Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta tiedän, että koe pyörii mielessä noin viikon verran pääsykoepäivän jälkeen ja sit se unohtuu melko totaalisesti. Kesäkuun puolivälin paikkeilla, kun tulokset lähenee, tulosten odottelu alkaa taas kolkutella kaikkia stressipisteitä. Onhan se nyt herranjumala pääkopalle shokki, kun olet koko vuoden valmistautunut kokeeseen, joka on ohi 4 tunnissa.
Eli nou hätä, kyllä se koe kohta poistuu päästä pyörimästä (kesäkuun puoliväliin asti)! ;)
Psykan kokeeseen harva valmistautuu paria kuukautta enempää, mutta totta, koe kyllä pikkuhiljaa alkaa kaivaa vähemmän ja vähemmän.
Viime vuonna esim Tampereelle pisteraja oli 76/100. Eli nämä siis skaalattuja pisteitä. Oletan, että joe ja jyu ovat tänäkin vuonna pisterajoiltaan vielä tuota alhaisempia.
Jos asiaa siis spekuloi viime vuoteen verraten, niin ei tosiaan tarvitse saada huippupisteitä päästäkseen sisään. Tuossa on jo iso ero raakapisteissä 76/100...
Kyllä se vaan pyörii päässä itselläni vielä, kun lokakuusta lähtien opiskelin täyspäiväisesti ihan paria päivää lukuunottamatta. Toki luin myös psykan yokirjoituksia varten (opiskelin itsenäisesti oppimäärän ja olin vaan kirjoilla aikuislukiossa), mutta paljon tosta ajasta on tilastoasiaa. Nyt on TYHJÄ olo. Opiskelu on mun juttu, tarviin aivotyötä 🙈. Spekuloin itse pääsemistä ihan senkin tähden, että alanko jo opiskella seuraavaa yoainetta, että saisi ens keväänä lisää pisteitä 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta tiedän, että koe pyörii mielessä noin viikon verran pääsykoepäivän jälkeen ja sit se unohtuu melko totaalisesti. Kesäkuun puolivälin paikkeilla, kun tulokset lähenee, tulosten odottelu alkaa taas kolkutella kaikkia stressipisteitä. Onhan se nyt herranjumala pääkopalle shokki, kun olet koko vuoden valmistautunut kokeeseen, joka on ohi 4 tunnissa.
Eli nou hätä, kyllä se koe kohta poistuu päästä pyörimästä (kesäkuun puoliväliin asti)! ;)
Psykan kokeeseen harva valmistautuu paria kuukautta enempää, mutta totta, koe kyllä pikkuhiljaa alkaa kaivaa vähemmän ja vähemmän.
Heh
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna esim Tampereelle pisteraja oli 76/100. Eli nämä siis skaalattuja pisteitä. Oletan, että joe ja jyu ovat tänäkin vuonna pisterajoiltaan vielä tuota alhaisempia.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako tuo että piti saada 76 prosenttia parhaiden pisteistä?
Joo, tarkoittaa. Noi pisterajat oli joltain nettisivulta, mutta viime vuoden keskusteluissa sanottiin et rajat olikin hki 83,1 ja tre 79,3. Nämä siis pelkässä valintakoekiintiössä hakeneille. Yhteiskiintiössä paljon alemmat rajat. Ja huom, Viime vuonna pisterajat oli korkealla.
Itseäni kalvaa eniten se, että jo tässä vaiheessa voi arvella pelin olevan menetetty tältä vuodelta. Ettei ole olemassa sitä toiveikkuuden tunnetta ja tulosten julkistamisen kutkuttava odotusta, jota aikaisempien hakukertojen jälkeen olen ainakin itse voinut kokea.
Mun kohdalla kyse ei ole pessimismistä tai turhasta spekuloinnista, on vaan karu fakta, ettei koe mennyt omalla kohdallani putkeen. Siinä on turha lähteä huijaamaan itseään sillä puheella, kuinka oma suoritus vertautuu muihin jnejnejaadajaadajaada. Joo, lehmätkin lentää. Olen puhunut.
Saanko kysyä, miten sulla meni eri osiot?
Se on oikeasti hyvä asia, että tietää realistisesti oman tasonsa. Vaikka optimismi noin yleisesti kannattelee elämässä, niin näissä tilanteissa se on ihan turhaa, jos koe meni huonosti.
Onkohan mitään toivoa, jos logiikka jäi nollille, jos muut tehtävät meni hyvin? Haen jo neljättä kertaa ja taas tuli liian kiire.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitään toivoa, jos logiikka jäi nollille, jos muut tehtävät meni hyvin? Haen jo neljättä kertaa ja taas tuli liian kiire.
Mullakin meni logiikka yhtä kohtaa lukuunottamatta nollille kun en ehtinyt enempää tehdä, mutta muut osiot aika hyvin (ei täydellisesti, puutteita ja virheitäkin on!) ja elättelen silti vielä toivoa. Ei kai viime vuosina ole tarvinnut saada läheskään täysiä pisteitä päästäkseen sisään. Plus logiikkaosio on kuitenkin prosentuaalisesti aika pieni jos pisteitä mietitään. Olen edelleen sitä mieltä, että oli parempi tehdä hiukan vähemmän tehtäviä huolellisesti, koska etenkin artikkelikysymykset oli kieroja ja niistä tuli helposti huolimattomuusvirheitä. Koetilanteessa pänni ja ahdisti oma hitaus, mutta nyt olen tyytyväinen siihen että olin vähän hidas, kun yleensä olen hätäinen ja teen huolimattomuusvirheitä.
Samaa kelailen, mutta kun täällä lukee muiden fiiliksiä, niin monet ovat ehtineet tehdä koko kokeen. Se kertoisi siitä, että koe oli helppo ja pisterajat nousee. Silloin ei pärjää, jos logiikka jäi tekemättä. Itse jätin sen taktisesti tekemättä, koska sen painotus oli pieni.
Minusta kuulostaa uskomattomalta suoritukselta tehdä koko koe lähes oikein! niitäkin varmasti on, mutta jos se on yleinen taso, niin huh huh! Kovatasosta porukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Samaa kelailen, mutta kun täällä lukee muiden fiiliksiä, niin monet ovat ehtineet tehdä koko kokeen. Se kertoisi siitä, että koe oli helppo ja pisterajat nousee. Silloin ei pärjää, jos logiikka jäi tekemättä. Itse jätin sen taktisesti tekemättä, koska sen painotus oli pieni.
Minusta kuulostaa uskomattomalta suoritukselta tehdä koko koe lähes oikein! niitäkin varmasti on, mutta jos se on yleinen taso, niin huh huh! Kovatasosta porukkaa!
On täällä jokunen sanonut tehneensä koko kokeen, mutta kuinka moni on sanonut tehneensä koko kokeen ja täysin oikein..? Tai edes hyvin lähelle kaikki oikein? Upeeta jos niitäkin on, voi vain ihailla osaamista, nopeutta ja tarkkuutta! Olisin luultavasti itsekin ehtinyt tehdä kaikki, mutta halusin käydä artikkelit kahteen kertaan läpi ja tarkistaa laskut. Jos olisin tehnyt kaiken, mulle olisi kyllä tullut järkyttävän paljon lisää virheitä eli oma potentiaali ei olisi siihen antanut mahdollisuutta.
Muistetaan, että tämä palsta on yksi nettitrollauksen kehdoista! Olkoonkin, että tämä keskustelu on aika eri tasoa kuin muu palsta. Mutta silti!
Se, joka kertoi saaneensa kaiken tehtyä ja vieläpä oikein, ei ehkä ollutkaan edes kokeessa.
Hei
En kaikkia ole lukenut, joten ehkä kysymys on jo käsitelty. Eli syntymäpäiväkysymys. Mikä oli vastaus ja miten siihen pääsitte?
En oo ite kyllä nähnyt yhtään ”itsevarmaa” pisteiden spekulaatiota. Jokaisessa tekstissä on kirjoittaja yleensä sanonutkin, että ”korjatkaa jos olen väärässä” tms. Samoin painotuksia ei kukaan ole ennustanut, vaan on kerrottu ääneen se koepaperissa ilmoitettu etukäteisarvio. Se, että sanotaan että vaikeammat tehtävät painottuvat eniten, lukee myös koepapereissa.
Näiden lisäksi, esim. tilasto-osuuden ja loogisen päättelyn tehtävien oikeiden vastausten rivi on suhteellisen yksikäsitteinen. Saa kai näitä spekuloida jos se helpottaa omaa oloa?
Hei,
mitä luulette, kannattaako luovuttaa jo sisäänpääsyn suhteen ja hyväksyä tappio, jos lähtöpisteet on suht. hyvät (näillä näkymin välillä 130-140, riippuen lopullisista YO-tuloksista), mutta regressio-osuus jäi lähes kokonaan tekemättä? En siis laittanut mitään vastauksia kohtiin, jotka piti itse täyttää numeroilla, monivalintoihin heitin jotain eli saattoi tulla piste tai pari. :D Muut osiot sain tehtyä ja mahdollisesti ihan hyvinkin, vaikea sanoa.
Onko tässä enää edes mahdollisuutta päästä? Oliko niin, että jokaisesta osa-alueesta täytyy saada tietty määrä pisteitä päästäkseen?
Oma uskomukseni on että 1.1, 1.2 ja 2.2 on todennäköisesti joku saanut täysin oikein. En usko että kukaan on saanut täysiä pisteitä artikkeleista. Meneekö pisteiden skaalaus tehtävä-, vai henkilökohtaisesti? Eli skaalataanko raakapisteet aina yhden tehtävän maksimien mukaan, vai skaalataanko se koko kokeessa parhaiten menestyneen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Hei,
mitä luulette, kannattaako luovuttaa jo sisäänpääsyn suhteen ja hyväksyä tappio, jos lähtöpisteet on suht. hyvät (näillä näkymin välillä 130-140, riippuen lopullisista YO-tuloksista), mutta regressio-osuus jäi lähes kokonaan tekemättä? En siis laittanut mitään vastauksia kohtiin, jotka piti itse täyttää numeroilla, monivalintoihin heitin jotain eli saattoi tulla piste tai pari. :D Muut osiot sain tehtyä ja mahdollisesti ihan hyvinkin, vaikea sanoa.
Onko tässä enää edes mahdollisuutta päästä? Oliko niin, että jokaisesta osa-alueesta täytyy saada tietty määrä pisteitä päästäkseen?
Uskon, että on, mutta mahdoton tietää. En sinuna luopuisi toivosta.
Jonain vuonna oli Tampereelle yhdestä kokeen osiosta (olikohan artikkelit, en nyt muista) kynnysehto mikä pistemäärä piti vähintään saada siitä päästäkseen sisään, mutta tässä kokeessa ei kyllä ollut sellaista merkitty. En usko, että pitää saada jostain tietystä kohdasta mitään tiettyä pistemäärää päästäkseen, koska sellaista ei ole ilmoitettu. Ellei ne nyt jälkikäteen sellaista osiokohtaista alarajaa säädä mikä tuntuisi epäreilulta, koska se tieto olisi vaikuttanut kokeentekostrategiaan.
Eli täydet pisteet saa matalammilla pisteillä. Aiemmin oli yksi paras, nyt on kymmeniä. Toki ne kymmenet ovat ihan parin pisteen päässä toisistaan, eli muutos ei ole ratkaiseva.