Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
3121/5687 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kun ei yhtään tiiä tuntuko koe liian monelle muullekin helpohkolta

Muistakaa kuitenkin se, että helpolta tunteminen ei tarkoita missään nimessä sitä, että koe olisi mennyt hyvin.

Vierailija
3122/5687 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kun ei yhtään tiiä tuntuko koe liian monelle muullekin helpohkolta

Muistakaa kuitenkin se, että helpolta tunteminen ei tarkoita missään nimessä sitä, että koe olisi mennyt hyvin.

Ei niin! Minä olen joskus jopa tentissä tiennyt, että se on aika helppo koe, mutta en ole silti osannut vastata siihen edes ykkösen verran. :D Harmittelin jo siellä kokeessa asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3123/5687 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko muuten kysyä mielenkiinnosta, että kokiko Jyväskylään ja Joensuuhun aiemmin pyrkineet tämän kokeen vaikeammaksi (kun koe oli aikalailla HTT:n kokeen kaltainen), kuin edelliset kokeensa? Laita peukku ylös, jos koit ja peukku alas jos et!

Vierailija
3124/5687 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelien 2. Kysymyksen väittämä D:

"..ajoivat tilastollisesti ei-merkitsevästi nopeammin sekä olivat ennen simulaattoriajoa ja sen jälkeen tilastollisesti ei-merkitsevästi väsyneempiä kuin Alzheimerin tautia sairastavat potilaat."

Kysymyksessä merkitsevän rajaksi asetettiin p < 0.05.

Eikös tämä nyt ihan yksiselitteisesti liity taulukon kohtaan ajoaika sekä väsymys ennen ajoa ja väsymys ajon jälkeen. Ajoajassa potilaiden aika oli 31.07 ja verrokkien 28.86 ja p=0.462. Väsymys oli kuitenkin taulukon mukaan ennen ajoa merkitsevästi (0.014) vähäisempää potilailla kuin verrokeilla ja vain ajon jälkeen potilaat olivat ei-merkitsevästi (0.125) väsyneempiä. Eli kohta d on väärin?

Itse laitoin 2. kysymykseen vaihtoehdon c.

Oli nämä kinkkisiä ja vieläkin pää sekaisin kun näitä pyörittelee 😂

Vierailija
3125/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain maisterihaussa toista kertaa ja tuntuu siltä etten pääse sisään. Tuntuu siltä että psykologin työ on sitä mitä oikeesti haluan tehdä ja nykyinen työni (opettaja) ei ole sitä. Haluaisin kanssa kuulla samaa kokevien ajatuksia. Mitä vaihtoehtoja meillä on?

Vierailija
3126/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain maisterihaussa toista kertaa ja tuntuu siltä etten pääse sisään. Tuntuu siltä että psykologin työ on sitä mitä oikeesti haluan tehdä ja nykyinen työni (opettaja) ei ole sitä. Haluaisin kanssa kuulla samaa kokevien ajatuksia. Mitä vaihtoehtoja meillä on?

Itsekin hain maisterihaussa (psykan kandi ulkomailta) enkä tänä vuonna pääse sisään. Enkä varmaan tulevinakaan vuosina (vuodatin siitä aiemmin 😄), sillä en pysty petraamaan tilasto-osiossa riittävään hyvään suoritukseen. Olen ajatellut asian näin - minua kiinnostavat mielenterveysteemat ja asiakastyö. Psykiatrisella polilla työskentelevät sairaanhoitajat tekevät hyvin samankaltaista työtä kuin psykologikollegansa. Haen siis ammattikorkeaan sairaanhoitajalinjalle ja pyrin työskentelemään tulevaisuuudessa mielenterveyden parissa. Päämääräni on psykoterapeutin koulutus ja se onnistuu sairaanhoitajan pohjakoulutuksella. Olisin mieluummin opiskellut opintoni loppuun psykasta, mutta ei auta kun en pääse sisälle 😬

Vierailija
3127/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuossa Moca artikkelin nro 2. kysymyksessä myös kohta a ole oikein? Itse vastasin sen...

Millaiseksikohan pääsykoe nyt muuttuu... Mahtaakohan vaatimuksena olla ensi vuonna esim. lukion psykan kurssit sekä jotkut matikan kurssit..? Ei voi tietää. Jännää. Itsellä taitaa olla ensi vuonna uusi hakukerta. 😔 Tein tyhmiä virheitä aikapaineessa, jotka harmittaa.

Vierailija
3128/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VILLEN synttärit. Kertokaa nyt. Tuun hulluksi. Eihän nousta tiedoista voi päätellä mitään

Vierailija
3129/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Aaro sanoo: “En tiedä Villen syntymäpäivää, mutta ei tiedä Heikkikään”

Aaro ei voi saamansa kuukauden perusteella tietää Villen syntymäpäivää, koska jokainen kuukausi on useammassa vaihtoehdossa. Lauseen alku on triviaali. Mutta Aaro tietää, ettei Heikkikään tiedä Villen syntymäpäivää. Heikki voisi tietää sen, jos hän olisi saanut 19. päivän (koska se on ainoa päivä, joka esiintyy vain kerran), mutta Aaro tietää, ettei Heikki ole saanut 19. päivää, koska Aaro ei ole saanut helmikuuta. Siis: yliviivataan helmikuun päivämäärät.

>Heikki sanoo: “Se on totta, mutta Niinakaan ei tiedä Villen syntymäpäivää”

Heikki tietää, ettei Niina tiedä Villen syntymäpäivää. Siispä Heikki tietää, ettei Niina ole saanut vuosia 1999 tai 2002, koska niiden perusteella Niina voisi tietää oikean syntymäpäivän, esiintyväthän kys. vuosiluvut vain kerran. Heikki on siis saanut jonkun muun päivän kuin 14. tai 17. Siis: yliviivataan päivät 14 ja 17. 

>Niina sanoo: “Kyllä ja Aaro ei ole keksinyt mikä Villen syntymäpäivä on”.

Niina tietää, ettei jäljellä olevista vaihtoehdoista voi päätellä oikeaa syntymäpäivää pelkän kuukauden perusteella. Aaro voisi päätellä oikean syntymäpäivän pelkän kuukauden perusteella, jos hänellä olisi toukokuu (koska toukokuun päivämääriä on vain yksi jäljellä), mutta Niina tietää, ettei Aarolla ole toukokuuta, ts. Niina on saanut eri vuoden kuin jäljellä olevassa toukokuun päivämäärässä on. Siis: yliviivataan vuoden 2001 päivämäärät. 

>Heikki vastaa: “Nyt tiedän mikä on Villen syntymäpäivä”

Heikki pystyy jäljellä olevista vaihtoehdoista löytämään saamansa päivän avulla oikean syntymäpäivän. Se on mahdollista vain 16.4.2000 ollessa oikea vastaus.

Vierailija
3130/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te maisterihakijat, jotka sanoitte, ettette pääse, niin mistä tiedätte sen?

Vierailija
3131/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että pääsen (maisterihakija), koska regressiotehtävä jäi lähes kokonaan tekemättä. Olen miettinyt kanssa yhtenä vaihtoehtona psykiatrisen sairaanhoitajan linjaa ja psykoterapeuttikoulutusta. Huomasin myös että nopeampi vaihtoehto voisi olla kasvatustieteen maisterihaku (oon tehnyt kasvatustieteen perus-ja aineopinnot), opinnot kestäisi vain 2 vuotta ja se tutkinto kävisi myös pohjakoulutuksena psykoterapeuttikoulutukseen. Terapeutin työt kiinnostaa eniten.

Vierailija
3132/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että pääsen (maisterihakija), koska regressiotehtävä jäi lähes kokonaan tekemättä. Olen miettinyt kanssa yhtenä vaihtoehtona psykiatrisen sairaanhoitajan linjaa ja psykoterapeuttikoulutusta. Huomasin myös että nopeampi vaihtoehto voisi olla kasvatustieteen maisterihaku (oon tehnyt kasvatustieteen perus-ja aineopinnot), opinnot kestäisi vain 2 vuotta ja se tutkinto kävisi myös pohjakoulutuksena psykoterapeuttikoulutukseen. Terapeutin työt kiinnostaa eniten.

Mutta hei, jos sait muut osat tehtyä, niin eihän tuo ole vielä mikään tuomio! Saitko 1.1.1 tehtyä? Ne regressiomallien arvioinnit?

Vierailija
3133/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hei, jos sait muut osat tehtyä, niin eihän tuo ole vielä mikään tuomio! Saitko 1.1.1 tehtyä? Ne regressiomallien arvioinnit?

Ne sain tehtyä. En tosin tiedä teinkö ne oikein.

Vierailija
3134/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon maisterihakija enkä usko että pääsen. Tein laskuvirheen regressiossa (tiesin miten lasketaan mutta näppäilyvirhe/katsoin väärin sarakkeen) ja loogista en ehtinyt. Jännittää vähän onko ens vuoden haussa maisterissa ennakkomatskuja. Ottaa ihan hitosti päähän, nyt ois ollu "pakko" päästä. Hoitovapaa loppuu ja oksettaa palata vanhaan työhön. Ollaan myös yritetty toista lasta. Jos ens vuonna ennakkomatskut niin en ehdi lukea (jos on myös mahdollisesti vauva). Ikää alkaa tulla sen verran että perheenlisäys menee etusijalla.

Vierailija
3135/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon maisterihakija enkä usko että pääsen. Tein laskuvirheen regressiossa (tiesin miten lasketaan mutta näppäilyvirhe/katsoin väärin sarakkeen) ja loogista en ehtinyt. Jännittää vähän onko ens vuoden haussa maisterissa ennakkomatskuja. Ottaa ihan hitosti päähän, nyt ois ollu "pakko" päästä. Hoitovapaa loppuu ja oksettaa palata vanhaan työhön. Ollaan myös yritetty toista lasta. Jos ens vuonna ennakkomatskut niin en ehdi lukea (jos on myös mahdollisesti vauva). Ikää alkaa tulla sen verran että perheenlisäys menee etusijalla.

Samanlainen tunne täällä. Olisin halunnut jo päästä (toinen hakukerta), koska nykyisessä opettajan työssä en koe olevani mukavuusalueellani. Kiinnitän koko ajan huomioo työhyvinvointiasioihin työyhteisössä yms. mikä ei työhöni liity millään lailla. Haluaisin auttaa ihmisiä voimaan paremmin.

Vierailija
3136/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka, mulla on kuule tismalleen sama tilanne kuin sulla :D Olen myös maisterihakija, koe meni just niin kuin sullakin ja perheellinen. Vauvakin on tiedossa ensi vuodelle! Muakin ahdistaa, kun nyt ois todellakin "pitänyt päästä", koska ensi keväänä lukeminen on tosi hankalaa, ellei mahdotonta. 

Mä nyt kuitenkin vielä elättelen toiveita sisäänpääsystä, koska tuntuu ettei toi koe kenelläkään ihan nappiin ole mennyt. Haitko Helsinkiin vai Joensuuhun?

Vierailija
3137/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hieman iäkkäämpänä hakijana koen, että minulla ei ole loputtomasti aikaa hakea, ja realistisesti ymmärrän omat rajoitteeni tilaston suhteen (se yksi maisterihakijoista, joka tietää ettei pääse sisään). Tämän vuoksi kannustan miettimään niitä muita väyliä, jos haaveena on psykoterapeutin työ. Itsekin aikoinaan sekoitin psykologin ammatin psykoterapeutin työhön. Toki molemmat tekevät samankaltaista työtä, mutta psykoterapeutti harjoittaa sitä työtä, mitä ihmiset normaalisti mieltävät psykologin tai psykiatrin työksi. 

Eli, nyt sitten kokeillaan pääsisinkö tavoitteeseeni sairaanhoitajan tutkinnon avulla :)

Vierailija
3138/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa, sillä saatoin arvata just oikean syntymäpäivän. Siitä saa varmaan hyvät pisteet, jos mennyt oikein. Mutta tosin en silti ole pääsemässä kokonaispistemäärällä sisään. Pistää silti miettimään oikean arvauksen ratkaisevuutta...

Vierailija
3139/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudattavatko skaalatut pisteet normaalijakaumaa, jolloin tulisi olla n. 2-3 keskihajonnan päässä odotusarvosta päästäkseen sisään? Onkohan vanhoista htt-valintakokeista olemassa graafeja jossain joita voisi mielenkiinnosta katsella? Yksinkertaiset numeeriset tilastot löytyvät helposti, mutta ne eivät minimipisteiden lisäksi anna kovin kattavaa kuvaa hakijoista.

Vierailija
3140/5687 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen tunne täällä. Olisin halunnut jo päästä (toinen hakukerta), koska nykyisessä opettajan työssä en koe olevani mukavuusalueellani. Kiinnitän koko ajan huomioo työhyvinvointiasioihin työyhteisössä yms. mikä ei työhöni liity millään lailla. Haluaisin auttaa ihmisiä voimaan paremmin.

Entäpä jos lukisitkin työ- ja organisaatiopsykan perus- ja aineopinnot, pitäisi onnistua etänä, ja sitten tähtäät työhyvinvointitehtäviin äitiysloman jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän