Äiti hukkunut Vantaalla
Surullinen uutinen Vetokankaan uimarannalta. Onko valvontaa riittävästi?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vasta pelastushenkilökunnan ollessa paikalla, ja lapsen ollessa turvassa, sanoi että vaimonsa on vielä vedessä. Siis mitä ihmettä🙈
Sekään ei osannut uida?
Kyse ei ollut siitä, vaan miksi sai suunsa auki vasta kun on lapsi pelastettu ja pelastushenkilökunta paikalla. "Hei vaimoni on vedessä btw"??
Järkytys ja huoli lapsen selviämisestä on voinut saada vanhemman niin pois tolaltaan, että pystyy havainnoimaan ympäristöään vasta sitten, kun on jonkunlainen varmuus, että lapsella ei ole hätää. Voi olla, että pelastushenkilökunnan saavuttua paikalle isä on huomannut, että selvittiin säikähdyksellä, mutta sitten vasta huomannut, ettei vaimo olekaan noussut vedestä.
Voihan olla että isä on ollut toisen lapsen kanssa käymässä vaikka WC:ssä. Sillä aikaa tapahtuu tämä hukkuminen eli mies ei ole välttämättä itse nähnyt edes hukkumista. Kun on tullut paikalle on nähnyt lapsen ja alkanut katsella missä äiti on. Ei näe äitiä missään ja kertoo että äiti on ollut myös uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vasta pelastushenkilökunnan ollessa paikalla, ja lapsen ollessa turvassa, sanoi että vaimonsa on vielä vedessä. Siis mitä ihmettä🙈
Suomalainen ei kyllä käyttäydy noin. Paitsi jos se mies on tuhannen päissään.
Lopeta sinä passkanjauhaminen kun et asiasta mitään tiedä!
Ja sinäkö tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta syyllistää miestä joka juuri menettänyt vaimonsa ja lapsiensa äidin! Onhan mies saattanut etsiä vaimoa vedessä tuloksetta ja sitten mennyt rantaan kun sukeltajat tulleet paikalle. Tai pariskunnalla voi olla lisää uimataidottomia pieniä lapsia joita miehen on pitänyt vahtia etteivät mene veteen.
Vähän kunnioitusta!
Yhtä paljon kuin kielitajua: "..lapsiensa äidin". Lastensa, se on lasten; lapsi-lasten.
Ihan oikein se valitettavasti on (tosin sinä yhdessä joululaulussa ei "lasten" toimisi yhtä hyvin) kuten on "miehien" ja "naisienkin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisivat olla äiti ja lapsi molemmat uimataidottomia.
Surullinen tapausmiksi uimataidoton äiti veisi uimataidottoman lapsensa uimaan?
Minä esimerkiksi vien, koska on kesä ja rannalla on lapsen mukava läträtä ja leikkiä vesirajassa. Minä olen aina vieressä eikä kumpikaan meistä liiku syvemmälle. Kylvyssäkin käymme kotona.
Siis oikeastiko viet, vaikka et osaa itse uida? Mä en kyllä todellakaan veisi etenkään vilkkaalle luonnonvesirannalle uimataidotonta lasta, jos en itse osaisi uida.
Vien, mutta vain siihen rantaveteen jossa vettä on nilkkoihin. Mitä etua uimataidosta on siinä?
Tuossa videossa näkyy että keskellä sitä uimalampea on tuollainen ”laituri”, taso jossa voi olla ja josta pääsee järveen uimaan.
Jos äiti on lapsen kanssa ollut sen päällä ja lapsi horjahtanut veteen ja äidille tullut paniikki ja hypännyt mitään ajattelematta perään pelastamaan lastaan.
Miksi vastaat minun kommenttini? Tuo uimalaituri on sitä syvää osaa, mihin me emme todellakaan mene. Päästäkseen sinne on pakko osata uida. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne edes millään uimapatjalla. Kutem sanoin; me uimataidottomat pysymme rannan tuntumassa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet kantasuomalaisia. t. Paikalla ollut
No niin selvisihän tämäkin niin ei tartte täällä tapella ja loukkaantua. Ärsyttää kun ei voida keskustella asiallisesti aiheesta vaan heti on osapuolet nahka herkkänä. Ikävää silti riippumatta kansalaisuudesta.
Monet on sitä mieltä ettei uimataitoiselle äidille voi käydä noin. Mutta miettikääpä itse jos lapsenne on hukkumasssa, mikä paniikki siitä voi tulla. Siinä paniikissa voi helposti tehdä tyhmiä valintoja ja alkaa itsekin räpiköimään, vaikka normaalissa tilanteessa olisi uimataitoinen. Uiminen on eri asia kuin jonkun hukkuvan pelastaminen, joka onkin vaikeampaa.
Minun teoriani paikan tuntien: uimataidoton äiti on vahtinut uimataidotonta lastaan rannalla (ei vedessä) lastenaltaan puolella. Lasten"allas" on siis matala osa, joka on kelluvin ratamerkein eristetty muusta lammesta. Lapsi on kävellyt muutamia metrejä rannasta ja mennyt siellä ratamerkkien ali. Näiden merkkien toisella puolella on nopeasti syvää. Äiti on rynnännyt perään, mutta ollut liian kaukana lapsesta, jotta olisi ehtinyt estää lasta menemästä syvään osaan. On siinä reunalla saanut vedettyä lapsen matalalle, mutta itse horjahtanut sinne syvälle puolelle.
Eräs blogisti on käynyt uimarannalla ja -hallissa yksin 7 alle 10-vuotiaan lapsen kanssa. Hiukan hirvittää lukea aina noista uintireissuista. En itse kyllä uskaltaisi kun ei voi mitenkään kaikkia vahtia koko aikaa tai edes niitä nuorempia, jotka uimataidottomia.
Siis Iltalehden mukaan lapsi on meinannut hukkua eri paikassa, kuin äiti, sillä lapsi oli metrien päässä lähimmästä aikuisesta, kun sivullinen mies oli tämän pelastanut. Miehellä oli vettä kainaloihin asti ja naisen hukkumapaikalla vettä oli 2 metriä.
Miksi molemmat ovat alkaneet hukkua? Lapsi alkanut räpiköimään ensin ja äiti paniikissa yrittänyt lähestyä lastaan, mutta jokin mennyt pieleen ja hukkui itse?
Elämänkokemuksen myötä olen oppinut, että ihmiset reagoivat järkyttävissä tilanteissa hyvin eri tavoin. Harjoittelulla voi reaktiota oppia hallitsemaan, mutta kukaan ei harjoittele lapsen hukkumista (pl. hengenpelastajat).
Elämä on opettanut myös medialukutaitoa: Nopeasti kirjoitetun uutisen perusteella en tee koskaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä, saatika että alkaisin rakentaa niistä "tositarinaa". Viranomaiset on näissä asioissa sitä varten.
Senkin olen oppinut, että onnettomuus voi kohdata ketä tahansa. Sitä eivät ole oppineet ne, jotka syyllistävät jopa ilkkuvin sävyin traagisten tapahtumien osallisia. Siinä on empaattinen inhimillisyys täysin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
En usko äidin olleen uimataitoinen. 36 -vuotias ei vaan huku 2 metriä syvään veteen jos osaa uida, matala vesi on lähellä eikä ole kyse sairauskohtauksesta.
Jossain uutisessa myös kerrottiin, että samalla rannalla oli ryhdytty kyselemään kellukkeiden kanssa vedessä olleiden lasten uimataitoa ja kaikki uimataidottomat oli komennettu pois vedestä. Jos uimataidoton aikuinen menee veteen uimataidottoman lapsen kanssa, siitä ei voi syyttää ketään sivullista.
Näin kerran helsinkiläisessä uimahallissa kun joku noin 10 -vuotias Abdul oli luokkansa mukana uimassa. Abdul hyppäsi veteen muiden perässä ja painui pohjaan kuin kivi. Abdul ei tiennyt ettei pysy pinnalla. Saatiin se ylös hengissä mutta kaikki ihmettelivät, miksi uimataidoton hyppää veteen kun osa luokasta oli jopa lastenaltaassa opettelemassa.
Miten niin aikuinen ei voi hukkua 2 metriä syvään veteen? Jos ei enää pysy pinnalla, se on ihan sama onko rantaan 5 vai 50 metriä, tai onko vettä alla 5 vai 2 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekään ei osannut uida?
Kyse ei ollut siitä, vaan miksi sai suunsa auki vasta kun on lapsi pelastettu ja pelastushenkilökunta paikalla. "Hei vaimoni on vedessä btw"??
Ihan vaan siksi, ihmiset nyt vain sattuvat shokkitilassa (niin kuin uskon tuon isän olleen) käytäytymään eri lailla. Toinen voi olla hyvin määrätietoinen ja noudattaa tarkasti annettuja ohjeita ja saada uskomattomat voimavarat ja toinen romahtaa toimintakyvyttömäksi jne.
Eikä meistä kukaan tiede, miten itse kukin käyttäytyy shokkitilanteessa, vaikka niin kuvittelemme.
Esim. tulipalossa joku voi yrittää esim. epätoivoisesti pelastaa vanhoja sanomalehtiä tai jotain muuta, jolla ei ole mitään merkitystä.
Juuri näin. Ehkä ollut shokissa lapsensa takia eikä ole pystynyt siinä tilanteessa ajattelemaan muuta kuin lastaan, että hengittääkö hän, onko hän kunnossa.
Ja sitten jonkun ajan päästä tullut tolkkuihinsa että hei, missäs se mun vaimo onkaan, apua!
Itse uin kerran 2 kilometriä. En huomannut kuin vasta maissa kuinka voimat oli loppu. Eli olisi voinut käydä huonosti. Ja nyt huono hapenottokykyni estää uimisen. Kunhan pulikoin. Kyllä hyvä uimataito saattaa muuttua huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sen keskellä olevan laiturin päälle ei pääse kuin uimalla, sen ympärillä on kaikkialla syvää, koska on tarkoitettu hyppimiseen.
Vetokannaksella ei ole voimakkaita virtauksia, se on enemmänkin pieni lampi. Vesi suotuu joesta hiekkaharjun läpi tähän lutakkoon.
Miten se videolla oleva taapero oli päässyt sinne? Vedettiinkö uimapatjalla perässä?
Ulkomaalaisepäilyt tuli mulle lähinnä siksi, että tää on niin erikoinen tapaus. Yleensähän ne hukkuneet on yli 60v miehiä, jotka lähtee mökkirannasta uimaan, saa jonkun kohtauksen ja kuolee. Tai sitten humalaisia, jotka putoo laiturilta tai veneestä.
Se, että uimarannalla, missä on melko matala vesi, hukkuu alle 40v nainen on erittäin harvinaista. Liekö aiemmin tapahtunutkaan?
Ei vaan ole suomalaiselle uimarantakulttuurille ominaista, että mennään uimaan syvään veteen yhdessä uimataidottoman (?) lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisepäilyt tuli mulle lähinnä siksi, että tää on niin erikoinen tapaus. Yleensähän ne hukkuneet on yli 60v miehiä, jotka lähtee mökkirannasta uimaan, saa jonkun kohtauksen ja kuolee. Tai sitten humalaisia, jotka putoo laiturilta tai veneestä.
Se, että uimarannalla, missä on melko matala vesi, hukkuu alle 40v nainen on erittäin harvinaista. Liekö aiemmin tapahtunutkaan?
Ei vaan ole suomalaiselle uimarantakulttuurille ominaista, että mennään uimaan syvään veteen yhdessä uimataidottoman (?) lapsen kanssa.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu mennä uimaan perskännissä ja hukkua. Aika hyvässä tuiskeessa näkee vanhempia tuolla kyseisellä rannalla.
Kun päivittää rannalla instalivee, eikä seuraa lastansa, ennen kuin vieras mies huutaa et poika hukkuu tulkaa auttamaan. Jäi instalive kesken eikä someäidit osaa uida. RIP vaan, varoituksena muille. Ja vastaus ei ole; mitä välii!?
Vierailija kirjoitti:
Suomen tavat vielä uusia heille
Vain suomalaiseen veteen on mahdollista hukkua?
Sen keskellä olevan laiturin päälle ei pääse kuin uimalla, sen ympärillä on kaikkialla syvää, koska on tarkoitettu hyppimiseen.
Vetokannaksella ei ole voimakkaita virtauksia, se on enemmänkin pieni lampi. Vesi suotuu joesta hiekkaharjun läpi tähän lutakkoon.