Mihin äikän ope (FM) voisi laajentaa työnhakua? Ideoita kehiin!
Työttömänä oleminen alkaa maistua jo puulta. Auttakaa mua laajentamaan näköpiiriä: mitä muita töitä tällä koulutuksella rohkenisi hakea?
Kommentit (129)
Olen opiskellut perheellisenä aikuisena, siis kunnolla aikuisena, taustalla myös alanvaihto. Taloudellisten resurssien vuoksi opiskelin myös supernopeaan tahtiin, joten siihen aikatauluun ei juuri sijaisuuksia mahtunut. Miehen vakituinen työ ja kolme kouluikäistä lasta kouluineen ja harrastuksineen hidastavat muuttamista. Nuorena ja perheettömänä vastavalmistuneena tilanne olisi toki aivan erilainen.
Ap
Kyllä kirjallisuus sivuaineena on kaikille tuo sama. Monet tosin opiskelevat toiseksi sivuaineeksi S2:n. Itse suoritin sitä kaikki valinnaiset opintoni.
Ap
Jos opiskelit aikuisena, niin oletettavasti sulla on jo ammatti ja työkokemusta joltain muulta alalta, joten pystyisikö uuden koulutuksen mukaista osaamista yhdistämään siihen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa tosiaan ole sivuaineita ollenkaan. Koko koulutus pelkkää suomen kieltä, kirjallisuutta ja pedagogiikkaa? Ei ihme, että aineopettajia on työttömänä, kun koulutus on noin kapea-alainen.
Mitäs tässä viestissä oli pielessä? Jos on kokonainen maisteritutkinto, jolla pystyy työskentelemään ainoastaan yhdenlaisessa työssä ja tutkinto on kaikille täsmälleen samanlainen, onko tosiaan väärin sanoa, että tutkinto on kapea-alainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen opettajan opinnoissa automaattisena sivuaineena on kirjallisuutta vähintään 60op. Avasin tutkintorakennetta jokunen viesti aiemmin.
Ap
Aa, okei, eli se oli sivuaine. Onko se sivuaine kaikille sama, vai onko noissa muita vaihtoehtoja? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itse olen KTM ja tutkinto voi sisältää paljonkin erilaisia asioita.
Mitä ”asioita” KTM sisältää? Siis voiko samassa tutkinnossa olla pätevyyteen asti laskentatoimea, johtamista, markkinointia, rahoitusta... Eli vasta työelämässä sitten valitaan, missä alalla halutaan toimia?
Äikänopeilla usein ns. Ylimääräinen sivuaine, eli pakollisena aineena suomi, kirjallisuus (kotimainen tai yleinen), kasvatustiede ja sitten kieli- ja viestintäopinnot. Monilla sitten tähän päälle jokin aine saattaa olla, mutta se ei mahdu minimitutkintoon eikä liity viroissa pätevyysvaatimuksiin. Eikä se suomi tarkoita nyt sitten pelkkää kielenhuoltoa, jos se sai KTM:n ajattelemaan, että onpa kapea aine...
Vierailija kirjoitti:
Olen äidinkielen opettaja ja luokanopettaja. Opintoja myös eriyispedagogiikasta. Näihin töihin ei pääse, kun hakijoita on satoja. Osa paikoista vain muodollisesti auki. Osa menee suhteilla.
Päiväkotiin, siivoojaksi tai kaupan kassalle ei pääse töihin ylikouluttautuneena. Moneen työhön esim. toimittajan, sihteerin yms. työhön vaaditaan työkokemusta alalta ja tiettyä erikoisosaamista, mitä minulla ei ole. Kirjailijaksikaan minusta ei ole, harva sillä elää. Toivoton tilanne. Tätä vartenko opiskelin?!
Ei tuolla setillä pääsekään. Olen luokanope + kaksi opetettavaa ainetta (toinen matikka), ja olin aivan työmarkkinoiden jätettä. Alakoulun puolella ei arvosteta pätkän vertaa näitä lukuaineita ja osa virassa olevista hihittelee omaa osaamattomuuttaan esimerkiksi juuri matematiikassa. Se, mikä merkitsee, on taito- ja taideaineet. Jos olet näppärä niissä ja opintoja -> saat hyvin töitä.
Lue erkaksi, jos on kerran jo opintojakin vähän pohjalla. Varma työpaikka, toistaiseksi. Pidä kuitenkin kiirettä, koska pian on erkoistakin ylitarjontaa. Itse opiskelin pari vuotta sitten ja kaikki kurssilta sai vuosi valmistumisesta viran. Ekan vuoden joutui olemaan opintojen jälkeen pätkässä, mutta senkin sai valita useasta tarjolla olevasta. Tuo luokanopepätevyys tekee työllistymisestä vielä helpompaa erkkapuolella. Virkoja jää jatkuvasti täyttämättä. Meilläkin erkkaluokanopen virkaan oli vain yksi kelpoinen hakija ja sekin peruutti. Toisessa koulussa oli kaksi virkaa ja yksi pätevä hakija jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa tosiaan ole sivuaineita ollenkaan. Koko koulutus pelkkää suomen kieltä, kirjallisuutta ja pedagogiikkaa? Ei ihme, että aineopettajia on työttömänä, kun koulutus on noin kapea-alainen.
Mitäs tässä viestissä oli pielessä? Jos on kokonainen maisteritutkinto, jolla pystyy työskentelemään ainoastaan yhdenlaisessa työssä ja tutkinto on kaikille täsmälleen samanlainen, onko tosiaan väärin sanoa, että tutkinto on kape a-alainen?
Jos pääaine on suomi ja sivuaineet kirjallisuustiede (joko kotimainen kirjallisuus tai yleinen kirjallisuustiede) sekä kasvatustiede, miten saat tästä tutkinnosta vain yhtä asiaa sisältävän? Sama kuin joku väittäisi että KTM-tutkinnossa markkinointi ja laskentatoimi ovat sama asia ja tutkinto on näin ollen kapea, ”vain kauppatieteitä”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äidinkielen opettaja ja luokanopettaja. Opintoja myös eriyispedagogiikasta. Näihin töihin ei pääse, kun hakijoita on satoja. Osa paikoista vain muodollisesti auki. Osa menee suhteilla.
Päiväkotiin, siivoojaksi tai kaupan kassalle ei pääse töihin ylikouluttautuneena. Moneen työhön esim. toimittajan, sihteerin yms. työhön vaaditaan työkokemusta alalta ja tiettyä erikoisosaamista, mitä minulla ei ole. Kirjailijaksikaan minusta ei ole, harva sillä elää. Toivoton tilanne. Tätä vartenko opiskelin?!Olen joskus aikanani sanonut oman alani (muotoilu, eli siis oikeasti varsinaisia työpaikkoja on vähän, ja toimeentulo on koottava erillisistä toimeksannoista kotona ja ulkomailla) valmistuneille, että jos on maisteri, on syytä hakea maistereille tarkoitettuja töitä, ei töitä, joihin vaaditaan jotakin muuta, tai hyvin vähän koulutusta. Katso noita edellisiä vastauksia, sieltä löytyy paljon sopivia ehdotuksia - toki auttaa että asuu suuremmassa kaupungissa, monet tehtävt vaativat sitä siirrettävää osaamista, jota yliopistossa oppii, ja aika monessa hommassa myös opettamisen ymmärtämiselle ja osaamiselle on tarvetta.
Kyse on juuri siitä, että maistereille ei riitä töitä. Mikä tahansa työ kelpaisi, jos sitä osaa tehdä ja siitä saa palkan
Tästäkin keskusteluata vähän näkyy että ihmiset eivät aina tule ajatelleeksi kaikenlaisia vaihtoehtoja - varmasti ne humanistit, joille ei niin usein ole valmiita työpaikkoja ovat tässä parempia, mutta useamman maisterin pitäisi ajatella mitä muuta he osaavat kuin pääaineidensa sisältöä.
Minun muotoilualan koulutukseni on esimerkiksi antanut minulle valmiudet toimia projekteissa ja ymmärtää prosesseja (suunnittelu, testaus, päivitys jne.), aikatauluttaa, budjetoida, ymmärtää miten erilaisista aineksista rakennetaan toimivia kokonaisuuksia, teoriassa minä osaan myös neuvotella erilaisten tahojen (eri aloilla toimivat kollegat, asiakkaat) kanssa rakentavasti (en toisin aina ole tässä kovin hyvä), organisoida ja tunnistaa ongelmakohtia. Niinpä olenkin palkattuna ihan mukavasti muulle alalle kuin sille, jolle olen kouluttautunut, saan aivan kelvollista palkkaa ja voin hyödyntää osaamistani.
Samalla tavalla kannattaa muiden miettiä mitä he oikeasti osaavat ja miten tuoda se ilmi . Tuo ilmituominen on sitten se vaikea puoli, ja varmasti vaatii sekä jonkinlaista työkokemusta tueksi ja luovaa näkemystä siitä, miten voi hyödyttää mahdollista työnantajaa.
Esimerkkinä omalta työpaikalta: yliopistohallinnossa on paljon sijaisuuksia ja määräaikaisia tehtäviä, joten sellaisista aloittamalla saa kokemusta ja pääsee kiinni helpommin vakinaisempiin pesteihin (talon tavat osaavan perehdytys vie kerta kerralta vähemmän aikaa, ja se on puuttuva luonnonvara tällä hetkellä, eikä tänne voi joka kerran repäistä jotakin työllistettävää suhteellisen monimutkaisiin hommiin - tarkoitan etteivät tehtävät nyt sinänsä ole älyllisesti käsittämättömän haastavia, mutta vaativat lainsäädännön ymmärtämistä, sisäisteprosessien ja aikataulujen tuntemista, erilaisten usein omituisesti toimivien järjestelmien/työkalujen osaamista ja aloitteellisuutta).
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset maksulliset koulut pitäisi sallia välittömästi, sillä se pienentäisi luokkakokoja ja työllistäisi opettajia ja antaisi oppilaille ja perheille valinnanvaraa. Kuka poliitikko tätä asiaa ajaisi eteenpäin?
Pienen Suonen vahvuus on ollut ninenomaan koulutuksellinen tasa-arvo. Tätä ei saa romuttaa!!! Millä rahalla noita lukukausimaksuja sitten makseltaisiin tässä pätkätyömaailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen opettajan opinnoissa automaattisena sivuaineena on kirjallisuutta vähintään 60op. Avasin tutkintorakennetta jokunen viesti aiemmin.
Ap
Aa, okei, eli se oli sivuaine. Onko se sivuaine kaikille sama, vai onko noissa muita vaihtoehtoja? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itse olen KTM ja tutkinto voi sisältää paljonkin erilaisia asioita.
Mitä ”asioita” KTM sisältää? Siis voiko samassa tutkinnossa olla pätevyyteen asti laskentatoimea, johtamista, markkinointia, rahoitusta... Eli vasta työelämässä sitten valitaan, missä alalla halutaan toimia?
Äikänopeilla usein ns. Ylimääräinen sivuaine, eli pakollisena aineena suomi, kirjallisuus (kotimainen tai yleinen), kasvatustiede ja sitten kieli- ja viestintäopinnot. Monilla sitten tähän päälle jokin aine saattaa olla, mutta se ei mahdu minimitutkintoon eikä liity viroissa pätevyysvaatimuksiin. Eikä se suomi tarkoita nyt sitten pelkkää kielenhuoltoa, jos se sai KTM:n ajattelemaan, että onpa kapea aine...
Itselläni esim kauppatieteen kandissa oli pääaineena taloustiede ja sivuaineina rahoitus ja laskentatoimi. Maisterivaiheessa sama pääaine ja sivuaine talousoikeus (verojuridiikka). Kyllä minulla on tosiaan tässä nyt ihan pätevyys verotukseen, laskentatoimeen sekä taloustieteisiin.
Jos ap:n ainoa työllistymismahdollisuus on aineenopettaja, niin eikö se aika kapea ala ole? Minulla on työllistymismahdollisuuksia mm verohallintoon, erilaisiin talousalan asiantuntijatehtäviin, rahoitusalalle, laskentatoimeen, tutkimukseen ja vielä näiden lisäksi koulutuksellani on ihan mahdollista hakea esim markkinointi- ja henkilöstöhallintotehtäviin (pari pakollista kurssia näitäkin).
Vierailija kirjoitti:
It-firmaan kouluttajaksi? Jos olet hyvä opettaja, niin opit varmasti nopeasti tietojärjestelmän käytön ja pystyt opettamaan sitä firman asiakkaille. Sun ei tarvitse osata itse koodata.
Epäilen tämän vinkin toimimista... Taitaisi rekrytoija kuolla nauruun tuollaisen ehdotuksen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tässä viestissä oli pielessä? Jos on kokonainen maisteritutkinto, jolla pystyy työskentelemään ainoastaan yhdenlaisessa työssä ja tutkinto on kaikille täsmälleen samanlainen, onko tosiaan väärin sanoa, että tutkinto on kapea-alainen?
No se tutkinto, joka pätevöittää äikänopeksi, mahdollistaa aika monenlaisen muunkin työn tekemisen. Niitähän on tässä ketjussa lueteltukin, en ole kaikkia lukenut. Ihan sama koskee kaikkia muitakin opettajaksi pätevöityneitä. Voihan kai sitten sanoa, että lääketieteen lisensiaattikin on kapea-alainen tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tässä viestissä oli pielessä? Jos on kokonainen maisteritutkinto, jolla pystyy työskentelemään ainoastaan yhdenlaisessa työssä ja tutkinto on kaikille täsmälleen samanlainen, onko tosiaan väärin sanoa, että tutkinto on kape a-alainen?
Jos pääaine on suomi ja sivuaineet kirjallisuustiede (joko kotimainen kirjallisuus tai yleinen kirjallisuustiede) sekä kasvatustiede, miten saat tästä tutkinnosta vain yhtä asiaa sisältävän? Sama kuin joku väittäisi että KTM-tutkinnossa markkinointi ja laskentatoimi ovat sama asia ja tutkinto on näin ollen kapea, ”vain kauppatieteitä”.
En sanonut, että sisältää vain yhden asian. Sanoin, että on valmius vain yhdenlaisiin tehtäviin. Tuossa aiemmin kysyin, mihin esimerkiksi kirjallisuustieteillä voisi työllistyä, enkä saanut yhtäkään vastausta. Minä voin sanoa aika montakin paikkaa, jonne voin työllistyä taloustieteillä. Jos näitä työllistymisvaihtoehtoja sitten onkin pilvin pimein, niin eihän ap:lla ole mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se tutkinto, joka pätevöittää äikänopeksi, mahdollistaa aika monenlaisen muunkin työn tekemisen. Niitähän on tässä ketjussa lueteltukin, en ole kaikkia lukenut. Ihan sama koskee kaikkia muitakin opettajaksi pätevöityneitä. Voihan kai sitten sanoa, että lääketieteen lisensiaattikin on kapea-alainen tutkinto.
Juu on lueteltu, mutta aika monessa on sanottu, että niihin on olemassa muitakin parempia tutkintoja. Lääkärithän voivat työskennellä terveyskeskuksissa ja sairaaloissa varsin erilaisilla osastoilla ja erilaisissa tehtävissä (mitä näitä nyt on sisätaudit, neurologit, anestesiat, gynekologit, yleislääkärit, kirurgit jne). Aineopettaja ei käsittääkseni voi kovin monella eri tavalla opettaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itselläni esim kauppatieteen kandissa oli pääaineena taloustiede ja sivuaineina rahoitus ja laskentatoimi. Maisterivaiheessa sama pääaine ja sivuaine talousoikeus (verojuridiikka). Kyllä minulla on tosiaan tässä nyt ihan pätevyys verotukseen, laskentatoimeen sekä taloustieteisiin.
Jos ap:n ainoa työllistymismahdollisuus on aineenopettaja, niin eikö se aika kapea ala ole? Minulla on työllistymismahdollisuuksia mm verohallintoon, erilaisiin talousalan asiantuntijatehtäviin, rahoitusalalle, laskentatoimeen, tutkimukseen ja vielä näiden lisäksi koulutuksellani on ihan mahdollista hakea esim markkinointi- ja henkilöstöhallintotehtäviin (pari pakollista kurssia näitäkin).
Se menee niinpäin, että äikän open virkaan tar otsan tuo tietty kombo. Siitä ei voi neuvotella, se on pätevyysvaatimus. Näin ollen se on se kombo, joka suomen tai kirjallisuuden opiskelijan kannattaa tehdä. Muuten sulkee sen oven kokonaan.
Tässä ketjussa ap sitten huhuili, mitä muuta hän voisi keksiä tehdä, kun tuo perusvarmaksi väitetty työllistymisväylä onkin tukossa. Yliopistolla ei ole noissa aineissa mitäön uraohjausta, joten sitten omien verkostojen ja ideoiden kautta voi työllistyä kyllä. Ap:lla ei kai ollut verkostoja, joten kyseli täältä. Se ei tarkoita että tutkinto olisi kapea tai huono. Henkilöltä vain puuttuu nyt kokemus ja verkostot, ja samalla meille sivullisille kävi ilmi, että KTM:t on edelleen itsetietoisuuden huippuja ja kokevat osaavansa mitä vaan parin kurssin pohjalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut, että sisältää vain yhden asian. Sanoin, että on valmius vain yhdenlaisiin tehtäviin. Tuossa aiemmin kysyin, mihin esimerkiksi kirjallisuustieteillä voisi työllistyä, enkä saanut yhtäkään vastausta. Minä voin sanoa aika montakin paikkaa, jonne voin työllistyä taloustieteillä. Jos näitä työllistymisvaihtoehtoja sitten onkin pilvin pimein, niin eihän ap:lla ole mitään hätää.
Voisko johtua siitä, että paikalla ei ollut ketään, jolla on kokemusta siitä, mitä töitä kirjallisuustieteitä opiskellut saa? Et kai nyt tee tästä asiasta johtopäätöstä vauvapalstan vastausten perusteella? Voisithan vaikka googlata asiaa sen sijaan, että kysyt vauvapalstalta...
Kirjallisuustieteitä opiskellut voi työllistyä esimerkiksi kustantamoon , sisällöntuottajaksi tai toimittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se menee niinpäin, että äikän open virkaan tar otsan tuo tietty kombo. Siitä ei voi neuvotella, se on pätevyysvaatimus. Näin ollen se on se kombo, joka suomen tai kirjallisuuden opiskelijan kannattaa tehdä. Muuten sulkee sen oven kokonaan.
Tässä ketjussa ap sitten huhuili, mitä muuta hän voisi keksiä tehdä, kun tuo perusvarmaksi väitetty työllistymisväylä onkin tukossa. Yliopistolla ei ole noissa aineissa mitäön uraohjausta, joten sitten omien verkostojen ja ideoiden kautta voi työllistyä kyllä. Ap:lla ei kai ollut verkostoja, joten kyseli täältä. Se ei tarkoita että tutkinto olisi kapea tai huono. Henkilöltä vain puuttuu nyt kokemus ja verkostot, ja samalla meille sivullisille kävi ilmi, että KTM:t on edelleen itsetietoisuuden huippuja ja kokevat osaavansa mitä vaan parin kurssin pohjalta...
Oli ainakin silloin, kun minä opiskelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko johtua siitä, että paikalla ei ollut ketään, jolla on kokemusta siitä, mitä töitä kirjallisuustieteitä opiskellut saa? Et kai nyt tee tästä asiasta johtopäätöstä vauvapalstan vastausten perusteella? Voisithan vaikka googlata asiaa sen sijaan, että kysyt vauvapalstalta...
Kirjallisuustieteitä opiskellut voi työllistyä esimerkiksi kustantamoon , sisällöntuottajaksi tai toimittajaksi.
Eli ei ole mitään ihmeellistä siinä, että kirjallisuustieteitä lukeneet ihmiset eivät tienneet, mihin niillä voi työllistyä, mutta kun ktm sitä kysyy, niin hän on idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet noin ilkeä, KTM? Ja jos haluat tietää, mihin kirjallisuustieteilijät työllistyvät, voit varmasn googlaamalla löytää parempia tietoja, mutta minun käsitykseni mukaan kustantamoihin, lehtiin, monet ovat freelancereita ja yrittäjiä. Ja opettajia.
Anteeksi, mutta nyt en ymmärtänyt, miksi tätä on alapeukutettu.