Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOTELI syksy 2018

Vierailija
06.07.2018 |

Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.

Kommentit (3148)

Vierailija
2621/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai lukiosta valmistuneiden tulee päästä nopeasti opiskelemaan lisää ja ammattia jotta pääsevät työelämään."

Miksi vain lukiolaisilla olisi oikeus päästä jatko-opiskelemaan? Eikä esim heillä jotka ovat nuorina valinneet väärän ei-työllistävän ammattitutkinnon? Miksi kaikkia hakijoita ei voi laittaa saman arvoiseen järjestykseen ja ottaa sisään pelkästään pääsykokeen+haastattelun perusteella?

Kysytkö nyt ihan vakavissasi??

Oletko lainkaan viime vuosina seurannut yhteiskunnallista keskustelua esim nuorisotakuusta?

Kyllä kysyn ja en ole seurannut. Tein itse aikoinani väärän valinnan enkä ole päässyt oman alan töihin koskaan. Tiesin vasta vähän vanhempana että mitä haluan tehdä. Minusta on epäreilua että sisään otetaan oppilaita vain sen perusteella, miten hyvä matikan tai englannin numero on todistuksessa. Miten siitä voi päätellä että sopiiko henkilö alalle? Vai otetaanko lukiolaiset sisään vain sen takia että heillä olisi joku paikka missä opiskella, vaikkei heillä olisi mitään motivaatiota tai rahkeita alalle?

Minusta lukiolaisten pitäisi hakea ennemmin ammattikouluun tai vaikka yliopistoon.

Jaahas.. minusta sinun kannattaisi seurata yhteiskunnallista keskustelua ja ehkäpä hieman edes koittaa katsella asioita laajemmastakin näkövinkkelistä, kuin vain siitä itsekkäästä "minä haluan näin" lähtökohdasta🤔

Vierailija
2622/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla varasijat tänään liikkuneet. Hämeen ammattikorkeassa olen Th linjalle varasijalle 55, eilen olin 58. ei sen puoleen että uskoisin tuonne pääseväni. Olen metropoliaan varasijalla 2 Th puolelle Jan laurean tulokset eivät ole vielä tulleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2623/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoille painotetaan ettei ihmisiä saa arvottaa keskenään. Sitten itse arvottavat pääsykokeissa. Mielestäni esivalinnan hyväksytysti suorittaneiden kesken voisi arpoa ketkä pääsevät opiskelemaan. Silloin ihmisiä ei toiset ihmiset arvottaisi paremmuusjärjestykseen keinotekoisin perustein vaan onnetar ratkaisisi.

Vierailija
2624/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä olen polkuopiskelija ja työkkärin kanssa laskettu että opinnot on Päätoimiset helposti

Ei se ole edelleenkään mitään päätoimista, koska se ei johda tutkintoon.

Vaikka kuinka hilluisit siellä amk:ssa päiväopiskelijoiden ryhmän mukana niin ei katsota päätoimiseksi.

Ja ei vaikka väylähaussa hakisit tutkinto-opiskelijaksi niin ne on siltikin polkuopintoja, ei amk-tutkintoon johtavaa.

Siis kerrotko vielä miten sen jälkeen kun on hakenut tutkinto-opiskelijaksi niin senkään jälkeen ei ole tutkintoon johtavaa?

Kerron toki.

Kun vedottiin täällä siihen, että olisi polkuopinnot päätoimisia siksikin, kun polkuopiskelija hakee tutkinto-opiskelijaksi kuitenkin, niin näin ei ole.

Polkuopinnot on polkuopintoja, avoimen amk:n opintoja mitkä ei johda tutkintoon.

Toki silloin kun hakee ja pääsee tutkinto-opiskelijaksi asia on eri.

Vierailija
2625/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoille painotetaan ettei ihmisiä saa arvottaa keskenään. Sitten itse arvottavat pääsykokeissa. Mielestäni esivalinnan hyväksytysti suorittaneiden kesken voisi arpoa ketkä pääsevät opiskelemaan. Silloin ihmisiä ei toiset ihmiset arvottaisi paremmuusjärjestykseen keinotekoisin perustein vaan onnetar ratkaisisi.

😂😂😂😂

Vierailija
2626/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurea tuli!

Vierailija
2627/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAMK:iin sosionomiksi monimuotona valintakoepisteillä 65. Yksi korkeakoulututkinto jo takana, tais olla että jo tutkinnon suorittaineita otetaan sisään max 8 kaikista 35:stä. Oli ensimmäinen hakutoive. :) 

Vierailija
2628/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kiva, mun varasija on siirtynyt yksi taaksepäin..... 😭😭

Vierailija
2629/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ei oo varasija liikkunut mihinkään suuntaan😭

Vierailija
2630/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliks oikeesti laurea? Mikä linja?

Vierailija
2631/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurea tuli eduun näkyviin ainakin terkka!!! Mut en saanut mitään viestiä... uskallanko mennä opintopolkulle???

Vierailija
2632/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurea sh monimuoto, opiskelupaikka myönnetty!!! Jeeeeeee!!!

Vierailija
2633/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain tietoa diak sh monimuoto lähiopetuspäivistä? Onko usein?

Vierailija
2634/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laurea sh monimuoto, opiskelupaikka myönnetty!!! Jeeeeeee!!!

Täällä sama!!! En kestä, en oo koskaan varmaan ollu näin helpottunut! Onnea sulle kans!

Vierailija
2635/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain tietoa diak sh monimuoto lähiopetuspäivistä? Onko usein?

Etkö ole tutustunut monimuodon inffoon ennenkuin hait?

Siellähän ne koulun sivuilla kerrotaan.

Vierailija
2636/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Mä kyllä ihmettelen ku jengi täällä kyselee, että miten oikeen maksat polkuopinnot, eikö ihmisillä ole säästöjä? Ite kahden lapsen äiti ja mieskin opiskelija, mut kyllä säästöjä löytyy silti.

Jos säästöön laittaa vaikka 30€/kk, se on jo vuodessa 360€!

Oletko ajatellut, että joskus niitä säästöjä joutuu käyttämään? Esim. pesukone hajoaa tms. ja taas joudut lähtemään nollasta.

Voi jestas. Polkuopinnot maksaa 400e koko lukuvuodesta. Ja mitä olen ymmärtänyt ne voi suorittaa vuoden opintopisteiden verran (60op ?). Eli viimeistään seuraavana vuonna polkuoppijan pitää päästä sisään kouluun, jos haluaa jatkaa opiskeluja. Kyllä uskoisin, että Kela/Sossu jotaii tukii antaa, koska on ihan selvää, että opinnot päätoisena. Jos asiaa ajattelee toista kautta, Te-toimistolla on kaikenlaisia kursseja , niin onhan polkuopinnot tavallaan sama asia. 

Ei ole päätoimisia. Eikä ole verrattavissa mihinkään työllistämiskursseihin ei

No onhan se herranjumala päätoimista kun opiskellaan ihan sen muun ryhmän mukana aivan normaalisti. Nyt lopeta jo se jankkaaminen kun et asioista tiedä.

Älä itse jankkaa kun ei faktat tiedossa🙄

"

Tämä esim Kelan vastaus:

"Hei! Avoimiin ammatikorkeakouluopintoihin ei opintotukea voida myöntää, ellei sinulla ole tutkinnon suorittamisoikeutta ammattikorkeakouluun. Sinun tulee kysyä TE-toimistosta, onko sinun mahdollista opiskella työttömyysturvalla, jos opiskelu katsotaan päätoimiseksi, oikeutta työttömyysturvaan ei yleensä ole, mutta siitä asiasta päättää siis TE-toimisto. Ystävällisin terveisin Kela | "

Ei johda tutkintoon eli ei ole päätoimista itse polkuopinnot.

Siellä Kelan vastauksissa on aina ihan epämääräisiä ja samaan kysymykseen toisistaan poikkeavia vastauksia.

Ei ole yleensä oikeutta työttömyysturvaan se on aivan totta, mutta siinä tapauksessa on, jos olet vähintään 25-vuotias, ilman tutkintoa tai huonosti työllistävä tuntkinto ja kouluttautuminen parantaa työllistymisnäkymääsi. Eli haet tukea opintoihin, jotka yleensä työllistää hyvin.

Vierailija
2637/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Mä kyllä ihmettelen ku jengi täällä kyselee, että miten oikeen maksat polkuopinnot, eikö ihmisillä ole säästöjä? Ite kahden lapsen äiti ja mieskin opiskelija, mut kyllä säästöjä löytyy silti.

Oletko ajatellut, että joskus niitä säästöjä joutuu käyttämään? Esim. pesukone hajoaa tms. ja taas joudut lähtemään nollasta.

Voi jestas. Polkuopinnot maksaa 400e koko lukuvuodesta. Ja mitä olen ymmärtänyt ne voi suorittaa vuoden opintopisteiden verran (60op ?). Eli viimeistään seuraavana vuonna polkuoppijan pitää päästä sisään kouluun, jos haluaa jatkaa opiskeluja. Kyllä uskoisin, että Kela/Sossu jotaii tukii antaa, koska on ihan selvää, että opinnot päätoisena. Jos asiaa ajattelee toista kautta, Te-toimistolla on kaikenlaisia kursseja , niin onhan polkuopinnot tavallaan sama asia. 

No onhan se herranjumala päätoimista kun opiskellaan ihan sen muun ryhmän mukana aivan normaalisti. Nyt lopeta jo se jankkaaminen kun et asioista tiedä.

"

Tämä esim Kelan vastaus:

"Hei! Avoimiin ammatikorkeakouluopintoihin ei opintotukea voida myöntää, ellei sinulla ole tutkinnon suorittamisoikeutta ammattikorkeakouluun. Sinun tulee kysyä TE-toimistosta, onko sinun mahdollista opiskella työttömyysturvalla, jos opiskelu katsotaan päätoimiseksi, oikeutta työttömyysturvaan ei yleensä ole, mutta siitä asiasta päättää siis TE-toimisto. Ystävällisin terveisin Kela | "

Ja tuossahan sanotaan, että OPINTOTUKEEN ei yleensä ole oikeutta, jos ei ole tutkinnon suorittamisoikeutta ja että voi olla mahdollista opiskella työttömyysetuudella.

Vierailija
2638/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

Jos opiskelu olisi päätoimista,siihen saisi opintotukea. Valitettavasti polkuopintoihin tau avoimen opintoihin ei saa opintotukea enkä ole kuullut kenestäkään joka ois onnistunut saamaan työttömyyspäivärahaa tms. Yleensä ihmiset käy töissä,jos on polkuopinnoissa.

Ei vaan niihin ei saa opintotukea, koska ne ei suoraan johda tuntkintoon. Päätoimista se on.

Vierailija
2639/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeef kirjoitti:

"

Tämä esim Kelan vastaus:

Siellä Kelan vastauksissa on aina ihan epämääräisiä ja samaan kysymykseen toisistaan poikkeavia vastauksia.

Ei ole yleensä oikeutta työttömyysturvaan se on aivan totta, mutta siinä tapauksessa on, jos olet vähintään 25-vuotias, ilman tutkintoa tai huonosti työllistävä tuntkinto ja kouluttautuminen parantaa työllistymisnäkymääsi. Eli haet tukea opintoihin, jotka yleensä työllistää hyvin.

Vastasit itsellesi tavallaan tuossa..

Juuri siksi ei yleensä saa, koska ei johda mihinkään tutkintoon eikä sitä kautta paranna asiakkaan mahdollisuuksia työllistyä.

Vierailija
2640/3148 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mikä aw enimmäispisteraja oikee on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän