Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOTELI syksy 2018

Vierailija
06.07.2018 |

Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.

Kommentit (3148)

Vierailija
2581/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Mä kyllä ihmettelen ku jengi täällä kyselee, että miten oikeen maksat polkuopinnot, eikö ihmisillä ole säästöjä? Ite kahden lapsen äiti ja mieskin opiskelija, mut kyllä säästöjä löytyy silti.

Jos säästöön laittaa vaikka 30€/kk, se on jo vuodessa 360€!

Oletko ajatellut, että joskus niitä säästöjä joutuu käyttämään? Esim. pesukone hajoaa tms. ja taas joudut lähtemään nollasta.

Voi jestas. Polkuopinnot maksaa 400e koko lukuvuodesta. Ja mitä olen ymmärtänyt ne voi suorittaa vuoden opintopisteiden verran (60op ?). Eli viimeistään seuraavana vuonna polkuoppijan pitää päästä sisään kouluun, jos haluaa jatkaa opiskeluja. Kyllä uskoisin, että Kela/Sossu jotaii tukii antaa, koska on ihan selvää, että opinnot päätoisena. Jos asiaa ajattelee toista kautta, Te-toimistolla on kaikenlaisia kursseja , niin onhan polkuopinnot tavallaan sama asia. 

Ei ole päätoimisia. Eikä ole verrattavissa mihinkään työllistämiskursseihin ei

No onhan se herranjumala päätoimista kun opiskellaan ihan sen muun ryhmän mukana aivan normaalisti. Nyt lopeta jo se jankkaaminen kun et asioista tiedä.

Älä itse jankkaa kun ei faktat tiedossa🙄

"

Tämä esim Kelan vastaus:

"Hei! Avoimiin ammatikorkeakouluopintoihin ei opintotukea voida myöntää, ellei sinulla ole tutkinnon suorittamisoikeutta ammattikorkeakouluun. Sinun tulee kysyä TE-toimistosta, onko sinun mahdollista opiskella työttömyysturvalla, jos opiskelu katsotaan päätoimiseksi, oikeutta työttömyysturvaan ei yleensä ole, mutta siitä asiasta päättää siis TE-toimisto. Ystävällisin terveisin Kela | "

Ei johda tutkintoon eli ei ole päätoimista itse polkuopinnot.

^Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Päätoimisena pidetään seuraavia opintoja:

tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen,

nuorille suunnatut lukio-opinnot tai

opintojen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa.

Vierailija
2582/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, millä perusteella koulut ottaa sisään porukkaa? Itse olen erittäin motivoitunut, tiedän mitä hoitoalan työ on, olen ollut töissä osastoilla, minulla on sanottu olevan empaattinen ja inhimillinen asenne potilaita kohtaan enkä mielestäni ole mikään maailman tolloin ihminen. Olen häntäpäässä varasijalla hoitajaksi. Samaan aikaan lukiolaiset pääsee ihan tuosta noin vaan sisään koska kirjoittivat hyvän matikan ja englannin eivätkä kaikki ole koskaan sairaalaa nähneetkään. Tuolla aikaisemminkin joku kirjoitti että pääsi opiskelemaan mutta ei halua ottaa paikkaa vastaan koska pyrkii yliopistoon.

Ja kyllä olen katkera.

No siis tämä! Vituttaa aivan helvetisti suoraansanottuna. Ja 2020 nousemassa viel tuo prosenttimäärä jolla otetaan suoraan todistusvalinnalla sisään. 

Oikeasti? Minusta koko todistusvalinnan voisi lopettaa kokonaan ja kaikille saman arvoinen pääsykoe haastattelujen kanssa. Vai mitenhän ne siellä yhden todistuksen perusteella päättelee että tämä on sopiva alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2583/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan saanut vielä HAMK:sta tuloksia? 😬

Vierailija
2584/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Mä kyllä ihmettelen ku jengi täällä kyselee, että miten oikeen maksat polkuopinnot, eikö ihmisillä ole säästöjä? Ite kahden lapsen äiti ja mieskin opiskelija, mut kyllä säästöjä löytyy silti.

Oletko ajatellut, että joskus niitä säästöjä joutuu käyttämään? Esim. pesukone hajoaa tms. ja taas joudut lähtemään nollasta.

Voi jestas. Polkuopinnot maksaa 400e koko lukuvuodesta. Ja mitä olen ymmärtänyt ne voi suorittaa vuoden opintopisteiden verran (60op ?). Eli viimeistään seuraavana vuonna polkuoppijan pitää päästä sisään kouluun, jos haluaa jatkaa opiskeluja. Kyllä uskoisin, että Kela/Sossu jotaii tukii antaa, koska on ihan selvää, että opinnot päätoisena. Jos asiaa ajattelee toista kautta, Te-toimistolla on kaikenlaisia kursseja , niin onhan polkuopinnot tavallaan sama asia. 

No onhan se herranjumala päätoimista kun opiskellaan ihan sen muun ryhmän mukana aivan normaalisti. Nyt lopeta jo se jankkaaminen kun et asioista tiedä.

Älä itse jankkaa kun ei faktat tiedossa🙄

"

Tämä esim Kelan vastaus:

"Hei! Avoimiin ammatikorkeakouluopintoihin ei opintotukea voida myöntää, ellei sinulla ole tutkinnon suorittamisoikeutta ammattikorkeakouluun. Sinun tulee kysyä TE-toimistosta, onko sinun mahdollista opiskella työttömyysturvalla, jos opiskelu katsotaan päätoimiseksi, oikeutta työttömyysturvaan ei yleensä ole, mutta siitä asiasta päättää siis TE-toimisto. Ystävällisin terveisin Kela | "

Ei johda tutkintoon eli ei ole päätoimista itse polkuopinnot.

^Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Päätoimisena pidetään seuraavia opintoja:

tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen,

nuorille suunnatut lukio-opinnot tai

opintojen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa.

Polkuopiskelijoilla varmasti tulee täyteen tuo 5op eli ihan hyvin voivat saada päivärahaa. Itse kävin viime vuonna KAKSI avoimen amkin kurssia, kumpikin oli 3op eli yhteensä 6op. Ja polkuopiskelijat käy pikkuisen enemmän niitä kursseja kuitenkin.

Vierailija
2585/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja omak 31 varasijalle.. mitä sanoisit te onko mahdollisuutta?

Hyvin voi vielä päästä!

Omak tarkoittaa ilmeisesti Oamkia ja ei kyllä taatusti pääse noilta sijoilta. Olin keväällä varasijalla 12 Oamkiin mistä etenin 4.varasijalle ja siihen jäin,en saanut paikkaa.

Vierailija
2586/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä olen polkuopiskelija ja työkkärin kanssa laskettu että opinnot on Päätoimiset helposti

Vierailija
2587/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain sairaanhoitajaksi Lohjaan, Otaniemeen,Porvoon ja Tikkurilaan kampuksiin. Mihin te ootte hakeneet?

Vierailija
2588/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Jos opiskelu olisi päätoimista,siihen saisi opintotukea. Valitettavasti polkuopintoihin tau avoimen opintoihin ei saa opintotukea enkä ole kuullut kenestäkään joka ois onnistunut saamaan työttömyyspäivärahaa tms. Yleensä ihmiset käy töissä,jos on polkuopinnoissa.

Vierailija
2589/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, millä perusteella koulut ottaa sisään porukkaa? Itse olen erittäin motivoitunut, tiedän mitä hoitoalan työ on, olen ollut töissä osastoilla, minulla on sanottu olevan empaattinen ja inhimillinen asenne potilaita kohtaan enkä mielestäni ole mikään maailman tolloin ihminen. Olen häntäpäässä varasijalla hoitajaksi. Samaan aikaan lukiolaiset pääsee ihan tuosta noin vaan sisään koska kirjoittivat hyvän matikan ja englannin eivätkä kaikki ole koskaan sairaalaa nähneetkään. Tuolla aikaisemminkin joku kirjoitti että pääsi opiskelemaan mutta ei halua ottaa paikkaa vastaan koska pyrkii yliopistoon.

Ja kyllä olen katkera.

No siis tämä! Vituttaa aivan helvetisti suoraansanottuna. Ja 2020 nousemassa viel tuo prosenttimäärä jolla otetaan suoraan todistusvalinnalla sisään. 

Oikeasti? Minusta koko todistusvalinnan voisi lopettaa kokonaan ja kaikille saman arvoinen pääsykoe haastattelujen kanssa. Vai mitenhän ne siellä yhden todistuksen perusteella päättelee että tämä on sopiva alalle.

Kyllä, kuulemma puolet paikoista ruvetaan täyttämään todistusvalinnalla. Opintopolussa siis tämä tieto.

Ja ihan samaa mieltä olen, ymmärtäisin jollain tasolla todistusvalinnan esim tekniikan tms alalla, mutta sote-ala kyllä vaatii enemmän kuin hyvää numeroa äikästä tai matikasta.

Ihan käsittämätöntä että henkilö, joka jaksanut lukiossa opetella asiat ulkoa>saanut hyvät paperit pääsee sisään vaikka olis aivan sisäänpäin suuntautunut, ei uskalla puhua ihmisille tms. Ja ulkopuolelle sitten jää oikeasti soveltuvat henkilöt.

Kaikki todistusvalinnat pois ja jokaisella pääsykokeet, joissa yksilöhaastattelua, psykologin arviota, motivoituneisuutta yms!

Vierailija
2590/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amisha kirjoitti:

Hain sairaanhoitajaksi Lohjaan, Otaniemeen,Porvoon ja Tikkurilaan kampuksiin. Mihin te ootte hakeneet?

Tikkurilaan vain!

Vierailija
2591/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Jos opiskelu olisi päätoimista,siihen saisi opintotukea. Valitettavasti polkuopintoihin tau avoimen opintoihin ei saa opintotukea enkä ole kuullut kenestäkään joka ois onnistunut saamaan työttömyyspäivärahaa tms. Yleensä ihmiset käy töissä,jos on polkuopinnoissa.

Jaa. Minä ainakin sain luvan aloittaa amk:n tai yliopiston avoimen opinnot työttömyyskorvauksella.

Te -toimistoon pitää toimittaa kaksi lomaketta, joista ainakin toisen tai osan siitä täyttää opiskelupaikka.

Vierailija
2592/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan jos varasijanne liikkuvat!

Vierailija
2593/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin pitää viimeistään lukuvuosi ilmoittautuminen tehdä? Tietääkö joku?

Vierailija
2594/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä olen katkera.

Kyllä, kuulemma puolet paikoista ruvetaan täyttämään todistusvalinnalla. Opintopolussa siis tämä tieto.

Ja ihan samaa mieltä olen, ymmärtäisin jollain tasolla todistusvalinnan esim tekniikan tms alalla, mutta sote-ala kyllä vaatii enemmän kuin hyvää numeroa äikästä tai matikasta.

Ihan käsittämätöntä että henkilö, joka jaksanut lukiossa opetella asiat ulkoa>saanut hyvät paperit pääsee sisään vaikka olis aivan sisäänpäin suuntautunut, ei uskalla puhua ihmisille tms. Ja ulkopuolelle sitten jää oikeasti soveltuvat henkilöt.

Kaikki todistusvalinnat pois ja jokaisella pääsykokeet, joissa yksilöhaastattelua, psykologin arviota, motivoituneisuutta yms!

Niin, ja mites kävi lähihoitajien kanssa, kun soveltuvuuskokeet poistettiin. Kouluihin lappaa sisään väkeä, jotka ei sinne kuuluisi millään tasolla. Tästähän on paljon ollut julkisuudessa. Opettajat eivät uskalla laittaa osaa edes työharjoitteluun, kun pelkäävät oppilaiden osaamista.

Vierailija
2595/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Juuri näin se pääsääntöisesti menee. Erityisellä harkinnalla te-toimisto voi joskus katsoa, että asiakas on oikeutettu työttömyyskorvaukseen siltä ajalta, mutta ne keissit on aina tapauskohtaisia eikä kenenkään kannata kuvitella, että automaattisesti olisi oikeutettu polkuopintojen ajan työttömyyskorvaukseen.

Vierailija
2596/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Jaa. Minä ainakin sain luvan aloittaa amk:n tai yliopiston avoimen opinnot työttömyyskorvauksella.

Te -toimistoon pitää toimittaa kaksi lomaketta, joista ainakin toisen tai osan siitä täyttää opiskelupaikka.

Niin no jos sinä et tiedä ketään niin se ei tarkoita ettei näin olisi. 🤦‍♀️

Vierailija
2597/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin pitää viimeistään lukuvuosi ilmoittautuminen tehdä? Tietääkö joku?

11.12. asti tai 10 päivää hyväksymisen jälkeen viimeistään

Vierailija
2598/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinköhän voisi laittaa palautetta tuosta todistusvalintajutusta? Eikö siellä oikeasti kenelläkään järki pelaa?

Vierailija
2599/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurean sh ja th tuloksia vielä odotellaan... voi kerpele että ärsyttää tää odottelu

Vierailija
2600/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä olen katkera.

Saat minun puolesta olla katkera.

Tottakai lukiosta valmistuneiden tulee päästä nopeasti opiskelemaan lisää ja ammattia jotta pääsevät työelämään.

Ei heillä voi olla vielä älytöntä työkokemustaustaa ja persoonakin osin vielä kehittymässä, siltikin heille on tietyt kiintiöt kouluissa niinkuin pitää ollakin.

Se, että kerrot olevasi häntäpäässä varasijoilla kertoo kyllä jotain siitä miten sinun valintakokeet on menneet ja keskittymällä katkeruuden sijaan mieluummin siihen miten itse olisit voinut pärjätä paremmin kokeissa on se juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi