Parisuhde ja sekasauna - hot or not?
Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)
Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.
Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".
Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.
Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?
Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä ollu sekasaunassa, eikä oo mun mieskää.
Meistä kummastaki se ois outoo.
Jos meillä kummallaki on kaverit kylässä ja aiotaan saunoa, niin yleensä naiset käy ensin ja sen jälkeen miehet 😁.
En mä usko, et meistä kukaan haluais tuijotella toistemme puolisoja alasti.
Sama paitsi etten itse mene edes naisten saunaan. Minulle sauna on rentoutumis- ja hiljentymispaikka, ei sellainen missä kälätetään porukalla. En liioin halua jatkaa illanviettoa naama punaisena ja hiukset märkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä tulee totuus: olipa kavereita tai ei, niin jos nainen menee miesten kanssa saunaan, niin voi olla varma että päätyy ainakin jonkin kanssasaunojamiehen wank bankiin, eli tiirailee tissit ja pyllyn ja myöhemmin fantasioi niistä. En ole nainen, niin en tiedä tekeekö naiset samaa miehistä.
Tästä ei ole epäilystäkään. Kyllähän naisena tulee itsekin vilkuiltua, jos on treenattuja kroppia, mutta ehkä se miehen lepotilassa oleva elin ei ole yhtä seksikäs kuin naisen intiimit paikat, kuten rinnat, jotta niistä jäisi mitään sooloseksimatskua mihinkään mielen sopukoihin.
Juuri tämä on se ero miesten ja naisten välillä saunomisessa ja ymmärrän miksi aloittaja on kiusaantunut asiasta.
Miehenä voin kanssa sanoa vinkiksi naisille, että miehet sekasaunoo 99,99% nimenomaan sen takia että pääsee näkemään paljasta pintaa ja kenties voi runkata/fantasioida myöhemmin näkemälleen.
Muu on oikeasti enemmän tai vähemmän paskapuhetta. Älkää uskoko mitään ''On tapana, ja kaikki muutkin tekee" juttuja.
Ja kuka tahansa normaali mies suostuu käyttämään vaikka uimahousuja saunassa jos jollekin ei sekasaunat sovi (ja itse en edes näe niille mitään syytä). Kuvitelkaa sellainen vänkääjä mies sitten myöhemmin suhteessa jos ei voi ottaa huomioon puolison mielipahaa siitä että menee saunaan alasti muiden naisten kanssa(joo ja kukaan ei varmasti katso).
aphan taisi jo sanoakin, että mies oli sanonut että ei haluaisi apeen menevän saunaan alastomien miesten kanssa, no vittuako menee itse alastomien naisten kanssa. On siinä taas löydetty perkuleen hyvä puoliso itselleen, kaksoisstandardia parhaimmillaan.
Sauna on aina oltava hot, eihän kylmässä saunassa kukaan viihdy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni käy harrasteporukan kanssa alasti sekasaunassa (on porukan ainoa nainen). Aluksi olin hieman mustasukkainen, mutta järjestely on vain käytännön takia ja se kaikille hyvin kuulemma sopii. Muuten joutuisivat jakamaan saunavuorot vain vaimoni takia. Hyvien tuttujen kesken sekasaunassa ei ole mitään erikoista.
Mutta onko tuollakin sitten siis alasti oltava? Sekasauna on kiva perinne mutta naisena en lähtis alasti yksin miespoppooseen, oli ne kuinka kavereita tahansa. Itse saunomisessa ei vikaa, mutta miksi on oltava vahdattavana. En tajuu.
Vaimoni harrastaa polkujuoksua, joka on luonnollisesti todella hikistä touhua. Ajatus siitä, että ennen saunaa vaihdettaisiin bikinit tai kiedottaisiin hikisen kropan ympärille pyyhe ei houkuttele. Siis edes minua, joka en harrastuksessa mukana edes ole. Ja ennen sekasaunomisen aloittamista vaimo kysyi toki mielipiteeni asiaan, joka on kaiken a ja o. Kukin tavallaan, kunhan keskustellaan. Ja kyllä, varmasti vaimon paikat on katseilla nopeasti "tsekattu", mutta ei hän siellä kävisi, jos yhtään ahdistuisi.
T: #50
Aidointa Suomalaisuutta on aito tekopyhyys, ja sellainen ajattelu että kyllä minä saan, mutta en tietenkään anna puolisolle mitään oikeuksia. Älykäs mies ei paikallisiin naisiin koske.
On ihan ok. Kunhan kukaan ei imetä vauvaansa 100 metrin säteellä, koska se jos mikä on PERVOA.
T: av-raati
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä tulee totuus: olipa kavereita tai ei, niin jos nainen menee miesten kanssa saunaan, niin voi olla varma että päätyy ainakin jonkin kanssasaunojamiehen wank bankiin, eli tiirailee tissit ja pyllyn ja myöhemmin fantasioi niistä. En ole nainen, niin en tiedä tekeekö naiset samaa miehistä.
Tästä ei ole epäilystäkään. Kyllähän naisena tulee itsekin vilkuiltua, jos on treenattuja kroppia, mutta ehkä se miehen lepotilassa oleva elin ei ole yhtä seksikäs kuin naisen intiimit paikat, kuten rinnat, jotta niistä jäisi mitään sooloseksimatskua mihinkään mielen sopukoihin.
Juuri tämä on se ero miesten ja naisten välillä saunomisessa ja ymmärrän miksi aloittaja on kiusaantunut asiasta.
Miehenä voin kanssa sanoa vinkiksi naisille, että miehet sekasaunoo 99,99% nimenomaan sen takia että pääsee näkemään paljasta pintaa ja kenties voi runkata/fantasioida myöhemmin näkemälleen.
Muu on oikeasti enemmän tai vähemmän paskapuhetta. Älkää uskoko mitään ''On tapana, ja kaikki muutkin tekee" juttuja.
Ja kuka tahansa normaali mies suostuu käyttämään vaikka uimahousuja saunassa jos jollekin ei sekasaunat sovi (ja itse en edes näe niille mitään syytä). Kuvitelkaa sellainen vänkääjä mies sitten myöhemmin suhteessa jos ei voi ottaa huomioon puolison mielipahaa siitä että menee saunaan alasti muiden naisten kanssa(joo ja kukaan ei varmasti katso).
aphan taisi jo sanoakin, että mies oli sanonut että ei haluaisi apeen menevän saunaan alastomien miesten kanssa, no vittuako menee itse alastomien naisten kanssa. On siinä taas löydetty perkuleen hyvä puoliso itselleen, kaksoisstandardia parhaimmillaan.
Tässä tulikin hyvä vastaus. Mutta mitäpä ap nyt sitten tekee, kun ei tuota touhua voi kyllä oikeasti kieltääkään? Nielee kiukun vai lemppaa miehen suosiolla pellolle?
Vierailija kirjoitti:
Yliopistopiireissä on usein sekasauna. Sinne saa mennä alasti tai uikkarit päällä, yleensä miehet on alasti ja naiset ei.
Omassa kaveriporukassa saunotaan miten sattuu. Meitä on monta, helpoin jakaa miehet ja naiset saunomaan erikseen.
Mua ei haittaa jos mies saunoo alasti muiden naisten kanssa, en usko että sitäkään haittaa jos mä saunon. Ehkä jos kaksin jonkun kanssa saunoisi, se olisi tosi outoa. Porukalla ei :D enkä miellä saunaa seksuaaliseksi paikaksi, en tuijottele muita enkä usko että nekään tuijottelee mua...
Et tunne miehiä yhtää, jos luulet etteivät he sinua tuijottele. En kyllä tiedä miten olet naisena sen missannut, että miehet tuijottelevat jopa vaatteet päällä olevia naisia niin kuin se olisi heidän elämänsä tärkein asia.
Itse en ole saunamiehiä ollenkaan, yksin enkä ryhmässä. Vaimo kuitenkin saa saunoa missä asussa haluaa.
Oonko ainoa joka on aapeen kannalla siinäKIN, että tuntemattomatkin voisivat ottaa huomioon ne kavereiden toiset puoliskot huomioon ja ei työnny varattujen kanssa alasti saunaan ainakaan varmistamatta että se on kaikille osapuolille ok? Sekä miehet että naiset. Missä ihmisten empatia? Saunokoot alasti kunhan se on kaikille ok, sen verran voi joustaa että pistää sitten ne intmiimit alueet piiloon jos tietää että jotakuta, kuten aapeeta nyt tässä, harmittaa
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä haluaisi nähdä mieheni ystäviä alasti, edes saunassa. Enkä haluaisi mieheni ystävien näkevän mua, "tuota se sitten työstää", yyh... En halua mieheni katselevan muita naisia alasti lähekkäin lauteilla. Onneks ei niin teekkään, saunavuorot jaetaan aina.
En ole muuten mustasukkainen eikä mieskään, kaverit on miehiä ja naisia puolin ja toisin. Ei olla nuiviakaan, vaan seksi on villiä yhä, kun parisuhdetta on 15 vuotta takana, lapsia, jne. Uskon, että osansa on sillä, että tietyt asiat kuuluu vain sille toiselle. Kuten ap sanoi, alastomuuden ei ole pakko olla seksuaalista, mutta intiimiä se on silti, ja sitä intimiteettiä on hyvä vaalia.
Aika puistattavaa lassukkamaista ajattelua tässä. Työstämistä, kuka ”omistaa” kenetkin jne.
Miten tämä varattu/sinkku-problematiikka tähän liittyy? Ymmärrän kyllä, että moni ei halua sekasaunaan mennä, ja sehän on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä varattu/sinkku-problematiikka tähän liittyy? Ymmärrän kyllä, että moni ei halua sekasaunaan mennä, ja sehän on ihan ok.
No liittyy mielestäni melko selkeästikin. Sinkkuna et ole tekemisistäsi vastuussa kuin itsellesi, kun taas parisuhteessa on mielestäni melkoisen suotavaa ottaa toisenkin osapuolen tunteet huomioon. Tässä tapauksessa aloittaja kokee alastomuuden intiimiksi, suhteen sisäiseksi asiaksi, johon muiden kanssa alastomana hengailu ei kuulu edes saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on näemmä siedettävä. Mä laittaisin tuoreen suhteen hyllylle tuollaisessa tilanteessa, jos mieheltä ei heruisi ymmärrystä ja joustoa mielipidettäni ja tunteitani kohtaan. Tuollaisella asenteella ongelmia olisi luvassa jatkossakin.
Ihan näin radikaaleihin liikkeisiin en halua ryhtyä, vaikka toki joustoa toivoisinkin :)
Mies totesikin, että voihan hän itse mennä sinne pyyhe päällä, mutta ei voi alkaa vaatia alasti saunomaan tottuneilta kavereiltaan samaa. Ja tämän kyllä ymmärrän, itseänikin nolostuttaisi jos mies siellä alkaisi kailottaa, että nyt hei vaatteet päälle kun tyttöystävä niin haluaa. En voi päättää tämmöisiä asioita kumppaninikaan puolesta, saati sitten tämän ystävien.
-ap
Miten mies ei muka kehtaa sanoa KAVEREILLEEN että hei, tilanne on nyt muuttunut, mentäiskö pyyhkeet päällä koska haluan kunnioittaa rakastani. Kyllä fiksut kaverit tajuais eikä tulis alasti, vittu mitä touhua nyt taas. Mikä kaveriporukka on semmonen jossa ei muka voida pyytää että EI oltais alasti. Liekkö niin hyviä ystäviä kuitenkaan, entistä oudompaa tuo sekasauna alasti siis sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä haluaisi nähdä mieheni ystäviä alasti, edes saunassa. Enkä haluaisi mieheni ystävien näkevän mua, "tuota se sitten työstää", yyh... En halua mieheni katselevan muita naisia alasti lähekkäin lauteilla. Onneks ei niin teekkään, saunavuorot jaetaan aina.
En ole muuten mustasukkainen eikä mieskään, kaverit on miehiä ja naisia puolin ja toisin. Ei olla nuiviakaan, vaan seksi on villiä yhä, kun parisuhdetta on 15 vuotta takana, lapsia, jne. Uskon, että osansa on sillä, että tietyt asiat kuuluu vain sille toiselle. Kuten ap sanoi, alastomuuden ei ole pakko olla seksuaalista, mutta intiimiä se on silti, ja sitä intimiteettiä on hyvä vaalia.
Aika puistattavaa lassukkamaista ajattelua tässä. Työstämistä, kuka ”omistaa” kenetkin jne.
Niin. voihan sitä vähän käydä naimassa vieraitakin kun kukaan ei ''omista'' ketään, ei kai sillä mitään väliä. lassukkamaista vaatia uskollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on näemmä siedettävä. Mä laittaisin tuoreen suhteen hyllylle tuollaisessa tilanteessa, jos mieheltä ei heruisi ymmärrystä ja joustoa mielipidettäni ja tunteitani kohtaan. Tuollaisella asenteella ongelmia olisi luvassa jatkossakin.
Ihan näin radikaaleihin liikkeisiin en halua ryhtyä, vaikka toki joustoa toivoisinkin :)
Mies totesikin, että voihan hän itse mennä sinne pyyhe päällä, mutta ei voi alkaa vaatia alasti saunomaan tottuneilta kavereiltaan samaa. Ja tämän kyllä ymmärrän, itseänikin nolostuttaisi jos mies siellä alkaisi kailottaa, että nyt hei vaatteet päälle kun tyttöystävä niin haluaa. En voi päättää tämmöisiä asioita kumppaninikaan puolesta, saati sitten tämän ystävien.
-ap
Meillä oli aikanaan sama ongelma suhteen alussa. Minä en ollut tottunut sekasaunoihin enkä kokenut ajatusta mukavana ylipäätään, ja mies taas oli sinkkuna sekasaunonut opiskelijakavereiden kanssa säännöllisesti.
Kerroin hänelle ihan suoraan että minua vaivaa asia ja kysyin mitä mieltä hän on ja mitä ehdottaisi ratkaisuksi. Siitä eteenpäin hän ei ole sekasaunaan (omasta tahdostaan) mennyt vaan on jäänyt ennemmin sivuun ilman mitään draamaa tai vouhotusta. Joskus joku kysyi ja hän oli vain sanonut että ei huvita saunoa.
Minusta teidän ongelmanne ei ole käytännön järjestelyt vaan se, että sinua vaivaava asia ei ole miehellesi tärkeä. Jos hän ottaisi huolesi tosissaan hän olisi valmis puhumaan asiasta suoraan, kertoisi ketä tulee ja osoittaisi muutenkin ymmärtävänsä huolesi ja osoittaisi ettei siihen ole syytä. Tai ehdottaisi jopa itse ettei mene tällä kertaa saunaan. Ei se vaadi suurta showta tai sinun mustamaalaamistasi. Nyt hän vaikuttaa vain syyllistävän sinua ja/tai heittäytyvän marttyyriksi (tämä "voihan sen pyyhkeen laittaa mutta on se aika outoa").
Parisuhteeseen kuuluu toisen tunteiden kunnioittaminen ja huomioiminen ja olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa että on huono enne jos heti suhteen alussa toista ei kiinnosta kumppania vaivaavat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No liittyy mielestäni melko selkeästikin. Sinkkuna et ole tekemisistäsi vastuussa kuin itsellesi, kun taas parisuhteessa on mielestäni melkoisen suotavaa ottaa toisenkin osapuolen tunteet huomioon. Tässä tapauksessa aloittaja kokee alastomuuden intiimiksi, suhteen sisäiseksi asiaksi, johon muiden kanssa alastomana hengailu ei kuulu edes saunassa.
En silti ymmärrä, miksi kumppanin saunomista pitäisi säädellä. Miten ihmeessä minä voisin loukkaantua jonkun toisen saunomisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. voihan sitä vähän käydä naimassa vieraitakin kun kukaan ei ''omista'' ketään, ei kai sillä mitään väliä. lassukkamaista vaatia uskollisuutta
Lassukkamaista on ajatella, että jos Pasi työstää Mirkkua, niin Pasi omistaa Mirkun alastomuuden, eikä Mirkku voi mennä saunaan, jossa Toni voi nähdä Mirkun vartalon, johon luoja hänet on luonut.
Juuri tällaisesta ajattelusta kumpuaa ne käytetty h uora -ajattelut sun muut. Niissä vain kuuluu seksuaalisesti osattomaksi jääneen miehen ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Meillä oli aikanaan sama ongelma suhteen alussa. Minä en ollut tottunut sekasaunoihin enkä kokenut ajatusta mukavana ylipäätään, ja mies taas oli sinkkuna sekasaunonut opiskelijakavereiden kanssa säännöllisesti.
Kerroin hänelle ihan suoraan että minua vaivaa asia ja kysyin mitä mieltä hän on ja mitä ehdottaisi ratkaisuksi. Siitä eteenpäin hän ei ole sekasaunaan (omasta tahdostaan) mennyt vaan on jäänyt ennemmin sivuun ilman mitään draamaa tai vouhotusta. Joskus joku kysyi ja hän oli vain sanonut että ei huvita saunoa.
Minusta teidän ongelmanne ei ole käytännön järjestelyt vaan se, että sinua vaivaava asia ei ole miehellesi tärkeä. Jos hän ottaisi huolesi tosissaan hän olisi valmis puhumaan asiasta suoraan, kertoisi ketä tulee ja osoittaisi muutenkin ymmärtävänsä huolesi ja osoittaisi ettei siihen ole syytä. Tai ehdottaisi jopa itse ettei mene tällä kertaa saunaan. Ei se vaadi suurta showta tai sinun mustamaalaamistasi. Nyt hän vaikuttaa vain syyllistävän sinua ja/tai heittäytyvän marttyyriksi (tämä "voihan sen pyyhkeen laittaa mutta on se aika outoa").
Parisuhteeseen kuuluu toisen tunteiden kunnioittaminen ja huomioiminen ja olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa että on huono enne jos heti suhteen alussa toista ei kiinnosta kumppania vaivaavat asiat.
Tämäpä juuri. Koskee hyvin montaa muutakin asiaa. Kunpa ihmiset tajuaisivat lähteä eri suuntiin ajoissa kun näitä joustamattomia erimielusyyksiä ilmenee - joista ei voi keskustella. Ihminen ei nimittäin muutu.