Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
2961/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tais olla 20 ekan artikkelikysymyksen kohdilta 6 täysin oikein ja 14 osittaista. Noin puolet taitaa tulla tarjolla olevista pisteistä.. Saas nähdä riittääkö muiden suorituksien ohella. Todennäköisesti ei...

Vierailija
2962/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan, että noita jotka saa maksimilähtöpisteet yo:sta on äärimmäisen(!) vähän, koska tilastojenkaan valossa monen ällän kirjoittajia ei ole paljoa, ei edes lääkiksen hakijoista kaikki ja psykan hakijoissakaan, saati että olisi fysiikka, pitkä matikka ja vielä sen päälle kaikki älliä. Eli ei kannata aliarvioida mahkujaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempina vuosina tuo 0.3 pistettä on tullut per oikein valittu kohta, jos niitä on ollut useampia kuin yksi, mutta ei kaikkia tarvittavia. Joissakin kysymyksissähän on kaikki neljä vaihtoehtoa oikein, ja jos valitsit kolme, niin sait pisteitä 3*0.3 = 0.9.

Vierailija
2964/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisilla yopisteillä voisi olla mahdollisuus päästä yhteispistekiintiöön? Eri aineiden ällistä ja eestä saa kuinkin eri verran pisteitä, että ei voi suoraan pelkän arvosanan mukaan mennä? Tietoa viime vuosien osalta asiasta kellään?

Sehän riippuu sinun koemenestyksestäsi. Hyvällä koemenesyksellä vähän alhaisemmat lähtöpisteet riittävät yhteispistekiintiöön. Huonolla koemenestyksellä sinne ei pääse, vaikka olisi pelkkiä älliä.

Vierailija
2965/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tais olla 20 ekan artikkelikysymyksen kohdilta 6 täysin oikein ja 14 osittaista. Noin puolet taitaa tulla tarjolla olevista pisteistä.. Saas nähdä riittääkö muiden suorituksien ohella. Todennäköisesti ei...

Miten sulla meni sit muut osiot? Veikkailen itselleni myös n. puolia artikkelipisteistä.

Vierailija
2966/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näyttäisi olevan artikkeleista vaan 15 täysin oikein, neljä osittain oikein ja jopa 11 päin metsää menneitä. Tuolla viimeisimmällä meinaan vastaustapaa, joissa mukaan on sujahtanut ainakin yksi varmasti väärä vastaus.

Tilaston monivalinnoista mulla näyttäisi olevan täysin oikein vain 4 vastausta.

Logiikasta meni varmasti oikein vain 3 tehtävää.

Regressiotehtävässä 1.1.2 sain tehtyä oikein kohdat a-f, sekä i,k ja n. Tehtävässä 1.1.1 meni oikein vain alkuosa.

Ei tartte olla suurikaan älykkö päätelläkseen, ettei tulos riitä opiskelupaikkaan. Ainoa mahdollisuuteni oli päästä valintakoejonossa ei-ensikertalaisena.

Vierailija
2967/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Damaris kirjoitti:

Hei vaan. Oon seurannut keskustelua alusta asti, mutta kirjoitan tänne ekan kerran vasta nyt. Jäi kyllä ristiriitaiset fiilikset kokeesta. En usko pääseväni tänä vuonna ja se harmittaa... Mietin nyt, että jos tosiaan käy niin, etten nyt pääse, mikä olisi fiksu tapa viettää tuleva välivuosi. Avoimessa voisi tehdä psykan perusopinnot, mutta toisaalta olisi ehkä hauskempaa tehdä ne vasta "oikeasti sisäänpäästyään" muiden fuksien kanssa samaan aikaan. Ja eikö opetuskin ole vähän tasokkaampaa itse yliopistossa? Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin. Mietin myös yo-arvosanojen korottamista, mihin liittyy varsinainen kysymykseni:

Kun ensi vuonna otetaan valtaosa hakijoista suoraan yo-todistuksella sisään, niin koskeeko se mahdollisuus vain ensikertalaisia hakijoita? Itse en ole ensikertalainen. Yritin etsiä tietoa yliopiston sivuilta, mutta en löytänyt. Mitä suunnitelmia teillä on välivuodelle, jos sellainen olisi edessä?

Tätä keskustelua on ollut kiva seurata, ja koin saaneeni täältä arvokasta vertaistukea. Kiitos siis kaikille. Yritetään päästää nyt irti kokeesta ja rentoutua.

t. Damaris

Hei!

Suosittelen tekemään perusopintoja mahdollisen välivuoden aikana avoimessa. Itse oon opiskellut perusopinnot sivuaineena. Psykan perusopinnot on tosiaan kaikilla, niin sivuaine- kuin pääaineopiskelijoilla yliopistolla (ainakin Jyväskylässä) samanlaiset: videoluennot yhteistyössä eri kaupunkien välillä, tenttikirja tai pari (pääosin englanninkielisiä teoksia) ja kurssin lopuksi tentti. En ole ihan 100% varma onko pääaineopiskelijoilla lisäksi jotain omia demo-tunteja, mutta elän käsityksessä, että ei ole. Opinnot on perus- ja vielä aineopinnoissakin paljolti itsenäistä opiskelua. Maisterivaiheessa vasta tulee enemmän intensiivisempiä menetelmäopintoja yms.

En siis usko, että avoimen kautta opiskellessa jäisi mitenkään altavastaajaksi yliopisto-opetuksessa kurssit suorittaneeseen verrattuna. Ainakin itse yllätyin, miten itsenäiset perusopinnot olikaan, ja opiskelu oli hyvin erilaista, kuin olin etukäteen odottanut. Englanninkielistä aineistoakaan ei kannata säikähtää. Vaikka monen sadan sivun haastavasta neuropsykan kirjaa ei meinaisi alkuun uskaltaa edes avata, sitkeästi kirjoja kahlaamalla oivaltaa kyllä tärkeimmät kokonaisuudet ja tenteissä pärjää, vaikkei oppisi koko kirjaa ulkoa.

Vierailija
2968/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin avointa yliopistoa! Onko kellään kokemusta Jyväskylän avoimen yliopiston psykologian kursseista? Olen noita jo pidempään pohtinut ja jos nyt ei ovet opintoihin avaudu niin ajattelin suorittaa ne. Nuo erilaiset suoritustavat (etenkin pitkien oppimistehtävien kirjoittaminen) ja koko systeemi vähän jännittää. Selviääkö noista kursseista, vaikkei olisi aiempaa yliopisto-opiskelukokemusta? Onko vaikea saada hyviä arvosanoja? Entä viittaaminen, voiko sen oppia ihan oppimistehtävää tekemällä vai pitäisikö käydä jotain yliopisto-opiskelu-tekniikkakursseja lisäksi? Ja kuinka pitkään noiden perusopintojen suorittamisessa avoimen kautta menee? Onko ne nopeampi suorittaa avoimessa?

Vierailija
2969/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia oli noi tilaston monivalintakysymykset? T. En ollut kokeessa tänä vuonna

Vierailija
2970/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pohdintoja matikan oikeista vastauksista, väittäisin oikeiksi mutten tietenkään osaa olla 100% varma. Muistan törmänneeni vain monivalintaveikkauksiin, joten pahoittelut, jos nämä on jo kirjoiteltu.

1.1.1

a) ABDE

b) ACDE

c) AED

d) AE

e) D

1.1.2

a) 5

b) 0.583

c) 1.924 / 1.925 (pyöristetty / pyöristämätön b1)

d) 13

e) iv. p>0.05

f) 11

g) 0.457

h) 2.405 / 2.404 (pyöristetty / pyöristämätön b1)

i) 12

j) iii. p<0.05

k) 12

l) 0.674

m) 4.405 (ei väliä pyöristääkö b1 vai ei)

n) 12

o) i. p<0.001

p) En ole varma, mutta veikkaisin että osittainen tai ei havaittavissa; en tiedä miten tulkita, kun 2. askel ei toteudu.

Vierailija
2971/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Damaris kirjoitti:

Hei vaan. Oon seurannut keskustelua alusta asti, mutta kirjoitan tänne ekan kerran vasta nyt. Jäi kyllä ristiriitaiset fiilikset kokeesta. En usko pääseväni tänä vuonna ja se harmittaa... Mietin nyt, että jos tosiaan käy niin, etten nyt pääse, mikä olisi fiksu tapa viettää tuleva välivuosi. Avoimessa voisi tehdä psykan perusopinnot, mutta toisaalta olisi ehkä hauskempaa tehdä ne vasta "oikeasti sisäänpäästyään" muiden fuksien kanssa samaan aikaan. Ja eikö opetuskin ole vähän tasokkaampaa itse yliopistossa? Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin. Mietin myös yo-arvosanojen korottamista, mihin liittyy varsinainen kysymykseni:

Kun ensi vuonna otetaan valtaosa hakijoista suoraan yo-todistuksella sisään, niin koskeeko se mahdollisuus vain ensikertalaisia hakijoita? Itse en ole ensikertalainen. Yritin etsiä tietoa yliopiston sivuilta, mutta en löytänyt. Mitä suunnitelmia teillä on välivuodelle, jos sellainen olisi edessä?

Tätä keskustelua on ollut kiva seurata, ja koin saaneeni täältä arvokasta vertaistukea. Kiitos siis kaikille. Yritetään päästää nyt irti kokeesta ja rentoutua.

t. Damaris

Hei,

itselläkin todennäköisesti tulossa välivuosi. Töitä ainakin aion hakea, tosin oon kuullut että paikan saaminen on aika vaikeaa, voi siis jäädä työt saamatta. Riippuen YTL:n antamista lopullisista pisteistä saatan käydä myös korottamassa matematiikan ja kirjoittamassa reaalin, josta saa enemmän pisteitä kuin nyt kirjoittamastani biologiasta. 

Vapaa-aikaa voi tulla runsaasti jos ei satu saamaan töitä, itse varmaan YO-kokeisiin lukemisen lisäksi tekisin jotain projekteja, oon tehnyt esim. listan klassikkokirjoista jotka aikoisin lukea vuoden aikana. :D Ja kuntoakin aion kohottaa tavoitteellisesti, jne. Ei se välivuosi niin kaamea ole, kunhan varoo ettei passivoidu ja syrjäydy. Avoimessa opiskelusta olen kuullut ihan hyvää palautetta, esim. Julia Jokiniemi-tubettajalla on ihan hyvä video just psykologian opiskelusta avoimessa. Itse tarjonnasta ja hinnasta riiippuen harkitsen myös avointa.

Vierailija
2972/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh :( Mulla samat fiilikset, että artikkelit ja tilaston monivalinta meni hyvin, sit logiikasta 8 meni varmasti oikein, arvatuista en muista. Harmittaa niiin paljon tuossa ekassa regressiotehtävässä tehdyt huolimattomuus virheet mihin tää kaatuu :(

Sain 1.1 a ja b kohdan oikein,

1.12

kohdasta

oikein: a,b,d,e,i,j,k,n, EHKÄ l kohdankin, mutta sit taas b1 kohdassa tuli näppäilyvirhe, ja merkitsevyyksiä en ehtiny laskea, samoin tein tyhmän moan C kohdassa, kun en tajunnut että virheet oli valmiiksi laskettu :Dd eli tuohon ekaan tehtävään kaatuu, saan siitä vaan pikkupisteet ja yhden tai ehkä 2 laskua :( Tehtävä oli helppo, kaatuu siihen ettei pää kestänyt olla aikapaineessa rauhallinen, mistä seurauksena hutilointi ja ratkaisevat virheet. Lähtöpisteitä 124.7 ja ei-ensikertalaisuus jkl, tänä vuonna ei asiaa 🙄 tulispa vaan ne tulokset, nii vois hyväksyä pettymyksen.

Vierailija
2973/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla meni sit muut osiot? Veikkailen itselleni myös n. puolia artikkelipisteistä.

1.1.1 vastasin saman listan kuin tässä yläpuolella olevassa viestissä joku on kirjoittanut. Toivon että siitä osasta tulisi siis täydet pisteet.

1.1.2 aika loppui tätä tehdessä kesken, mutta sain vastattua 9 kohtaan 16sta kohdasta. Noista pitäisi saada myös pisteet. Eli 1.1 -osiosta saisin 14/21 kohdasta pisteet. Tekemättä jäi vaikeimmat kohdat, joita varmasti painotetaan eniten, eli max puolet tulee pisteitä osiosta 1.1.

1.2 meni hyvin, odotan n. 80% pisteitä.

2.1 tosiaan noin puolet pisteistä odotuksissa

2.2 ainakin 12/15 on oikein, eli 80% oikein. Näissäkin on niitä painotuseroja vaikeuden mukaan.

Jos painotukset jättää nyt huomioimatta, niin kokonaisuudessaan pisteitä tulisi maksimista suurinpiirtein (14/21)*0,30 + 0,8*0,15 + 0,5*0,35 + 0,8*0,20 = 0,65

Haen maisterihaussa.

Vierailija
2974/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus sekä avoimessa että ei-avoimessa on täysin samaa. Opettajakin voi olla sama. Avoimessa sitä paitsi on kokeneempia ja aikuisempia opiskelijoita kuin yliopiston fuksikursseilla. Toki avoimessa on jotain merkonomejakin tms. kun siellä saa olla, sekä välivuotta pitäviä, mutta paljon on maistereita muista aineista. Ja tietty yliopisto-opiskelijat ovat fiksua ja luennolla hyvinkäyttäytyvää sakkia.

Mä luin  psykan perusopinnot yhdessä kesässä Helsingin avoimessa. Ensimmäinen luento alkoi pari tuntia psykan pääsykokeen jälkeen psykan pääsykoesalissa. :D

Neurokurssin (suoritin vielä sen 2,5 op kurssin) asiat luin suomenkielisestä anatomian ja fysiologian kirjasta, koska en saanut englanninkielistä kirjaa käsiini. Kognitiivisen kirjan sain ja luin. Kehityspsykassa piti tehdä essee viitaten englanninkieliseen kirjaan. Persoonallisuuspsykaan kuului suomen- ja englanninkielisiä kirjoja. Tutkimuskurssilla taisi olla enkunkielinen kirja, mutta sitä ei ollut välttämätöntä lukea. Piti tehdä tutkimussuunnitelma. Siellä oli kyllä vaikka minkälaisia suunnitelmia, jollain oli jonkun uuden psyykenlääkkeen vaikutuksia ja eettisyyden vuoksi kaikille terapiaa. Mikähän hän mahtoi olla pohjakoulutukseltaan. :) Kliinisen psykan kurssilla oli suomenkielinen kirja (Psykiatria) ja englanninkielinen kirja. Enkunkielinen käsitteli ainakin jaksamista, eli oli vähän eri vinkkelistä kuin psykiatrian kirja. Tuo kurssi ei taida enää kuulua perusopintoihin, kun neuro ja kognitiivinen ovat omina kursseinaan nykyään.

Talviaikaan taitaa mennä koko lukuvuosi noiden kurssien suorittamiseen, koska niitä tarjotaan vain kerran vuodessa. Hyvin ehtii rinnalla lukemaan toisen aineen sivuaineeksi sekä käydä töissä.

Vierailija
2975/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gallup!

Vaikuttaisi kommenttien perusteella siltä, että oikein kukaan ei ole saanut kiinni siitä, mitä täydellisellä/osittaisella mediaatiolla tarkoitetaan. Enkä kyllä itsekään ottanut siitä juurikaan tolkkua. Paina siis nuoli ylös jos ymmärsit mitä siinä haetaan ja nuoli alas jos et ymmärtänyt!

Vierailija
2976/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gallup:

peukku ylös jos olet ensikertalainen

peukku alas jos et ole!

Vierailija
2977/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti facebookista nuorten psykologien verkostosta jossa pähkäilty tämän vuoden valintakoetta (nimet poistettu):

"******

Se tunne kun et enää pääsisi sisään sun kouluun"

"******

Vähän samaa arvelen vaikka nyt opetan ja tutkin siellä ja olin laatimassa tuota koetta"

Vierailija
2978/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu ihan sairaan väsynyt? Eilen ja tänään ihan totaalikuollut olo, tekis mieli vaan nukkua ja silmät meinaa painua kiinni. Ärsyttää kun ois kuitenkin kaikenlaista mitä haluisin tehdä nyt kun taas vihdoin on aikaa, mutta ei vaan jaksa yhtään :D.. kauankohan kestää että palautuu tästä

Vierailija
2979/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni luultavasti, jos nyt oikein tarkistin matikan monivalinnoista 9/10 oikein, aineistosta 29/30 oikein (ja tuo yksi siis nollille), regressiotehtävä meni oikein, 1.1.1 kolme kohtaa oikein ja logiikasta vain 3/15 varmaa oikein. Lähtöpisteitä muistaakseni 116-119p ja olen ensikertalainen. Jotenkin tuntuu, että ei riitä, koska aika loppui kesken kolmen logiikan jälkeen ja 12 jouduin arvaamaan :D

Vierailija
2980/5687 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Ihan vetämätön olo ja syyllisyys painaa(??) kun en jaksa tehdä mitään. Mut olihan tää tosi väsyttävä ja voimat vievä kevät, että kai se lepo on nyt ansaittua. Hassua kun toisaalta haluais nauttia vapaasta mut sit samalla jotenkin ei vaan jaksa vielä mitään, ees mukavia asioita. Mut varmaan viikon päästä olo on jo paljon normaalimpi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä