Mihin äikän ope (FM) voisi laajentaa työnhakua? Ideoita kehiin!
Työttömänä oleminen alkaa maistua jo puulta. Auttakaa mua laajentamaan näköpiiriä: mitä muita töitä tällä koulutuksella rohkenisi hakea?
Kommentit (129)
Miten voit olla opiskellut kasvatustieteitä vain perusopintojen verran? Siinä meillä taas opettaja...
Ei aineenopettajan opintoihin kuulu sen enempää kasvatustieteitä, erityispedagogiikkaakin vain yksi opintopiste. Opettajan pedagogisia opintoja eli ainedidaktiikkaa, opetusharjoittelua ja muuta on noin 60 op. Aineenopettajan opinnoissa pääpaino on oman aineen opinnoissa ja hallinnassa eli minulla suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaineissa. Ihan normaali käytäntö. Luokanopettajaopinnoissa taas painottuvat kasvatustieteet, mutta he lukevat esim. suomen kieltä 8op:een verran. Mun opinnoissa suomen kieltä on satakunta opintopistettä, jos gradukin siihen lasketaan.
Ap
Eikö tuossa koulutuksessa ole sivuaineopintoja?
Kelpaako pätkätyöt? Meidän koulussamme on jatkuva sijaispula ja sijaisina toimii abeja ja eläkeläisiä ja opiskelijoita. Erityisesti lukion puolelle on jatkuvasti tarvetta pätevämmälle opettajalle. Ymmärrän, että on vaikea opettaa matematiikkaa äikän open koulutuksella mutta nyt sitä opettaa sitten 19-vuotias.
Meillä on myös pulaa erityisopettajista. Näitäkin on sijaistanut kokonaisen lukuvuoden verran näitä juuri kirjottaneita/opiskelijoita. Saksan opettaja oli koko kevään sairauslomalla eikä tilalle saatu ketään, joten oppilailla oli käytännössä joka tunti eri opettaja ja aina epäpätevä niin aineessa kuin opettajanakin.
Kelpaisiko tällainen väliaikaiseksi ratkaisuksi ja työkokemusta kerryttämään? Meillä siis sijaiset palkkaa rehtori, joten soitto hänelle on hyvä ratkaisu. Suosittelenkin soittamaan eri kouluihin ja tekemään ensi alkuun sijaisuuksia. Näin myös minä sain oman virkani. Mitään kirjallista hakemusta on turha tehdä, se vain hukkuu viestivirtaan. Kannattaa soittaa, ehkä toisenkin kerran ja todennäköisesti tärppää hyvin. Viime syksynä yksi erityisopettajan viransijainen lopetti kolmen viikon jälkeen, joten hyvä aika näille soitoille on ensin elokuun alku ja sitten esim. syyskuun alku. Keväällä kannattaa yrittää uudelleen flunssakauden riehuessa pahimmillaan.
Viime keväänä eräs opiskelija kertoi, että on elättänyt itseään tällaisilla sijaisuuksilla niin hyvin, että on pystynyt säästämään matkaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Ei aineenopettajan opintoihin kuulu sen enempää kasvatustieteitä, erityispedagogiikkaakin vain yksi opintopiste. Opettajan pedagogisia opintoja eli ainedidaktiikkaa, opetusharjoittelua ja muuta on noin 60 op. Aineenopettajan opinnoissa pääpaino on oman aineen opinnoissa ja hallinnassa eli minulla suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaineissa. Ihan normaali käytäntö. Luokanopettajaopinnoissa taas painottuvat kasvatustieteet, mutta he lukevat esim. suomen kieltä 8op:een verran. Mun opinnoissa suomen kieltä on satakunta opintopistettä, jos gradukin siihen lasketaan.
Ap
Maisterin tutkinnossa on 300 opintopistettä. Olet lukenut suomen kieltä 100 opintopistettä ja noita pedagogiajuttuja 60. Mitä ovat loput 140 opintopistettä? Parista pakollisesta tutkimusmenetelmä- ja virkamieskielikurssista ei kylöä tule noin paljon. Vai on FM tutkinto niin paljon suppeampi kuin esim KTM?
It-firmaan kouluttajaksi? Jos olet hyvä opettaja, niin opit varmasti nopeasti tietojärjestelmän käytön ja pystyt opettamaan sitä firman asiakkaille. Sun ei tarvitse osata itse koodata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Maisterin tutkinnossa on 300 opintopistettä. Olet lukenut suomen kieltä 100 opintopistettä ja noita pedagogiajuttuja 60. Mitä ovat loput 140 opintopistettä? Parista pakollisesta tutkimusmenetelmä- ja virkamieskielikurssista ei kylöä tule noin paljon. Vai on FM tutkinto niin paljon suppeampi kuin esim KTM?
Vai puhuttiinko tässä nyt pelkästään maisteritutkinnosta ilman kandipohjaa? Mitäs siellä kandivaihessa sitten tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olettaisin, että kirjallisuustiedettä ainakin. Omista opinnoistani on 20 vuotta aikaa, mutta silloin siis piti opiskella pääainetta perus-, aine- ja syventävät opinnot ja jotakin sivuainetta aineopintoihin asti. Lisäksi opintoihin kuului pakolliset kielten opinnot (englanti, virkamiesruotsi, äidinkieli) sekä gradu. Meillä ei ollut opintopisteitä vaan opintoviikot, joten en pysty vertaamaan suoraan, mutta olen siis itse lukenut opettajanopintojen ja pääaineeni lisäksi kahta sivuainetta aineopintoihin asti sekä kolmea sivuainetta perusopintojen verran.
Sain opiskeluoikeuden äidinkielen opettajan jatko-opintoihin ja silloin ainakin piti lukea sekä suomen kieltä että kirjallisuustiedettä.
Joo, mulla saattoi tulla joku ajatusvirhe, joten kaivanpa selvyydeksi tutkintotodistukset ja tutkintorakenteen esille.
Suomen kielen perus- ja aineopinnot 70op (sisältää kandintutkielman), kirjallisuuden perus- ja aineopinnot 62op, opettajan pedagogiset opinnot 60op, kieli- ja viestintäopinnot 25op, suomen kielen syventävät opinnot 80op (sisältää gradun) ja muut opinnot 12op. Eli kyllähän noita suomen kielen opintoja kertyy siis enemmänkin kuin arvelemani satakunta.
Ap
Ja kiitos tuosta soitteluvinkistä suoraan rehtoreille. Täytynee listata kaupungin koulut ja laittaa soittorinki pystyyn elokuun alussa. Olen sijaistanut parilla koululla lyhkäisiä pätkiä, joten tuttua on. Pari päivää kuussa on ollut tavallisin tahti, pisin pätkä oli vajaan kuukauden, ja tuntui jo ruhtinaalliselta. Laitoin tämän keskustelun innoittamana myös hakemusta lto:n sijaisrekryyn. Katsotaan, mitä se poikii.
Ap
No mitäs noista kirjallisuustieteistä irtoaisi? Jos lukee pääaineena kirjallisuustiedettä, mihin sillä voi työllistyä (paitsi tutkijaksi)? Olisiko siellä jokin vaihtoehto, joihin sinun opintosi kelpaavat?
Eikö tuossa tosiaan ole sivuaineita ollenkaan. Koko koulutus pelkkää suomen kieltä, kirjallisuutta ja pedagogiikkaa? Ei ihme, että aineopettajia on työttömänä, kun koulutus on noin kapea-alainen.
Jos haluat opettajaksi, niin jostain sun olisi se ensimmäinen opettajan paikka löydettävä, muuten se urapolku sammaloituu kyllä lopullisesti. Miten olisi työnhaun maantieteellinen laajentaminen? Takavuosina oli yleistä lähteä valmistumisen jälkeen jonnekin periferiaan kokemusta kartuttamaan. Onnistuisiko sellainen nyt ja sinun kohdallasi?
Laajenna hakuasi Ruotsiin. Ruotsissa on paljon kouluja joihin pääsee opettajaksi heti eikä mitään papereita tarvitse esittää, riittää kun sanoo olevansa opettaja.
Äidinkielen opettajan opinnoissa automaattisena sivuaineena on kirjallisuutta vähintään 60op. Avasin tutkintorakennetta jokunen viesti aiemmin.
Ap
Ihmettelen että miten ihminen voi päätyä valmiiksi asti ilman mitään hajua ulkomaailmasta?
Ja miten se opettaminenkon on vielä ulottumattomissa? Itselläni paljon juuri valmistuneita opettajia ja suuri osa on jo lukion jälkeen aloittanut sijaisuudet ja kontaktien keräämisen. Kaikilla jo pidempiä pätkiä töitä.
Elokuun alku on kiivastahtinen kouluissa... ja myöhässäkin silloin on.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen opettajan opinnoissa automaattisena sivuaineena on kirjallisuutta vähintään 60op. Avasin tutkintorakennetta jokunen viesti aiemmin.
Ap
Aa, okei, eli se oli sivuaine. Onko se sivuaine kaikille sama, vai onko noissa muita vaihtoehtoja? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itse olen KTM ja tutkinto voi sisältää paljonkin erilaisia asioita.
Tietysti, mutta luulin opettamisen olevan se ”varma” työllistävä pesti, jos muu ei natsaa.