Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
2161/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö vuosi 1995 johonkin tutkimukseen, teoriaan, teokseen yms?? :D Oon koittanu miettii ja ettiä, mut mistään en löydä vaikka tuntuu siltä että toi vuosi olis johonki liittyny :D

Vierailija
2162/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuu mieleen :D ja joo, osaan ulkoa kaikki kaavat, mukaanlukien pearson * 6 😎 toivon, ettei kokeessa jaeta. Ps. alan todenteolla vihaamaan terveysinterventiota, poltan tämän nivaskan kokeen jälkee 😖

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2163/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna sosiaalitieteiden valintakoe klo 10-15 Porthania I-salissa. Samassa salissa missä mulla myös psykan koe sit tiistaina. Onneks sentään viisi tuntia annettu aikaa, vaikka artikkeleita oli vain neljä. Opettelin ne tässä psykan matskujen sivussa ulkoa ja pyhitin tästä viikosta pari päivää niille kokonaan. Kirjoitin 63 sivua muistiinpanoja tai oikeastaan referoin artikkelit. Kun ei ole matikkaa kokeessa niin ei tarvitse murehtia sitä ja esseekokeissa loistin lukiossakin. Toki mulla oli sosiaalitieteisiin myös valmennuskurssi kuten psykaankin. En vaan usko pääseväni psykaan tänä vuonna joten otin sosiaalitieteet toiseksi vaihtoehdoksi. Olisin todennäköisesti muutenkin lukenut sosiaalipsykologian perusopinnot psykologian rinnalla, joten jos nyt pääsee sos.tieteisiin niin tuleepahan käytyä mielenkiintoisia kursseja vuoden ajan. Vielä kertailen muutamia asioita ja sitten tainnuttavan unilääkkeen voimalla saan toivottavasti 8 tuntia unta ja herään virkeänä kokeeseen. 

Vierailija
2164/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä varmaankaan kannata ensikertalaisuutta uhrata sosiaalipsykan takia... Voit lukea sitä avoimessa samalla kun luet psykaa siellä. Psykahan on Helsingissä täysin rajoitettu sivuaine, vain teologit saavat lukea sitä, muut eivät edes yksittäisiä kursseja.

Aika hauska, että sulle sattui sama pääsykoesali molempiin!

Vierailija
2165/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis osaako joku teistä ihan oikeesti kaikki nuo materiaalin kaavat ulkoa? :D Ihan naurattaa ku itelle ihan hepreaa vieläkin suurin osa asioista vaikka tän koko ajan yrittäny niitä ymmärtää.

Osaan. Flashcardsit ja yhtäläisyyksien etsiminen autto.

Vierailija
2166/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa että tilastosta kysytään jotain nippelitietota monivalinnoissa tms :D Mulla on tilasto hyvin hallussa siten, että pystyn laskemaan tehtäviä, mutta kaikkien kaavojen ja sääntöjen pistäminen sanalliseen muotoon on mulle vaikeeta

Vierailija
2167/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa että tilastosta kysytään jotain nippelitietota monivalinnoissa tms :D Mulla on tilasto hyvin hallussa siten, että pystyn laskemaan tehtäviä, mutta kaikkien kaavojen ja sääntöjen pistäminen sanalliseen muotoon on mulle vaikeeta

Ihan varmasti on jotakin nippelitietoa. Useitakin kysymyksiä.

Vierailija
2168/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kokeeseen sosiaalitieteisiin :-)

pelottaa vähän, että onko itse pääsykoekkin virheitä täynnä, psykan siis

Vierailija
2169/5687 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti on jotakin nippelitietoa. Useitakin kysymyksiä.

Hehheh

Vierailija
2170/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan kaavat ulkoa. Nyt vielä joka päivä kirjoitan ne ulkomuistista paperille ja tarkistan. Mutta se ei todellakaan tarkoita että menestyisi kokeessa. Pelottaa että tulee joku monimutkainen tehtävä jossa on taulukoita ja ei mitään selvää tietoa millä luvuilla pitää laskea. Viime vuoden kokeen tyylinen ois niin unelma! 

Artikkelit alkaa olemaan hallussa, paitsi terveysartikkeli, se on kaikista kamalin! Ylivoimaisesti tylsin ja puuduttavin artikkeli ja vielä niin pitkä. 

Vierailija
2171/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että taso on jotenkin äärimmäisen kova tänä vuonna. Ja sadat sadat hakijat ovat myös valmennuskursseilla. Taisin katsoa joskus Eximian ja valmennuskeskuksen kursseja ja suurin osa oli aivan täynnä jo. Ja tässä sitten minä yritän töiden ohella lukea ja päästä sisään. Käy kyllä kateeksi niitä, jotka esim. asuvat vielä vanhemmillaan ja voivat täysipäiväisesti lukea.

Haen ykkösenä Joensuuhun, mikä hieman helpottaa sisäänpääsyä, mutta minulla on siis ammatillinen tutkinto pohjalla, joten koekiintiö (12 hklö) on ainoa väylä sisään ja siksi en nyt kauhean optimistinen ole. Hakemuksia Joensuuhunkin kuitenkin yli 2000....

Vierailija
2172/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, pisteet niille jotka on pystynyt valmistautumaan töiden ohessa, itselleni pääsykoeurakka on vaatinut 10h päivässä lukemista jotein töiden ohessa ei olis toivoakaa

Vierailija
2173/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Kauhean vaikealta kuulostaa näin sivusta seuraavana. Eikä tuolla tilastomatikan osaamisella ole edes mitään hyötyä valtaosalla psykologeista. Onneksi itse opiskelin silloin, kun tietokoneohjelmat tilastomatikkaan olivat juuri tulleet psykologien käyttöön. Kauhisteltiin silloin, kuinka 80-l piti kaikki laskea käsin. Nyt (siis 90-luvulla) kun kaikki laskettiin tietokoneella.

Tsemppiä!

Vierailija
2174/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että Joensuu on ykköshakupaikkana, ei helpota sinne pääsemistä ollenkaan. Tarkoitan, että olisit voinut laittaa sen vaikka viidenneksi ja silti mahdollisuus päästä sinne olisi ollut vähintään yhtä iso. Eli ensisijaisuus ei vaikuta, ainoastaan kokeesta saamasi pisteet.

Vierailija
2175/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ihmettelen miksi useat on sanonut että helpottaa kun joensuun laitto ekaks: se ei helpota tippaakaan, päinvastoin Joensuu olisi kannattanut laittaa viimeiseksi (jos kaupungilla ei väliä) ja sitä ennen kaikki kaupungit vaikeusjärjestyksessä, Helsinki Tampere Turku Jkl Joensuu niin olisi hyödyntänyt kaikki aloituspaikat.

Vierailija
2176/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!! Kysymys standaedoiduista regressiokertoimista. Noita voi siis käyttää, jos arvot on standardoitu, joten jos kokeessa jaetaan korrelaatiomatriisi, niin voiko Olettaa että kyseiset korrelaatiot on standardoitu? kun havainnoista lasketaan pearsonin korrelaatiot, standardoituuko ne siinä, vai onko se niin että

Ensin pitäisi standardoida kaikki ja laskea sit sillä kaavalla korrelaatiot :D eli kysymys kuuluu: jos kokeessa jaetaan korrelaatiomatriisi, voiko olettaa että arvot on standardoitu ja voi käyttää Standardoituja korrelaatiokertoimia? onko pearsonin korrelaatikertoimet niin, että keskiarvo on 0 ja hajonta 1?

Vierailija
2177/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Korrelaatio onko kokeentekijät kopsannu Wikipediaa vai Wikipedia heitä :Ddd

Vierailija
2178/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten 2016 viisilukuiseen yhteenvetoon saa ongitttua nuo B0 arvot?

Vierailija
2179/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korrelaatio on aina välillä - 1 ja 1

Vierailija
2180/5687 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihmettelen miksi useat on sanonut että helpottaa kun joensuun laitto ekaks: se ei helpota tippaakaan, päinvastoin Joensuu olisi kannattanut laittaa viimeiseksi (jos kaupungilla ei väliä) ja sitä ennen kaikki kaupungit vaikeusjärjestyksessä, Helsinki Tampere Turku Jkl Joensuu niin olisi hyödyntänyt kaikki aloituspaikat.

Miksi ne siis pitäisi olla juuri vaikeusjärjestyksessä, että olisi parhaat mahdollisuudet päästä jonnekin? Eikö kaikilla kaikkiin hakeneilla ole samat mahdollisuudet päästä riippumatta siitä, mikä on hakujärjestys? Käsittääkseni varasijallekin jäätyään menee listalle yhtä aikaa kaikkiin hakemiinsa kohteisiin. Se sija vain on kaupungin tasosta riippuen jokaisessa hieman eri. Jolloin varasijalta olisi todennäköisesti helpoin päästä Joensuuhun vaikka olisi laittanut sen viimeiseksi. Silloin pitäisi vain päättää, ottaako sen vai jääkö vielä odottamaan muilla listoilla nousemista. Kun taas jos helpompi kohde on ensimmäisenä ja pääsee siihen, niin ei voi jäädä odottamaan muita, vaan poistuu niiden listoilta ja on otettava se paikka vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän