Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että lähes kaikilla hakijoilla on joko
1) jäänyt joku osio lähes kokonaan tai kokonaan tekemättä ajanpuutteen takia
2) tehty ehkä useampikin osio huolimattomasti ajanpuutteen takiaItse kuulun jälkimmäiseen, sain koko kokeen tehtyä mutta just noi artikkelit tein niin kiireessä että tuli paljon virheitä. Oli kyllä oikeasti aika hämyjä monet vaihtoehdot niissä. En usko että tän vuoden taso on ollut yleisesti mikään hirveän kova, en muista yhdenkään sanoneen ettei olis ollut minkäänlaista ongelmaa kokeen kanssa ja ihan heittämällä suurin osa sanoo että ei ehtinyt tehdä kaikkea. Eli ei kannata menettää toivoa jos vain yksi osio mennyt vähän/kokonaan pieleen..
Mä todella toivon, että asia olisi näin. Se on totta, että aiempina vuosina on voinut helposti olla yksi tehtävä kokonaan tekemättä ja silti on päässyt sisään. Oma fiilis oli, että artikkelikysymykset olivat tänä vuonna paljon kryptisempia kuin viime vuonna. Sen olettaisi luovan hajontaa. Mutta, näistähän ei tiedä. Yritän itsekin jaksaa uskoa siihen, ettei psykalle päästäkseen tarvitse olla mikään yli-ihminen ja kova työ palkitsee.
t. se, jolla jäänyt logiikka kokonaan tekemättä
Samoin täällä. Pelottaa vaan se että meitä on niin monta jolla jäänyt just yks osio niin se taitaa olla se keskivertosuoritus eikä sellanen suoritus jolla pääsee sisään 😔
No en heitä vielä kirvestä kaivoon
Missä kiintiössä haet? Sekin vaikuttaa. En usko että esim Joensuun maisterikiintiöön tarvitaan miten superpisteitä...
Hei te maisterihaussa hakeneet!
Olis kiva kuulla, millaisia suunnitelmia teillä on ensi vuodelle, jos opiskelupaikkaa ei tänä keväänä tule. Eli miten olette ajatelleet käyttää ensi vuoden ennen uutta pääsykoeurakkaa?
Tuntuu, että ulkomailla aiemman tutkinnon suorittaneena on niin vähän mahdollisuuksia psykologin ammattiin Suomessa, ellei tän maisterihaun kautta tule paikkaa yliopistosta. Siksipä olis kiva pohtia vähän yhdessä muita mahollisuuksia ja vinkkejä siihen, mitä mahdollisia muita polkuja on psykologian alan töihin :)
En usko, että juuri kukaan on saanut kaikkia tehtäviä oikein. Minä tein koko kokeen, mutta virheitä valahti luultavasti joka osioon. Aineiston ja matikan monivalinnoista olen huomannut jo 3, logiikasta varmaan 13. Regressio varmaan mennyt mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa Villen synttärit! Miten se ykköstehtävä, missä oli Markku ja Pertti ja mitä vielä, ratkaistaan???
Minuakin jäi tämä eniten mietityttämään. Tietääkö joku oikeaa vastausta?
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla, millaisia suunnitelmia teillä on ensi vuodelle, jos opiskelupaikkaa ei tänä keväänä tule. Eli miten olette ajatelleet käyttää ensi vuoden ennen uutta pääsykoeurakkaa?
Tuntuu, että ulkomailla aiemman tutkinnon suorittaneena on niin vähän mahdollisuuksia psykologin ammattiin Suomessa, ellei tän maisterihaun kautta tule paikkaa yliopistosta. Siksipä olis kiva pohtia vähän yhdessä muita mahollisuuksia ja vinkkejä siihen, mitä mahdollisia muita polkuja on psykologian alan töihin :)
Hep, täällä yksi! Näitä tulevaisuuden vaihtoehtoja täällä just ahdistuneena mietin :D Kaikki muut vaihtoehdot, paitsi psykologin työ tuntuu vääriltä. Mä oon hakenu jo monta kertaa ja alkaa epätoivo iskeä. Siksi on pakko miettiä, vieläkö laittaa elämänsä holdiin taas puoleksi vuodeksi vai pitäisikö miettiä muita vaihtoehtoja tosissaan.
Itse olen miettinyt psykoterapiaopintoja, jos tekisin alle esim. sh-tutkinnon. Se vain tuntuu näin maisteritaustalla jotenkin turhalta. Toinen vaihtoehto vois olla sosiaalityö, mutta sekään kun ei tunnu ihan omalta :( Mä lähtisin tältä istumalta tekemään psykan maisterin ulkomaille, jos Valvira sen ystävällisesti hyväksyisi myös Suomessa. Mutta näinhän se ei ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että ulkomailla aiemman tutkinnon suorittaneena on niin vähän mahdollisuuksia psykologin ammattiin Suomessa, ellei tän maisterihaun kautta tule paikkaa yliopistosta. Siksipä olis kiva pohtia vähän yhdessä muita mahollisuuksia ja vinkkejä siihen, mitä mahdollisia muita polkuja on psykologian alan töihin :)Hep, täällä yksi! Näitä tulevaisuuden vaihtoehtoja täällä just ahdistuneena mietin :D Kaikki muut vaihtoehdot, paitsi psykologin työ tuntuu vääriltä. Mä oon hakenu jo monta kertaa ja alkaa epätoivo iskeä. Siksi on pakko miettiä, vieläkö laittaa elämänsä holdiin taas puoleksi vuodeksi vai pitäisikö miettiä muita vaihtoehtoja tosissaan.
Itse olen miettinyt psykoterapiaopintoja, jos tekisin alle esim. sh-tutkinnon. Se vain tuntuu näin maisteritaustalla jotenkin turhalta. Toinen vaihtoehto vois olla sosiaalityö, mutta sekään kun ei tunnu ihan omalta :( Mä lähtisin tältä istumalta tekemään psykan maisterin ulkomaille, jos Valvira sen ystävällisesti hyväksyisi myös Suomessa. Mutta näinhän se ei ole...
Onko muuten tietoa miten ensi vuoden uudistus vaikuttaa maisterivalintaan? Säilyykö se ylipäätään vai hakeeko kaikki samassa koekiintiössä, jotka eivät tule valituiksi yo-pisteillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että lähes kaikilla hakijoilla on joko
1) jäänyt joku osio lähes kokonaan tai kokonaan tekemättä ajanpuutteen takia
2) tehty ehkä useampikin osio huolimattomasti ajanpuutteen takiaItse kuulun jälkimmäiseen, sain koko kokeen tehtyä mutta just noi artikkelit tein niin kiireessä että tuli paljon virheitä. Oli kyllä oikeasti aika hämyjä monet vaihtoehdot niissä. En usko että tän vuoden taso on ollut yleisesti mikään hirveän kova, en muista yhdenkään sanoneen ettei olis ollut minkäänlaista ongelmaa kokeen kanssa ja ihan heittämällä suurin osa sanoo että ei ehtinyt tehdä kaikkea. Eli ei kannata menettää toivoa jos vain yksi osio mennyt vähän/kokonaan pieleen..
Mä todella toivon, että asia olisi näin. Se on totta, että aiempina vuosina on voinut helposti olla yksi tehtävä kokonaan tekemättä ja silti on päässyt sisään. Oma fiilis oli, että artikkelikysymykset olivat tänä vuonna paljon kryptisempia kuin viime vuonna. Sen olettaisi luovan hajontaa. Mutta, näistähän ei tiedä. Yritän itsekin jaksaa uskoa siihen, ettei psykalle päästäkseen tarvitse olla mikään yli-ihminen ja kova työ palkitsee.
t. se, jolla jäänyt logiikka kokonaan tekemättä
Samoin täällä. Pelottaa vaan se että meitä on niin monta jolla jäänyt just yks osio niin se taitaa olla se keskivertosuoritus eikä sellanen suoritus jolla pääsee sisään 😔
No en heitä vielä kirvestä kaivoonMissä kiintiössä haet? Sekin vaikuttaa. En usko että esim Joensuun maisterikiintiöön tarvitaan miten superpisteitä...
Haen ensikertalaisena kandi+maisteri kaikkiin yliopistoihin
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä artikkelikysymykset oli vaikeampia kuin viime vuonna. Niissä käytetty kieli oli sellaista, että piti todella skarpata ymmärtääkseen mitä siinä edes sanotaan. Tämä siis mun kokemus. Sen takia ihmettelen syvästi, miten joku voi tehdä koko kokeen ja klaarata myös ne. Itse jouduin miettimään niitä tosi pitkään. Samoin regressiotehtävää jouduin miettimään, vaikka sainkin sitten tehtyä lähes kaikki.
Totta, olivat vaikeampia kuin viime vuonna, mutta musta enemmistö kysymyksistä oli silti täysin selkeitä tai sellaisia, että ansan huomaa monesta, jos on lukenut artikkelit hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että ulkomailla aiemman tutkinnon suorittaneena on niin vähän mahdollisuuksia psykologin ammattiin Suomessa, ellei tän maisterihaun kautta tule paikkaa yliopistosta. Siksipä olis kiva pohtia vähän yhdessä muita mahollisuuksia ja vinkkejä siihen, mitä mahdollisia muita polkuja on psykologian alan töihin :)Hep, täällä yksi! Näitä tulevaisuuden vaihtoehtoja täällä just ahdistuneena mietin :D Kaikki muut vaihtoehdot, paitsi psykologin työ tuntuu vääriltä. Mä oon hakenu jo monta kertaa ja alkaa epätoivo iskeä. Siksi on pakko miettiä, vieläkö laittaa elämänsä holdiin taas puoleksi vuodeksi vai pitäisikö miettiä muita vaihtoehtoja tosissaan.
Onko muuten tietoa miten ensi vuoden uudistus vaikuttaa maisterivalintaan? Säilyykö se ylipäätään vai hakeeko kaikki samassa koekiintiössä, jotka eivät tule valituiksi yo-pisteillä?
Ei ole mitään tietoa säilymisestä. Pääsykoeuudistuksen yhteydessähän on tosin puhuttu, että väyliä yliopistoon lisätään, niin toivottavasti maisterihaku säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa Villen synttärit! Miten se ykköstehtävä, missä oli Markku ja Pertti ja mitä vielä, ratkaistaan???
Olisko oikein ollu pekka ja markku...no mutta kuitenkin itse sain sen niin, että esim. jos vastaus A olisi oikein, mitkä väittämät olisi silloin totta/valetta...sit katoin voiko pitää paikkaansa sen perusteella, että yhden pitää aina pujua totta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko oikein ollu pekka ja markku...no mutta kuitenkin itse sain sen niin, että esim. jos vastaus A olisi oikein, mitkä väittämät olisi silloin totta/valetta...sit katoin voiko pitää paikkaansa sen perusteella, että yhden pitää aina pujua totta yms.
Merkkasin siis jokaisen tyypiin väittämät erikseen ja allekkain 2.pv/1 pv/juhlapv ja niiden kohdalle joko T tai V...siitä näki aika helposti sit mitkä ei voi pitää paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisille ei ole erillistä pääsykoekiintiötä.
Hyväksytyistä vähintään tietty osa pitää olla ensikertalaisia ja pääsykoekiintiöstä sitten otetaan kiintiön verran parhaita täysin statuksesta riippumatta paitsi jos ensikertalaisia ei ole tarpeeksi, menee siellä kiintiön lopussa joku ensikertalainen ohi paremmin kokeessa suoriutuneesta toiskertalaisesta.
Ei, vaan pääsykoekiintiöstä osa paikoista on varattu ensikertalaisille, kuten yhteispistekiintiöstäkin. Näin ainakin Hgissä.
Mutta selitys oli oikein.
Väännetään rautalangasta. Yksinkertaistamisen vuoksi hakijoita on 10, joista 5 ensikertalaista ja 5 toiskertalaista. 5 otetaan sisään ja näistä vähintään 60 % on oltava ensikertalaisia, eli 3 kpl. Eikö?
Pääsykokeen jälkeen hakijat pannaan parhausjärjestykseen, ja se näyttää esim. tältä:
1. toiskertalainen 1
2. toiskertalanen 2
3. ensikertalanen 1
4. toiskertalainen 3
5. toiskerltainen 4
6. toiskertalainen 5
7. ensikertalainen 2
8. ensikertalainen 3
9. ensikertalainen 4
10. ensikertalainen 5
Sitten tehdään tarkastelu ensikertalaisista ja havaitaan, että se ei täyty. 5 parhaan joukossa on vain 1 ensikertalainen.
Tämän vuoksi täytyy nostaa kaksi ensikertalaista mukaan, jotta vaadittava vähintään 60 % täyttyy. Siksi sisäänpääsijät ovat toiskertalaiset 1 ja 2 sekä ensikertalaiset 1, 2 ja 3. Eli viimeinen sisäänpääsijä onkin kolmanneksi huonoin ja neljänneksi paras ei pääse sisään ollenkaan, vaan jää varasijalle 1.
Mielenkiintoiseksi homma muuttuu, jos joku noista sisäänpäässeistä ensikertalaisista peruukin paikkansa. Sisällenouseva ei suinkaan ole varasijalla 1 oleva toiskertalainen, vaan tilalle täytyy ottaa ensikertalainen, jotta ensikertalaisia on riittävästi. Silloin sisään pääsee ensikertalainen 4, joka oli kokeen toiseksi huonoin.
Palataan näihin varasijakiemuroihin sitten heinäkuussa, mutta pointtina on, että varasija 1 ei tarkoita sitä, että olisi seuraava sisäänpääsijä, monestakaan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisille ei ole erillistä pääsykoekiintiötä.
Hyväksytyistä vähintään tietty osa pitää olla ensikertalaisia ja pääsykoekiintiöstä sitten otetaan kiintiön verran parhaita täysin statuksesta riippumatta paitsi jos ensikertalaisia ei ole tarpeeksi, menee siellä kiintiön lopussa joku ensikertalainen ohi paremmin kokeessa suoriutuneesta toiskertalaisesta.
Ei, vaan pääsykoekiintiöstä osa paikoista on varattu ensikertalaisille, kuten yhteispistekiintiöstäkin. Näin ainakin Hgissä.
Mutta selitys oli oikein.
Väännetään rautalangasta. Yksinkertaistamisen vuoksi hakijoita on 10, joista 5 ensikertalaista ja 5 toiskertalaista. 5 otetaan sisään ja näistä vähintään 60 % on oltava ensikertalaisia, eli 3 kpl. Eikö?
Pääsykokeen jälkeen hakijat pannaan parhausjärjestykseen, ja se näyttää esim. tältä:
1. toiskertalainen 1
2. toiskertalanen 2
3. ensikertalanen 1
4. toiskertalainen 3
5. toiskerltainen 4
6. toiskertalainen 5
7. ensikertalainen 2
8. ensikertalainen 3
9. ensikertalainen 4
10. ensikertalainen 5
Sitten tehdään tarkastelu ensikertalaisista ja havaitaan, että se ei täyty. 5 parhaan joukossa on vain 1 ensikertalainen.
Tämän vuoksi täytyy nostaa kaksi ensikertalaista mukaan, jotta vaadittava vähintään 60 % täyttyy. Siksi sisäänpääsijät ovat toiskertalaiset 1 ja 2 sekä ensikertalaiset 1, 2 ja 3. Eli viimeinen sisäänpääsijä onkin kolmanneksi huonoin ja neljänneksi paras ei pääse sisään ollenkaan, vaan jää varasijalle 1.
Mielenkiintoiseksi homma muuttuu, jos joku noista sisäänpäässeistä ensikertalaisista peruukin paikkansa. Sisällenouseva ei suinkaan ole varasijalla 1 oleva toiskertalainen, vaan tilalle täytyy ottaa ensikertalainen, jotta ensikertalaisia on riittävästi. Silloin sisään pääsee ensikertalainen 4, joka oli kokeen toiseksi huonoin.
Palataan näihin varasijakiemuroihin sitten heinäkuussa, mutta pointtina on, että varasija 1 ei tarkoita sitä, että olisi seuraava sisäänpääsijä, monestakaan syystä.
Ei mulle tarvitse vääntää rautalangasta, kun ei ole epäselvää kiintiöissä. Väännä ihan itsellesi vaan. En nyt ymmärrä miksi aloit selittää valinnasta niin kuin joku muu kuin sinä olisi olettanut, että ensikertalaisen pitäisi olla valinnassa edellä ei-ensikertalaisia. Kiintiöiminenhän perustuu juuri siihen, että näin ei aina ole, mutta halutaan silti helpottaa heidän sisäänpääsyään. Pääsykoekiintiöstä ei valita parhaita ihan statuksesta riippumatta vaan nimenomaan ensikertalaiset _ensin_, jonka jälkeen kaikki loput paremmuusjärjestyksessä. Jos ensikertalaisia jostain syystä ei olisi tarpeeksi, mikä toki on tässä mahdoton skenaario, valitaan heidän paikoilleen muita.
VILLEN synttärit. Kertokaa nyt. Tuun hulluksi. Eihän nousta tiedoista voi päätellä mitään
Juhlatehtävässä...
Pekka: TTT (ei valehtele)
Markku ja Jari: VTT (joka 2./3. pv valhe; valheita Jari O/Pekka O, jos Jari O)
eli esim. 30.1 (2pv ennen), 31.1 (1pv ennen), 1.2 pv (juhlapv)... koska luku 30 parillinen JA 3:lla jaollinen
Moikka! En ole aiemmin kirjoittanut tänne palstalle mut olen lukenut varmaan koko keskustelun läpi pääsykokeen jälkeisessä stressissäni. Hain Helsingin maisterihaussa ja sen lisäksi kaikkiin kandi+maisteri hakuihin. Koe meni mielestäni muuten hyvin paitsi artikkeleissa menin lankaan joihinkin sanavalintoihin ja logiikka puolet arvaamalla. Eniten vaivaa kuitenkin tuo Villen syntymäpäivä, eli jos joku osaa vääntää rautalangasta et miks se oikea vastaus on muka 16.5.2001 niin pliiis kertokaa ennen kuin menetän täysin järkeni :'D Oon yrittänyt sillä singaporelaisen aivopähkinän avulla eliminoida nuita vaihtoehtoja ja aina jää tietyt päivät jäljelle mistä en pääse eteenpäin....
Niin ja tuli mieleen siitä 1.1.2. tehtävän p) kohdasta et se vastaus taitaa olla "ei havaittavissa mediaatioefektiä". Itse siis vastasin siihen, että osittainen mediaatio mut tän palstan perusteella tajusin ja myös kun laskin uudestaan kotona nuo tilaston osat, että tuossa mediaatiomallissahan ei askel 2 toteudu kun p-arvo>0.05 eli silloinhan sitä mediaatioefektiä ei voi olla? Korjatkaa jos olen väärässä.
Logopedian pääsykoeketjussa oli joku psykalle hakija! Varmaan se sama!
Entäs Varasija mahdoton, sinua kaipaamme!
Kysyttiinkö tossa juhlatehtävässä sitä, kuka valehtelee vai kuka menee sinne bileisiin? Unohdin kokonaan :D Itse vastasin Pekka ja Markku, mutta en enää muista millä logiikalla.