmä sentään.
"Riippakivejä"
kiitos kunnioituksesta kirjoitti:
Ihan järkyttävää... Kiva tietää näin nelikymppisenä lapsettomana, että minun ihmisarvo työpaikalla on nolla ja ainoa tehtävä ja olemassolon syy on se, että voin täyttää lapsellisten toiveet lomista ja vapaista unohtaen kaikki omat toiveeni ja haluni. Kaiken tämän lisäksi olen vielö lähtökohtasesti huonompi työntekijä, koska minulla ei ole lapsia.
Näinhän täällä juuri on sanottu.
Eiku -
-eiku-
Kyllä juuri näin täällä on sanottu aika moneen otteeseen. Eli minun tulisi joustaa omien toiveiden kustannuksella yhteisenbhyvän eteen eli lasten, joille en ole edes sukua??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla kuule ne lapsettomat ja toisaalta vanhemmat työntekijät tohisee golffikierroksistaan, teräsmieskisaprojekteistaan ja joogaretriiteistään luostarissa Nepalissa.
Yhteispelillä nämä hommat pitäisi saada pyörimään.