Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Voikohan ne tehdä niin että alkavat miinustamaan vääristä ilman että sitä on sanottu kokeessa? Jos koe ei vaikka erottelekaan tarpeeksi
Eivät tietenkään voi! Kyllä tuo koe erottelee.
Vierailija kirjoitti:
Voikohan ne tehdä niin että alkavat miinustamaan vääristä ilman että sitä on sanottu kokeessa? Jos koe ei vaikka erottelekaan tarpeeksi
Eivät voi.
Ihmettelen kyllä tosi syvästi miten ei monivalinnoissa ole ollut miinuksia.
Onko joku vielä ihmetellyt tota logiikan 13. tehtävää? Oikeahan vastaus siinä tehtävässä vissiin on a eli 0.
Eli siis: 2+6+8=16
3+7+3=13
6+4+0=10
Aina vähenee komella.
Itse en siis tajunnut tätä, mutta kaveri ja poikaystävä ymmärsivät heti mistä on kyse... 😁
Vierailija kirjoitti:
Onko joku vielä ihmetellyt tota logiikan 13. tehtävää? Oikeahan vastaus siinä tehtävässä vissiin on a eli 0.
3+7+3=13
6+4+0=10
Aina vähenee komella.
Itse en siis tajunnut tätä, mutta kaveri ja poikaystävä ymmärsivät heti mistä on kyse... 😁
Taitaa olla kyllä 1, sillä 268+373=641, mutta mielenkiintoinen tulkinta 🙂 meneeköhän läpi jos perustelee?
Koe erottelee ihan varmasti hakijoita. Artikkeliosio on yksi sellainen joka varmasti tuntuu monesta menneen "täydellisesti", mutta ei olekaan todellisuudessa huomannut kaikkia konnankoukkuja. En usko, että siitäkään kovin helposti täysiä pisteitä saa. Ja viime vuoden kokeesta puhuttiin yhtälailla, että se oli todella helppo viime vuosiin verrattuna. Eipä sitten loppupeleissä kyllä näkynyt pisteissä, että olisi ollut mitenkään ylihelppo.. :)
Vierailija kirjoitti:
3+7+3=13
6+4+0=10
Aina vähenee komella.
Mä ratkaisin tän näin, mut näköjään tulkintoja on monia. 😅
Ja vielä jatkan yllä olevaa kommenttia - miten ihmeessä psykologin vastaanotolle tuleva asiakas hyötyy siitä, että psykologi osaa ratkoa moisia pähkinöitä? Eikö vuorovaikutustaitojen mittaaminen, tai joku muu empatiaan liittyvän ominaisuuden testaaminen olisi oleellisempaa pääsykokeessa? Pahimmassa tapauksessa sisään pääsee matemaattisesti lahjakas, mutta muuten täysin empatiakyvytön tyyppi hoitamaan mieleltään herkässä tilassa olevia asiakkaita. Noh, monella varmaan kokemuksia tunnekylmistä lääkäreistä, ja kaikkihan tietää mitä lääkiksen pääsykokeissa mitataan 😄
Kahdesta luvusta ei vielä voi muodostaa sarjaa, eli ei mene läpi tuo "vähenee aina kolmella".
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä jatkan yllä olevaa kommenttia - miten ihmeessä psykologin vastaanotolle tuleva asiakas hyötyy siitä, että psykologi osaa ratkoa moisia pähkinöitä? Eikö vuorovaikutustaitojen mittaaminen, tai joku muu empatiaan liittyvän ominaisuuden testaaminen olisi oleellisempaa pääsykokeessa? Pahimmassa tapauksessa sisään pääsee matemaattisesti lahjakas, mutta muuten täysin empatiakyvytön tyyppi hoitamaan mieleltään herkässä tilassa olevia asiakkaita. Noh, monella varmaan kokemuksia tunnekylmistä lääkäreistä, ja kaikkihan tietää mitä lääkiksen pääsykokeissa mitataan 😄
Eikös tuo yhdisty nyt siten, että jos on hyvä loogista päättelykykyä vaativissa tehtävissä, niin eiköhän sitten ole hyvä myös etsimään asiakkaastaan syy-seuraussuhteita, miksi tähän tilanteeseen on jouduttu, ja miten tähän voitaisiin puuttua? Noissa tehtävissähän tulee miettiä eri vaihtoehtoja ja sitten tulkita, mikä on annetun tiedon perusteella paras. Kyllä ainakin mun korvaan vaikuttaa jokseenkin suoralta yhteydeltä, että voitaisiin näin löytää päteviä tyyppejä. Yhdistettynä tietenkin tän motivaation mittaamiseen, mikä tulee siitä, kuka jaksaa lukea materiaalia kuukauden verran.
Vierailija kirjoitti:
'
Ota huomioon myös, että kaikki jotka käyvät psykologikoulutuksen ei välttämättä halua toimia terapeutteina, ja hyvä niin. Psykologista osaamista tarvitaan muillakin aloilla. Ne, jotka eivät ole kaikista vuorovaikutustaidokkaimpia, eivät välttämättä halua itse toimia terapeutteina. Aika usein ihmiset, jotka haluavat tällaisiin tehtäviin ovat luonnostaankin sosiaalisia ja empatiakykyisiä. Jos sitten jollain pitää erotella, eli jos mun pitäis vaikka valita haluanko omaksi terapeutikseni tyypin, joka on ihan yhtä pätevä työssään kuin toinen, mutta se toinen osaa ratkaista loogisen päättelykvyn tehtäviä, niin mieluummin otan sen päättelykykyisemmän tyypin - osaa tällöin varmasti soveltaa omaa tietotaitoaan paremmin, ja keksiä millainen hoitomuoto/terapiasuuntaus mulle sopisi.
Tietysti suoria johtopäätöksiä ei voi vetää, mutta tosiaan kun hakijoita on niin paljon niin mitä monipuolisemmin on tehtäviä, niin sitä paremmin pystytään erottelemaan ne, jotka hiffaa monen eri aihealueen asioita lyhyessä ajassa. Näitä taitoja tarvitaan yliopisto-opinnoissa, koska opiskelu on rankkaa ja oppikirjat paksuja.
Mites tuota empatointikykyä ja sosiaalista taitoa sitten mitattaisiin pääsykokeissa jos siihen vaihdettaisiin? Entiset soveltuvuuskokeet lopetettiin koska niiden toimivuudelle ei löytynyt näyttöä.
Koe mittaa sen verran monipuolisesti loogista päättelyä, että kyllä sen läpäissyt ihminen osaa käyttäytyä sosiaalisten normien mukaan jos haluaa.
Voi että nyt kun tarkistin omia artikkelien vastauksia, niin siinä hirveessä kiireessä ja puoli psykoosissa olin laittanut vääräksi mun mielestä juur ne helpoimmat😂 kuinka paljon helpommalta koe tuntuukaan kun saa rauhassa katsoa. Ja loput tietty arvannut (ja väärin vielä😅)
Alkuperäisen kommentin kirjoittajana sanon vain, että psykologin työ, ja siis silloin kun ollaan asiakkaan kanssa tekemisissä, ei ole ratkaista ongelmia. Psykologin päätehtävä on kuunnella, kysyä keskeisiä kysymyksiä ja pyrkiä hyvillä vuorovaikutustaidoillaan auttamaan asiakasta löytämään oikeat työkalut, joilla asiakas itse pystyy kohtaamaan ja mahdollisesti ratkaisemaan ongelmansa. Tähän ei tarvita matikkapäätä vaan ihan erilaisia taitoja, joita ei missään määrin mitata nykyisillä kokeilla. Motivaatiota kylläkin, siinä olette oikeassa.
Mistä tehtävästä sai korkeimmat ja mistä tehtävästä matalimmat pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tehtävästä sai korkeimmat ja mistä tehtävästä matalimmat pisteet?
Tilasto 30% tilaston monivalinta 15% aineiston monivalinta 35% logiikka 20%
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäisen kommentin kirjoittajana sanon vain, että psykologin työ, ja siis silloin kun ollaan asiakkaan kanssa tekemisissä, ei ole ratkaista ongelmia. Psykologin päätehtävä on kuunnella, kysyä keskeisiä kysymyksiä ja pyrkiä hyvillä vuorovaikutustaidoillaan auttamaan asiakasta löytämään oikeat työkalut, joilla asiakas itse pystyy kohtaamaan ja mahdollisesti ratkaisemaan ongelmansa. Tähän ei tarvita matikkapäätä vaan ihan erilaisia taitoja, joita ei missään määrin mitata nykyisillä kokeilla. Motivaatiota kylläkin, siinä olette oikeassa.
Mun mielestä kyllä psykologian opiskelijoiksi tarvitaan lisää analyyttisiä ihmisiä. Ota huomioon mitä sanoin, eli kyllä aika usein ihmiset jotka sitten varsinaisiksi psykologeiksi päätyvät, ovat sellaisia joilla on aika hyvät vuorovaikutustaidot ja empatiakyky. Työpaikalla tietysti tehdään aina omaa valvontaa, ja jos asiakas ei pidä omasta psykologistaan (eli esim. ovat erilaisia ihmisiä) niin helposti voi vaihtaa toiseen. Se on niin arkaluontoista juttua mitä asiakas psykologilleen kertoo, että aika nopeasti ihmiset ovat vaihtaneet/pyytäneet vaihtamaan jos ei yhteistyö ole onnistunut. Soveltuvuuskokeita tosiaan kokeiltiin, ja siinä muodossaan ne oli erittäin objektiivisia. Paremmin toimii sitten, että asiakas päättää jos ei tykkääkään omastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kyllä psykologian opiskelijoiksi tarvitaan lisää analyyttisiä ihmisiä. Ota huomioon mitä sanoin, eli kyllä aika usein ihmiset jotka sitten varsinaisiksi psykologeiksi päätyvät, ovat sellaisia joilla on aika hyvät vuorovaikutustaidot ja empatiakyky. Työpaikalla tietysti tehdään aina omaa valvontaa, ja jos asiakas ei pidä omasta psykologistaan (eli esim. ovat erilaisia ihmisiä) niin helposti voi vaihtaa toiseen. Se on niin arkaluontoista juttua mitä asiakas psykologilleen kertoo, että aika nopeasti ihmiset ovat vaihtaneet/pyytäneet vaihtamaan jos ei yhteistyö ole onnistunut. Soveltuvuuskokeita tosiaan kokeiltiin, ja siinä muodossaan ne oli erittäin objektiivisia. Paremmin toimii sitten, että asiakas päättää jos ei tykkääkään omastaan.
Kuulostaa lähinnä siltä, että itse olet katkera jos et ole päässyt opiskelemaan. Jollain tapaa pitää tosiaan tuo karsinta tehdä. Psykologi ei voi kuitenkaan liikaa toimia tunteiden varassa, eli siinä mielessä on hyvä olla analyyttinen ote asioihin. Tätä mielestäni mittaa looginen päättelykyky.
Onko kukaan jo käynyt läpi oikeita vaihtoehtoja artikkeleista? Siis tarkastanut ihan artikkeleistakin ja ottanut ylös oikean suoran? Olisi mahtavaa nähdä se ja vertailla omiin vastauksiin. Katsoin jonkun viiden ehkä ja kyllästyin (lähinnä kun huomasin mokiani) :)
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan jo käynyt läpi oikeita vaihtoehtoja artikkeleista? Siis tarkastanut ihan artikkeleistakin ja ottanut ylös oikean suoran? Olisi mahtavaa nähdä se ja vertailla omiin vastauksiin. Katsoin jonkun viiden ehkä ja kyllästyin (lähinnä kun huomasin mokiani) :)
Tuolla on joku, oiskohan 182-sivulla kerännyt suoran! Kannattaa käydä kaikki viestit läpi jos on ollut poissa :D