Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Nopea gallup koska kiinnostaa! :D Tosiaan tiedän, ettei voi itse päättää hakeeko pääsykoe- vai yhteispistekiintiössä, mutta varmaan itse kullakin on jonkinlainen idea siitä, kummassa todennäköisemmin pääsisi.
Peukku ylös jos pyrit pääsykoekiintiöön, eli YO-todistuksesi on joko liian vanha (< 2006?), ei koostu erinomaisista arvosanoista (E ja L), tai sinulla ei ole YO-todistusta ollenkaan.
Peukku alas jos uskot voivasi päästä yhteispistekiintiössä, eli sinulla on riittävän tuore YO-todistus, joka koostuu pääasiassa erinomaisista (E ja L) arvosanoista.
Ihan kamalaa tää odottelu. On mennyt vasta 2 päivää. Pahimmillaan voi kestää jopa 7 viikkoa vielä! Se tuntuu jotenkin ikuisuudelta enkä pysty nauttiman kesästä ennenkö saan tulokset.
Viime keväänäkin taisi HTT-kokeet tulla vasta tuolloin 28.6. Joensuun tulokset tuli jo kesäkuun alussa, mutta nyt tietenkin kaikkien yliopistojen pitää olla valmiita ennenkö tuloksia voidaan antaa.
Olisipa heillä joku taulukko netissä, josta näkisi, kuinka monta koetta on jo tarkistettu.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan laskeskellut kuinka moni artikkelitehtävistä meni suunnilleen oikein? Mulla meni vaan 17 täysin oikein..
Mulla meni 21 täysin oikein. Oon haksahtanu just noihin typeriin jekkuihin. ",sillä se vähentää väkivaltakäyttäytymistä" "oireiden alkamisesta vuosi". Tiesin tasan tarkkaan miten noi asiat on oikeasti, mutta kokeessa vaan aikapaineen alla hätäilee. :/ et vähemmän harmittaa sellaset väärin menneet mitä ei oikeasti vaan oo muistanut kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää kun tulokset tulee ja jännätään miten jonot ja varasijat liikkuu nyt kun on 5 paikkaa samassa ja moni hakee useampaan. Siinä on pieni jännitysnäytelmä edessä, can't wait 😌.
Millaisetkohan järjestykset on yleisimpiä? Hki monella ykkönen? Tre kanssa varmaan monella kärjessä? Itse hain vaan Tre.
Todennäköisesti tulokset tulevat heti vain ylimpään hakukohteeseen päässeille, muilla valinta on kesken kunnes kaikki kaupungit ovat ilmoittaneet tulokset. Eli ei tule jännittävää varasijanäytelmää vaan hermostuttava "miten sä jo tiedät kun mulla lukee edelleen kaikissa kesken!"-kiukuttelua.
Yleisin järjestys lienee Hki-Tre-Tku-Jkl-Jns. Noita voi katsella Vipusesta. Ei sieltä suosituinta järjestystä näe, mutta jokaisen kaupungin sijanumeroiden määrät. Nekään eivät ole täysin aukottomia, sadoilla hakijoilla on ykkösenä joku muu kuin psykan kanditutkinto. Pääasiassa maisterihakuja, mutta palstalla kirjoittaa mm. yksi ykkösenä logopediaan hakenut ja kakkosena psykaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa tää odottelu. On mennyt vasta 2 päivää. Pahimmillaan voi kestää jopa 7 viikkoa vielä! Se tuntuu jotenkin ikuisuudelta enkä pysty nauttiman kesästä ennenkö saan tulokset.
Viime keväänäkin taisi HTT-kokeet tulla vasta tuolloin 28.6. Joensuun tulokset tuli jo kesäkuun alussa, mutta nyt tietenkin kaikkien yliopistojen pitää olla valmiita ennenkö tuloksia voidaan antaa.
Olisipa heillä joku taulukko netissä, josta näkisi, kuinka monta koetta on jo tarkistettu.
Joensuun tulokset tulivat viime vuonna kylläkin juhannusviikon alussa, kuten sitä edellisenäkin vuonna. T. Päässyt
Tulokset voivat tosiaan edelleen tulla eri aikoina. Ei ole riippuvaista siitä, milloin muut yliopistot julkaisevat. :)
Vierailija kirjoitti:
Tulokset voivat tosiaan edelleen tulla eri aikoina. Ei ole riippuvaista siitä, milloin muut yliopistot julkaisevat. :)
Lisään vielä tähän omaan kommenttiini, että silloin tosiaan jos pisteet riittää johonkin alempaan hakukohteeseen niin tiedoissa lukee "hyväksytty, odottaa ylempiä hakukohteita". Ja niin kauan olet hyväksytty siihen, kunnes tuletkin hyväksytyksi ylempään kohteeseen.
Mulla meni tyyliin 5 täysin oikein artikkeleista😂😂😂 silti en ole menettänyt toivoa koulupaikasta XD jotenkin haksahdin niiiin typeriin virheisiin ettei tosikaan
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne siltä osin, että omat tulokset ovat valmiit vasta kun on joko päässyt ylimpään toiveeseensa tai on päässyt johonkin alempaan, mutta tullut hylätyksi ylemmistä.
Jos on hakenut vaikka Helsinki ja Joensuu, ei tulokset ole valmiita ennen kuin Helsinkikin on ilmoittanut, vaikka pistemäärä riittää varmasti Joensuuhunkin. Jos hakee Joensuu-Helsinki, tulokset valmistuvat heti kun Joensuu ilmoittaa, ei tarvitse odotella Helsinkiä. Eikä olla yhtään kiinnostunut Turusta tai Tampereesta, kun eivät liity.
Millä perusteella te tarkistatte noita artikkeleita? Ootteko itse käyneet joka kysymyksen läpi vai vertaatteko täällä pyörineeseen listaan?
Onhan noissa valinnoissa ihan kauhea sumpliminen, iso osa kuitenkin varmaan laittanut kaikki kaupungit. Joten loppuun asti joutuu odottelemaan.
Ärsyttää nyt, typerien mokien takia meni paikka siinä... en nyt täysin ole luopunut toivosta ja mahdollisuudesta, mutta tosiaan tuloksia odotellessa. Pääsykoe meni ohi minuutissa, samoin materiaalien lukuaika tuntui joltain viikolta, mutta tulosten odottelu tuntuu tsiljoonalta vuodelta. :/
Tänä vuonna ei ole sovelluskokeita niin tulisko tulokset sen ansiosta nopeempaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni tyyliin 5 täysin oikein artikkeleista😂😂😂 silti en ole menettänyt toivoa koulupaikasta XD jotenkin haksahdin niiiin typeriin virheisiin ettei tosikaan
Mulla varmaan sama.. Harmittaa etten tajunnut että niitä ois ehdottomasti kannattanut tarkistaa, sen sijaan että yritin tehdä vielä lopuksi tuloksetta jotain villen synttäripähkinää :/ muuten koe meni kyllä aika hyvin mut noissa tosiaan hirveesti virheitä, niin saapa nähdä :D
Kauhee ahdistus, kun sisäänpääsy tuntuu erittäin epätodennäköiseltä, mut silti kytee sellanen pieni toivonkipinä että jospa kuitenkin... Kamalaa odotella ja jännittää parhaimmillaan juhannusviikolle asti, kun todennäköisimmin eessä oottaa pettymys... Voi kun sais jo tietää, miten kävi, niin pystyis jatkamaan elämää eikä tarvisi enää vatvoa tätä koetta! Harmittaa niin kamalasti kaikki virheet mitä tein kokeessa ja valmistumisessa. En haluaisi viettää enää yhtään kevättä pääsykokeisiin päntäten...
Mulla meni vain 14 tai 15 oikein myös artikkeleista 😥 Musta tosi hämäävästi artikkeleiden tehtävänannossa sanottu että ”saa TÄYDET pisteet vain jos kaikki oikein” ja jos todelliuudessa kohdista saakin jotain pisteitä vaikka puuttuiskin esim 1 oikea vaihtoehto. Ite tietty koitin saada ”kaikki oikein” ja sit menny arvailuks joku vaihtoehto monis kohdissa joka sit menny nollille vaiks ois pitäny jättää tietty veikkaamatta mielummin et sais jotain pistei ees
Hei vaan. Oon seurannut keskustelua alusta asti, mutta kirjoitan tänne ekan kerran vasta nyt. Jäi kyllä ristiriitaiset fiilikset kokeesta. En usko pääseväni tänä vuonna ja se harmittaa... Mietin nyt, että jos tosiaan käy niin, etten nyt pääse, mikä olisi fiksu tapa viettää tuleva välivuosi. Avoimessa voisi tehdä psykan perusopinnot, mutta toisaalta olisi ehkä hauskempaa tehdä ne vasta "oikeasti sisäänpäästyään" muiden fuksien kanssa samaan aikaan. Ja eikö opetuskin ole vähän tasokkaampaa itse yliopistossa? Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin. Mietin myös yo-arvosanojen korottamista, mihin liittyy varsinainen kysymykseni:
Kun ensi vuonna otetaan valtaosa hakijoista suoraan yo-todistuksella sisään, niin koskeeko se mahdollisuus vain ensikertalaisia hakijoita? Itse en ole ensikertalainen. Yritin etsiä tietoa yliopiston sivuilta, mutta en löytänyt. Mitä suunnitelmia teillä on välivuodelle, jos sellainen olisi edessä?
Tätä keskustelua on ollut kiva seurata, ja koin saaneeni täältä arvokasta vertaistukea. Kiitos siis kaikille. Yritetään päästää nyt irti kokeesta ja rentoutua.
t. Damaris
Millaisilla yopisteillä voisi olla mahdollisuus päästä yhteispistekiintiöön? Eri aineiden ällistä ja eestä saa kuinkin eri verran pisteitä, että ei voi suoraan pelkän arvosanan mukaan mennä? Tietoa viime vuosien osalta asiasta kellään?
Pampula123 kirjoitti:
Mulla meni vain 14 tai 15 oikein myös artikkeleista 😥 Musta tosi hämäävästi artikkeleiden tehtävänannossa sanottu että ”saa TÄYDET pisteet vain jos kaikki oikein” ja jos todelliuudessa kohdista saakin jotain pisteitä vaikka puuttuiskin esim 1 oikea vaihtoehto. Ite tietty koitin saada ”kaikki oikein” ja sit menny arvailuks joku vaihtoehto monis kohdissa joka sit menny nollille vaiks ois pitäny jättää tietty veikkaamatta mielummin et sais jotain pistei ees
"Jokaisen väitteen/kysymyksen kohdalla on löydettävä kaikki ja vain kaikki oikeat vastausvaihtoehdot, jotta saisi täydet pisteet" eli meille ei mistään muusta kerrota kuin miten saa täydet pisteet. Muusta pisteytystyylistä me ei siis vielä tiedetä, voi vain veikkailla aiempien kokeiden perusteella, että voisi saada 0.3, jos puuttuu yksi oikea jne. Mutta toki toi siis viittaisi siihen, että pisteitä voi saada myös jotenkin muuten kuin täysin oikeilla.
Miettikää kun tulokset tulee ja jännätään miten jonot ja varasijat liikkuu nyt kun on 5 paikkaa samassa ja moni hakee useampaan. Siinä on pieni jännitysnäytelmä edessä, can't wait 😌.
Millaisetkohan järjestykset on yleisimpiä? Hki monella ykkönen? Tre kanssa varmaan monella kärjessä? Itse hain vaan Tre.