Parisuhde ja sekasauna - hot or not?
Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)
Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.
Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".
Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.
Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?
Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)
Kommentit (319)
En halua, että mun mies sekasaunoo (ei kyllä haluakaan), enkä itsekään sekasauno. Kyllä mä ainakin tsekkaan tasan tarkkaan kaikkien vehkeet (olen bi) jos tilaisuus tulee, miksi sauna olisi eri asia? Se tsekkailu tekee hommasta jossain määrin seksuaalista ja siksi ei mun parisuhteeseen sovi. Ihan sama mulle, jos joku on sitä mieltä, ettei siellä kukaan toisiaan katso. Tiedän että on paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
En halua, että mun mies sekasaunoo (ei kyllä haluakaan), enkä itsekään sekasauno. Kyllä mä ainakin tsekkaan tasan tarkkaan kaikkien vehkeet (olen bi) jos tilaisuus tulee, miksi sauna olisi eri asia? Se tsekkailu tekee hommasta jossain määrin seksuaalista ja siksi ei mun parisuhteeseen sovi. Ihan sama mulle, jos joku on sitä mieltä, ettei siellä kukaan toisiaan katso. Tiedän että on paskapuhetta.
Onko se nyt sinulta pois, jos joku tsekkaa miehesi nakin? Vai nolottaako sinua, jos miehelläsi on pienempi penis kuin kaverin miehellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt sinulta pois, jos joku tsekkaa miehesi nakin? Vai nolottaako sinua, jos miehelläsi on pienempi penis kuin kaverin miehellä?
Mies on naiselle status-esine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on näemmä siedettävä. Mä laittaisin tuoreen suhteen hyllylle tuollaisessa tilanteessa, jos mieheltä ei heruisi ymmärrystä ja joustoa mielipidettäni ja tunteitani kohtaan. Tuollaisella asenteella ongelmia olisi luvassa jatkossakin.
Ihan näin radikaaleihin liikkeisiin en halua ryhtyä, vaikka toki joustoa toivoisinkin :)
Mies totesikin, että voihan hän itse mennä sinne pyyhe päällä, mutta ei voi alkaa vaatia alasti saunomaan tottuneilta kavereiltaan samaa. Ja tämän kyllä ymmärrän, itseänikin nolostuttaisi jos mies siellä alkaisi kailottaa, että nyt hei vaatteet päälle kun tyttöystävä niin haluaa. En voi päättää tämmöisiä asioita kumppaninikaan puolesta, saati sitten tämän ystävien.
-ap
Meillä oli aikanaan sama ongelma suhteen alussa. Minä en ollut tottunut sekasaunoihin enkä kokenut ajatusta mukavana ylipäätään, ja mies taas oli sinkkuna sekasaunonut opiskelijakavereiden kanssa säännöllisesti.
Kerroin hänelle ihan suoraan että minua vaivaa asia ja kysyin mitä mieltä hän on ja mitä ehdottaisi ratkaisuksi. Siitä eteenpäin hän ei ole sekasaunaan (omasta tahdostaan) mennyt vaan on jäänyt ennemmin sivuun ilman mitään draamaa tai vouhotusta. Joskus joku kysyi ja hän oli vain sanonut että ei huvita saunoa.
Minusta teidän ongelmanne ei ole käytännön järjestelyt vaan se, että sinua vaivaava asia ei ole miehellesi tärkeä. Jos hän ottaisi huolesi tosissaan hän olisi valmis puhumaan asiasta suoraan, kertoisi ketä tulee ja osoittaisi muutenkin ymmärtävänsä huolesi ja osoittaisi ettei siihen ole syytä. Tai ehdottaisi jopa itse ettei mene tällä kertaa saunaan. Ei se vaadi suurta showta tai sinun mustamaalaamistasi. Nyt hän vaikuttaa vain syyllistävän sinua ja/tai heittäytyvän marttyyriksi (tämä "voihan sen pyyhkeen laittaa mutta on se aika outoa").
Parisuhteeseen kuuluu toisen tunteiden kunnioittaminen ja huomioiminen ja olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa että on huono enne jos heti suhteen alussa toista ei kiinnosta kumppania vaivaavat asiat.
Kiitos tosi asiallisesta ja fiksusta viestistä, ihanaa huomata löytävänsä kohtalotovereita! :) Täytyy ottaa asia nyt vielä miehen kanssa uudestaan puheeksi tilaisuuden tullen ja yrittää selventää tätä omaa mielipahaani. Kuten olen sanonutkin, en miestä halua kahlita ja ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia tapoja käyttäytyä, mutta tuo kunnioitus oli varsin hyvä pointti.
Yleisesti mies kyllä siis kuuntelee ja kunnioittaa mielipiteitäni, en tiedä olisiko tässä nyt jotain väärinymmärrystäkin ilmassa.
-ap
Jos mies istuisi olohuoneessa alastomien naisten kanssa tai jopa kylki kyljessä, niin en voi uskoa etteikö siinä mitään seksuaalista kävisi miehen mielessä jos nainen miellyttää hänen silmäänsä. Saati sitten kosteassa, hikisessä ja hämärässä huoneessa eli saunassa. Joitain haittaa, joitain ei, mutta ainakaan 99,9 % miehistä alastomat hyvännäköiset naiset ei ikinä ole mikään neutraali, "eihän nyt kaverit toisiaan katsele" - juttu. Ainakaan 99,9 % miehistä keitä olen elämäni aikana tavannut (olen siis nainen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on näemmä siedettävä. Mä laittaisin tuoreen suhteen hyllylle tuollaisessa tilanteessa, jos mieheltä ei heruisi ymmärrystä ja joustoa mielipidettäni ja tunteitani kohtaan. Tuollaisella asenteella ongelmia olisi luvassa jatkossakin.
Ihan näin radikaaleihin liikkeisiin en halua ryhtyä, vaikka toki joustoa toivoisinkin :)
Mies totesikin, että voihan hän itse mennä sinne pyyhe päällä, mutta ei voi alkaa vaatia alasti saunomaan tottuneilta kavereiltaan samaa. Ja tämän kyllä ymmärrän, itseänikin nolostuttaisi jos mies siellä alkaisi kailottaa, että nyt hei vaatteet päälle kun tyttöystävä niin haluaa. En voi päättää tämmöisiä asioita kumppaninikaan puolesta, saati sitten tämän ystävien.
-ap
Meillä oli aikanaan sama ongelma suhteen alussa. Minä en ollut tottunut sekasaunoihin enkä kokenut ajatusta mukavana ylipäätään, ja mies taas oli sinkkuna sekasaunonut opiskelijakavereiden kanssa säännöllisesti.
Kerroin hänelle ihan suoraan että minua vaivaa asia ja kysyin mitä mieltä hän on ja mitä ehdottaisi ratkaisuksi. Siitä eteenpäin hän ei ole sekasaunaan (omasta tahdostaan) mennyt vaan on jäänyt ennemmin sivuun ilman mitään draamaa tai vouhotusta. Joskus joku kysyi ja hän oli vain sanonut että ei huvita saunoa.
Minusta teidän ongelmanne ei ole käytännön järjestelyt vaan se, että sinua vaivaava asia ei ole miehellesi tärkeä. Jos hän ottaisi huolesi tosissaan hän olisi valmis puhumaan asiasta suoraan, kertoisi ketä tulee ja osoittaisi muutenkin ymmärtävänsä huolesi ja osoittaisi ettei siihen ole syytä. Tai ehdottaisi jopa itse ettei mene tällä kertaa saunaan. Ei se vaadi suurta showta tai sinun mustamaalaamistasi. Nyt hän vaikuttaa vain syyllistävän sinua ja/tai heittäytyvän marttyyriksi (tämä "voihan sen pyyhkeen laittaa mutta on se aika outoa").
Parisuhteeseen kuuluu toisen tunteiden kunnioittaminen ja huomioiminen ja olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa että on huono enne jos heti suhteen alussa toista ei kiinnosta kumppania vaivaavat asiat.
Kiitos tosi asiallisesta ja fiksusta viestistä, ihanaa huomata löytävänsä kohtalotovereita! :) Täytyy ottaa asia nyt vielä miehen kanssa uudestaan puheeksi tilaisuuden tullen ja yrittää selventää tätä omaa mielipahaani. Kuten olen sanonutkin, en miestä halua kahlita ja ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia tapoja käyttäytyä, mutta tuo kunnioitus oli varsin hyvä pointti.
Yleisesti mies kyllä siis kuuntelee ja kunnioittaa mielipiteitäni, en tiedä olisiko tässä nyt jotain väärinymmärrystäkin ilmassa.
-ap
Luulen, että mies ei ihan aidosti ymmärrä, että tässä voisi olla jotain mielipahaa ilmassa. Hän ei varmaan näe, että vartalonsa näkyminen muille loukkaa sinun yksinoikeuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä varattu/sinkku-problematiikka tähän liittyy? Ymmärrän kyllä, että moni ei halua sekasaunaan mennä, ja sehän on ihan ok.
No liittyy mielestäni melko selkeästikin. Sinkkuna et ole tekemisistäsi vastuussa kuin itsellesi, kun taas parisuhteessa on mielestäni melkoisen suotavaa ottaa toisenkin osapuolen tunteet huomioon. Tässä tapauksessa aloittaja kokee alastomuuden intiimiksi, suhteen sisäiseksi asiaksi, johon muiden kanssa alastomana hengailu ei kuulu edes saunassa.
Meinaatko, että vaimoani loukkaa, jos joku näkee rupusen vartaloni? Tai että olen jotenkin vastuussa siitä, ettei joku tätä kuortani näe?
No sinun vaimostasi en tiedä kun en tunne, mutta toisia asia loukkaa jos alastomuus mielletään pariskunnan kahdenkeskeiseksi asiaksi eikä nudismi ole toisen mielestä ookoo
Vierailija kirjoitti:
Jos mies istuisi olohuoneessa alastomien naisten kanssa tai jopa kylki kyljessä, niin en voi uskoa etteikö siinä mitään seksuaalista kävisi miehen mielessä jos nainen miellyttää hänen silmäänsä. Saati sitten kosteassa, hikisessä ja hämärässä huoneessa eli saunassa. Joitain haittaa, joitain ei, mutta ainakaan 99,9 % miehistä alastomat hyvännäköiset naiset ei ikinä ole mikään neutraali, "eihän nyt kaverit toisiaan katsele" - juttu. Ainakaan 99,9 % miehistä keitä olen elämäni aikana tavannut (olen siis nainen).
Mies näkee naisia rannalla ja rungailee internetissä. Mies tuntee vetoa muihinkin naisiin nyt ja aina. Varmasti näin.
En mitenkään pysty näkemään, että tässä olisi jotain pahaa. Saati, että vaimon pitäisi viis veisata siitä.
Miksi sinä et saa sekasaunoa, jos se on kerran ihan normaalia- kenties mies tietää mitä miesten päässä sekasaunoissa liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä varattu/sinkku-problematiikka tähän liittyy? Ymmärrän kyllä, että moni ei halua sekasaunaan mennä, ja sehän on ihan ok.
No liittyy mielestäni melko selkeästikin. Sinkkuna et ole tekemisistäsi vastuussa kuin itsellesi, kun taas parisuhteessa on mielestäni melkoisen suotavaa ottaa toisenkin osapuolen tunteet huomioon. Tässä tapauksessa aloittaja kokee alastomuuden intiimiksi, suhteen sisäiseksi asiaksi, johon muiden kanssa alastomana hengailu ei kuulu edes saunassa.
Meinaatko, että vaimoani loukkaa, jos joku näkee rupusen vartaloni? Tai että olen jotenkin vastuussa siitä, ettei joku tätä kuortani näe?
No sinun vaimostasi en tiedä kun en tunne, mutta toisia asia loukkaa jos alastomuus mielletään pariskunnan kahdenkeskeiseksi asiaksi eikä nudismi ole toisen mielestä ookoo
Heh, ja minä kun luulin olevani konservatiivinen ja ahdasmielinen.
Kukin tavallaan, mutta aika huolestuttavalta kuulostaa, että tuollainen asia saa ap:n epävarmaksi. Harhainen mustasukkaisuus on nimittän aivan karmea asia suhteessa. Kokemusta on, aiemman poikaystäväni kanssa homma äityi väkivaltaisuuden puolelle, ja tyyppi soitteli äidillenikin, että olenko todella siellä, missä väitän. Se suhde päättyi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tavallaan, mutta aika huolestuttavalta kuulostaa, että tuollainen asia saa ap:n epävarmaksi. Harhainen mustasukkaisuus on nimittän aivan karmea asia suhteessa. Kokemusta on, aiemman poikaystäväni kanssa homma äityi väkivaltaisuuden puolelle, ja tyyppi soitteli äidillenikin, että olenko todella siellä, missä väitän. Se suhde päättyi nopeasti.
Ap:n mieshän se tässä on harhaisen mustasukkainen, kun ei päästäisi ap:ta sekasaunaan vaikka itse siellä haluaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Luulen, että mies ei ihan aidosti ymmärrä, että tässä voisi olla jotain mielipahaa ilmassa. Hän ei varmaan näe, että vartalonsa näkyminen muille loukkaa sinun yksinoikeuttasi.
Täytyy jutella asiasta nyt tosiaan uudelleen ja selkeämmin ilmaista, ettei ajatus minua riemastuta. Toki en miestäni omista (viittaan tuohon yksinoikeuteen toisen vartalosta), mutta valitettavasti en vain pidä ajatuksesta, että mies on paitsi itse alasti, myöskään muut, minulle vieraat naiset istuvat alasti hänen kanssaan saunassa.
Joku sanoo minua varmasti ahdasmieliseksi ja syyttelee itsetuntoani huonoksi, mutta ei - kyse on enemmän arvoistani ja ajatuksestani siitä, miten parisuhteessa ollessa toimitaan.
Tosiaan oli sitten kyseessä kenen tahansa parisuhde. Kuten kerroinkin, en itsekään saunoisi alasti varattujen ystävieni kanssa, sillä haluan kunnioittaa myös ystävieni kumppaneita, etenkin jos tiedän etteivät he alastomista sekasaunoista pidä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut vastaavaa, eksä harrasti myös tuota mustasukkailua ja stalkkaamista - kävi öisin jopa autolla pihassa kääntymässä ja varmisti, että olen kotona yöt. Väkivaltaisuuden puolelle meilläkin homma lopulta kärjistyi. Tiedän siis mitä tarkoitat, mutta omasta käytöksestäni en onneksi ihan vielä noin suuria hälytysmerkkejä löydä :) Epävarmuutta toki omalla tavallaan, etenkin näin tuoreessa suhteessa, mutta myös ihan arvomaailmojen erot nyt tässä kohtaavat - minä miellän alastomuuden pariskunnan väliseksi asiaksi, mies ei ehkä katso asiaa samalla tavalla vaan on avoimempi alastomuuden suhteen? :)
-ap
Sekasaunominen ei ole mielestäni tässä se juttu, vaan se, että AP ei tiedä kenen kanssa miehensä viikonlopun viettää. Aika outo ilmaus mieheltä "kaveriporukka". Eikö tosiaan ole tullut puheeksi keitä siihen kaveriporukkaan kuuluu. Saattaahan olla, että kyseessä on täysin tuore kokoonpano, eikä mikään vakiintunut kaveripiiri. Eli ehkä kyseessä on sinkkujen mökkireissu, johon osallistuu miehen kaverreita ja he ovat kutsuneet mukaan joitain random naisia. Mies ei ehkä hahmota, että tuollaiset reissut ovat hänen osaltaan ohi, ainakin niin kauan kuin nykyinen parisuhde kestää.
Vierailija kirjoitti:
Luitko edes koko aloitusta?
Ja ap ymmärrän miltä sinusta tuntuu.
Sekasauna, mikä tekosyy.
Tosiasia on että tervettä heteromiestä kiihottaa alastoman naisen vartalo oli kaveri tai ei. Varmasti veivaa myöhemmin händyyn niin että esari paukkuu ajatellen ''kaverinaisen'' kroppaa, ja kukaties kaverillisesti eksyy käsikin reidelle ym saunassa. Sekasaunaa vaan hei.
outo kirjoitti:
Sekasaunominen ei ole mielestäni tässä se juttu, vaan se, että AP ei tiedä kenen kanssa miehensä viikonlopun viettää. Aika outo ilmaus mieheltä "kaveriporukka". Eikö tosiaan ole tullut puheeksi keitä siihen kaveriporukkaan kuuluu. Saattaahan olla, että kyseessä on täysin tuore kokoonpano, eikä mikään vakiintunut kaveripiiri. Eli ehkä kyseessä on sinkkujen mökkireissu, johon osallistuu miehen kaverreita ja he ovat kutsuneet mukaan joitain random naisia. Mies ei ehkä hahmota, että tuollaiset reissut ovat hänen osaltaan ohi, ainakin niin kauan kuin nykyinen parisuhde kestää.
Sen verran siis tiedän, että kyseessä on yhteisen harrastuksen kautta löytynyt porukka, jolle tämä mökki- ja saunareissu on perinne. Ohjelmassa on kuulemma vuosittain juurikin grillailua ja sitä saunomista pitkän kaavan mukaan ja tuntien verran - sauna on siis isohko osa illan ohjelmaa.
Sen tarkemmin mies ei ole tosiaan kokoonpanoa avannut, mutta ei muutenkaan ole juuri kavereistaan yksityiskohtaisesti selittänyt. Läheisimmät ystävät tunnen nimeltä, muutaman olen tavannutkin, mutta ei ilmeisesti ole kokenut tarpeelliseksi puhua ystäviensä kuulumisia minulle. Itse taas olen melko kova papattamaan, ja selitän ystävienkin kuulumisia siinä määrin, missä en riko ystävien välistä "vaitiolovelvollisuutta" :)
Tässä varmaan taas tavat eroavat - minä selitän mielelläni kumppanille, keiden kanssa vietän aikaa koska miellän sen kohteliaaksi tavaksi, ja olen aikaisemmin todennut avoimuuden vähentävän juurikin mustasukkaisuutta kaverimiehiäni kohtaan. Mies taas ei ehkä ole tullut ajatelleeksi asiaa samalla tavalla, kun ei ole sen kummemmin tullut puheeksi.
Asia meneekin siis "näistä jutuista täytyisi vielä puhua" -listalle ;)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sekasauna, mikä tekosyy.
Tosiasia on että tervettä heteromiestä kiihottaa alastoman naisen vartalo oli kaveri tai ei. Varmasti veivaa myöhemmin händyyn niin että esari paukkuu ajatellen ''kaverinaisen'' kroppaa, ja kukaties kaverillisesti eksyy käsikin reidelle ym saunassa. Sekasaunaa vaan hei.
Tämä. Eipä paljon paremmin voi kiteyttää. Saa olla hyväuskoinen nainen, joka uskoo miehen selityksiä jostain kaverisaunoista.