Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
vuoden 2014 kokeen tehtävä 1.12: osaako joku selittää, miksi mallissa 1 yhteys on lineaarinen, mutta muissa ei. luulin jo osaavani tulkita regressioita, mut tätä nyt en tajuakkaan..
Mutta ei Savant ilmiötä ttodellakaan selitetä vain vaurioituneella (tai alhaisella) g:llä. Eli alhaisella yleisellä älykkyydellä? Kyllä savant taito tarvitsee muutakin kuin alhaisen (tai vaurioituneen) yleisen älykkyyden. Muutenhan esim. kaikki kehitysvammaiset joilla on alhainen g olisivat savanteja ja näin ei ole.
Jännittää niin, että hiukset putoaa päästä!!
Tuntuu, että kaikki osaa artikkelit täydellisesti ja matikka taas on yleensä se joka tuottaa päänvaivaa. Onko kellään toisinpäin? Mulla todella itsevarma olo matikasta, mutta artikkelit ei iskostu päähän vaikka kuinka pänttää. Viime vuonna jo jäi artikkeleista kiinni ja ketutti, kun matikan tehtävät oli ylihelppoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kaikki osaa artikkelit täydellisesti ja matikka taas on yleensä se joka tuottaa päänvaivaa. Onko kellään toisinpäin? Mulla todella itsevarma olo matikasta, mutta artikkelit ei iskostu päähän vaikka kuinka pänttää. Viime vuonna jo jäi artikkeleista kiinni ja ketutti, kun matikan tehtävät oli ylihelppoja.
Ei auta muu kuin päntätä. Kirjoita kaikista artikkeleista keskeiset asiat muistinvaraisesti ylös, tarkista mitkä meni oikein ja mitkä väärin tai puuttuivat. Sitten keskityt opettelemaan niitä vaikeita asioita.
Millään tapaahan tämä ei akateemisia opiskeluvalmiuksia mittaa muistaako vaikuttiko joku asia miehiin vai naisiin, mutta näillä säännöillä on vielä tänä vuonna leikittävä. Kilpailu on kovaa.
Voisiko joku ystävällinen auttaa regression kanssa? Mikä tuossa tietokonetulosteessa on mallin suhteutettu selityskerroin?
Entä kun samalla sivulla (41) sanotaan, että yhteiskorrelaatiokerroin on ennustearvojen ja selitettävän y-muuttujan välinen korrelaatiokerroin, mutta edellisellä sivulla sanotaan, että tuota regression selitysosuuden neliöjuurta kutsutaan myös mallin yhteiskorrelaatiokertoimeksi (eikä tässä mallissa ole laskettu ennustearvojen ja y:n välistä korrelaatiota) Niin että mikä se yhteiskorrelaatiokerroin on? Kiitos jos joku viitsi valaista 🙂
Huh!!! Onneksi luin kommentin, olin jättänyt huomaamatta tuon viimeisen lauseen, ajattelin että yhteiskorrelaatiokerroin= selitysaste, vaikka tuo yhteiskorrelaatio onkin tosiaan selitysosuuden neliöjuuri. Mutta jep, itsekkin mietin tuota että miksi R= y ja ennusteen yhteiskorrelaatio, kun edellisellä sivulla sanotaan muuta..
Mikä on teidän viimeisten päivien suunnitelmat? Itse vielä kertaan jokaisen artikkelin erikseen, samoin tilaston ja selaan vanhat kokeet + su iltana ja maanantaina luen kaikki viimeisen kerran läpi. Kiire tulee 😖 Onko teillä maanantai lepoa vai lukua? Mikä fiilis näin yleisesti
Fiilis hyvä, maanantain meinaan levätä että kokeessa on hyvässä vireessä. Kaikki työ on jo tehty. Nyt vaan tiukkaa kertausta siihen asti
On ihan hyvä fiilis, kaikki artikkelit kerrattava kyllä vielä ja en tiedä mitähän nyt teen noiden tilastokaavojen kanssa, kun en kyllä osaa niitä kaikkia ulkoa mutta en oikein tiedä miten ne opettelisinkaan tässä ajassa.
Ärsyttävää kun jkl paikat ei ole tulleet.
Kadehdin ihmistä joka kykenee lukemaan koko aineiston läpi su-illan ja maanantain aikana! Ite oon just saanut toisen lukukierroksen valmiiksi :D
Musta tuntuu että tässä vaiheessa on enää tuurista kiinni, saanko opiskelupaikkaa. Mulla pitäis olla nyt kaikki tarvittavat taidot tilaston, logiikan ja aineiston suhteen. Eniten nyt jännittää, että osaanko kokeessa rauhallisesti miettiä, että mitä kysytään ja etten mene kompakysymyksissä sekaisin yms.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että tässä vaiheessa on enää tuurista kiinni, saanko opiskelupaikkaa. Mulla pitäis olla nyt kaikki tarvittavat taidot tilaston, logiikan ja aineiston suhteen. Eniten nyt jännittää, että osaanko kokeessa rauhallisesti miettiä, että mitä kysytään ja etten mene kompakysymyksissä sekaisin yms.
Nyt onkin hyvä aika keskittyä vastausstrategian miettimiseen! Missä järjestyksessä vastaat, miten huomioit ajankäytön, kuinka paljon olet valmis ottamaan riskejä arvaamalla.
Jos haluat vielä harjoitella jotain niin aikapaineessa artikkelin lukua voit kokeilla.
Mulla ei muuten oo kaavojen kanssa ongelmaa mutta teen ilmeisesti näppäilyvirheitä kun saan laskettua esimerkiks korrelaatiokertoimen yhdellä kaavalla ja sitten toisella ei onnistukkaan.🙄 Toivottavasti kokeessa ei olis valtavaa aineistoa tai olis laskettu valmiiksi jo kaavoissa tarvittaivia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt onkin hyvä aika keskittyä vastausstrategian miettimiseen! Missä järjestyksessä vastaat, miten huomioit ajankäytön, kuinka paljon olet valmis ottamaan riskejä arvaamalla.
Jos haluat vielä harjoitella jotain niin aikapaineessa artikkelin lukua voit kokeilla.
Miten niin ottamaan riskejä arvaamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ottamaan riskejä arvaamalla?
Ainoalla järkevällä tavalla laaditussa monivalintakokeessa väärästä vastauksesta saa enemmän miinusta kuin tyhjäksi jätetystä vastauksesta. Silloin pitää ihan tosissaan punnita arvaako vai jättääkö tyhjäksi.
Mä yritän saada tehtyä vielä jonkinlaiset muistiinpanot kaikkien artikkeleiden ja matikan tärkeimmistä kohdista. Tajuan nyt että mun ois pitänyt tehdä tämä heti alussa eikä alkaa alleviivaamaan, koska muistiinpanot on itselle tehokkaammat ja olen liian hidas, että olisin ehtinyt tehdä molemmat. Nyt pitäis pysyä tahdissa 2 artikkelin muistiinpanot/ päivä, eikä jää aikaa levätä viimeisenä päivänä, ellen sitten tee parina päivänä kolmesta artikkelista. Saa nähdä mitä tästä tulee.
Osaat ulkoa aivan jokaisen yksityiskohdan? Huhhuh, kuulostaa mahdottomalta, mitä se onkin näin lyhyessä ajassa. Älä nyt joka tapauksessa ainakaan maanantaina kertaile, vaan sunnuntaina ja jätä maanantai rentoutumiselle.