Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähänkö TÖRKEÄ työnantaja; kieltäytyy maksamasta sairaslomalta palkkaa

Vierailija
14.07.2018 |

Koska sairaslomatodistus oli haettu terveyskeskuksesta, eikä työterveyshuollosta, tämä ei ole koskaan ollut työpaikallamme vaatimus toimia niin edellytyksenä palkanmaksulle! Saaatana, mitä se sekopää oikein kuvittelee, että jengi tuolla menettelyllä haluaa tehdä työnsä hänelle edullisella tavalla, hah, paskaa se kusipäää tulee saamaan. En ole itse se henkilö, jolle kävi näin.

Kommentit (359)

Vierailija
341/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan työelämä on täynnä paskaaa.

ap

Vierailija
342/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö höyryä riittää? 

Paha mieli on.

Kauanko vielä jaksat? Koska aihe vaihtuu? 

No eihän tämmöinen paha mieli mene koskaan ohi, jos asia ei korjaannu, vaan vääryys jää vallalle.

ap

Paitsi jos sieltä pääsisi parempaan paikkaan, niin sitten ei tietenkään enää harmittaisi.

ap

Kiva

Voit toki soittaa heti pomolle ja vaatia korjaamaan tapansa

Millähän ihmeen mandaatilla voisin saada häneen vaikutettua?

ap

Jos häntä kiinnostaisi työilmapiirin arvostaminen ja hyvänä ylläpito, tuskin minun tarvitsisi häntä siihen ohjeistaa. Plus yritetty jo porukalla on, toki ilman mitään sen kovempia keinoja kuin keskustelu ja omien mielipiteiden kertominen, koska muitahan keinoja ei ole. Kävi selväksi, etteivät mielipiteemme kiinnosta.

ap

Sanoi myös aiempien olojemme olleen "tietyllä tapaa" kuulemma "liian hyvät", että nyt totutellaan sitten vähän uuteen. Mmm.

ap

Eli aiempi esimiehenne on katsonut sormien läpi elämää pellossa ja nykyinen ottaa vähän ryhtiliikttä. Olette tottuneet pitämään oikeutenanne sellaista, joka on ollut aiemman esimiehen lepsua laiminlyöntiä.

Joo - ymmärrän, että tuntuu kurjalta. Ainahan muutos huonompaan tuntuu. Ei se silti tarkoita, että olisitte vääryyttä kärsimässä. Mutta jos et pääse tuosta yli, niin vaihda työpaikkaa, se ilmeisesti on helppoa (ks aiempi kommenttisi ettet voisi jäädä työttömäksi). Huomaat ehkä kuitenkin, että samankaltaisia pelisääntöjä noudatetaan muuallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö höyryä riittää? 

Paha mieli on.

Kauanko vielä jaksat? Koska aihe vaihtuu? 

No eihän tämmöinen paha mieli mene koskaan ohi, jos asia ei korjaannu, vaan vääryys jää vallalle.

ap

Paitsi jos sieltä pääsisi parempaan paikkaan, niin sitten ei tietenkään enää harmittaisi.

ap

Kiva

Voit toki soittaa heti pomolle ja vaatia korjaamaan tapansa

Millähän ihmeen mandaatilla voisin saada häneen vaikutettua?

ap

Jos häntä kiinnostaisi työilmapiirin arvostaminen ja hyvänä ylläpito, tuskin minun tarvitsisi häntä siihen ohjeistaa. Plus yritetty jo porukalla on, toki ilman mitään sen kovempia keinoja kuin keskustelu ja omien mielipiteiden kertominen, koska muitahan keinoja ei ole. Kävi selväksi, etteivät mielipiteemme kiinnosta.

ap

Sanoi myös aiempien olojemme olleen "tietyllä tapaa" kuulemma "liian hyvät", että nyt totutellaan sitten vähän uuteen. Mmm.

ap

Eli aiempi esimiehenne on katsonut sormien läpi elämää pellossa ja nykyinen ottaa vähän ryhtiliikttä. Olette tottuneet pitämään oikeutenanne sellaista, joka on ollut aiemman esimiehen lepsua laiminlyöntiä.

Joo - ymmärrän, että tuntuu kurjalta. Ainahan muutos huonompaan tuntuu. Ei se silti tarkoita, että olisitte vääryyttä kärsimässä. Mutta jos et pääse tuosta yli, niin vaihda työpaikkaa, se ilmeisesti on helppoa (ks aiempi kommenttisi ettet voisi jäädä työttömäksi). Huomaat ehkä kuitenkin, että samankaltaisia pelisääntöjä noudatetaan muuallakin.

Eihän ole, kyseessä oli omistajan vaihtuminen.

ap

Vierailija
344/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä palkanlaskija (omistaja) sanoi mulle että hae itse srp rahaa kelasta  no hain ensin 2 vko saikku maliskuulta  josta meni 9 pv karensiin eli ei tullut mistään mania  sit oli 2pv saikku toisesta aiheesta josta ei kela maksa mitään kun pitäs olla taas se 9 pv omavastuu

mitä opimme

kun työnantaja kertoo että voit itsekin hakea sp rahaa kieltäydy ja kerro että hakee vaan miten työehtosopimus velvoittaa

eli nyt olen jo hävinyt usen päiän palkan

Vierailija
345/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääk kirjoitti:

meillä palkanlaskija (omistaja) sanoi mulle että hae itse srp rahaa kelasta  no hain ensin 2 vko saikku maliskuulta  josta meni 9 pv karensiin eli ei tullut mistään mania  sit oli 2pv saikku toisesta aiheesta josta ei kela maksa mitään kun pitäs olla taas se 9 pv omavastuu

mitä opimme

kun työnantaja kertoo että voit itsekin hakea sp rahaa kieltäydy ja kerro että hakee vaan miten työehtosopimus velvoittaa

eli nyt olen jo hävinyt usen päiän palkan

Mä en tajua miten ne kehtaa, vielä tuollaisen jälkeen aivan pokkana katsella työntekijää silmiin. Meilläkin, jos asian voi selvittää käymällä työterveyshuollossa, niin enpä usko että TYÖNANTAJA varmastikaan mainitsi sitä työkaverilleni, vaikka ois sen tiennytkin! Siten toimii huijari!

ap

Vierailija
346/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä ilmoitettiin, että esimerkiksi lapsen joutuminen kiireellisesti sairaalaan ei oikeuta vanhempaa olemaan töistä poissa, saati että maksettaisiin vielä palkkaakin.

Annas olla, kohta esimies jäi pitkälle palkalliselle _sairaus_lomalle, kun puoliso sai sydärin.

Työpaikalla onkin motivaatio huipussaan. Not.

Totuuden kiertäminen on se pointti. Ota poliitikoista mallia.

Vierailija
347/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä ilmoitettiin, että esimerkiksi lapsen joutuminen kiireellisesti sairaalaan ei oikeuta vanhempaa olemaan töistä poissa, saati että maksettaisiin vielä palkkaakin.

Annas olla, kohta esimies jäi pitkälle palkalliselle _sairaus_lomalle, kun puoliso sai sydärin.

Työpaikalla onkin motivaatio huipussaan. Not.

Totuuden kiertäminen on se pointti. Ota poliitikoista mallia.

Jos työnantaja vaatii sairaustodistuksen, vähän vaikeaa.

Vierailija
348/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun näitä mulkeroita riittää.. 

Kaverini on töissä pienessä firmassa jossa on hänen lisäkseen pomo (omistaja) ja hän sekä pari osa-aikaista. Kaverini huomasi että häneltä oli tyynesti viimeisimmästä palkasta jätetty maksamatta lomarahat ja arkipyhäkorvaukset sekä sunnuntai-lisät. (Nämä pitää ko alan tesin mukaan maksaa ja on maksettu aiempina vuosina). Kaverillani on lisäksi ihan naurettavan pieni palkka.

Kaverini on tehnyt niska limassa töitä, 6 päivää viikossa joskus kiireisinä aikoina. Omistaja sen sijaan on lomaillut koko kesän, ollut parikin viikkoa poissa ja työpaikalla ehkä 3 päivänä viikossa. Itselleen hän oli maksanut täyden palkan, mutta ystävälleni vain osan tunneista, ja tosiaan jättänyt nuo kaikki kuuluvat korvaukset (sunnuntait oli laskettu normaalikorvauksella, samoin arkipyhät). 

Kun kaverini sitten otti tämän puheeksi, pomo sanoi että nyt joutuu kaikki kiristämään vähän kukkaron nyörejä koska on tiukkaa ja vaatii uhrauksia ja hän katsoi että leikkaukset on nyt järkevä aloittaa ystäväni palkasta poistamalla lakisääteiset korvaukset :D Kaverini oli ihan että mitäv*ttua, olisi pomo itse tekemässä töitä niin ei tarvitsisi hänen tehdä ylipitkiä päiviäkun pomo vaan lusmuilee.

Kun pomo sitten soitti liittoon kun ei uskonut ettei voi noin vaan yhtäkkiä jättää maksatta palkkaa ja hänelle selvisi että nuo kaikki puuttuvat summat pitää maksaa + vuoden ajalta oli myös erinäisiä lisiä jätetty maksamatta,hänen pomonsa raivostui ja huusi että "eikö teille mikään riitä, imette hänet kuiviin vaan!!"

Niinku haloo mikä asenne. Firmassa on tiukkaa, niin sen sijaan että seistäisiin itse kassan takana, lusmuillaankin lomalla, muttei haluta kuitenkaan maksaa palkkaa työntekijälle joka seisoo aamusta iltaan töissä. Itselle maksetaan ei mistään täysi palkka, mutta työntekijän palkasta voi ihan hyvin jättää maksamatta osan. Ja hirveä vääntö vielä pomon osalta että hän ei aio tehdä uutta palkka-ajoa vaan ne puuttuvat maksut lisätään osissa tuleviin palkkoihin. Tuli yllätyksenä kun liitosta sanottiin että kyllä se koko palkka maksetaan heti eikä viivytellä.

Ystäväni aikoo irtisanoutua parin kk sisään. Oksettavaa tuollainen silmitön itsekkyys pomon osalta ja kuvitelmat siitä että kun on pomo ja omistaja voi tehdä ihan mitä vaan. Vielä inhottavampaa kun ystäväni tosiaan on pienipalkkainen,ahkera työntekijä ja elättää yksin kahta lasta. Niin kyllähän se elämiseen vaikuttaa kun noin vaan napsaistaan osa palkasta etukäteen kertomatta pois. Koko ajan pomo oli syyllistänyt siis kaveriani eikä myöntänyt missään vaiheessa tehneensä mitään väärää.

Vierailija
349/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omalla työpaikalla saa olla 5 vrk omalla ilmoituksella pois. Aniharvoin tarvii siis lääkäriin sairaslomatodistusten takia vaivautua

Vierailija
350/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on töissä pienessä firmassa jossa on hänen lisäkseen pomo (omistaja) ja hän sekä pari osa-aikaista. Kaverini huomasi että häneltä oli tyynesti viimeisimmästä palkasta jätetty maksamatta lomarahat ja arkipyhäkorvaukset sekä sunnuntai-lisät. (Nämä pitää ko alan tesin mukaan maksaa ja on maksettu aiempina vuosina). Kaverillani on lisäksi ihan naurettavan pieni palkka.

Kaverini on tehnyt niska limassa töitä, 6 päivää viikossa joskus kiireisinä aikoina. Omistaja sen sijaan on lomaillut koko kesän, ollut parikin viikkoa poissa ja työpaikalla ehkä 3 päivänä viikossa. Itselleen hän oli maksanut täyden palkan, mutta ystävälleni vain osan tunneista, ja tosiaan jättänyt nuo kaikki kuuluvat korvaukset (sunnuntait oli laskettu normaalikorvauksella, samoin arkipyhät). 

Kun kaverini sitten otti tämän puheeksi, pomo sanoi että nyt joutuu kaikki kiristämään vähän kukkaron nyörejä koska on tiukkaa ja vaatii uhrauksia ja hän katsoi että leikkaukset on nyt järkevä aloittaa ystäväni palkasta poistamalla lakisääteiset korvaukset :D Kaverini oli ihan että mitäv*ttua, olisi pomo itse tekemässä töitä niin ei tarvitsisi hänen tehdä ylipitkiä päiviäkun pomo vaan lusmuilee.

Kun pomo sitten soitti liittoon kun ei uskonut ettei voi noin vaan yhtäkkiä jättää maksatta palkkaa ja hänelle selvisi että nuo kaikki puuttuvat summat pitää maksaa + vuoden ajalta oli myös erinäisiä lisiä jätetty maksamatta,hänen pomonsa raivostui ja huusi että "eikö teille mikään riitä, imette hänet kuiviin vaan!!"

Niinku haloo mikä asenne. Firmassa on tiukkaa, niin sen sijaan että seistäisiin itse kassan takana, lusmuillaankin lomalla, muttei haluta kuitenkaan maksaa palkkaa työntekijälle joka seisoo aamusta iltaan töissä. Itselle maksetaan ei mistään täysi palkka, mutta työntekijän palkasta voi ihan hyvin jättää maksamatta osan. Ja hirveä vääntö vielä pomon osalta että hän ei aio tehdä uutta palkka-ajoa vaan ne puuttuvat maksut lisätään osissa tuleviin palkkoihin. Tuli yllätyksenä kun liitosta sanottiin että kyllä se koko palkka maksetaan heti eikä viivytellä.

Ystäväni aikoo irtisanoutua parin kk sisään. Oksettavaa tuollainen silmitön itsekkyys pomon osalta ja kuvitelmat siitä että kun on pomo ja omistaja voi tehdä ihan mitä vaan. Vielä inhottavampaa kun ystäväni tosiaan on pienipalkkainen,ahkera työntekijä ja elättää yksin kahta lasta. Niin kyllähän se elämiseen vaikuttaa kun noin vaan napsaistaan osa palkasta etukäteen kertomatta pois. Koko ajan pomo oli syyllistänyt siis kaveriani eikä myöntänyt missään vaiheessa tehneensä mitään väärää.

Inhottava juttu, toivottavasti ystäväsi löytää pian uusia töitä! Mutta, mistä hän voi oikeasti tietää, että pomo on maksanut itselleen palkkaa? Ei kai pomo niin tyhmä ole että ääneen olisi sitä huudellut?

Omassa lähipiirissä muuten juuri päinvastainen tilanne, yrittäjä tekee sekä aamu- että iltavuoron putkeen, työntekijä luonnollisesti vain jomman kumman. Eli pitkiä päiviä. Ja yrittäjällä ei ole varaa nostaa itselleen lainkaan palkkaa.

Vierailija
351/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottava juttu, toivottavasti ystäväsi löytää pian uusia töitä! Mutta, mistä hän voi oikeasti tietää, että pomo on maksanut itselleen palkkaa? Ei kai pomo niin tyhmä ole että ääneen olisi sitä huudellut?

Omassa lähipiirissä muuten juuri päinvastainen tilanne, yrittäjä tekee sekä aamu- että iltavuoron putkeen, työntekijä luonnollisesti vain jomman kumman. Eli pitkiä päiviä. Ja yrittäjällä ei ole varaa nostaa itselleen lainkaan palkkaa.

Siten että siinä oli pomo tulostanut vahingossa oman palkkakuittinsa myös kun oli alettu näitä setvimään  ja ystäväni oli nähnyt että pomonsa maksaa itselleen noin 3x enemmän palkkaa kuin tälle ystävälleni, vaikka firmalla menee huonosti eikä pomoa työpaikalla näy. Ystäväni on ollut niin älyttömän kiltti että vaikka olisi saanunt muita töitä, ei ole halunnut jättää tätä mulkeropomoaan pulaan. Nyt täyttyi mitta, ja ystäväni saa kyllä töitä (sen verran pitkä työkokemus ja ala hyvin marginaalinen jossa kysyntää hyvistä tekijöistä).Omaa syytänsä vaan kyllä sekin ettei ystäväni ole aiemmin lähtenyt vaan on liian kilttinä jäänyt tuonne ja tässä kiitos. :(

Vierailija
352/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä firmassa on toimihenkilöiden lyhyiden 1-4 päivän sairauslomaprosentti on jotain täysin naurettavan alhainen. Tämä johtuu siitä että sairauslomatodistusta ei tarvita, ja etätyöt on sallittuja joten jengi tekee etänä sen mitä pystyy vaikka kipeänä. Harvoin sitä on niin kipeä ettei pystyis läppärillä töitä tekemään. Itse olen ollut pari kertaa flunssassa ja ihan hyvin on hommat onnistuneet. Jos ei olisi etätyömahdollisuutta, silloin nuo flunssapäivät olisi menneet kotona makaamiseen. 

Ja keneltäkään ei edellytetä sairaana työntekoa mutta jotenkin se vaan tulee luonnostaan, kun firma on niin kiva ja joustava että antaa tehdä etätöitä niin paljo kun sielu sietää, että sitä jotenkin haluaa itsekin joustaa sinne suuntaan.  Mulla leikattiin jalka, tuli 2 vkon sairausloma - sanoin tohtorille et mä voin tehdä etätöitä jalka pystyssä niin lääkäri sanoi että selvä homma, tee sitten etänä ja joss käy ylivoimaiseksi, hae sairauslomaa.

Eihän tällainen malli päde joka työpaikalla, ja meilläkin toimii kun pääasiassa (tai 100%) työ tehdään tietokoneella, palaverit voi hoitaa google hangoutsin kautta jne.  Lienee myös sanomattakin selvää että firmassamme työhyvinvoiti ja tyytyväisyys on todella korkeaa luokkaa.

Vierailija
353/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Äiti on paska, mies ja lapset ärsyttäviä ja työelämä perseestä. Oletko joskus tyytyväinen johonkin muuhun kuin itseesi?

Vierailija
354/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Äiti on paska, mies ja lapset ärsyttäviä ja työelämä perseestä. Oletko joskus tyytyväinen johonkin muuhun kuin itseesi?

Missä mä olen sanonut, että mä itseeni nyt niin tyytyväinen olisin?

Vierailija
355/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä liitto sanoo? Ketjun saivarteluja en jaksanut lukea. Muistelisin, että sairaslomatodistus pitää hyväksyä tai sitten pitää ohjata työntekijä uuteen arvioon työterveyslääkärille, jos ei ole aikaisemmin ilmoitettu, että vain työterveyslääkärin todistus käy.

Pidä puolesi aloittelija.

Vierailija
356/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

On se aika omahyväistä kuvitella olevansa aina oikeassa. Et ole koskaan missään asiassa ymmärtänyt kenenkään toisen näkökulmaa.

Vierailija
357/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

On se aika omahyväistä kuvitella olevansa aina oikeassa. Et ole koskaan missään asiassa ymmärtänyt kenenkään toisen näkökulmaa.

No oletko itse ymmärtänyt minun näkökulmani? Koitapas nyt vain käsittää sitä, se tähtää hyvinvoivaan työhteisöön.

ap

Vierailija
358/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työnantaja toimi täysin oikein...niinkuin olettaa sopii

Työnantaja imoitti että tulee käyttää työterveyttä

Työntekijä ei toiminut näin, vaan vastoin ohjetta, meni julkiseen ja sai viikkojen sairasloman

Tyänantaja ei maksanut palkkaa tältä ajalta

Tämä meni täysin oikein ja sama sääntö koskee kaikkia koko työpaikassa. 

Ei työpaikka voi toimia niin että säännöt ei koske kaikkia

Lisäksi on paljon sairauksia joista ei kuulukkaan maksaa palkkaa, epäilen että kyse on myös tästä, ei surusta tarvi maksaa palkkaa vaikka sen hakisikin työterveydestä.

Jos muut työntekijät haluvat maksaa sairaan palkan on se mahdollista, eli voit maksaa hänen palkan jos haluat tai voit kerätä kolehdin, mutta ei se työnantajan velvollisuus ole.  Työnantajan ei tarvitse maksaa teille mitään jos he eivät halua eli palkka perustuu työsuoritukseen, maassa on 600.000 työtöntä luulisi että joku pystyy korvaamaan teidätkin......

Vierailija
359/359 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työnantaja toimi täysin oikein...niinkuin olettaa sopii

Työnantaja imoitti että tulee käyttää työterveyttä

Työntekijä ei toiminut näin, vaan vastoin ohjetta, meni julkiseen ja sai viikkojen sairasloman

Tyänantaja ei maksanut palkkaa tältä ajalta

Tämä meni täysin oikein ja sama sääntö koskee kaikkia koko työpaikassa. 

Ei työpaikka voi toimia niin että säännöt ei koske kaikkia

Lisäksi on paljon sairauksia joista ei kuulukkaan maksaa palkkaa, epäilen että kyse on myös tästä, ei surusta tarvi maksaa palkkaa vaikka sen hakisikin työterveydestä.

Jos muut työntekijät haluvat maksaa sairaan palkan on se mahdollista, eli voit maksaa hänen palkan jos haluat tai voit kerätä kolehdin, mutta ei se työnantajan velvollisuus ole.  Työnantajan ei tarvitse maksaa teille mitään jos he eivät halua eli palkka perustuu työsuoritukseen, maassa on 600.000 työtöntä luulisi että joku pystyy korvaamaan teidätkin......

Ei pysty, kuvitteletkin..!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän