Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsiperheen äiti joutuu kesäisin ottaa palkatonta, kun lasta ei voi hoidottakaan jättää ja muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mutta kiva, jos joku lapseton pääsee jumpalle lomallaan kun huvittaa.
Koetko oikeasti niin, että toisen työntekijän pitää joustaa omaa lomaansa sen takia, että jollakin toisella työntekijällä on lapsi? Eiköhän se ole sen lapsellisen itse huolehdittava, ei kenenkään muun vastuulla.
Tarkoitan sitä, että jos se palkaton on pakko ottaa, niin eihän se tasaa mitenkään sitä työntekijämäärää töissä. Jos töissä tarvitaan esim. 10 henkeä per kuukausi ja se yyhoo ei saa sitä heinäkuuta vapaaksi, että saisi hoidettua muksunsa, niin sehän on sen kesäkuun oikean lomansa ja myös heinäkuun palkatta, koska ei voi jättää lasta yksin. Eli heinäkuussa ne 9 muuta painaa kovempaa työtä koska kukaan ei voinut joustaa.
Tai ta ei anna palkatonta ja yh saa kirjalliset varoitukset luvattomista rokulipäivistä ja huomaa olevasa työtön.
Sitä lasta ei edelleenkään voi jättää yksin, joten sitten se yyhoo irtisanoutuu. Monella monella alalla on huutava työvoimapula, esim. omallani.
Tai sitten yh käyttää heinäkuun palkkansa lapsenvahdin palkkaamiseen.
Joillakin ei tunnu olevan realistista kuvaa toisten elämän haasteista. Kovat "minä arvot" paistaa läpi.
Voin omalta osaltani myöntää, että mulla ei ole 100% realistista käsitystä mitä on lapsiperhe-elämä, mutta ei ole tarpeenkaan. Samoin kuin sulla ei ehkä ole realistista käsitystä millaista on olla mielenterveysongelmainen reumaatikko. Mutta eipä ne toisen kotiolot muille kuulu, työ on työtä ja siellä pätee onneksi tasa-arvo ja lait.
Tiedän kyllä, meillä on reumaa ja kolme lasta. Sinä sen sijaan et tietä mittän lapsiperheen arjesta.
Noh, älähän nyt kärjistä. Tokihan minä jotain tiedän. Mutta miten se tähän keskusteluun liittyy? Monilla on raskas arki ja kaikenlaisia haasteita. Silti he käyvät töissä. Vuorot ja lomat jaetaan tasapuolisesti ja jos tulee päällekkäisyyksiä (heinäkuun lomatoive), niin vuorovuosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi tehdä työtä samoilla ehdoilla kuin lapsettomat, niin jätä lapsi tekemättä tai irtisanoudu.
Ei se ihan noin mene. Kyllä ihmisillä on erilaisia haasteita sovittaa työ ja vapaa-aika yhteen. Joillakin se on lapset, toisella koira, jollain kilpaurheilu yms. Fiksu työpaikka pystyy joustamaan. Ei toisten kustannuksella, vaan muuten. Kaikki haluaa iloisia ja tyytyväisiä työntekijöitä, eikä nipottajia, katkeria hapannaamoja. Ap:n työpaikassa on ilmeisesti ollut tähän asti epäoikeudenmukaista. Itse joustan mahdollisimman paljon työnantajan tarpeeseen. Työnantaja palkitsee minut ylimääräisillä vapailla.
Näin juuri. Silloin kun olin lapseton ( eli töissä ollen ikävuodet 22-41) minulle oli myös se ja sama koska lomani pidän. Mieleuiten en halunnut pitää silloin kun lapsiperheet on hoitojärjestelyineen kusessa, koska esim. lomareissut hiihtolomalla ovat yli kaksinkertaisia muihin viikkoihin nähden. Minä vain nettosin joustaessani.
Näinpä juuri. Jos on vähääkään pelisilmää ja älliä päässä, niin lapseton haluaa pitää lomansa ei aikaan kuin lapsiperheet ja lasten lomat.
Lapsettomalta loma-ajan vaatiminen kesä heinäkuulle tai muille koulujen loma-ajoille on ihan silkkaa vittuilua.
Ihan silkkaa vittuilua tosiaan, että olen 7 vuotta samassa työpaikassa ja olen ainoa jolla ei ole lapsia, niin en saa koskaan lomailla Suomen kauniissa heinäkuussa? Onhan siinä vittuilun makua kieltämättä, mutta minusta ihan eri suuntaan kuin sinä asian esitit.
Sinkut saavat pitää lomansa heinäkuussa, jos haluavat.
Minä maksan parempaa palkkaa niille jotka haluaa pitää lomansa toukokuussa tai elokuussa.
t. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
Usko tai älä, mutta meillä lapsettomillakin on perhe ja oma elämä.
Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.
Aina tämä menee tähän, että lapsettomien perustelut ovat lapsellisia.
Lapsellisten perustelutko ei? Itse tehty lapset ja sitten vaaditaan etuoikeuksia! Lapsilisä vasta vitsi onkin ja siihen päälle vielä pitäisi saada erivapauksia. Vastuutonta, mukavuudenhaluista ja suorastaan itsekästä.
Minulla on puoliso, jonka kanssa haluan viettää aikaa, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen, mutta ne eivät ole ilmeisesti sitten taas mitään kun eihän avioliitto ole pyhää tosirakkautta ja vanhuksetkin voi dumpata hoitokotiin (vaikka se vanhuuden turva on kyllä ollut lapsia tehneiden tärkeä argumentti meitä pahoja veloja kohtaan). Haluaisin myös tietää, miksi minun työni ja sen kautta ansaittu vapaa-aikani on arvottomampaa siksi, että en ole lisääntynyt? Tekeekö perheellinen jotenkin paremmin töitä kuin minä, vai miten se liittyy edes työpaikkaan? Tuohan tarkoittaa että olen ihmisenä arvottomampi ja vaikka vanhempi olisi kuinka kelvoton kasvattaja tai huoltaja, niin silti aina minua lapsetonta parempi.
Lapsiperheelliselläkin voi olla puoliso, omakotitalotyömaa, muistisairas lähiomainen.
Ihan sama miten pyörittelet asiaa, niin lapsiperheelisellä on sama elämä plus ne lapset. Perheellisellä on lähtökohtaisesti aina enemmän pakottavia velvollisuuksia.
Ei sillä olekaan väliä miten niitä pyörittelee, pointti on se, että mikään noista asioista ei liity töihin mitenkään ja omista elämänvalinnoista riippumatta kaikkien tulisi olla tasavertaisia ja jokaisen oikeus omaan elämään ja vapaa-aikaan yhtä arvokas.
Perheelisellä on kuitenkin aina enemmän vastuita kuin perheettömällä.
Sitten on. Ja mitä sitten?
Onko reilua potkia niitä joilla on vaikeampaa?
Ja mitenköhän se määritellään, kenellä on vaikeinta?
Jos sulla on mielenterveysongelma, sulla on vaikeea.
Jos sulla on mielenterveysongema ja huollettava lapsi, niin sulla on vaikeampaa.Entä, jos minulla on vaikea masennus ja työkaverilla huollettava lapsi, kummalla meistä mielestäsi on vaikeampaa?
Työkaverilla, hän joutuu hoitamaan oman työnsä lisäksi lapsen sekä masentuneen ja saamattoman työkaverin työt.
Vierailija kirjoitti:
Jos työsopparia kirjoittaessa työajat ovat määritelty että vuoroja on näin ja noin sekä arkena että viikonloppuna, eikä tämä itelle sovi, niin ei sopparia allekirjoita.
Myös jo opiskelupaikkaa hakiessa kannattaa miettiä onko alalla vuorotöitä, jos jo siinä vaiheessa kokee ettei se sovi itselle, hakee muualle.
Koskenee myös sinkkuja?
Jos työvuorot ei millytä, niin ainaha voi irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen listoja kolmivuorotyöläisille enkä muista milloin jonkun toive olisi jäänyt toteutumatta oli lapseton tai lapsellinen. Minusta listojen tekijä on joko osaamaton jos ei kykene tuohon tai sitten työntekijöitä on liian vähän/ei oteta sijaisia. Meillä onnistuu myös vuorojen vaihto lyhyellä aikavälillä ja lomat saa käytännössä kaikki siihen mihin ne on toivottukin. Koko työyhteisö on tyytyväinen listoihin ja työilmapiiri on hyvä.
Olisipa itselläkin noin hyvin tilanne. Mulla on kuitenkin niin, että tarvitsen aamuvuoroon kolme tyyppiä. Kolme perheellistä "tarvitsee" tämän viikon aamuvuorot. Ensi viikolla kolmella muulla perheellisellä on se viikko, kun he "tarvitsevat" aamuvuorot. Seuraavalla viikolla olisi taas näiden ekan viikon kolmen perheellisen "tarve" pelkälle aamuvuorolle. Se ei vaan oo mahdollista laittaa niille niiden haluamia aamuvuoroja niin, että lapsettomat ei siitä kärsisi tai et meininki ois edes jollakin tasolla tasapuolista. Ja nä lapsettomat nimenomaan ovat toivoneet, että hekin saisivat aamuvuoroja.
Mun työssä ei vaikuta lapset tai niiden olemattomuus lomiin. Kaikkien lomat sovitaan töiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi tehdä työtä samoilla ehdoilla kuin lapsettomat, niin jätä lapsi tekemättä tai irtisanoudu.
Ei se ihan noin mene. Kyllä ihmisillä on erilaisia haasteita sovittaa työ ja vapaa-aika yhteen. Joillakin se on lapset, toisella koira, jollain kilpaurheilu yms. Fiksu työpaikka pystyy joustamaan. Ei toisten kustannuksella, vaan muuten. Kaikki haluaa iloisia ja tyytyväisiä työntekijöitä, eikä nipottajia, katkeria hapannaamoja. Ap:n työpaikassa on ilmeisesti ollut tähän asti epäoikeudenmukaista. Itse joustan mahdollisimman paljon työnantajan tarpeeseen. Työnantaja palkitsee minut ylimääräisillä vapailla.
Näin juuri. Silloin kun olin lapseton ( eli töissä ollen ikävuodet 22-41) minulle oli myös se ja sama koska lomani pidän. Mieleuiten en halunnut pitää silloin kun lapsiperheet on hoitojärjestelyineen kusessa, koska esim. lomareissut hiihtolomalla ovat yli kaksinkertaisia muihin viikkoihin nähden. Minä vain nettosin joustaessani.
Näinpä juuri. Jos on vähääkään pelisilmää ja älliä päässä, niin lapseton haluaa pitää lomansa ei aikaan kuin lapsiperheet ja lasten lomat.
Lapsettomalta loma-ajan vaatiminen kesä heinäkuulle tai muille koulujen loma-ajoille on ihan silkkaa vittuilua.
Ihan silkkaa vittuilua tosiaan, että olen 7 vuotta samassa työpaikassa ja olen ainoa jolla ei ole lapsia, niin en saa koskaan lomailla Suomen kauniissa heinäkuussa? Onhan siinä vittuilun makua kieltämättä, mutta minusta ihan eri suuntaan kuin sinä asian esitit.
7 vuotta on yksi kärpäsen pieru työhistoriassa. Palataan asiaan kun ole tollut töissaä 47 vuotta. Ehkkäpä silloin asiat ovat olleet myös toisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 vuotta on yksi kärpäsen pieru työhistoriassa. Palataan asiaan kun ole tollut töissaä 47 vuotta. Ehkkäpä silloin asiat ovat olleet myös toisin
Ou jee, eli koska minulla ei ole lapsia (ehkä en ole niitä yrittämisestä huolimatta saanut), en saa lomailla kesä- tai heinäkuussa 47 vuoteen! Mahtavaa! Ja tämä oli tasa-arvoista niinku miten?
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen listoja kolmivuorotyöläisille enkä muista milloin jonkun toive olisi jäänyt toteutumatta oli lapseton tai lapsellinen. Minusta listojen tekijä on joko osaamaton jos ei kykene tuohon tai sitten työntekijöitä on liian vähän/ei oteta sijaisia. Meillä onnistuu myös vuorojen vaihto lyhyellä aikavälillä ja lomat saa käytännössä kaikki siihen mihin ne on toivottukin. Koko työyhteisö on tyytyväinen listoihin ja työilmapiiri on hyvä.
Olisipa itselläkin noin hyvin tilanne. Mulla on kuitenkin niin, että tarvitsen aamuvuoroon kolme tyyppiä. Kolme perheellistä "tarvitsee" tämän viikon aamuvuorot. Ensi viikolla kolmella muulla perheellisellä on se viikko, kun he "tarvitsevat" aamuvuorot. Seuraavalla viikolla olisi taas näiden ekan viikon kolmen perheellisen "tarve" pelkälle aamuvuorolle. Se ei vaan oo mahdollista laittaa niille niiden haluamia aamuvuoroja niin, että lapsettomat ei siitä kärsisi tai et meininki ois edes jollakin tasolla tasapuolista. Ja nä lapsettomat nimenomaan ovat toivoneet, että hekin saisivat aamuvuoroja.
Eli ne haluavat tehdä aamuvuoro joka toinen viikko ja ilta/yö vuoro joka toinen viikko? Eli puolet enemmän aamuvuoroja kuin normaalisti olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla se vuoden 2019 heinäkuu on yksi kärpäsen pieru sun ja sun lasten elämässä, vaikka et silloin lomaa saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla se vuoden 2019 heinäkuu on yksi kärpäsen pieru sun ja sun lasten elämässä, vaikka et silloin lomaa saisikaan.
Niimmutku lapsi! En enää yhtään ihmettele, miksi jotkut puhuvat purjopettereistä.
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ne haluavat tehdä aamuvuoro joka toinen viikko ja ilta/yö vuoro joka toinen viikko? Eli puolet enemmän aamuvuoroja kuin normaalisti olisi?
Enemmänkin kuin puolet, mutta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hoitaminen ei ole vapaata nähnytkään! Vapaa tarkoittaa sitä, kun ei ole velvollisuutta tehdä yhtään mitään. Lapsellisella ihmisellä on aina velvollisuus tehdä jotain. Lomillakin ja viikonloppuisin. Ainakin pikkulapsiaikana. Äitiys"loma"kin on täysin väärä termi. Se ei mitään lomaa ole, vaan 24/7 tekemistä ja täyttä helvettiä. Lapsettomat ei tajua.
Kyllä me tajutaan ja siksi meillä ei ole lapsia, mutta te joilla on lapsi, niin se on meidän vika kun te olette väsyneitä ja meidän pitää ymmärtää teitä kuinka rankkaa teillä on. Meidän pitäisi ajatella teitä ennenkuin päätämme milloin pidämme lomat ja saanko mennä sinne tänne tonne. Meidän pitäisi avata kalenteri ja katsoa sieltä käykö se meille perjantaina, että menisimme ystäviemme kanssa elokuviin ja syömään jos sillä lapsellisella olisikin jokin meno.
Meille ei kuulu teidän asiat missään muodossa. Meitä te ette voi laittaa elämiinne mukaan ja olettaa, että joku tekee nyt työvuoron tai vaihtaa lomat sen takia, että lapsi jarruttaa teidän elämää.
Lapset on rikkaus niille, jotka haluavat lapsia ja elää sitä elämää. Mutta te, jotka elätte sitä elämää, niin älkää vetäkö muita sinne mukaan. Perheongelmat eivät kuulu työpaikalle vaan ne ratkotaan siellä missä se ongelma on. Lapsia tuskin tehdään väkisin ja kovinkaa ajattelematta jos sellaisen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa huomaa miten monella äidillä/isällä pää pehmenee eikä ole kykenevä järkevään ajatteluun sen jälkikasvun osalta. Maailma on täynnä lapsia, ei mulla kiinnosta se sun lapsesi, ei se ole mulle millään tavalla merkityksellinen, vaikka ymmärrän että omille vanhemmilleen on. Ei mulla kiinnosta miten aiotte lomanne järjestää, kun ei se vaikuta mun elämään. Minä pidän oman lomani heinäkuussa jos on mun vuoro pitää se heinäkuussa.
Ymmärrätkö edes sitä että olisist kusessa jos lapsien syntyminen olisi loppunut sinuun, eli olisit maailman nuorin ihminen?
Nyt alkaa menee jo säälittäväksi. Ihmisiä on muutenkin liikaa, joten älä vedä tota korttia oikeasti. Sulla on lapsi hoida se ite ja jätä muut rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hoitaminen ei ole vapaata nähnytkään! Vapaa tarkoittaa sitä, kun ei ole velvollisuutta tehdä yhtään mitään. Lapsellisella ihmisellä on aina velvollisuus tehdä jotain. Lomillakin ja viikonloppuisin. Ainakin pikkulapsiaikana. Äitiys"loma"kin on täysin väärä termi. Se ei mitään lomaa ole, vaan 24/7 tekemistä ja täyttä helvettiä. Lapsettomat ei tajua.
Kyllä me tajutaan ja siksi meillä ei ole lapsia, mutta te joilla on lapsi, niin se on meidän vika kun te olette väsyneitä ja meidän pitää ymmärtää teitä kuinka rankkaa teillä on. Meidän pitäisi ajatella teitä ennenkuin päätämme milloin pidämme lomat ja saanko mennä sinne tänne tonne. Meidän pitäisi avata kalenteri ja katsoa sieltä käykö se meille perjantaina, että menisimme ystäviemme kanssa elokuviin ja syömään jos sillä lapsellisella olisikin jokin meno.
Meille ei kuulu teidän asiat missään muodossa. Meitä te ette voi laittaa elämiinne mukaan ja olettaa, että joku tekee nyt työvuoron tai vaihtaa lomat sen takia, että lapsi jarruttaa teidän elämää.
Lapset on rikkaus niille, jotka haluavat lapsia ja elää sitä elämää. Mutta te, jotka elätte sitä elämää, niin älkää vetäkö muita sinne mukaan. Perheongelmat eivät kuulu työpaikalle vaan ne ratkotaan siellä missä se ongelma on. Lapsia tuskin tehdään väkisin ja kovinkaa ajattelematta jos sellaisen haluaa.
AAMEN! Omalla työpaikallani on muutama näitä "lasten takia" poissaolijoita, joiden aspavuoroja joutuu sitten paikkaamaan ja omat työt seisoo. Oli ne lapset oikeasti sairaana tai ei, niin ymmärrän todella hyvin, jos pienempi firma on haluton palkkaamaan raskaana olevia tai pienten lasten äitejä - hyvällä tuurilla ne on kolmasosan ajasta töissä ja loput poissa milloin kenenkin "sairauden" takia, huoh.
Aiemmassa työpaikassa oli eräs mies, joka kuvitteli, että hänellä on automaattisesti oikeus lähteä joka päivä 45min aikaisemmin töistä, koska lapsi piti hakea hoidosta. Jonkun siellä oli kuitenkin oltava aina tappiin asti ja vähän ylikin, ja totta kai meillä kahdella muullakin olis joskus ollut menoja, mutta HÄNEN ei mielestään tarvinnut joustaa pätkän vertaa - oletus oli, että hän lähtee AINA ja me muut saadaan sopia keskenämme, kumpi jää loppuun asti. Onneksi olin vain pätkätyöläinen eikä tarvinnut sietää sitä touhua kauan.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin kuin puolet, mutta kyllä.
Se ei ole reilu, se on eri asia jos pystyy tekemään kaikki vuorot tasaisesti yhtä paljon jos on "oikeat viikot" ja se että saa enemmän yhtä vuoroa muitten kustannuksella.
Jos olisin esimies tässä tilanteessa ottaisin asia puheekseen kaikkien kuuden työntekijän kanssa, eka erikseen ja selvittäisin mikä on käytännön tilanne. Varmaan on muutama kenellä on oikeasti pakko olla aamuvuoro joka toinen viikko koko viikko ja sille ei sit voi mitään, aina ei mee ihan tasan. Mutta loput kutsuisin yhteen ja ne saisi keskenään sopia miten ne jakaa niille kuuluvat aamuvuorot niin että lapsettomat saa oma osuutensa.
Luen tätä keskustelua ihmeissäni ja pakko sanoa, että mua hävettää tässä kirjoittelevien kanssa-perheellisten puolesta, jotka suoltavat näppikseltään ihan uskomatonta skeidaa. Lomat tulee olla kiertävät (jolloin perheellisellä on vähintäänkin vuosi, parhaassa tapauksessa useampi vuosi aikaa miettiä miten hoitokuviot sinä ja sinä kesänä saadaan pelittämään) tai sitten esimiehen valvonnassa "itseohjautuvat", kuten joissakin viesteissä on mainittu jo.
Meillä edellisessä paikassa kiersi lomakuukausi (kesä, heinä, elo). Noin puolella pikkuravintolan henkilöstöstä oli pieniä lapsia, mutta kenelläkään ei ollut ongelmaa tämän lomakuvion kanssa.
Nyt olen eri alan hommissa päivätyössä. Koko firmassa on alle 150 henkilöä, mutta lomat sovitaan tiimeittäin, eli noin 10 hlön kesken. Jokainen ilmoittaa esimiehelle 1-3 eri lomavaihtoehtoa, mieluisin ensin ja esimies sumplii niistä sitten palapelin kasaan. Parina vuonna on tähän heinäkuun lopulle kasautunut liian monen lomatoiveet ja silloin esimies on järkännyt siihen lomansa toivoneiden kesken "palaverin", jossa on keskustelemalla saatu lomat sovittua. Ja ne jotka joustivat tai siirsivät omaa lomaansa, saavat seuraavana kesänä pitää haluamansa ajankohdan ja silloin on muiden vuoro joustaa :)
En oo myöskään tajunnut sitä, että päivähoitoikäisten lasten vanhempien on pakkopakkopakko saada pitää lomaa heinäkuussa, kun päiväkoti on kiinni. Varahoito on olemassa. Ja jos on lykännyt lapsensa pph:lle tai yksityiselle, niin varautuu siihen heinäkuun kesäsulkuun sitten jo hyvissä ajoin ja järkkää hoitokuviot, sikäli mikäli kun palvelua ei hoitopaikan puolesta tarjota sille ajalle.
T. Kahden alle kouluikäisen lapsen äiti, joka piti osan lomastaan jo muutama viikko sitten ja pitää loput elokuussa :)
PS. syksystä 2017 kesään 2018 puoliso oli lasten kanssa 2 päivää saikulla, itse en ollut kertaakaan. Ei se aina niin ole, että perheelliset saikuttaa eniten. Toki kaikkiin ihmisryhmiin mahtuu niitä "alati sairaita", jotka on enemmän pois töistä kuin paikalla, mutta omassa duunissa nuo ovat ainakin ihan pieni marginaaliporukka.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te lapselliset oikeasti näin yksinkertaisia? Olette ihan vapaasta tahdostanne tehneet ne lapset ja sitten itketään kun ei ole yhtä paljon vapaata kuin lapsettomilla. Kuinka yllätyksenä tuo on voinut tulla? Eikö teillä ole minkäälaisia elämänhallintataitoja kun kaikkien muiden pitäisi koko ajan joustaa että saatte sen itse valitsemanne arjen sujumaan edes jotenkin? Kun lasta aletaan tekemään, mietitään ensin miten pärjättäisiin siinä kaikkein vaikeimmassakin tilanteessa eli että ei ole ollenkaan tukiverkkoa ja molemmat kokopäivätyössä. Sitten punnitaan halutaanko lapsia vai ei. Turha on sitten jälkeen päin tulöa itkemään ja vaatimaan muilta uhrauksia kun itse on omaa tyhmyyttään ja yksinkertaisuuttaan valinnut tehdä ne lapset vaikka haluaa elää kuin lapseton.
Mitä väliä sillä on tietääkö vai ei? Ei sen pidä vaikuttaa työelämässä kenenkään kohteluun, vaan kaikille tasapuolinen kohtelu.