Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin äikän ope (FM) voisi laajentaa työnhakua? Ideoita kehiin!

Vierailija
05.07.2018 |

Työttömänä oleminen alkaa maistua jo puulta. Auttakaa mua laajentamaan näköpiiriä: mitä muita töitä tällä koulutuksella rohkenisi hakea?

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideoita on tullutkin ja hyvin paljon riippuu paikkakunnasta mitä on tarjolla. Tässä pari linkkivinkkiä.

Mihin tutkinnolla työllistyy: www.toissa.fi

Missä on töitä: www.foreammatti.fi

Vierailija
122/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa tosiaan ole sivuaineita ollenkaan. Koko koulutus pelkkää suomen kieltä, kirjallisuutta ja pedagogiikkaa? Ei ihme, että aineopettajia on työttömänä, kun koulutus on noin kapea-alainen. 

Mitäs tässä viestissä oli pielessä? Jos on kokonainen maisteritutkinto, jolla pystyy työskentelemään ainoastaan yhdenlaisessa työssä ja tutkinto on kaikille täsmälleen samanlainen, onko tosiaan väärin sanoa, että tutkinto on kape a-alainen? 

Jos pääaine on suomi ja sivuaineet kirjallisuustiede (joko kotimainen kirjallisuus tai yleinen kirjallisuustiede) sekä kasvatustiede, miten saat tästä tutkinnosta vain yhtä asiaa sisältävän? Sama kuin joku väittäisi että KTM-tutkinnossa markkinointi ja laskentatoimi ovat sama asia ja tutkinto on näin ollen kapea, ”vain kauppatieteitä”.

En sanonut, että sisältää vain yhden asian. Sanoin, että on valmius vain yhdenlaisiin tehtäviin. Tuossa aiemmin kysyin, mihin esimerkiksi kirjallisuustieteillä voisi työllistyä, enkä saanut yhtäkään vastausta. Minä voin sanoa aika montakin paikkaa, jonne voin työllistyä taloustieteillä. Jos näitä työllistymisvaihtoehtoja sitten onkin pilvin pimein, niin eihän ap:lla ole mitään hätää. 

Voisko johtua siitä, että paikalla ei ollut ketään, jolla on kokemusta siitä, mitä töitä kirjallisuustieteitä opiskellut saa? Et kai nyt tee tästä asiasta johtopäätöstä vauvapalstan vastausten perusteella? Voisithan vaikka googlata asiaa sen sijaan, että kysyt vauvapalstalta...

Kirjallisuustieteitä opiskellut voi työllistyä esimerkiksi kustantamoon , sisällöntuottajaksi tai toimittajaksi. 

Eli ei ole mitään ihmeellistä siinä, että kirjallisuustieteitä lukeneet ihmiset eivät tienneet, mihin niillä voi työllistyä, mutta kun ktm sitä kysyy, niin hän on idiootti? 

Kirjallisuustieteilijän työllistymiseen vaikuttaa niin paljon sivuaineet, ettei voi luetella näppärästi tiettyjä aloja. Kirjallisuuden pääaineopiskelijat varmasn tietäisivät hyviä esimerkkejä lonkalta, mutta käsittääkseni heitä ei tässä ketjussa ole vielä ollut vastaamassa. Omassa tutkinnossa kirjallisuus on sivuaine enkä ole miettinyt työllistymistä se kulma edellä. Käsittääkseni ei se ainakaan helpommaksi niin mene! (Siis jos suomeen vertaa.)

Eli koska kysymykseen ei löydy näppärää vastausta, kysyjä on idiootti? 

Minusta KTM on eka, joka käytti viesteissä sanoja ”tyhmä” ja ”idiootti” viitatessaan itseensä. Nyt yrittää uhriutua, kun häntä on haukuttu. Kun hänhän antoi vain niin hyviä vihjeitä ap:lle... Ai niin, missä ne vihjeet olikaan... hmmm, ei niitä tainnut ollakaan, KTM taisi vaan riidellä ajankulukseen.

Juu, minä käytin ensimmäisenä sanaa idiotti, mutta ennen sitä, minulle sanottiin näin:

"Et kai nyt tee tästä asiasta johtopäätöstä vauvapalstan vastausten perusteella? Voisithan vaikka googlata asiaa sen sijaan, että kysyt vauvapalstalta..." 

Kyllä tuossa nyt vain vihjataan, että vauvapalstalla kysyminen on väärin ja tyhmää. Ja jostain syystä tämä tyhmyys koskee vain minua eikä esim aloittajaa.  

Ei ole väärin ja tyhmää kysyä, vaan on väärin ja tyhmää sanoa niin kuin sinä sanoit: sinä aloit tehdä niitä johtopäätöksiä, kun et muutamassa minuutissa saanut VAUVA-PALSTALTA vastauksia siihen, mihin kirjallisuustiedettä opiskelevat pätevöityvät. Ei ole väärin kysyä, mutta on väärin tehdä päätelmiä asiasta, josta ei tiedä mitään ja johon ei ole edes vielä saanut kunnollisia vastauksia.

Sinulla vain tuntuu menevät tämä sama asia kerta toisensa jälkeen ohi, vaikka olen jo pariin kertaan sen saman asian selittänyt.

No juu. Olen tyhmä, kun oletin, että heillä, jotka lukevat sivuaineena kirjallisuustieteitä, olisi myös jonkinlainen käsitys, mihin ne pääaineopiskelijat työllistyvät. Hohhoijaa. 

Niinpä, ajattele jos sulla olisi KTM-tutkinnossa ollut pakollinen pitkä sivuaine, jonka tarvitset työllistyäksesi, mutta josta tiedät, ettei se sellaisenaan sinua missään tapauksessa työllistä. Ja vielä pirun työläs sivuaine! Onneksi sulla ei ollut. Olis ollut aika hohhoijaa.

Siinä tapauksessa tuskin pillastusin, jos joku sanoo tutkintoani kapea-alaiseksi.

Jännä, että äsken se sivuaine työllisti vaikka mihin, mutta nyt se ei työllistäkään.

Kirjallisuuden pääaineopiskelijoita otetaan sisään vuosittain hyvin vähän. Heidät se kai työllistää. Mutta tuo kirjallisuus ei kuitenkaan auta sivuaineilijoita työllistymään niin hyvin, että siitä riittäisi jotain vinkattavaa ap:lle. Minusta tämä ei ole erityisen jännää.

Tässä menee nyt koko ajan asiat ristiin. Jos se kirjallisuustiede ei työllistäkään sivuaineopiskelijoita, eihän se silloin auta ap:ta pätkääkään. Mutta silti nousi hirveä mekkala, kun sanoin, että ap:n koulutus työllistää kapea-alaisesti.

Sanoit tutkinnon olevan kapea. Se on eri asia. Työllistävyyteen puolestaan ap juuri haki täältä vinkkejä, eli ideoita siitä miten tutkintoa hyödyntää monipuolisesti työn haussa. Esim KTM:llä voisi olla hyviä vinkkejä?

Niin sanoinkin tutkinnon olevan kapea-alainen ja viittasin samalla työllisyyteen. Miksi oletit, että olisin tarkoittanut sillä mitään muuta?

Ei ole tosiaan vinkkejä, kun ei ole tietoa (vieläkään) koulutuksen tuomista mahdollisuuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko harkita Naistutkimusta?

Kristiina-Instituutista saa tarpeellisen valmennuksen.

Vierailija
124/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko auttaa, jos lukisi avoimessa jonkun markkinoinnin ja hr:n kurssin? Tässä ketjussa KTM kertoi, että hänellä on näitä vaan ihan pari pakollista kurssia ja silti voisi hakea näitä töitä. Eiköhän FM myös voisi päästä näillä uran alkuun ja edetä sitten yrityksen sisällä?

Vierailija
125/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa on Mcdonaldsilla auki 20 kokin/tarjoilijan vakanssia. Firma tarjoaa jopa työpuvun.

Vierailija
126/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä päin olet, mutta ei kannata turhaan tuijottaa tuota mitä toivotaan kokemusta. 

Kokeile tätä ja katso miten menee, vakinainen virka on aina vakinainen virka.

https://www.valtiolle.fi/fi-FI/ilmoitus?id=27-219-2018

Vierailija
127/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tulee vinkkejä liukuhihnalta. Kiitos!

Kyllä, kirjoittaminen onnistuu oikeastaan kaikissa tekstilajeissa, ja lisäksi se olisi erittäin mieluista puuhaa. Olen mielestäni myös luova ja visuaalisesti lahjakas. Ideointikykyä löytyy.

Ap

Ja silti et ilmeisesti ollut jo keksinyt edellä mainittuja työpaikkoja, joille voisit hakea?

Anteeksi, tiedän että oli ilkeästi sanottu, mutta oikeasti vähän ihmettelen, jos olet hakenut tiukasti vain äidinkielen opettajan töitä etkä ole kyennyt näkemään sen ulkopuolelle.

Vierailija
128/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanisti kirjoitti:

En tiedä mistä päin olet, mutta ei kannata turhaan tuijottaa tuota mitä toivotaan kokemusta. 

Kokeile tätä ja katso miten menee, vakinainen virka on aina vakinainen virka.

https://www.valtiolle.fi/fi-FI/ilmoitus?id=27-219-2018

Edellytämme-kohdassa lukee näin: Hakijalta odotamme tehtävään soveltuvaa taloushallinnon koulutusta (esim. merkonomi tai tradenomi) sekä ajantasaista työkokemusta hankinnan ja/tai taloushallinnon tehtävistä. 

Tuo ei siis ollut mikään lisätoive tms., vaan edellytys. Oikeastiko näin laajalla kaarella kannattaa hakea, eli tuohon ei siis teidän oletustenne mukaan hae yhtään edellytykset täyttävää, jolloin muita täyspäisiä hakijoita voitaisiin myös harkita?

Vierailija
129/129 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kirjallisuustiedettä sivuaineena ja saanut siitä irti valtavasti. Kirjallisuustiede muuten jakautuu yleiseen kirjallisuuteen ja suomen kirjallisuuteen ja sitten tietysti voidaan jakaa vielä aikakausittain ja tyylilajeittain. Minä olin ja olen kiinnostunut kirjallisuushistoriasta.

Olen lukenut myös sosiologiaa, oikeustiedettä, taloustiedettä, taidehistoriaa, poliittista historiaa ja valtio-oppia, naistutkimusta, filosofiaa ja kasvatustiedettä mutta en silti oleta saavani näiltä aloilta työpaikkaa. Niin moni on lukenut näitä enemmän, oma tutkintoni vain vaati erittäin laajaa pohjaa ja yleistietoa näistä kaikista.

On hassua korostaa tutkintoaan laajaksi, kun luettelee markkinointia ja verotusta ja taloustiedettä eli ylipäätään talouteen liittyviä aiheita. Vähän niin kuin minä voisin luetella, että olen lukenut sotahistoriaa, keskiajan historiaa, teollistumisen ajan historiaa, Euroopan historiaa, siirtolaisuuden historiaa jne. Tai vastaavasti äidinkielen ope voisi korostaa, että on opiskellut kielioppia, vuorovaikutustaitoja, kirjoittamista, suomen kirjallisuutta, kirjallisuushistoriaa, kirjallisuustieteen perusteita jne.

Mihin kirjallisuustieteen opiskelija työllistyy? Omat kurssikaverini työllistyivät aika laajasti. Yhdestä tuli tutkija ja yliopistolle opettaja, kahdesta tuli toimittaja, yhdestä englannin opettaja, yhdestä tuli tiedottaja, yhdestä opinto-ohjaaja yliopistolla, yksi työskentelee kustantamoilla oppikirjojen parissa, yksi on kirjailija. Katsoin kustantamoiden työhakuja ja aika moneen työhön esim. myyntipäälliköksikin kelpasi pätevyydeksi opettajan pedagoginen pätevyys tai taloustiedon opinnot. Siinä voisi äikänope ja KTM kilpailla samasta työpaikasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän