Parisuhde ja sekasauna - hot or not?
Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)
Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.
Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".
Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.
Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?
Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)
Kommentit (319)
No en itse tykkäisi tilanteesta ja tiedän monia muitakin jotka ei tykkäisi. Mutta jos mies kerran haluaa mennä saunomaan alastomien naisten kanssa niin tietenkään et voi häntä estääkään.
Sekasaunat nuorilla aikuisilla on myytti jostain 60-luvulta. Ei mikään kaveriporukka mene keskenään alasti saunomaan keskenään miehet ja naiset yhtä aikaa.
Riippuu saunan lämpötilasta. 100+ astetta on aika hot, ainakin minusta.
Panen siellä saunassa vieraita. T: miehesi
On tiettyjä ihmisiä, joiden kanssa sekasauna on okei, mutta kaikkien kanssa ei tee mieli nakuilla vaikka kyse onkin vain saunomisesta. Mutta se, valitseeko uikkarin vai synnyinasunsa, on oma valinta, ei puolison. Jos kokee luontevana mennä alasti sekasaunaan, sitten menee, ei kroppa siitä kulu vaikka joku katselisikin, ja jos on tuttu porukka, niin on ennenkin nähty alastomana.
Kun olen seurustellut ja muut kaveriporukasta ovat sekasaunoneet niin en vain mene mukaan saunaan kun ei kiinnosta heilua mieheni kavereiden kanssa alasti. Ei ole ollut mitään ongelmaa tässä. Ne jotka haluaa, saunoo keskenään ja jos joku ei halua niin menee sitten saunaan erikseen.
En kiellä miestäni tai ketään muutakaan menemästä sekasaunaan vaikka itse en halua sinne mennä.
Vierailija kirjoitti:
No en itse tykkäisi tilanteesta ja tiedän monia muitakin jotka ei tykkäisi. Mutta jos mies kerran haluaa mennä saunomaan alastomien naisten kanssa niin tietenkään et voi häntä estääkään.
Sepä se, en voi kieltää enkä siis haluakaan, turhauttaa vain ettei mies tunnu ymmärtävän ajatuksenkulkuani. Korostan, etten millään tapaa usko miehen mitään pettämisiä edes ajattelevan mutta jestas sentään, miten meidän ajatusmaailmat eroaa tämän asian suhteen. Toki vähän kaksinaismoralismia, ettei haluaisi minun sekasaunovan muttei itse näe omassa saunomisessaan mitään kummallista.
-ap
Meillä menee siinällään hyvin, että kumpikaan ei tykkäis et toine ois sekasaunassa. Tosin eipä meidän kaveriporukoissa oo muutenkaan tapana, mutta noin periaatteessa ei mentäs, jos siihen ois tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Panen siellä saunassa vieraita. T: miehesi
Hahhah tää oli hyvä, nauroin aidosti ääneen kun odottelinkin jo tätä kommenttia! :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
On tiettyjä ihmisiä, joiden kanssa sekasauna on okei, mutta kaikkien kanssa ei tee mieli nakuilla vaikka kyse onkin vain saunomisesta. Mutta se, valitseeko uikkarin vai synnyinasunsa, on oma valinta, ei puolison. Jos kokee luontevana mennä alasti sekasaunaan, sitten menee, ei kroppa siitä kulu vaikka joku katselisikin, ja jos on tuttu porukka, niin on ennenkin nähty alastomana.
On kai se ny joo oma asia mutta luulis että vois vähän kunnioittaa sitä puolisoa jos kerran tietää ettei toinen tykkää. Jos on fiksu porukka niin ymmärtävät jos ehdottaa että mennään pyyhkeissä, kun kerran tuttuja ollaan. Siis vaikka olis nähtykkin alasti aikasemmin.
Oot vissiin vaan ruma ja lihava, jos muiden naisten läsnäolo häiritsee. Vittu mitä kahlitsemista, toivottavasti ukkos ymmärtää juosta jo nyt alkuvaiheessa. Kiellätkö seuraavaksi ystävänaiset
Vierailija kirjoitti:
Sekasaunat nuorilla aikuisilla on myytti jostain 60-luvulta. Ei mikään kaveriporukka mene keskenään alasti saunomaan keskenään miehet ja naiset yhtä aikaa.
Kyllä menee.
T. Kaveriporukka 2018-luvulta.
Joskus on ehdotettu. En ole mennyt. Ei ole mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mikään myytti ole. Silloin saunottiin ja pantiin kaikkien kanssa ristiin ja hauskaa oli. Odotan innolla seuraavaa kuumaa hippikesää.
En edes tajua miten iso sauna pitää olla, että sinne mahtuu koko kaveriporukka samaan aikaan, ja miksi ihmiset ylipäänsä haluaa tunkea jollain porukalla saunaan. Ällöttää ajatuskin alastomasta hikisestä ihmismassasta tungeksimassa ahtaassa kuumassa saunassa.
Vieraita tissejä ja pyllyjä on kiva katsella, mutta ei siellä muuta tapahdu :)
Tietysti ap:n poikkis tarkastaa lauteilla "kaveri"pimujen terhakat tisut ja muutkin vartalon kurvit. Saattaa siinä tuoksinassa heppikin heräillä, mutta mitäs siitä, pidetään hauskaa kamujen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Oot vissiin vaan ruma ja lihava, jos muiden naisten läsnäolo häiritsee. Vittu mitä kahlitsemista, toivottavasti ukkos ymmärtää juosta jo nyt alkuvaiheessa. Kiellätkö seuraavaksi ystävänaiset
Varsin mainio luonnehdinta ulkonäöstäni näin muutaman viestin perusteella :) Olen itse asiassa ihan sinut itseni kanssa ja pidän peilikuvastani - joskin ajatustyötä tämäkin on vaatinut, kun urheiluvammojen takia painoa tuli aikoinaan treenaamisen loputtua äkkiä nopeastikin. Pidän itseäni kuitenkin ihan viehättävänä ja kuten sanoinkin, koen myös mieheni (etenkin ensihuumassaan) kyllä olevan ihan tyytyväinen :)
Toivon myös, ettei mies juokse karkuun, sillä tämä on piiiiitkästä aikaa oikeasti tasapainoinen suhde, jossa kykenemme rehellisesti keskustelemaan asioista, kuten aloituksessa kerroinkin. Tämäkin aihe on puhuttu läpi ihan hyvillä mielin ja asiallisesti. Lähinnä ajattelin, että olisi kiva kuulla uusia näkökantoja asiaan koska minun asiani ei ole kumppaniani kieltää, enkä sitä myöskään tee. Sen sijaan toivoin, että saisin omaa ajatusmaailmaani avarrettua asian suhteen. Harmi, ettei asia välittynyt sinulle viesteistäni.
Naispuoleiset ystävät taas ovat ehdottomasti plussaa, itsellänikin on monia läheisiä ystävämiehiä, ja sosiaalisena tapauksena olenkin saanut miehen ystävänaisista jo nyt itselleni kavereita, joiden kanssa viettää aikaa sekä kumppanin kanssa että naisten kesken :)
-ap
Mullekin kävi jotenkin hassusti tässä suhteessa. Ollaan oltu naimisissa jo melkein vuosikymmen, kun kavereiden kanssa jutellessa tuli puhuttua siitä, että oma mies näyttää hyvältä alasti. Mutta naiskaverit sitten kertoivatkin yhteen ääneen, että ovat aina mieheni kanssa yhteisten harrastusten saunailloissa sekasaunoneet ja ovat nähneet useasti miltä alaston mieheni näyttää. Itse en siis harrasta samaa, mutta muuten ollaan ystäviä.
Meni kyllä pulla väkisin kurkkuun tuossa, kun en ole koskaan ajatellutkaan, että kaikki ystäväpiirissäni nakuilevat keskenään mieheni kanssa. Joo, nuoria urheilullisia naisia yhteisen harrastuksen parissa, meitä huomattavasti nuorempia. Mutta voiko todella olla, että mieheni ei vaan ole tajunnut erikseen kertoa sekasauna-puolesta, kun on pitänyt sitä niin luonnollisena? Hän ei ole ollenkaan sellsinen "pukki", mutta kuitenkin varmasti ihan normaalisti naiavartalo kiinnostas. Itse olen tosi siveä ja pidättyväinen, enkä koskaan menisi alasti saunaan tuossa porukassa.
Apua, tuli heti jotenkin nolostus tuosta aloitusviestistä. Tuntuu jo itsestäkin, että nillitän nyt turhasta. Toki mies sanoi itsekin ettei tykkäisi, jos kävisin nakusaunomassa miespuolisten ystävien kanssa? :D Hohhoi.
-ap