Parisuhde ja sekasauna - hot or not?
Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)
Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.
Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".
Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.
Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?
Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)
Kommentit (319)
Ei ole kummankaan kaveripiirissä tapana sekasaunominen alasti. Ei vaan ole. Jos mies aikoisi nakusaunaan naisseurassa niin sanoisin hänelle, että se tuntuu minusta pahalta. Mies tekisi asiasta toivon mukaan oikean johtopäätöksen.
Sekasaunoissa aina uikkarit. Ei olla tästä erikseen sovittu, mutta kaikki ystävät, tutut ja puolitutut ovat automaattisesti tätä noudattaneet.
Eli ihan yleinen kirjoittamaton sääntö minustakin.
Sekasauna ei kuulosta hyvältä. Yleensä miehet kuolaavat kuin viimeistä päivää alastomia naisia siellä ja elimiä. En tiedä mitä naiset puolestaan ajattelevat, kai heilläkin on joku mielessä. Mies ei laita ehkä riepua päälleen vaikka kotona vannoisi. Onko sulle ok että hän menee sekaporukassa mökille. Vai onko sinkkunaiset suljettu sieltä pois? Mökeillä jotkut miehet pan*vat myös varattuja/vapaita naisia jossain piilossa. Jos tässä on ylireagoitu, ja mies on kiltti kuin runopoika /munkki. Nuorena miehet ovat meneviä naisten perään, miksei myöhemminkin.
No eiköhän jokainen ihminen itse päätä siitä meneekö saunaan ja kenen kanssa. Minä en ainakaan tosiaan koskaan sauno vaatteet päällä, koska pidän sellaista omituisena. Miksi saunaan meneminen muka kuuluisi olla joku parisuhdeasia, josta vaimo tai mies päättää.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän jokainen ihminen itse päätä siitä meneekö saunaan ja kenen kanssa. Minä en ainakaan tosiaan koskaan sauno vaatteet päällä, koska pidän sellaista omituisena. Miksi saunaan meneminen muka kuuluisi olla joku parisuhdeasia, josta vaimo tai mies päättää.
Kyse olikin kai toisen tunteiden kunnioittamisesta. Minusta on hienoa että aloittaja on käynyt asiasta avointa keskustelua miehen kanssa, eikä joko täysin kieltänyt miehen menoja tai myöskään jäänyt yksin miettimään.
Mutta siis aloittaja mies siis mielestään saa sekasaunoa mutta sinä et? Viittaan viestiin numero 8.
"Toki vähän kaksinaismoralismia, ettei haluaisi minun sekasaunovan muttei itse näe omassa saunomisessaan mitään kummallista."
Olisin aika yllättynyt, jos pariskunta ei saunoisi yhdessä keskenään.
Kyllähän siellä pitää kuuma olla.
Mä en oo ikinä ollu sekasaunassa, eikä oo mun mieskää.
Meistä kummastaki se ois outoo.
Jos meillä kummallaki on kaverit kylässä ja aiotaan saunoa, niin yleensä naiset käy ensin ja sen jälkeen miehet 😁.
En mä usko, et meistä kukaan haluais tuijotella toistemme puolisoja alasti.
Me käydään sekasaunassa. Joskus kun kaveripariskunta on iltaa istumassa niin saatetaan käydä naiset erikseen ja miehet erikseen, mutta jos aikataulu on tiukka ja ollaan lähdössä johonkin niin usein kaikki kerralla 😊
Vierailija kirjoitti:
siis eikös kyse ollut siitä, että mies menee yksin sekasaunaan kavereidensa kanssa vai käsitinkö väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis eikös kyse ollut siitä, että mies menee yksin sekasaunaan kavereidensa kanssa vai käsitinkö väärin?
En minä tiedä, mutta jos mies ja nainen saunoo keskenään, se on sekasauna.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin kävi jotenkin hassusti tässä suhteessa. Ollaan oltu naimisissa jo melkein vuosikymmen, kun kavereiden kanssa jutellessa tuli puhuttua siitä, että oma mies näyttää hyvältä alasti. Mutta naiskaverit sitten kertoivatkin yhteen ääneen, että ovat aina mieheni kanssa yhteisten harrastusten saunailloissa sekasaunoneet ja ovat nähneet useasti miltä alaston mieheni näyttää. Itse en siis harrasta samaa, mutta muuten ollaan ystäviä.
Meni kyllä pulla väkisin kurkkuun tuossa, kun en ole koskaan ajatellutkaan, että kaikki ystäväpiirissäni nakuilevat keskenään mieheni kanssa. Joo, nuoria urheilullisia naisia yhteisen harrastuksen parissa, meitä huomattavasti nuorempia. Mutta voiko todella olla, että mieheni ei vaan ole tajunnut erikseen kertoa sekasauna-puolesta, kun on pitänyt sitä niin luonnollisena? Hän ei ole ollenkaan sellsinen "pukki", mutta kuitenkin varmasti ihan normaalisti naiavartalo kiinnostas. Itse olen tosi siveä ja pidättyväinen, enkä koskaan menisi alasti saunaan tuossa porukassa.
Miehesi on vain ajatellut sinun tunteitasi, eikä ole asiasta kertonut. Tietää että pahoitat mielesi, niin kuin teitkin...
Yliopistopiireissä on usein sekasauna. Sinne saa mennä alasti tai uikkarit päällä, yleensä miehet on alasti ja naiset ei.
Omassa kaveriporukassa saunotaan miten sattuu. Meitä on monta, helpoin jakaa miehet ja naiset saunomaan erikseen.
Mua ei haittaa jos mies saunoo alasti muiden naisten kanssa, en usko että sitäkään haittaa jos mä saunon. Ehkä jos kaksin jonkun kanssa saunoisi, se olisi tosi outoa. Porukalla ei :D enkä miellä saunaa seksuaaliseksi paikaksi, en tuijottele muita enkä usko että nekään tuijottelee mua...
Miten hemmetissä tämä aiheuttaa näin paljon kirjoittelua?? Jokainen varmaan tietää ITSE omat rajansa ja toimii sen mukaan ko. tilanteissa.
jellona kirjoitti:
Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".
Ei kannata sekoittaa alastomuutta ja seksuaalisuutta toisiinsa.
Vetämällä tuollaisia raja-aitoja lopulta pilaatte vaan omat saunomisenne sillä, että alasti saunomisesta tulee seksuaalisesti latautunutta.
Eikö miehesi kuitenkin ole jo aikaisemmilta kerroilta nähnyt nämä naiset alasti saunassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä, mutta jos mies ja nainen saunoo keskenään, se on sekasauna.
Tjaah, meni näsäviisastelu ohi ja luulin nron 27 luulevan että pari menee yhdessä kaveriporukan kesken sekasaunomaan. nythän sinne menee vain siis mies, jota yritin sanoa
En ymmärrä miten miehet voivat mennä sekasaunaan. Homojako ne on, kun ei ala seistä siellä?
T: Heteromies, jolla seisoo yksin kotona naisia edes ajattelematta
Luotan omaan vaimooni niin paljon, että päästäisin hänet vieraiden miesten kanssa sekasaunaan jos haluaisi. Mielestäni vieraita saa vaikka tiirailla, kunhan ei koskettelemaan käy.